|

Orosz Mistralok: továbbra is nehéz helyzetben a franciák

Mint arról az elmúlt pár hónap folyamán mi is több alkalommal beszámoltunk Párizs meglehetősen kellemetlen helyzetbe került Oroszország ukrajnai akciója kapcsán, hiszen az amúgy is rossz szemmel nézett francia-orosz Mistral üzlet miatt erős nyomás alá kerültek mind Washington, mind pedig Moszkva részéről.

A folyamatos diplomáciai nyomásgyakorlás ellenére nemrég megerősítetten is még az A-terv van életben, azaz a szerződés felfüggesztésére, felmondására „egyelőre” nem kerül sor. Ez persze nem jelenti azt, hogy nincsenek további fogatókönyvek, a francia illetékesek nyilvánvalóan szorgosan dolgoznak azon, miként is jöhetnének ki jól ezen kellemetlen helyzetből. A tét egyébként elég komoly, hiszen nem pusztán arról van szó, hogy a Mistral üzlet felrúgása esetén komolyabb összegű kártérítést kéne fizetniük az oroszoknak, hanem arról is, hogy könnyen szertefoszolhat a franciákról, mint minden körülmény közepette megbízható fegyverszállítóról kialakult kép. Nem csak Moszkvában, hanem globálisan. Márpedig ez potenciálisan már valóban „fájna” a francia védelmi szektornak és ezen keresztül a francia államnak. A szerződés felbontását jelentő B-terv ennél fogva nehéz ügy.

A franciák keze az elsőként elkészült, bő fél éve vízen lévő és idén októberben átadandó példány, a Vlagyivosztok esetében eléggé meg van kötve, ám egyes elemzők szerint a második hajóegység, a 2015 végéig átadandó Szevasztopol kapcsán van még némi mozgástér, mert ezt állítólag még nem fizették ki teljes egészében az oroszok. Más kérdés, hogy a hajó cirka 60 százalékát kitevő részt már ezen példány esetében is legyártották Szentpétervárott és hamarosan útnak is indítják a franciákhoz.

A Vlagyivosztok március 5-én hajózott ki első tengeri tesztútjára. | Fotó: brunoh, shipspotting.com

A Vlagyivosztok 2014. március 5-én hajózott ki első tengeri tesztútjára | Fotó: brunoh, shipspotting.com ,

brunoh, shipspotting.com">

Magánvéleményünk szerint a franciák ugyan tartani fogják magukat a szerződésben vállaltakhoz, ám ha mégis a B-terv lépne életbe, akkor annak kapcsán egyre fogy Párizs időkerete: ha a Szevasztopol átadását megtagadják, akkor a hajó új vevőnek történő értékesítésére egyrészt talán jobb esélyeik vannak, ha az nem félig francia – félig orosz, másrészt az orosz félnek történő kártérítés kapcsán is jobb a kiindulási helyzet, ha a Szentpétervárott készült blokkot nem kell úgymond leflexelni a Franciaországban készült részről. Márpedig mint tudjuk Rogozin megírta nekik twitteren, hogy szerződésbontás esetben a pénzen felül kérik vissza az Oroszországban készült elemeket is… :)

A B-terv kapcsán egyébként érdekes elképzeléseket lehet olvasni európai elemzőktől: kezdve attól, hogy adják el a szerződés felmondásáért aktívan lobbizó Egyesült Államoknak egészen addig, hogy vegye meg az EU saját használatra.