|

Nagy az érdeklődés a Gripen iránt

Megnőtt az érdeklődés a Saab JAS-39 Gripen típusú vadászbombázó iránt, több európai és dél-amerikai ország mellett Malajzia és más, egyelőre nevét fel nem fedő kelet-ázsiai ország is jelezte érdeklődését irántuk.

Horvátország védelmi minisztere legutóbb úgy nyilatkozott, hogy szeretne tárgyalásokat kezdeni a Saab céggel. A múlt héten pedig a Gripen Demonstrator is részt vett a Svájci Légierő bemutatóján.

A hirtelen érdeklődésnek az elemzők szerint több oka lehet. A gépet az államok olcsóbban szerezhetik meg versenytársainál, ami az euróválság idején komoly tényező, miközben minőségben és teljesítményben is megfelel a mai haditechnika elvárásainak – vélik szakértők.

Forrás: Saab AB ,

Gripenek beszerzése jelenleg Dániában, Hollandiában, Horvátországban, Szlovéniában, Romániában és Bulgáriában is van napirenden, bár Románia vélhetően inkább használt F-16-osokat vásárol, míg az első két államban az F-35-ös rendszeresítése már szinte biztos. Friss lapértesülések szerint Horvátország kormánya 8-12 darab vadászrepülőgépet szeretne vásárolni a Saab cégtől. Jelenleg az országnak 10 darab MiG-21-es vadászgépe van, a horvát hadügy már hat éve készül lecserélni az orosz típust.

Norvégia 2007-ben a Gripen helyett az amerikai F-35-öst választotta. Az azóta végzett számítások szerint ez a döntés az ország költségvetésének több milliárd korona veszteséget okozott. Újabban a norvég kormányt emiatt komoly bírálat érte a parlamentben.

A Gripen Demo Svájcban | Fotó: Saab AB ,

Az új generációs, E/F verziójú Gripenek teljesítményét a Gripen Demo demonstrálta a svájci légibemutatón, melyet 7000 ember követhetett figyelemmel az Alpokban, Brienz város közelében. A bemutatón részt vett a svájci védelmi miniszter és a parlament védelmi bizottsága is. Az ország már korábban keretmegállapodást kötött 22 darab Gripen megvásárlásáról. A svájci törvényhozásban várhatóan heves vita lesz erről, ám a végső döntés a jövőre esedékes népszavazás kimenetelétől függ.

A francia Dassault Rafale árháborúval reagált a skandináv típus sikereire, és a pályázatok lejárta után újabb ajánlattal álltak elő. Engedtek az árból, hogy ezzel megtorpedózzák a Gripent. A Saab vezetése a napokban úgy nyilatkozott, hogy a vetélytársak kampányt folytattak a cég ellen. Hamis történeteket híreszteltek a cégről a médiában. A svéd vállalat szerint „egyesek be akarják feketíteni a Saabot a világ előtt”, hogy ezzel saját gyártmányaikat előnyösebb helyzetbe hozzák.

A Saab konszernnek mintegy 13 ezer alkalmazottja van, évi üzleti forgalma eléri a 23 milliárd svéd koronát. A konszernnek 30 országban van képviselete, s 100 országgal van üzleti kapcsolata.

Forrás: MTI

61 hozzászólás “Nagy az érdeklődés a Gripen iránt”

  1. Na, végül csak beindul az üzlet? A Skandináv országoknak szerintem össze kéne fogni, oda tökéletesen elég az E/F változatú Gripen, és a közös üzemeletetésen spórolhatnának is. Románia úgy néz ki, lefutott ügy. A horvátoknál és a bolgároknál van esély, bár itt meg pénzügyi gondok merülhetnek fel. Nekem a horvát eset a kedvencem, itt mindegyik megoldás tetszik :) vagy a legendás 21-es él tovább, vagy megveszik a mi MiG-jeinket, vagy a Gripen… De kövezzetek meg, nekem a Luftwaffe F-4-esek átvétele is bejönne, szerintem ez minden makettező álma :)

