|

Orosz Mistralok: továbbra is nehéz helyzetben a franciák

Mint arról az elmúlt pár hónap folyamán mi is több alkalommal beszámoltunk Párizs meglehetősen kellemetlen helyzetbe került Oroszország ukrajnai akciója kapcsán, hiszen az amúgy is rossz szemmel nézett francia-orosz Mistral üzlet miatt erős nyomás alá kerültek mind Washington, mind pedig Moszkva részéről.

A folyamatos diplomáciai nyomásgyakorlás ellenére nemrég megerősítetten is még az A-terv van életben, azaz a szerződés felfüggesztésére, felmondására “egyelőre” nem kerül sor. Ez persze nem jelenti azt, hogy nincsenek további fogatókönyvek, a francia illetékesek nyilvánvalóan szorgosan dolgoznak azon, miként is jöhetnének ki jól ezen kellemetlen helyzetből. A tét egyébként elég komoly, hiszen nem pusztán arról van szó, hogy a Mistral üzlet felrúgása esetén komolyabb összegű kártérítést kéne fizetniük az oroszoknak, hanem arról is, hogy könnyen szertefoszolhat a franciákról, mint minden körülmény közepette megbízható fegyverszállítóról kialakult kép. Nem csak Moszkvában, hanem globálisan. Márpedig ez potenciálisan már valóban “fájna” a francia védelmi szektornak és ezen keresztül a francia államnak. A szerződés felbontását jelentő B-terv ennél fogva nehéz ügy.

A franciák keze az elsőként elkészült, bő fél éve vízen lévő és idén októberben átadandó példány, a Vlagyivosztok esetében eléggé meg van kötve, ám egyes elemzők szerint a második hajóegység, a 2015 végéig átadandó Szevasztopol kapcsán van még némi mozgástér, mert ezt állítólag még nem fizették ki teljes egészében az oroszok. Más kérdés, hogy a hajó cirka 60 százalékát kitevő részt már ezen példány esetében is legyártották Szentpétervárott és hamarosan útnak is indítják a franciákhoz.

A Vlagyivosztok március 5-én hajózott ki első tengeri tesztútjára. | Fotó: brunoh, shipspotting.com

A Vlagyivosztok 2014. március 5-én hajózott ki első tengeri tesztútjára | Fotó: brunoh, shipspotting.com ,

brunoh, shipspotting.com">

Magánvéleményünk szerint a franciák ugyan tartani fogják magukat a szerződésben vállaltakhoz, ám ha mégis a B-terv lépne életbe, akkor annak kapcsán egyre fogy Párizs időkerete: ha a Szevasztopol átadását megtagadják, akkor a hajó új vevőnek történő értékesítésére egyrészt talán jobb esélyeik vannak, ha az nem félig francia – félig orosz, másrészt az orosz félnek történő kártérítés kapcsán is jobb a kiindulási helyzet, ha a Szentpétervárott készült blokkot nem kell úgymond leflexelni a Franciaországban készült részről. Márpedig mint tudjuk Rogozin megírta nekik twitteren, hogy szerződésbontás esetben a pénzen felül kérik vissza az Oroszországban készült elemeket is… :)

A B-terv kapcsán egyébként érdekes elképzeléseket lehet olvasni európai elemzőktől: kezdve attól, hogy adják el a szerződés felmondásáért aktívan lobbizó Egyesült Államoknak egészen addig, hogy vegye meg az EU saját használatra.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.