|

Pontosítás a Gripen NG programról

A múltheti linköpingi utazásunk során volt alkalmunk elcsevegni a Saab illetékeseivel is, akiktől hallhattunk új dolgokat is a Gripen NG programmal kapcsolatban, de korábbi értesüléseinket is megerősítették.

Mindenekelőtt a kedves Olvasónak ajánljuk elolvasásra a két éve publikált „Gripen NG: kérdések és válaszok” c. írásunkat, mely segít helyretenni a jelölésbeli tévedéseket, fogalmi zavarokat.

Mint arról a HTKA is beszámolt, Svájc a Gripent választotta az F-5-ösök váltótípusának. A beszerzésről többféle információt lehetett hallani, de skandináv vendéglátóinknak köszönhetően immáron pontos tájékoztatást tudunk adni a helvét tervekről. Amennyiben megköttetik a svájci üzlet, az alpesi ország 22 darab JAS-39E/F verziójú Gripent kap 3,1 milliárd euróért cserébe. A gépek új építésűek lesznek, azonban ha a helvétek úgy kívánják, az új példányok megérkezéséig a Svéd Légierő állományából használt C/D verziójú Griffeket kapnának, mely segítené a pilóták képzését is.

Fotó: Saab ,

A svájciak követelménye, hogy a vásárolt típust már üzemeltesse egy ország, így svédek kénytelenek lesznek maguk is szolgálatba állítani az új verzióból. Ami tervbe is volt véve, hisz a Svédország vezetői elmondták, amint exportsiker fűződik az E/F változat nevéhez, akkor a Svéd Légierő is hadrendbe állítja a típust. Kérdés azonban, hogy ez új gyártású, avagy átalakított gépek lesznek.

Skandináv vendéglátóink elmondták, hogy egyelőre folynak a tárgyalások a svéd kormánnyal, azonban még nem tisztázott, hogy vadi új példányokat rendszeresítenének, vagy a jelenlegi példányokat korszerűsítik, és ha utóbbi, akkor milyen mértékben. Merthogy a Gripen Demo által bemutatott technológia a már legyártott C/D verziókba is gond nélkül beépíthető. A megrendelő választhat, hogy csak avionikai frissítést kér a gépekhez, vagy a törzsközéprész módosításával nagyobb hatósugarat kíván, vagy esetleg erősebb, General Electric F414G típusú hajtóművet óhajt, illetve ezek tetszőleges kombinációját is igényelheti. A részlegesen átalakított gépek a C/D+ jelzéssel állhatnának szolgálatba, csupán a teljes munkacsomagon átesett példányok lennének jogosult az E/F jelölésre.

Megtudtuk továbbá, hogy részben téves információ az, hogy a Gripen Demo még csak most kapja meg az új AESA radart. A demonstrátor masina ugyanis egy átalakított, kísérleti berendezéssel már tavaly óta repül, de csak július folyamán kapja meg a kisebb, már a szériagépekbe is szánt Raven ES-05 típusú lokátort, melyet jelenleg Edinburgh-ban tesztelnek. A radar érdekessége, hogy nem fix antennás, hanem a gép hossztengelyéhez viszonyítva 360 fokos körbefordulásra képes.