  2. marcika
    Jó hogy nem azt mondod, hogy vontatott célnak meg jó a Gripen…
    Elképesztő vagy…
    Hátha a horvátoknál össze jön a bolt, örülnék neki. Amugy ez tényleg kicsit reklám szaga van, s ez a rész direkt érdekes:
    „Gripenek beszerzése jelenleg Dániában, Hollandiában, Horvátországban, Szlovéniában, Romániában és Bulgáriában is van napirenden, bár Románia vélhetően inkább használt F-16-osokat vásárol, míg az első két államban az F-35-ös rendszeresítése már szinte biztos.”
    Így aztán csak a horvátok maradtak, meg a titokzatos ázsiai országok :D

  3. Horvátok ha ami 29-eseinket válasszák azon azért nevetnék…
    De szerintem ott Griff lesz.
    Hollandok és a Norvégok megnyerése az F35 miatt esélytelen volt (szeretem a Gripent f@sza kis gép, de a Lighting más liga játékosa és több tartalék lehet benne + a norvég cégek nyertek a programon >NSM/JSM).
    Dánok meg úgy voltak, hogy ha F35 nem, akkor SH, végső eset volt ott a svéd madár.

  4. @doberamann: hagyd, marcika még mindig a II. VH-ban él, amikor a fordulózó légiharc volt a módi. Az már nem számít, hogy ma a fegyverrendszer és az adatátvitel, a rendszerintegráció és többfeladatúság, valamint a lehető legkisebb radarkeresztmetszet a fő szempont. Ebben egyikében sem kell szégyenkeznie a Griffnek.

    @marcika: A Gripen és az AIM-120 AMRAAM kombó miatt a Magyarország kiemelkedik a környező országok közül. Hiába van a sógoréknak Typhoon, ha nincs hozzá BVR-fegyver.

    Nekünk van AIM-120 AMRAAM, AIM-9 Sidewinder, AGM-65 Maverick rakétát, valamint Litening konténer. Igaz, nem nagy mennyiség, de háborúra nem készülünk háborúra, a kesziadáshoz bőven elegendőek a Sidewinder rakéták. Fegyvert a helyzet elmérgesedése közeledtével lehet még venni, addig a képesség fenntartása és a megfelelő gyakorlás a lényeg. Ráadásul nem feltétlenül kell mindent ellövöldözni éleslövészeten, a Gripen számítógépe képes az indítás imitálására.

    A környékben kinek van ilyen, vagy legalább hasonlóan felszerelt légiereje? Legközelebb Lengyelország, Olaszország, Görögország és Németország van.

  5. @Phoenix

    Gondolom az a sok hulye repulogepgyar azert kesziti fel a gepeket annyira a dog-fightra mert az mar ugysem lesz, a BVR megoldja mi?
    Meg a hadgyakorlatok egy jo resze – ahova mi persze SOHA nem jutunk el – es azert szol a forduloharcrol, mert az mar ugy sem lesz.

    Vietnam elott is mondtak ilyen okossagokat. :)))

    Amugy meg. Amiket felsoroltal, ez az ocskavas meg azokban is elmarad a jobb 4. generacios gepektol is, nemhogy az igazi 5. genektol.
    Radarkeresztmetszet, teherbiras, radar, hatotavolsag, szupercirkalo kepesseg hianya, stb stb stb stb….
    Akkor miert is jo tulajdonkeppen? :))

    Ahol ilyen picsa kicsi orszagok vannak egymas hegyen heten mint Europaban, szerintem ezek a felsorolt orszagok mind a kornyeknek szamitanak. Akkor meg sehol sem vagyunk.

    Ha mar a haboru annyira kezzelfoghatova valik, akkor pedig mar nem lenne idonk hirtelen annyi AMRAAM-et meg Sidewindert venni, hogy akar 3 gepet is fel tudjunk fegyverezni.

    El kene adni – mar ha nem lizingelnenk – apro penzert ezeket a penznyeloket, igy semmi ertelmuk nincs.

    Ugyanakkor az is igaz, hogy egy szar orszagnak szar legiero jar.

