|

Még minden nyitott Kanadában

Korábban már beszámoltunk róla, hogy a kanadai kormány közölte, annak ellenére, hogy fix áras szerződésük van az F-35 Lightning II beszerzésére, még vizsgálják az alternatív lehetőségeket is. Ezúttal kiderült, hogy a Saab, az EADS, a Dassault és a Boeing ajánlata is terítéken van még az F-35-ös beszerzése mellett.

Hiába az F-35-ös költségnövekedése, Kanadában okosan csinálták, még 2010-ben fix áras szerződést kötöttek a Lockheed Martinnal és a JSF programért felelős irodával, melynek értelmében a 65 darab F-35A-t gépenként 148 millió dolláros költségen vásárolják meg, járulékos költségekkel együtt összesen 16 milliárd dollárt fizetnek majd a gépekért.

Azonban a beszerzés csak egy dolog, más dolog az üzemeltetés, a legújabb hírek szerint az eredetileg ígért 25 milliárd dollár helyett várhatóan 40 milliárd körüli összegbe kerül majd a 65 darab F-35-ös üzemeltetése a rendszeresítést követő 20 év folyamán. (Katt ide a költségszámításhoz!) Ez az összeg természetesen kiverte a biztosítékot, így újra elkezdtek alternatívák után kutatni.

Fotó: Lockheed Martin

Fotó: Lockheed Martin ,

A kanadai kormány részéről megerősítették, hogy az F-35-ös mellett vizsgálják a Dassault Rafale, a Eurofighter Typhoon, a Saab Gripen és a Boeing F/A-18E/F Super Hornet beszerzését is (utóbbi már korábban is felmerült, mint a CF-188-asok lehetséges váltótípusa), melyek valóságok alternatívái az ötödik generációs típusnak.

Az amerikai és európai típusok beszerzésének lehetőségét már csak azért is kapta fel a kanadai sajtó, mert a média képviselői (és valószínűleg a politikusok is) rádöbbentek, hogy az F-35-ös beszerzésével egy másik terüületen is jelentős zsebbenyúlásra kényszerülnek: jelenleg csak az CF-18-asokhoz szükséges hajlékonycsöves utántöltő-rendszerrel rendelkeznek, míg az amerikai ötödik generációs típus az USAF-nál alkalmazott merevcsöves rendszert igényli, így a CC-150 MRTT flottájuk átalakítására vagy leváltására kényszerülnek majd, de mindkét esetben jelentős zsebbenyúlást igényel majd az F-35-ösök rendszeresítése.

cc-150-polaris-2

CC-150 MRTT Polaris

Ezek miatt is erősödött fel a kormány részéről is a 4+ generációs típusok beszerzése. A kanadaiak úgy tűnik, most már nem csak a levegőbe beszélnek, és egyre komolyabbak a szándékaik, kérdés, hogy mit szeretnének? Az orosz/kínai fenyegetés miatt ragaszkodnak az ötödik generációs típushoz, vagy beérik a fél generációval “gagyibb”, de garantáltan olcsóbb típusokkal?