|

Pontosította a Saab a horvát ajánlatot

Ahogy arról már korábban beszámoltunk, a Saab ajánlatot tett Horvátországnak a kiöregedő MiG-21-esek leváltására, ám akkor még a darabszám is képlékeny volt. A konstruktőr által a napokban kiadott közleményben pontosítottak.

Nyolc darab JAS-39C/D Gripen vadászbombázóról szól az ajánlat, amelyet a Svéd Védelmi és Biztonsági Export Ügynökség (FXM) 2012. október 10-én küldött el Horvátország kormánya számára. Az ajánlat tartalmaz egy logisztikai támogató, valamint a pilóták és technikusok számára szóló képzési csomagot is, emellett 100 százalékos ellentételezést kínálnak déli szomszédunknak.

A honvédelmi költségvetésből komoly szeletet hasít ki a Gripen-program ,

„Megtiszteltetés számunkra, hogy elkészíthettük ezt az ajánlatot, amely Horvátországgal szoros együttműködésben született. A rendszer kiváló képességekkel rendelkezik nemcsak az ország légterének védelmezéséhez, hanem a nemzetközi missziókban történő részvételhez is. Emellett megfelel a NATO-interoperabilitási elvárásoknak. A Gripen a világ egyik élvonalbeli vadászgépe, amely hatékony és robusztus, ugyanakkor élettartam-költsége alacsony”, mondta Peter Göthe, az FXM főigazgató helyettese.

„Annak érdekében, hogy a Horvát Légierő zavartalan működése a jelenleg szolgálatban lévő MiG-21 típusú gépek kivonásakor is biztosítva legyen, Svédország olyan megoldást kínál, amelynek keretében a JAS-39C/D Gripen repülőgépek a szerződés aláírását követő akár egy éven belül megkezdhetik működésüket” – mondta Jerry Lindbergh, az FXM horvát programjának igazgatója.

37 hozzászólás “Pontosította a Saab a horvát ajánlatot”

  1. A szomszédos országok közül Horvátország az egyetlen akit nem zavarna hogy ugyanolyan repülőgépük lenne mint nekünk. (Ausztria lett volna még ilyen.) Az összes többi szomszédnál szerintem fontos szempont volt hogy ne olyan gépet rendszeresítsenek, mint amilyen nekünk van.

  2. Terminator & Borisz:
    Totál egyetértek. Horvátok fele érdemes lenne a nyítás. Mint ahogy a lengyelekkel lehetne közösködni a helikopter bizniszükbe (egy adagban venni 90 helit > 70 oda, 20 ide – talán kedvezőbb lenne az alku lehetőség is a gyártókkal), úgy a horvátokkal is lehetne biztos valami közös program (Patria beszerzésük > mi BTR-eink helyett, de akár pisztoly / karabély terén).
    Aztán ott a mi Komondorunk is. Igaz nem bizonyított, meg nem tudom mire kéne a HM-nek (lásd: Humvee / G Merci helyett nagy, BTR helyett egy vicc, MRAP meg van 2 félénk is), de hátha lehetne vele üzletelni valamerre.

  3. papichulo szerint: 2012. október 11. csütörtök @ 18:16

    Értem én hogy NATO és EU tagság és egy oldalon állnak velük, de szerintem az összes többi országban meg van az hogy jobb(nak gondolt) gépet vegyenek mint amilyen a környező országoknak van, még ha az anyagi helyzetük nem is engedi ezt meg. Az ugyanolyan nekik nem elég jó.

  4. weasel007 szerint: 2012. október 11. csütörtök @ 21:40

    Amikor mi majd F-35-öt veszünk akkor már lesz F-43 is…

    Gondolj a törökökre és a görögökre: pl. más-más elektronikai eszközöket rendszeresítenek az F-16-osokhoz hogy az ugyanolyan gépek valamiben eltérjenek, jobbak legyenek mint a másik hasonló gépe. A gripen-nél az új eszközök integrációját a vevőnek kell megfizetni, ami költséges és időigényes.

  5. Abból az 50 évből mennyi volt, amikor szabadon dönthettek a környező országok és nem a szovjetek mondták meg, hogy mit rendszeresítsenek? De pl. kinek lett utoljára MiG-29-ese?

    Kiemeltél egy mondatot és nem az egész mondanivalót értelmezted. A környező országokban mostanában volt/van/lesz típusváltás. Majd meglátjuk, ki milyen típust választ, miért és mennyiért.