  6. marcika:
    Azért ne becsüld le ennyire a Gripent! Sokezerszer leírták, hogy miért is jó gép. Persze nem olyan mint az alacsony észlelhetőségű vasak, de azért inkább a Gripen, mint a sztárolt – pár üzemeltető szerint horribilis árból hajtható – Eurofighter, amik nagyrésze T1-es. Azért mert nem olyan harcedzett veterán, mint pl az SH, vagy az F15-ös, még nem egy rossz gép. A szupercirkálni tudást azt hagyjuk a Raptorra, elektronikailag a Griffnek nagyon szégyenkezni valója a 4. generációban nincs, hogy nincs akkora teherbírása az meg abból is indul, hogy messzemenőkig más (nem rosszabb, csak más!) koncepció szülte, mint pl az F16-ost, vagy a Lódarázst. Manőverező légiharcban is lehet esélye, azért ahogy olvasom a vele megmérkőző USAF pilótákat is izzasztotta már meg (nem csak a gèp számít, a pilóta tudása is), pedig nekik aztán vannak lehetőségeik!

  7. Gondolom az a sok hulye repulogepgyar azert kesziti fel a gepeket annyira a dog-fightra mert az mar ugysem lesz, a BVR megoldja mi?

    No offense te idióta, de a Griff pont olyan HOBS képességel bírhat, mint az F-15C vagy bármi más. Pusztán elhatározás kérdése. Nagyon naív az, ha valaki azt hiszi, hogy az AIM-9X féle rakéták korában számít az, hogy a MiG-29 tovább tud 9G-s kitartott fordulót. Annyira lényegtelen képesség, hogy ihaj. A légiharcrakéták kinematikai képességei egyszerűen feleslegessé teszik a jobb manőverező képességet, mint amire a Griff vagy más vadász képes. A jenkik az F-15C-be simán belerakhatnák az számottevően erősebb GE hajtóművet. Kettőt találhatsz, hogy miért nem teszik. Se igény se pénz.

    Meg a hadgyakorlatok egy jo resze – ahova mi persze SOHA nem jutunk el – es azert szol a forduloharcrol, mert az mar ugy sem lesz.

    No offense, de a gyakorlatok szinte mind tartalmaznak BVR részt is és a túlélő és néha még a „lelőtt” gépeknek is engedik a dogot. Ki ne találd már azt a marhaságot, hogy a BVR korában a dogfigt a prím. Igen, azt is gyakorolják, a videókon is azt látod. Miért? Mert az a látványos. A BVR harcászat arról szól, hogy a helyzetképet fejben és műszerekkel + display + AWACS összerakod és JÓL döntesz, hogy mi legyen. Ez videón nem látszik, ezért nem is mutatják be. Csak éppen a Griff ezen a téren veri bizonyos téren hülyére még a jenki és minden más F-16-ot. Ha háborúba kellene menni azt biztos, hogy nem MiG-29-ben tenném, az ziher, legyen bármelyik változata is. Inkább fullos Gipennel. Az más kérdés, hogy nekünk ilyen nincs, de az is igaz, hogy korszerű MiG-29 sem áll nagy számban sehol rendelkezsére…

    Amugy meg. Amiket felsoroltal, ez az ocskavas meg azokban is elmarad a jobb 4. generacios gepektol is, nemhogy az igazi 5. genektol.

    Az 5. genhez képest minden „ócskavas”, felesleges bármelyik 4. gen gépet hozzá mérni. Egyes főbb elemei a gépnek mérhetőek hozzájuk, de az alacsony észlelhetőség, mint alapkoncepció eszméletlen durva. Pontosan azért, mert a fenti „helyzetéképes” BVR-t totálisan hazavágja. Hiába van jó spec excess powerje egy MiG-29-nek vagy bárminek, ha GŐZÜK NINCS ARRÓL, HOGY MI TÖRTÉNIK KÖRÜLÖTTÜK.

    Ha mar a haboru annyira kezzelfoghatova valik, akkor pedig mar nem lenne idonk hirtelen annyi AMRAAM-et meg Sidewindert venni, hogy akar 3 gepet is fel tudjunk fegyverezni.

