|

A Gripen NG a befutó Brazíliában

A Brazil Légierő felállította a saját szempontjai szerinti sorrendet, eszerint a svéd Saab Gripen NG nyerné a 7 milliárd dolláros megrendelést. De…

A 36 gép vásárlását és a teljes technológiai transzfert tartalmazó csomag tekintetében a svéd ajánlat vitt mindent. Mint arról mi is beszámoltunk, a légierő mellett az EMBRAER is a Gripent preferálja.
Meglepő módon a dobogó második helyéről is lecsúszott a francia Dassault, hiszen a Boeing ajánlatát szakmailag jobbnak találta a légierő.
Ettől függetlenül, a végső döntést a kormány hozza majd meg, és itt jön képbe a Rafale

Gripen Demo

A franciák joggal örülhetnek, hiszen a brazil elnök szerényen eldöntötte, hogy a Rafale nyeri az F-X2 tendert. Mivel a kormányon múlik a döntés, a légierőnek mindent bevetve meg kell győzni a népes társaságot, hogy ne politikai, hanem szakmai határozat szülessen.

38 hozzászólás “A Gripen NG a befutó Brazíliában”

  1. Na, most akkor kéretik eldönteni, hogy az NG és a techtranszfer mellé svéd tengó, illetve szép szőke hordozókat is kapnak, vagy szimplán a svédek ott is megvettek egy-két „szakembert”. Ezzel nem lebecsülni kívánom az NG-t, de hát az még csak egy nem létező gép….. A Rafale meg a SH legalább repül… Ezzel az erővel akár PAK_FA-t is vehettek volna :-)

  2. Az NG szinte minden tervezett tulajdonságával rendelkezik a Gripen Demo, ami tudtommal repül…

    Ha az „Az EMBRAER is a Gripent preferálja” írásomat elolvasod, akkor látod, miért akarja a Gripent a brazilok egyik fele: a rendkívül fejlett kompozit-technológia miatt

  3. Fehér Tamás

    Azt adják nekik, hogy együtt fejlesztik, építik, vagyis a brazilok utána fél Dél-Amerikának el tudják adni a náluk gyártott (!) Gripen BR-t, ráadásul még vadászt építeni is megtanulnak közben.

    Ha amcsi vagy francia gépet vesznek, akkor maximum egy kevés összeszerelést vállalhatnak kész lego-kockákból, a forráskódot, know-how-t pedig csak ugathatják, mint kutya a Holdat!

    A Gripen Next program kockázata korlátozott, hiszen a demója már repül, viszont cserében évtizedes tapasztalatot szerezhetnek a kompozitban, FWB-ben, stb. A jövőbe invesztálnak ezzel.

    Szakmailag talán a nagy lakatlan őserdei területeik miatt indokolt lenne a kétcsöves gép, de azt meg dupla pénz üzemeltetni – miközben milliók élnek náluk hullámlemez gettókban. Ráadásul a Gripen BR is megoldható egységes főtípusként talajra és hajóra, ami olcsósítja az üzemeltetést.

    Harmadrészt a svédek állami szinten adják az ajánlatot, az amcsik, a franciák meg inkább cégszinten, így kevesebb a garancia. Szerintem a Pumák szívesen lennének testvérszázad a brazilokkal, főleg ha néhány mulatt táncoslányt is hoznak látogatóba a karneválról…

  4. tomsi: a svéd ajánlat annyira vicces, hogy a szakemberek és vállalatok szerint is nyerőbb, mint a vetélytársak.

    ha megkentek vna vkit, akkor annak az elnöknek kellett vna lennie
    (emellett biztos mindegyik versenyző élt a fizetés-kiegészítés módszereivel, ez nem svéd találmány…)

    A gép repülési teljesítmény terén nem jobb persze a többieknél, sőt a hatótávolsága az inkább ami vicc kategória, legalábbis Brazília méreteit és tengerparti ország mívoltát tekintve.

    Mint molni szokta emlegetni, a forduló légiharc „kiment a divatból”, tehát a rep.teljesítmény kevésbé lényeges.
    elektronika terén viszont hozza az elvárt szintet, sőt a Rafale-nál jobb is, legalábbis véleményem szt.

    Ami azonban a braziloknak kell, az egy modernebb technológiai háttér, és ez az amiben a svéd acél (azaz a svéd kompozit) veri a többit.

  5. Molni mindíg elfelejti hogy a fordulóharc csak az amik ellen ment ki a divatból!Illetve olyanok ellen akiknek komoly BVR fegyverzete illetve AWACS támogatása van!
    Azon a környéken azért még a klasszikus légiharc fog dominálni egy darabig!
    Inkább az a kérdés hogy kapnának-e a Gripenhez AMRAAM-okat vagy sem.

  6. Tényleg semmi bajom a Gripennel, a svédekkel meg méginkább, de nekem akkor is gyanús a dolog. Ráadásul 3 hetes hír, hogy a SAAB-ot el akarják adni Kínának. Nem vicc….. Jó, gondolom, nem a Gripen-gyárat :-)
    DE… akkor is… itt valami nem kerek…. bármiz is adnának a sédek cserébe…. A franciák szintén teljes tech-transzfert ajánlottak. A hajtómű szintén problémás a jenki embargó miatt….
    Brazília óriási területei miatt 36 db egy hajtóműves gép… egyszerűen kevés, hiába…majd… gyártanak ők is….

