A Saab AB prognózisa szerint ahogy egyre több ország gondolja át a részvételét az F-35 JSF programban, úgy emelkedik az esély további Gripenek exportjára.
A két jelentősebb mozgatórugó ezen a téren a Dániában újrainduló közbeszerzés, valamint a lassan végeláthatatlan szappanoperához hasonló kanadai típusváltás. Kanada ugye már régóta rágódik az F-35 kapszulán, a fixáras beszerzés ellenére a határidők csúszása és az üzemeltetési költségek növekedése miatt a már meglévő Hornetek üzemidő-hosszabbítástól kezdve a Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Saab SAF-39E/F Gripen és a Boeing F/A-18 Super Hornet rendszeresítésig szinte minden szóba került, az meg már csak egy bónusz adalék, hogy az F-35A Lighting II rendszeresítése esetén a kanadai tankerflottába is vastagon bele kell majd nyúlni.

Foto: Lockheed Martin ,
Dánia esetében szerencsére azért nem ennyire komplex a probléma, ott egyelőre „csak” szimplán a Lockheed Martin F-16AM/BM leváltásáról van szó, amely során a dánok fejében felmerült, hogy inkább mégse ötödik generációs típus kell nekik. A Dassault Rafale kivételével itt is a kanadaiaknál „házaló” társaság adta be a pályázatát annyi változással, hogy a Saab itt egy külön, Dániára igazított, Gripen DK jelölésű repülőgéppel jelentkezett be. Persze a 4+ generációs gépek mellett az F-35 is versenyben van még és várhatóan 2015 végén születik meg a döntés a győztesről.
Visszatérve a bevezetőben említett prognózisra, Eddy de La Motte, a Gripen Exports feje szerint a Gripen jelenlegi változatainak, valamint a Gripen NG-nek az eladásai meghaladhatják a 300-as darabszámot a következő két évtizedben. Elmondása szerint az európai és amerikai vadászgép-gyártók, mint a Boeing, Lockheed Martin, EADS több tengerentúli piacon is szinte harcolnak az eladásokért, mert ahogy a hazai eladások a végéhez közelednek, úgy merül fel a gyárbezárások veszélye is. A Saab ebből a szempontból kivételt képez, mivel a Svédországgal kötött megállapodással bebiztosította a Gripen jövőjét. „Fix áron, fix teljesítőképességgel és fix ütemtervvel tudunk ajánlatot adni” – nyilatkozta de la Motte.

Fotó: Saab AB ,
A lehetséges eladásokkal kapcsolatban Kanada nehéz dió, mivel rengeteg szál fűzi az Egyesült Államokhoz, de Dániával kapcsolatban már jóval magabiztosabb a svéd vállalat, azonban nem csak ez a két piac áll a Saab rendelkezésére a Gripen eladásaihoz, ugyanis Csehországgal és Svédországgal is folynak tárgyalások a meglévő Gripen-flották továbbüzemeltetéséről, illetve Malajziában is esélyes a típus egy hazánkéhoz hasonló lízingszerződés formájában, emellett a már túl régóta húzódó brazil FX-2 tenderen a Gripen a befutó – legalábbis a légierőnél, a kormány álláspontja sajnos már nem ennyire stabil az egész beszerzéssel kapcsolatban.