    Ezerszám hevernek AIM-9M-el szerte a világban. 24-48 óra alatt ideérnek. A jenkik ennyi idő alatt nem légiharcrakétát, komplett F-15 winger telepítettek át USA-ból Irakba te zseni. Egy C-17 megpakolva még „másodvonalas” AIM-120B-bel – elvben a Griff képes használni szerintem – meg AIM-9M-mel nem hiszem, hogy megoldhatatlan feladat az USAF-nak. 1973 Yom Kippúr? Komplett gépeket és új fegyverrendszereket adtak át Izraelnek te okostojás. Olyanokat, ami nem is állt rendszben akkor és mégis bevetették, mert a szükség nagy úr. Shirke, Maverick.

    Volt olyan A-4 pilóta, akinek bevetés közben a cél felé magyarázták el, hogy majd mit és hogyan… Ehhez képest egy repülőgépnyi légiharc rakéta olyan mínuszos probléma, hogy a hasamat fogom a röhögéstől.

    Szerintem most hagyd abba a trollkodást, de sürgősen.

  8. Srácok! Én Marcikát látom az elmúlt idők legfontosabb szereplőjének itt!
    Sosem volt még ilyen összezárás a saját „gyerekünk” mellett! Szerintem Marcika nem más mint Csernus elvtárs, és így kovácsolja egyé a nemzetet! Micsoda széthúzás volt itt eddig! Egy Marcika kellett , hogy mindenki ráébredjen, hogy hová is tartozik!!! Hajrá mindenki! Hajrá Csernusmarci!

  9. Na, hat akkor nincs mitol felnunk, milyen a legjobb gep a vilagon. :D

    Haboruban meg USA ugyis majd repulogepszamra talicskazza ide a raketakat, nem is lesz fontosabb dolguk. IAF-el meg sok ertelme van hasonlitani minket. :D Mindenben ott vagyunk nem? Foleg felkeszultsegben. :D
    Viszont jo tudni, hogy manoverezni meg mar akkor nem is kell ezekszerint, nem is ertem a Raptornal miert kinlodtak ennyit ezzel, hiszen felesleges. Jol elbasztak, hogy nem kerdeztek meg teged hallod-e! Irjal mar nekik, hatha meg vissza tudjak butitani a gepet!

    Tok jo, hogy leirod ezeket a dolgokat, de pont ez a support ami ahhoz kell, hogy ezek az ocskavasak hatekonyak legyenek, na pont ez hianyozna, mert szarna rank mindenki. M i n d e n k i. Se raketa nem lenne, se awacs, se semmi. Egy normalis legieronel ezek a pillerek mind megvannak, nalunk se normalis repulo, se raketa, se support, semmi. Ez is olyan mint az egesz orszag. Jelentektelen, szar.
    Mi azt toltenenk be a rendszerben, amit egy korszeru auto motortere es elulso resze utkozeskor. Gyurodozona. Az utascella valahol Passaunal kezdodik.

    De legalabb ne basztunk volna ki ennyi penzt ezekre az ocskavasakra, ennel meg az is jobb lett volna, ha a felet ellopjak a masik felebol meg autopalya/iskola/focipalya/4es metro/stb epul. Tobb haszna lenne mint ennek igy.

    Amugy meg tudom molni, hogy te vagy itt az onjelolt faszagyerek, de majd akkor szemelyeskedj velem, ha en is azt teszem oke? Ne jatszd tul a szerepet.

  10. Bocs, hogy bele OFF-olok a vitába, de most olvasgattam egy kicsit a MIG-25-ről és a harci cselekményeknél találtam elég érdekes dolgokat.
    Az első az, hogy az első öbölháborúban egy Iraki MIG-25 lelőt egy F-18C-t.
    A második ilyen kis érdekesség,hogy állítólag nagyon sok BVR lelövési kísérlet elől meglógtak a MIG-25-ösök. „Leléptek” a rakéták elől.
    A harmadik az, hogy egy F-15E elvesztésében is igen aktív szerepet játszottak.

