|

Európában házal a Piaggio

Az öreg kontinens országait vette célba a Piaggio vezetése, ami nem meglepő, hisz Európa egyre több államában kezdenek ráébredni a UAV-k alkalmazásának előnyeire.

Ahogy arról februárban beszámoltunk, MALE (medium-altitude long-endurance – közepes repülési magasságú, hosszú járőrözési idejű) kategóriájú UAV-t alakít ki a P.180 Avanti II típusú magángépből P.1HH Hammerhead jelzéssel. Az új verzió életnagyságú makettjét Párizsban bemutatták, már akkor lehetett tudni, hogy az olasz haderő vezetése mellett az Egyesült Arab Emírségek is érdeklődik a típus iránt, de a mióta az európai államok sorra ismerik fel a felfegyverezhető pilóta nélküli eszközök használatának előnyeit (Nagy-Britannia után Franciaország és Németország), így a Piaggio szeme ismét az öreg kontinensre irányul, igyekeznek minél több országot meggyőzni a típus versenyképességéről.

Mindezek ellenére a program haladgat: a demonstrátorral (egy átalakított Avantval) idén februárban megkezdték a földi teszteket, ám az építés alatt álló első prototípus szűzrepülésre 2014 első negyedévéig várni kell.

A P.1HH demonstrátora február 14-én végezte el első gurulópróbáját | Forrás: Piaggio Aero

A P.1HH demonstrátora 2013-ban repült először | Forrás: Piaggio Aero ,

A Piaggio és a Selex már két éve dolgozik a P.1HH-n, mely a tervek szerint 16 órán át maradhat majd a levegőben egy feltöltéssel, 13 700 méteres optimális repülési magasságon, 1810 kilogrammnyi hasznos terheléssel. A gép egy sor elektronikai és kommunikációs felderítésre és hírszerzésre (ELINT, SIGINT, COMINT) alkalmas berendezést hordozhat majd, valamint rendelkezik majd elektronikai hadviselési rendszerrel és felderítő szenzorokkal is – utóbbiak értelemszerűen „hagyományos” felderítő bevetéseket teljesíthet. Külső függesztésként pedig további felderítő rendszereket és precíziós fegyverzetet, valamint az ezekhez szükséges célzókonténereket hordozhatja majd.

A fejlesztésből a Selex Electronic Systems nagy szeletet szakított ki: ők felelősek a földi irányító állomások gyártásáért, az ő SkyISTAR rendszerükön alapul a gép bevetésvezérlő rendszere, valamint ők biztosítják a repülésvezérlés és az adatrögzítés hardvereit és szoftvereit és ők biztosítják a Seaspray 7300E fedélzeti lokátort.

Az Avanti II-höz képest egy sor változáson ment át a konstrukció. A legszembetűnőbb a megnövelt fesztávolságú (15,5 m az eredeti 14-hez képest), megerősített, nagyobb felületű és karcsúságú szárny, melynek egy külső szekciója gyorsan és könnyen leszerelhető, ez a Piaggio szerint praktikus, mivel megkönnyíti a földi tárolást és szállítást. A pilótafülke eltávolításával rengeteg hely szabadult fel, ennek legnagyobb részét a megnövelt belső tüzelőanyag-tartály foglalja el, a többit pedig a különféle felderítő, hírszerző és kommunikációs rendszerek. A törzs felső-középső részére, áramvonalas burkolat alá építették be a műholdas adatátviteli/kommunikációs eszközöket, amikkel a vezérlést is végzik, valamint felszereltek két külső felfüggesztési pontot a főfutó mögé, amikre fegyverzet kerülhet.