Raven ES-05 AESA radar | Fotó: Phoenix HTKA.hu ,

Raven ES-05 AESA radar | Fotó: Phoenix HTKA.hu ,

Raven ES-05 AESA radar | Fotó: Phoenix HTKA.hu ,

Raven ES-05 AESA radar | Fotó: Phoenix HTKA.hu ,

Más téves információt is leközölt a nemzetközi média, melyet mi is átvettünk. Alig egy hónapja megírtuk, hogy halad a Gripen program, hamarosan újabb átalakított példány szelheti a levegőt. A svéd gyártó illetékesei pontosítottak, a 39-7 jelzésű példány a jelenleg repülő Gripen Demo jelzése, melynek tesztelését három fázisra osztották. Az első részben az új üzemanyagtartályok, szárnybekötés és futóműelrendezés, valamint az új erőforrás funkcionalitását ellenőrizték, a második fázisban tesztelték az AESA radar demonstrátor példányát, továbbá a SATCOM (satellite communications – műholdas kommunikációs rendszer) és RWR (radar warning receiver – besugárzásjelző) berendezéseket. A gép tesztelésének harmadik fázisa következik júliustól, ekkor kerül beépítésre a SELEX Galileo által fejlesztett Raven ES-05 lokátor prototípusa, de megkapja még a kabin elé kerülő IRST-t is, melyet szintén az olasz vállalat fejleszt Skyward-G néven. Emellett az új IFF (Identification Friend or Foe – saját-idegen felismerő) rendszer is beszerelésre kerül.

Azt is megtudtuk, hogy a korábbi hírekkel ellentétben, a 39-8 jelzésű prototípus még nincs építés alatt, jelenleg a gép tervezése folyik a Gripen Demo segítségével gyűjtött tapasztalatok felhasználásával. A teljesen újépítésű gép első repülésének dátumát még a svédek nem tűzték ki, de ha minden jól alakul, akkor akár a jövő év vége felé már a levegőbe emelkedhet.

Gripen Demo

Beszéltünk a skandináv illetékesekkel arról is, hogy várhatóan hamarosan lezárul a Brazíliában zajló F-X2 tender, véleményük szerint július folyamán már megszülethet a döntés. Amennyiben a brazil fél is a Gripen mellett döntene, a svédek készek bevonni őket is a fejlesztési folyamatba. Kérdéses továbbá, hogy a brazil tender elnyerése esetén ki kapja meg először az első példányokat, ugyanis a dél-amerikai követelmények szerint 4 éven belül meg kell érkeznie az első példánynak, ám amennyiben Brazília is csatlakozna a fejlesztési programhoz, ez kitolódhatna 2018-ig is.

Amennyiben sikerül eladni a braziloknak a Gripent, úgy a helyi összeszerelő-üzem létesítésével megnyílna a lehetőség arra is, hogy a dél-amerikai régió más országainak igényét is kiszolgálják, ugyanis a svédek számítása szerint az elkövetkezendő 10 évben arrafelé több országban is típusváltás várható és a KC-390-es programban tapasztalható összeborulásnak köszönhetően lehetséges, hogy Brazília után Argentína, Peru, Chile vagy Kolumbia is vásárol a skandináv vadászbombázóból, munkát adva ezzel a helyi iparnak.

54 hozzászólás “Pontosítás a Gripen NG programról”

  1. Szerintem kicsit sokat „kényeztetjük” a Saab-ot… Azért potens, komoly erővel, vagy igényekkel rendelkező ország még nem vett egy darabot se…

    És ha már Brazília, én ott Rafael győzelmet diktál a realitás…

  2. Szerintem kicsit sokat “kényeztetjük” a Saab-ot…

    Ha már meghívták őket Svédországba és fizették a költségeket (szerintem), akkor az a legkevesebb h írnak róla, hogy mi történt odakint… Szvsz ha a Dassault hívta vna őket, akkor is írnának róla.

    Ez a gép nem is a potens országok légiereje számára készült. Kis méretű repülő, teherbírása viszont majdnem az F-16-os szintjén van

    Mellesleg a svájci légierő európai szinten nem számít annyira szarnak…

  3. Ugyan mit szolgál az a narancsszínű lapos cucc az IRST előtt, feltéve ha rajta lesz a széragépeken is.

    Más: Akkor elképzelhető ugye, hogy a IRST-nek van képalkotó funkciója, mert a Mig-35ös IRST-je rendelkezik eme funkcióval, akkor ennek is kéne.

  4. Svájcnál azért várjuk meg hogy végül vesznek-e valamit az F-18-asok helyett is vagy csak a Gripen marad. Az F-18E/F-re már azt mondták hogy túl nagy nekik.

    A Gripenre általában az F-5 vagy a MIG-21 váltótípusként tekintenek a különböző országok, helyette rendszeresítik. Esetleg Mirage III.