    Ezekről azért nem hallani szinte semmit pedig nem kis teljesítmény egy ekkora fölényben lévő ellenséggel szemben!!! (szerintem)

  11. A F/A-18 lelövése egyáltalán nem újdonság, kb. 10 éves sztori.

    A wikis oldalon láttam én is a tíz rakéta indítást és elfutást. Sehol máshol nem találtam rá adatot, szóval csak óvatosan…

    Az F-15E-s sztorit sem ismerem.

    Az F-15 cikk majd kitér arra, hogy mi és hogyan volt/lehetett, mert több a kérdőjel, mint a tény. Sokkal.

  12. Miért nem lehet felfogni hogy a Gripen a 21. század F-5-je???

    A jugoszláv háborúk idején mennyi idő kellett az amerikaiaknak hogy idetelepüljenek Taszárra, Ferihegyre? Itt voltak az F-15-ösök, az AWACS-ek felettünk. Pedig a jugóknál nem volt nagy olajkészlet.

    Melyik szomszédos ország ellen kellene fegyverkeznünk?

    Valahol olvastam hogy Thaiföldnek bejött a gripen, él az opcióval és rendel még 6-ot. (De lehet hogy csak összekeverem az infókat.)

  13. nem értem marcikának ezt a nevetséges ellenszenvét, semmi alapja nincs!
    az 5. genhez hasonlítgatást meg a fogalmatlanság bizonygatásának veszem…
    „Radarkeresztmetszet, radar” ebben mondjuk pont fasza
    „szupercirkalo kepesseg hianya” fassság :) bár a tengereink és sivatagaink felett jól jönne ez igaz… F22-ben meg vonónyaláb nincs, szóval az is kuka.

    ez a „csaligép” a környéken jelenleg lever mindent, mondhatni a környék buzogánya :) a nagyok ellen meg úgy sem ezen múlna…
    én az NG-vel bőven megelégednék.

  14. „Ezekről azért nem hallani szinte semmit pedig nem kis teljesítmény egy ekkora fölényben lévő ellenséggel szemben!!! (szerintem)”

    Pedig mindössze lapozgatni kéne a hazai szaksajtót. Részletesen kiveséztük már a dolgot.

  15. aerophyl

    „A Sivatagi Vihar több légiharcáról nem jelent meg beszámoló sem a TG-ben sem az AS-ben.”

    Szóval aerophyl most azonnal nekiállsz és leírod az összeset percről percre és benne legyen a novemberi számban,nincs lazsálás!!! :D

  16. Marcika, bocs, de ez így nem igaz. Haderőnk több dologra is kiváló. Például a Gripenek szépen repülnek köteléket. A Dísszázad Európában igazán egyedi díszlpése világhírű….
    Komolyra fordítva: az afganisztánban edződött embereink igen jó MAGOT képeznek egy majdani komoly szárazföldi erőhöz. Légierőnk maroknyi szerelője és pilótája, valamint irányítója igen magas szintű tudást halmozott fel, ami szintén alapja lehet a fejlődésnek. Sajnos, haditengerészetünk az nincs, ahogy egyelőre pénzünk sem, de nézd végig az ország történelmét. Mátyás óta mikor volt igazán pénz komoly haderőre? Mégis itt vagyunk. Köszönhetően azoknak, akik a keveset is komolyan vették. És használták.

  17. nem nem…
    Az AM hajókról volt egy cikk valahol és Cinikus barátunk javasolta kiküldésüket a szomáli kalózok ellen :))) Én speciel a javaslataival együtt adnám a hadihajós alosztály kezére egy kéthetes kitelepülés idejére, szerintem elvesztenék valahol az biztos :)))

  18. AS nov: Szu-22 típusismertető, F-14 az iraki szabadság hadműveletben, MiG-29M2 típusism., VTOL kísérleti járművek, F-35 fejlemények, Cseh Gripen Litvánia, Batajnica airshow, Mi-8-asok Afganisztánban, Kositzky sorozat, Lansen, stb.