  7. Dühből? mit? Valószinű nem minden cél nélkül engedélyezték a Svédeknek az USA technológiák alkalmazását (ugye F414 is Amraam-mal együtt). Ha az SH nem nyer ami szvsz. elég valószerű még mindig lehet hasznuk a Gripeneken keresztül, egyéb esetekben is. Amúgy ha a svéd fél érdekelt lehet a latin-amerikai piacokban, Tucano stb.akkor vsz.nem a tender az egyetlen módja hogy együttműködés jöhessen létre.
    Az iparosodott Dél-amerikai térség sokat köszönhet az Eu-nak, és a továbbiakban is gyümölcsöző lehet az együttműködés – a politikai vonal az ez + persze kis atomtengó. Igazából kb.egyenrangú mindhárom ajánlat. Ennek ellenére szerintem olyasféle döntés lesz, mikor mi bevásároltunk Mistralokból. Amúgy teljesen mellékesen az uniós Francia Guyanával Brazilia határos is, ahol a francia űrközpontok működnek.
    Nekem majdnem mindegy ki nyer , csak eek alapján csodálkoznék ha nem a gallok.

  8. Jópofa, hogy mér engem idégetnek itten. :)

    A BVR valóban esélyesebb olyan ellen, akinek nincs AWACS kapacitása. Viszont egy Brazília méretű ország előbb utóbb rendelkezni fog ilyennel. Nekem továbbra is a hatótáv és fegyverterhelés az, ami nagyon nem tetszik a Griffben.

    @FT

    Azt adják nekik, hogy együtt fejlesztik, építik, vagyis a brazilok utána fél Dél-Amerikának el tudják adni a náluk gyártott (!) Gripen BR-t, ráadásul még vadászt építeni is megtanulnak közben.

    És azt honnan veszed, hogy egész Dél-Amerika ilyen gépre vágyna? Chavez gyakorlatilag már orosz csatlós állam. Ott ez nem nyerhet.

    Argentína elvből nem vesz semmit a braziloktól, ezt szinte tuti. Chilének F-16 gépei vannak.

    Akkor milyen komoly vevő marad? Senki nem jelentette be eddig, hogy nagy tételben gépet akarna ott venni és pont Griffet.

    Harmadrészt a svédek állami szinten adják az ajánlatot, az amcsik, a franciák meg inkább cégszinten, így kevesebb a garancia.

    A Rafale is inkább állami szint. Ezzerrel tepernek minden eladásért és a végén már szinte ők is fűt-fát ígértek, csak ők győzzenek. Az ő ajánlatuk mennyivel kisebb tech. traszfert tartalmaz? Mert a legnagyobb gond az, hogy a politkus ipart akar ezzel fejleszteni, a katonáék viszont potens gépet akarnak. Jelek szerint a kettő együtt az most nem megy.

  9. a politkus ipart akar ezzel fejleszteni, a katonáék viszont potens gépet akarnak.

    nah ez az ami itt most fordítva van, a légierő akarja az „iparfejlesztős” gépet, a politika pedig (véletlenül) a potensebb felé húz.

    Azért írtam h véletlenül, mert ha a franciák ajánlanák a Gripent, akkor is a gall ajánlat lenne a nyerő az elnök szemében

  10. Asszem írtam róla a nyáron, de ködbe burkolódzik az időpont.

    A lényeg az h az oroszok megszellőztették, hogy ha újraindítják miattuk az F-X2 tendert (és persze a végén nyer is a Szu-35), akkor beveszik a PAK-FA fejlesztésébe és gyártásába a brazilokat is.

  11. „az ng-nél már nincsenek szárny problémák?”
    Legjobb tudomásom szerint az NG-nél áttervezték a szárnyak egy részét, mert a 2 főfutó a szárnytőbe került elhelyezésre.

    „A hajtóművet a svédek gyártják.”
    Én úgy tudom, hogy a hajtómű összeszerelése és a gripen specifikus részek gyártása folyik a svédeknél. A többi a jenkiktől jön és emiatt korlátozhatják az exportot.

  12. > A többi a jenkiktől jön és emiatt korlátozhatják az exportot.

    Na igen de akkor az F-18/SH sem exportálható többet, mivel abban is ugyanaz a hajtómű van és a jenkik aláírtak egy papírt a svédeknek, hogy nem minősítik értékeny technológiának a hajtóművet. Ha meg a jenkik mégis felrúgják a szerződést, akkor az EU a kereskedelemben megtorolja. Nem áll most olyan nagyon jól a dollár. Ha pedig a Gripen nyer és mégsincs bele hajtómű csillagsávos ármány miatt, akkor majd eladják EJ200-assal.