  5. Azért a későbbiekben remélem a magyar gépekhez is megvesszük a C+ frissítéseket. Volt a HTKA-n cikk arról is, hogy a jelenlegi hajtóművekhez a SABB csinált egy „tuning” csomagot. Arra is érdemes lenne befektetni. Ez persze most még nem aktuális, de 5-10 éven belül az lehet, és lehet addig forrás is lesz rá.

  6. Látom megint igazolódik hogy, minden lébe kanál depressziósok országa lettünk.

    Ami nekünk feladatát tökéletesen ellátja. Sőt túl képzett.
    Mi C-Gripeneket használunk A/B feladatára. Így az egész visszás. Vettünk egy vadász bombázót amit csak légvédelmi feladatokra használunk. Ez így drága. Viszont nincs pénz bombákra. Ami értelmet adna a C verziónak.

    Ennyi bosszúság elég.

    Viszont amit kaptunk egy olcsó, remek kis gépet ami sok tekintetben USA független. Így nincs annyira egyoldalú pár beszéd.
    Amit európai fegyverekkel is felehet szerelni.

    Környékünkön jelengeg csak Osztrákoknak van potensebb gépük. Ukrán Szu-27 nem tudom milyen erőt képviselnek. De az már NATO ügy lenne :)

    F-16 Block 50-52 tökéletes a lengyeleknek aki 4 annyian vannak mint mi és legalább 2-2,5 akkor az országuk mint a miénk. Valamint USA-nak elkötelezett fontos szövetségesei.

    Mi mostoha gyerekek vagyunk :(

  7. Szerintem az osztrák Typhoon nem számít potensebbnek mert csak Sidewinder van hozzá, abból sem a legújabb verzió ha jól tudom. Az ukránok Szuhojai pedig kérdéses milyen állapotban vannak, bár most az EB miatt biztos rendbeszedték őket, jobb lesz a hadrafoghatóságuk, de maximum létszámban számítanak komolynak. Az alap Szu-27 + R-27 kombó 80-as évek eleje szint. Javítsatok ki ha volt ukrán modernizáció e téren

  8. Az meg már teljesen mindegy hogy nincsenek bombák, lesz maverick rakéta oszt jó napot .
    Amúgy is elég scifi ez a háború a NATO-N belül beszólások.
    A románoknak meg f-22 is lehet úgy se ellenünk használnák hanem az oroszok ellen .
    Amíg Európaiak ilyen egyoldalú politikát folytatnak felőlem felturbózott mig-21 védhetnék a légterünket.

  9. Azért az RM-12 őt egyenlőre a Saab gyártja és az még nem USA tulajdonú az hogy F404es USA hajtómű az egy dolog. Onnéttól hogy a saab megvette az engedélyeket a továbbfejlesztésére onnétól kezdve a saab annyi RM-12 est gyárt amennyit csak akar és annak ad el akinek a Svéd kormány engedi.
    A fegyverzet terén meg van az europai alternatívája az USA fegyvereknek. Ugyhogy ez az USA-függettlenség ezen a téren majdnem teljes.

  10. Ezt a román orosz háborút soha se értettem (nem az indokát) a hogyanját
    Túl messze vannak egymástól ha meg tengeri összecsapásra kerülne a sor a román hajók allúl maradnának ezt még a leg elfogultabb román vezető is belátná. Más lehetőséget meg nemlátok román agresszióra orosz ország ellen.

  11. Tudom én hogy Moldvába terveznek embereket tenni a ruszkik csak moldvába azóta vólt egy forradalom ami ezt keresztbe húzta. (és azok létszáma se haladta volna meg még egy zászlóalj szintjét se mindenel együtt )

  12. Sulyid én azt írtam sok tekintetben. A fegyverzet ennél a gépnél választás kérdése Meteor is mehet rá. Valamint európai kis és közép távú légrak.

    Másik úgy tudom a Gripen az F-16-nál jóval nagyobb arányba tartalmaz kompozitot ez által is kisebb a radar jele.