  19. Molni, tévedsz. Legutóbb a 2011/3 számban a 16-22.oldalon volt részltes írás a Siovatagi vihar légi harcairól. Régebben számos cikk foglalkozott a témával

    Csak az első éjszakáról és nagyon korlátozottan. A hivatkozást köszi, mert a cikk részleteire emlékeztem, csak arra nem, hogy hol keressem. A cikk jó, mert megerősít más forrásokat, amit találtam bizonyos dolgokról.

  20. Most olvasom hogy már a 237. gépet gyártották le a Gripenből ha hozzá jönne a Horvát,Szlovén,Bolgár,Maláj és Svájci megrendelés akkor átlépné a bűvös 300as határt ami szép teljesítmény lenne a géptől.

    Most felejtsük el a hidegháborút és az akkor dúló fegyverkezési versenyt amikor csak Hollandia rendelt vagy 200 db F-16…..

    Ha jól mennek a dolgok 2020. kitart a gyártó sora a gépnek amikor a Tájfun és a Rafale már kifut és nem gyártják tovább bár sok minden változhat addig.

  21. A kedvencem, amikor emberek azon vitatkoznak, melyik repülő a legjobb.
    Micsoda meddő vita ez.
    Tom Cruise óta mindenki tudja, hogy az F-14.
    Az elnök különgépe óta mindenki tudja, hogy az F-15 (keresztbe repül egy rakéta előtt!)
    A vasmadarak óta mindenki tudja, hogy az F-16.
    A függetlenség napja óta mindenki tudja, hogy az F-18(UFO-t is lehet vele lőni)
    A vadászpilóták c. film óta mindenki tudja, hogy a Mirage 2000.
    Mi itt Magyarországon mindnyájan tudjuk, hogy a MiG-29 a Gripennel vállvetve, mert nekünk olyan van. A Su-27 is csak egy paraszthajszállal rosszabb, mert hát az USA-ban csak béna gépeket gyártanak, nem baj, majd lesz nekünk még Flanker is, akkor meg az lesz a legjobb.

    Na de komolyan:
    Az a gép, amelyiket még nem próbáltak ki háborúban, nem véleményezhető.

    Levegeő levegő:
    F-15 (sok(talán 8, vagy 9) Mig-29-et lőttek le), F-16(sok(azt hiszem 3) Mig-29-et lőttek le). Molni majd beolvassa nektek a pontos statisztikát, ha tévedtem volna.
    levegő föld:
    F-16, F-15E, F-18
    Molni majd beolvassa nektek a statisztikát a több tízezer bevetésről, tonna bombáról, elpusztított célpontról stb.
    Gripen, Rafale, Typhoon még elég kevés harctéri tapasztalattal rendelkezik. Líbiában a Spangdahlemiek mentek elöl, Meg a holland, belga, norvég, dán MLU-k húzták az igát.

    A választ, hogy az újabb eurokacsák közül mi a jó, majd az évek hozzák meg.
    Üdv a tisztelteknek.

  22. Der Kampf Pilot gegen Pilot ist Geschichte

    http://www.nzz.ch/nzzas/nzz-am-sonntag/der-kampf-pilot-gegen-pilot-ist-geschichte-1.17680572

    Ez legalább annyira marketing szöveg mint a HTKA-s írás, de azért vannak benne jó mondatok.

    „Ohnehin sind in der modernen Militäraviatik nicht mehr Endgeschwindigkeit und Beschleunigung entscheidend, sondern der Radar, die Sensoren, die Kommunikation und die Waffen. Der Kampf Pilot gegen Pilot ist Geschichte.”

  23. Szerintem biztosak lehetünk abban hogy Marcika egy sokat próbált Gripen pilóta azért tud ennyit a képességeiről.
    Egyet azért meg kell értened Marci! Nem csak a gépeken van a lényeg hanem a jól képzett pilótákon is!!! Lehet sztárolni ezt vagy azt a gépet is (bár ezek jó részt laikus rajongás valószinü)de meg kell nézni azt is milyen meló kell hogy egy gép hadra fogható legyen!