    Az amcsiknál egy tanulmány már 1996-ban figyelmeztetett, hogy a Gripen 2000-es évek elejétől nagy jövő előtt áll, mert a nehézgép-építési mánia miatt sem a kelet, sem a nyugat nem fog tudni más olcsó és potens vadászt ajánlani a fejlődő országoknak. (JF-17, T-50 tiszta bádog, J-10 vagy F-16 egy számmal nagyobb méret, F-35 kettővel, Szuhoj hárommal, Rafale, EFA, F-15 kétcsövű)

  13. > a hatótávolsága az inkább ami vicc kategória, legalábbis Brazília méreteit és tengerparti ország mívoltát tekintve.

    Úgyis építenek maguknak katonai tehergépet, majd kilóg belőle a tankolócső, oszt jónapot! Amúgy három pótossal, meg két illeszkedővel a Gripen NG elmegy Alaszkáig is.

  14. És ennyi pótossal vihet négy légiharc rakétát – amiből csak kettő BVR – és még törzs alatti két új fügesztőn valamit. A gép t/w arány meg a béka segge alatt lesz még ilyen szerényen harci teherrel megpakolva is, de a légellenállás is elég combos lesz.

  15. Héló, a Gripen-en nem lesz illeszkedő. Amúgy meg ha három pótos van az NG-n, akkor a kettő törzs alatti plusz felfüggesztő deaktiválva lesz (hisz az egyik opótos elfoglalja a középső felfüggesztőt). Mellesleg lesznek dupla rakéta indító sínek, szóval négy póttartállyal, 4 BVR-el és kettő WVR rakétával lehet számolni.

  16. Jó döntést hoztak meglehet.

    Gripen olcsó kis gép de képes a brazil légierő minimális igényeit kielégíteni.
    Fegyverzete pototens.

    Ára a legkedvezőbb 1 Rafael árából van két Gripenjük.
    Ez kinek jó hát a brazil embereknek meg lehet hogy a brazil hadseregnek mert az árkülönbözetből vehetnek s-400 légvédelmi rendszert például.

  17. „Na igen de akkor az F-18/SH sem exportálható többet, mivel abban is ugyanaz a hajtómű van és a jenkik aláírtak egy papírt a svédeknek, hogy nem minősítik értékeny technológiának a hajtóművet.”

    Erről nem tudtam és ez az engedély az F414G-re is vonatkozik, mert ugye az NG-ben már ez lesz.
    Végül is akkor érdekes a helyzet export szempontjából, ha nem USA-barát országba szeretnék eladni az új Gripent. Bár ez nem túl valószerű.

  18. A dupla indító sín az nagyon jó dolog. Érdemes lenne nekünk is elgondolkodni a rendszeresítésén, már ha tisztességes légierőben gondolkodunk. Ez az apró (?) dolog nagyban növeli a gép harcértékét szerinem. 2 x IRIS-T (ez sincs itthon), 4 x AIM-120 (később talán Meteor), törzs alatti pótossal és és szárnyak alatt két precíziós fegyverrel nem is rossz gép.

    Az NG még ennél is jobb, mert két szárny alatti pótos mellett a törzs alá is mehet két nagyobb földi célok elleni fegyverzet.

  19. Érdekes a felállás!
    A franciák az elnököt kenték meg a svédek a szakembereket?
    Az amcsik meg szarnak az egészre!
    :D
    Grippennel hosszú távon jól járnak a Brazilok sztem!
    A francia gép üzemben tartása biztos sokkal többe kerül, valamint a beszerzési ára is magasabb lehet!
    Az amcsik meg csak nyerhetnek az üzleten, a fegyverzet ára sem kevés ha azt náluk költik el!
    Atom tengót meg nem csak a franciák tudnak építeni!
    A kínaiaktól is beszerezhetnék főleg hogy a brazil hordozón képzik jelenleg a kínai hordozó személyzetét! :D Tehát ott is jó a kapcsolat és pénzért bármit elad kína! :D

  20. Brazilok helyzete és India helyzete teljesen más.

    Braziloknak számot tevő ellenfele nincs így nekik tényleg elég egy béke beli hadsereg.

    Míg Indiának ott vannak a regionális ellenfelei Kína és Pakisztán..
    Oda kell egy jó nyugati 4+ gép PAK-FA kiegészítésének.

  21. Már kezdem érteni miért nincs elég AmRAAM-unk nekünk sem, lehet hogy vettünk volna még, de lehet biztonsági célzattal nem teljesen szolgáltak ki…..
    a világ nem ilyen egyszerü Hunor, franciák nélkül nem élet az élet ezen a golyóbison. Megfigyeled mindenkit ők szupportolnak akik semleges politikában eddig érdekeltek voltak /oroszokat is/

  22. Ááá, szóval a csehek se kaptak , egyre gyanusabb a sztori :))
    Szóval akkor ne is feccöljünk már dupla indítósinekbe?
    Egyéb építő jellegű megnyilvánulás ?
    Mi van itt ma ? Mellesleg 1 javadalmazásra nem elég az egész. Ha pedig odáig jutunk véletlenségből hogy használni kéne őket – hidd el kevés lesz :D
    fogadjunk is?