  6. Hans:
    a Komondor egy MRAP, amiből esetlegesen 50-100 db jól jöhet a Honvédségnek itthonra. Ugyan van 2 fajta MRAP nekünk, de az egyik a Hummer, amiből 27-et kaptunk anno, és 2 éve is már rongyok voltak, és csak afgánban használhattuk őket. A másik a Cougar, amiből van kb. 13 és szintén csak afgánban használhatjuk úgy tudom.

    A környéken nekünk, az osztrákoknak és az ukránoknak nem kell a közeljövőben új gépet rendszeresíteni. A szlovákoknak nem biztos, hogy lesz rá pénzük (most repül vagy 3-4 duplasvancú nekik), románok most vesznek/vettek 12 ősöreg F-16-ost, szerbeknek van néhány MiG-29 és -21, horvátoknak most van ajánlatuk Griffre, a szlovénokat meg védik az olaszok.

  7. johnibyg:
    Nem a Humvee az nem MRAP.
    Elvben több is van, mint 27 (kérdés mennyi a mi tulajdonunk?). Nekem élőben szerencsém volt az egyikhez és az nagyon nem “rongy” volt, hanem zsír új, pár száz kilométeres!
    A két MRAP alatt az egyik tényleg a Cougar, de abból csak 3 van tudtommal és a miénk. A másik meg a MaxxPro ebből ~14 van kb, hogy miénk, vagy bérelt, arra nem emlékszem. (Utóbbiban halt meg két katonánk sajnos, mikor borultak Afganisztánban).

  8. A Sógoroknak fontos volt, hogy ne Gripen, hanem EF-et vegyenek. “Ha szegény magyaroknak Gripenre telik, akkor mi vegyünk egy elméletileg nagyobb harcértékű európai gépet”.. Persze túlnőttek a takaron és maradt a Tranche1.. Meg aztán már a megvételkor tudták, hogy nem lesz hozzá BVR+ L-F fegyverzet, mert az államszerződésük tiltja.. Szóval marhaságot csináltak..

  9. Littlejohn

    Volt még a Csaba páncélgépkocsi és a Zrínyi amelyek említésre méltók. persze sok egyéb könnyűharckocsi is volt ezt szerintem mind tudjuk,, de azok teljesen használhatatlanokká váltak.A fent említett 3 jármű a maga feladatkörében a háború végéig megfelelő maradt

  10. johnibyg szerint:2012. október 11. csütörtök @ 22:59

    >románok most vesznek/vettek 12 ősöreg F-16-ost

    “12 multirole combat aircraft Romania is to purchase ‘second-hand’ from Portugal cost about 120 million euros out of the total of 670 million ”

    Nem tudni pontosan mit vesznek a románok (upgrade, support, fegyver), de a mi 14 gripenünk 20 évre került ennyibe. Biztos hogy a SAAB adott nekik olcsóbb ajánlatot ennél, mégse azt választották.

  11. http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2010/01/eurofighter-boasts-usaf-f-15-k.html

    “…The Typhoons managed to smash a formation of eight F-15s which had the role of the attacker with the first Eurofighter jet managing to “shoot down” four F-15 fighter jets. The second Eurofighter managed to disable three F-15 jets. Eventually the pilots were using the Eurofighter Typhoon to full capacity and taking advantage of its enormous capabilities. Trump that.”

  12. http://www.airliners.net/aviation-forums/military/read.main/33013/
    http://www.scotsman.com/news/uk/eurofighter-a-shooting-star-in-clash-with-us-jets-1-1391209
    “….The US pilots intended to pursue the supposedly hapless ‘Limey’ for several miles and lock their radars on to it for long enough so that if it had been a real dogfight the British jet would have been shot down.

    But much to the Americans’ surprise, the Eurofighter shook them off, outmanoeuvred them and moved into shooting positions on their tails”

  13. http://theaviationist.com/2012/07/23/f-22-raptor-kill-markings/

    “…Anyway, as the following photos taken by Dietmar Fenners at Neuburg on Jul. 18 seems to show, the German Air Force is particularly proud of the simulated shot down of several F-22s achieved during the mock engaments.

    To such an extent two planes boast some F-22 Raptor kills.

    Hence, at least in a (possibly unrealistic) WVR (Within Visual Range) air-to-air engagement with the Typhoon, the Raptor is not invincible.”

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.