    Brazilok kapcsán meg nem egyértelmű. Védelmi feladatra ezen kis madarak is jók (E/F verzióban). Viszont az egész csomag olcsóbb, Fegyverez ugyan az mint a gall kakasé. Jó 1-2 rakétával kevesebb gépenként.

    Akkor meg mit pánikólunk. Felelőtlen döntés az volt hogy A/B-helyett C vettünk légi után töltő képességgel. Persze ezen képességek ki teljesítésre nincs pénz :(
    A/B jobb lett volna több éves lerepülhető óra számmal.

  13. @nekerdez

    Ez így nem igaz, mert még annyi légiharc rakétájuk sincs, mint nekünk és a BVR kategória teljesen hiányzik. 25 db IRIS-T a készlet. Még póttartályokat is utólag rendeltek. Az osztrák EF beszerzés még a magyar „gripen ügyhoz” képes is vastagbőrős szerintem.

  14. @szittya: Pontosabban a Volvo Aero gyártja az RM12-est :) A GE F414G erőforrásának ügyében tudtommal még nem született döntés, de a svéd gyártó egy időben készült a sorozatgyártására (EADS Mako miatt), szóval egyszer már tervben volt, most sem látom akadályát a dolognak.

    Az még túlzás, hogy van európai alternatívája az amerikai fegyvereknek a Gripen palettáján, de a Sidewindert már kiválthatja az IRIS-T, mely Thaiföldön és Dél-Afrikában már rendszerben áll. A svédeknek hajó elleni rakéta van az RBS-15, csapásmérő robotrepülő pedig a Taurus személyében, szóval már itt is függetlenek.

    Az AMRAAM leváltására szánt Meteor sajnos még csak álom kategória, jópár év kell még ahhoz, mire szolgálatba állhat.
    Azonban a lézerbombák

    Ha a svédek elvégeznék a Brimstone integrációját, akkor a Maverick is kiváltható lenne, méghozzá egy potensebb fegyverrel.

    Egyedül az „okos” bombák esetében nem nagyon tudok európai példát mondani…

  15. Egyedül az “okos” bombák esetében nem nagyon tudok európai példát mondani…

    Az Líbiába is használt moduláris francia bomba? Persze szokás szerint marha drága. Pórálták nekem elmagyarazáni, hogy miért olyan fantasztikus, de nem értettem meg, hogy egy sima LGB-hez képest miért kerül ~6-szor többe…

  16. Roni kicsit pacifista vagy egy haditechnikai oldalhoz, nem gondolod? Szerinted sci-fi, hogy lesz még háború, akár a Nato-n belül is? A történelem felfogható háborúk történeteként is, ez különösen igaz a magyarra. Egy átlagos évszázadban vagy 3 háborút is vívtunk és az utolsó 2 évszázad nem tűnik túl sikeresnek. Valóban vannak olyan szerencsés sorsú országok (lásd Svájc) akik valóban már nagyon hosszú ideje kimaradtak minden konfliktusból, de ez egyetlen okra vezethető vissza: a domborzati viszonyaikra. Bárki is támadt volna ellenük aránytalanul nagy veszteséggel kellett volna számolnia, többek közt Hitler is ezért tett le a Svájc elleni invázióról (meg persze jövedelmező volt neki a zsidóktól ellopott arany eladása a svájci bankoknak). Nálunk viszont ezzel szemben a Kárpát-medence egy átjáróház. Pontosan útba esik Kelet és Nyugat Európa, Dél és Nyugat Európa között így aztán esélyünk sem volt kimaradni egyetlen nagyobb háborúból sem az utóbbi 1100 évben. És nem valószínű, hogy ez a következő évtizedekben, évszázadokban megváltozna. Arról pedig nem is beszélve, hogy kifejezetten ellenséges, magyarellenes nemzetek (szlovákok, románok, szerbek) vannak körülöttünk, úgyhogy ha valakinek költenie kell a honvédelemre akkor az mi vagyunk. Legalább ezt a trianoni leckét megtanulhattuk. A Nato-n belüli háborúra pedig elég csak ha a hagyományosan rossz görög-török viszonyra gondolsz, meg 70-es évek elején a Ciprusért vívott rövid háborúra. Abban igazad van, hogy az valóban sci-fi, hogy a Románok F-22-t kapnának: még egy használt f-16 A-ra sincs pénzük, nemhogy az F-22-re, bár ilyen gondjuk nem hiszem, hogy lenne, mivel még a briteknek sem adták át a gépet az amik, nemhogy a románoknak.

