Annak ellenére, hogy a lakosság körében nem örvend túlzott népszerűségnek, mégis komoly esély van rá, hogy Japán rendszeresíteni fogja a Bell/Boeing V-22 Osprey konvertiplánt. Mint ismeretes, a közelmúltban az Amerikai Egyesült Államok kétszázadnyi MV-22-est telepített Okinawa szigetére, melyet erős ellenkezés kísért a helyeik részéről – ezt a tiltrotoros típus rossz baleseti statisztikájával indokolták, ám jelentős részben annak tudható be, hogy a szigetlakók alapvetően is csökkenteni szeretnék a náluk állomásozó amerikai katonák számát, sőt, legszívesebben teljesen megszüntetnék az USA ilyen jellegű jelenlétét. Ez a tény azonban, úgy tűnik, nem zavarja a japán katonai vezetést, mivel a 2014-es költségvetési évben 100 millió jent (cirka 1 millió USD) szánnak azon tanulmány kivitelezésére, mely az Osprey rendszeresítésének és üzemeltetésének megvalósíthatóságát, illetve pozitív és negatív hozadékait vizsgálja – megerősítve ezzel szándékukat a V-22 megvásárlása mellett.
A japán védelmi tárca tervei szerint a tanulmány elkészülte után, a 2015-ös költségvetési évre vonatkozóan, be is nyújtanák a kérelmet a kormánynak, elkülönítendő a szükséges összeget a beszerzésre a központi büdzséből. Ennek pontos értékét egyelőre nem közölték, de következtetni lehet rá. Az eddig elhangzottak szerint Japán 20 Osprey beszerzését fontolgatja, ezek a jelenlegi listaáron (melyet a nemrégiben leadott, 99 darabos amerikai megrendelés lejjebb nyomhat) 70 millió dollárba kerülnek, így a repülőgépek „üresen” (logisztikai támogatás, személyzetek kiképzése, stb. nélkül) 1,4 milliárd dollárjába kerülnének a japán adófizetőknek. Ehhez hozzávéve a járulékos költségeket, hozzávetőlegesen 1,6-1,7 milliárd dollárt kéne rászánni a dologra, ennyiért állhat rendszerbe és válhat bevethetővé a flotta.
Az Osprey beszerzésének igénye egyébként teljes összhangban áll Japán azon törekvésével, mely egy, az Egyesült Államok Tengerészgyalogságához hasonló, kétéltű partraszálló műveleteket lebonyolítani képes harccsoport létrehozását igyekszik megvalósítani. Mint ismeretes, 2009-ben született döntés egy – japán viszonylatban – minden eddiginél nagyobb, 27 000 tonna vízkiszorítású helikopter-hordozó, a 22DDH Izumo megépítéséről, amit idén augusztus 6-án vízre is bocsátottak. Ennek fedélzetéről az eddig alkalmazott helikoptertípusok mellett már akár az Osprey is bátran üzemelhet, hiszen méretei megfelelnek hozzá. A 2015-ben szolgálatba álló Izumo még akár az F-35B kiszolgálására is képes lenne, ám ez egyelőre még csak elméleti szinten sem merült fel Japánban. A hivatalos „ideológia” egyébként a dolog mögött az, hogy a nagyobb hajóval egy esetleges katasztrófahelyzetben komolyabb mértékű segítséget lesznek képesek nyújtani az arra rászoruló térségekben – és ugyanez igaz a V-22-re is, hiszen a hagyományos helikoptereknél gyorsabban képes elérni célját, valamint több terhet is vehet a fedélzetére.
Utóbbi tulajdonságai természetesen nem csak humanitárius küldetéseken jönnek jól, hiszen alapvetően egy katonai repülőeszközről beszélünk. Példának okáért, egy V-22-es, fedélzetén 24 különleges műveleti katonával, körülbelül 2 óra alatt elérheti a jelenlegi fő válsággócot, a Szenkaku-szigeteket egy anyaországbeli támaszpontról. Erre semmilyen más forgószárnyas repülőeszköz nem képes, pedig egy esetleges konfliktus vagy kínai agresszió esetén fontos, hogy a japán erősítés minél hamarabb a térségbe érjen.
Az Osprey képességeiről a japán szakértők hamarosan személyesen is meggyőződhetnek majd, ugyanis októberben zajlik a következő közös hadgyakorlatuk az amerikaiakkal, melyben már az okinawai MV-22B-k is szerepelni fognak.