HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Felújítják a NATO E-3 légtérellenőrző gépeit. A munkát a gépeket gyártó Boeing kapta, 250 millió dollár értékben frissítik fel a repülők avionikai rendszereit. A megrendelés 13 példányra szól, ez előrevetíti a flotta létszámának csökkentését, hisz jelenleg 17 példány üzemel az 1982-ben luxemburgi felségjelzéssel, de a németországi Geilenkirchen légibázison üzembe állított típusból. Az átalakítást 2016-ban kezdik két éves időintervallummal.
Nyilvánosságra került egy néhány évvel ezelőtti adatlopási ügy: 2011 október 10-e és 2012 augusztus 13-a között kínai hackerek rendszeresen törtek be az Israel Aerospace Industries, az Elsira Group és a Rafael haditechnikai cégek számítógépes rendszereibe. A tolvajok nagy mennyiségű információhoz jutottak az Arrow III ballisztikus rakéták elleni fegyverről, pilóta nélküli gépekről, ballisztikus rakétákról és más kutatási anyagokról.
—
Új szerepkörben éledhet újjá az USAF egyik A-10 csapásmérője. A „Varacskos disznó” megszokott környezete Afganisztán vagy Irak, de a most kiszemelt példány hazáján belül kerül bevetésre viharvadászként. A már nyugdíjazott A-10A egy 13 millió dolláros program keretében újul meg, a fegyverelektronika helyét ezúttal különböző érzékelők, köztük szélsebesség és nyomás mérők, valamint a viharok követésére alkalmas eszközök veszik át. Az öreg repülőgép tervezési szempontjainak köszönhetően stabil repülést biztosít még viharos időben is, ezért felel meg kiválóan a feladatra. Az érzékelők mellé adatátviteli rendszert is kap, hogy a beérkezett adatokat egyből a földre sugározhassa elemzésre, így teremtve meg a valós idejű követés képességét.
Az Ecuadori Légierő modernizációs programjának keretében argentin kiképzőgépek beszerzését határozta el. Az állami tulajdonú FAdeA vállalat IA-73 UNASUR I típusából vásárolnak 18 darabot, egyelőre ismeretlen összegért. A dugattyús motoros meghajtású repülőgépet a pilóták alapkiképzésére fogják használni.
Hamarosan bezáródik egy immár ikonikussá vált szállítógép gyártása, a Boeing Long Beach-i üzemében ugyanis megkezdődött az utolsó C-17 Globemaster III-as összeszerelése. A magyarokhoz is kötődő teherszállító típus utolsó, 279. példányának végszerelése jövő nyáron fejeződik be. Mint arról a HTKA is beszámolt, az utolsó 12 gépet saját szákállára gyártja a cég, melyekhez külföldi vásárlót folyamatosan keresnek. A gép elkészültével a 25 éve megnyitott Long Beach-i összeszerelő sort is bezárják, ez pedig 2200 dolgozó és családjuk életét befolyásolja majd.
Mint ismert, a Krím félszigeti beavatkozás miatt az Egyesült Államok exporttilalmat vezetett be Oroszország ellen, ez pedig nagy nyomás alá helyezi Párizst a Mistral beszerzés kapcsán. Washingtonból azért kampányolnak, hogy a franciák mondják vissza a szerződést, ám ezzel egy 1,6 milliárdos üzletet buknának. Annak ellenére, hogy egyelőre még érvényes a szerződés, Moszkvában készülnek egy B tervvel, mely minden valószínűség szerint hasonló kaliberű hajók hazai építése lenne. Dmitry Rogozin, az Oroszország helyettes védelmi minisztere által július 30-án tett nyilatkozatban az áll, hogy az országnak megvan a kapacitása Mistral osztályú helikopter hordozó hajók építésére, és Franciaország kilépése esetén ezt a képességet ki is használnák a hajók saját kezű megépítésére.
A szerződés szerint egyébként októberben kéne átvenniük az első, Vlagyivosztok névre keresztelt példányt, melyet már ki is fizettek, ám a második, Szevasztopol nevűnél még van egy kis mozgásterük a franciáknak, lévén az egész összeg még nem került átutalásra.