  17. Amég nincs Meteor addig ott a Mica integrálva van a fegyverredszerbe (nem minden gép kapta meg a szoftver frissítést az igaz de megoldható kérésre)
    A 414 kapcsán tényleg halgatás van eggyenlőre
    de az RM-12 az egy 404 es átalakításával tőrtént és az RM-12 nek pont hogy a GE lett a beszálítója ha valami miatt kiesne a GE a termelésből háború a hazai piac prioritás a Volvo Aero 2 hónapon belűl át tudna állni a komplett RM-12 gyártására (mégpedig a gp-7000 turbinája gyártsorán)

  18. „Arról pedig nem is beszélve, hogy kifejezetten ellenséges, magyarellenes nemzetek (szlovákok, románok, szerbek) vannak körülöttünk, úgyhogy ha valakinek költenie kell a honvédelemre akkor az mi vagyunk.”

    Ők maguknak azt gondolnak és mondanak amit akarnak úgy is a NATO dönti el hogy támadhatnak e vagy sem .
    2 világháborút hülyeség ide felhozni akkor semmilyen katonai szövetség nem volt Európába.
    Nem volt olyan hogy NATO meg szovjetunió .
    És nagyra törekvő németek sincsenek .
    Ahol már csak háború lehetne az max a közel-kelet persze 100 százalékos jenki győzelemmel .

    görög török meg pl itt sem jó mert két erős államról van szó mind a kettőre szüksége van a NATO-nak .
    Ha az egyiket kilöknék menne az eurázsiai unióba aminek nem igazán örülne a nyugat.

  19. A 90-es évek elején a Matra Bae Dinamics és a Svéd Ericsson Radar Electronics system közösen fejlesztették a MICA (RF?) lokátorát és egyéb vezérlési alrendszerét ekkor még mind a két típus kísérleti fázisban volt. Később az A B gépekhez opcióként fel is ajánlották a MICA-t de senki se kérte ezért senkinek se szállítottak se sineket se szoftveres telepítést a géppel kompatibilis a késöbbi változatokkal is a indító síneket kell csak legyártani és a szoftver telepítését a gépekre (ez természetesen az első generációs MICA RF re értendő de innét már nem lenne nehéz VL Mica RF integrációja se végülis csak a szoftver más ami a gépet érinti)

  20. Ez nem is tudtam. Az gondoltam, hogy a nyugati szomszédunk ahol nem poszt kommunista politikusok vannak. Tisztességesek. EF mint típus képességeiből indultam ki.

    Görögök most saját magukat meg Eu-t csinálják ki. Aki csak teheti már adó se fizet!!!

  21. @pa63

    Speciel én is pacifista vagyok, nem tudom hogy ez miért zárná ki hogy érdeklődjek a haditechnika iránt :D
    Nem a technikával van bajom hanem maximum annak a felhasználásával…

    És igen, földrajzi helyzetünk okán tranzitország vagyunk,viszont egy konfliktus ami az infrastruktúra lerombolásával járna, több kárt okozna mint hasznot a kereskedelem visszaesése miatt.
    Ergó senkinek nem érné meg egy háború a környező országok közül…
    És szerintem pont ez szüli az ellenségeskedést hogy kategorikusan kijelented egy egész nemzetre hogy „magyarellenes”.
    Egyébként meg Szerbia biztos nem kapna jó pontot az EU-tól sem ha megint fegyveres konfliktusba bonyolódna, Szerbia meg szeretne EU-tag lenni.

    Az F-22-es példa szerintem egyébként nem arra akart vonatkozni hogy a románok bármikor is kaphatnának belőle, hanem arra hogy egy ilyen potens fegyverrel való rendelkezéssel sem az lenne az első dolguk hogy nekünk esnek vele :D

  22. Roni nem olvastad végig a hozzászólásomat: én nem a XX. századról írtam, hanem az egész magyar történelemről, ahol az 1100 év alatt több háborús év volt mint békés. De ha csak a XX. századot nézed akkor: 1914-18 (I.vh.), 1919 (Felvidék felszabadítása, majd összeomlás a románok ellen), 1921 (IV. Károly 2 visszatérési kísérlete), 1939 (magyar-szlovák háború), 1940 nyara: csak a németek közbelépésére maradt el a magyar offenzíva Erdély felszabadítására (3 magyar hadsereg, közel 500 ezer fővel állt a trianoni határ mellett, lényegében ennek volt köszönhető a II. bécsi döntés, a németek világosan látták, hogyha nem adják vissza legalább Erdély egy részét a magyarok támadni fognak, a németek ekkor már ), 1941-45 (II.vh.), 1956, 1968 (Csehszlovákiai beavatkozás), 1971-75 (Vietnam, több száz „tanácsadót, megfigyelőt” küldtünk, teljesen nyíltan a vietnamiakat támogattuk), jelenleg pedig Afganisztán. És ez csak egy példálózó felsorolás volt az előző évszázadról. Számomra nem az a kérdés, hogy lesz-e még háború, hanem az, hogy mikor és vajon addigra fel leszünk-e megfelelően készülve? A görög-török viszony miért nem jó példa? A Nato 2 fontos tagja, csak ők éppen egymás ellen készülnek. De ha ez nem felel meg akkor figyeld meg a „kiváló” magyar-szlovák viszonyt. Pl. 2009-ben az ocsmány, jogfosztó szlovák nyelvtörvény idején a HírTv-ben arról csevegtek nagy nyugalomban az okosok, hogy súlyos összecsapások is kialakulhatnak a 2 ország között. Pedig mindkettő Nato tagállam….
    Mínusz: 1. kicsit ellentmondásban vagy. Szereted a fegyvereket, de pacifista vagy? 2. A háborúkat nem úgy kezdik, hogy megnézik a pénztárgépben, hogy vajon megéri-e kereskedelmi szempontból. Nemzetiségi, történelmi, politikai, vallási stb. indokok játszanak szerepet. 3. ha voltál már a Felvidéken síelni akkor gondolom érzékelted, hogy mennyire „szeretnek” minket. Ha nem akkor írd be a keresőbe, hogy Malina Hedvig. Ez egyébként részükről valahol érthető is: tudják, hogy lopták a földet a szomszédtól, így aztán joggal tartanak tőle, hogy egyszer majd visszaveszi. 3. A szerbeket meg lehet, hogy jobban érdekli a nagy testvér Oroszországhoz fűződő történelmi szövetség, mint a bizonytalan jövőjű EU, ami amúgy sem akarja felvenni őket.4. Ki írt olyat, hogy az F-22-vel nekünk esnének a románok? Én pont azt írtam, hogy a románoknak nagyobb esélyük van eljutni a Holdra, mint az f-22-re.

  23. Szittya kolléga jó lenne elfelejteni a régi zöldségeket, a MICA NINCS integrálva a Gripen-en. Folaymatában kéne követni a programokat,akkor nem lehetne beószopni a külömféále marketineges rizsákat. A NG-nek idén tavasztól repülnie kéne. ezzel szemben egy éves késésben van.

  24. „…Szereted a fegyvereket, de pacifista vagy?…”

    Speciel magamat is annak tartom.
    Ez nem zárja ki, hogy mint műszaki megoldásokért, teljesítményért érdeklődhessek, lelkesedhessek, esztétikai élményének örülhessek.

    Háború: Sohase feledd; bármelyik oldalon veszel is részt, mindig kerülhetsz a vesztes listára…

    Bár mai szemmel, szocializációval stb. nehéz megérteni akárcsak pár évtizede élt emberek életét, döntéseit is, de amikor pl. tömegek tüntetek a háborúért…?!

  25. misinator: igazad lehet, egy gránát vagy egy kazettás bomba tényleg érdekes „esztétiai élményt” jelenthet a közelben állóknak… Egyébként félreértés se essék én sem rajongok a háború gondolatáért, csak nem kergetem a rózsaszín pillangókat hanem elfogadom realitásként, hogy ameddig akárcsak egy fegyver is marad a Földön, valaki használni is fogja azt. Az emberi történelemhez hozzátartozik a háború, eddig is voltak, ezután is lesznek. Amit mi tehetünk az, hogy minnél jobban felkészülünk rá.

  26. Brazíliának vannak MICA rakétái ha a Gripen nyeri a tendert figyeld meg hogy sec perc alatt integrálják rá ((legyártják az indító sineket feldobják a szoftvert.) Nem kell majd berepülgetni tesztelni az aerodinamikai hatásait különböző felfüggesztéseken mert ezeket már ismerik nem kell majd indításos tesztek tömkelegét végezni a behatások kivizsgálása végett mert ezeket már ismerik vészleoldás esetén mogy reagál a leoldott rakéta nem e tesz nagyobb kárt a gépbe mint hasznot… stb. ezeket az összes repülési maggassági zónába elismételni különböző álapotok közepette külöböző időjárási viszonyok között különbőző manőverek végzése közbe ezeket a teszteket mind mind nem kell majd elvégezni mert ezek a tesztek már rég elvégzettek (ezért tart soká egy fegyver integrációja) és én egy szóval se mondtam hogy integrálva van a Gripenre a Mica hanem azt hogy a lehetőség meg va rá mert a teszteket elvégezték de nem kérte senki még 2odlagos funkcióként se ezért nem is integrálták a gépekre de mint opció nyitott a dolog mert 2-3 hónapon belűl megoldható mivel a tesztek már megtörténtek a típussal (és nem egy másfél vagy sokszor két év mint egy átlagos BVR rakéta integrációja.)

  27. @szittya88

    A MICA egy kifutó valami. Maguk a franciák közölték, hogy nem lesz továbbfejlesztve a jövőben és az élettartam hosszabítás is kb. addig tart, amíg nem lesz meteor. Legalábbis a radaros változat számára tuti. Hogy IR változattal mi lesz, az számomra kérdőjel. (Ez kb. 2-3 éves hír. Persze azóta lehet, hogy meggondolták magukat.)

  28. Pacifistáknak:
    Mondjuk az emberiség alapállapota a háború, nem a béke. Ami most Európában van/volt béke időszak olyan az eddigi történelmünk során nem is tudom,hogy volt-e egyáltalán. Szerintem ne ebből induljunk ki amikor a haza védelmére gondolunk! Jobb ha felismerjük végre, hogy a drága Nyugat-Európa kb. szarba sem néz minket és belénk törlik a lábukat. A „kis-antant” szeretetét pedig még mindig bírjuk. Hidd el, ha kiborul az EU-s bili lesz itt még háború nem is egy. (sajnos). Egyelőre az a szerencsénk, hogy mindenki csóró háborúzni velünk+anyagilag nem érné meg, mert nem nagyon van már mit elvenni tőlünk. Egyetlen értékünk a kiváló termőföldünk és a hatalmas édesvízkészletünk, de ez kb. 50-100 év múlva lehet majd csak háborús indok. Én amondó vagyok: Inkább készüljünk egy soha meg nem vívandó háborúra, mint vívjunk egy olyan háborút amire soha nem készültünk!

  29. És elárulok még egy két titkot a Saab háza tájáról :)
    Mit gondolsz miért telt sokkal több időbe egy kisebb A-Darter integrációja miközben a sokkal nagyobb ergo sokkal nagyobb légellenálású sokkal bonyolúltabb rávezetésmódú R-Darter szinte pillanatok alatt megtörtént 1-2 indítás a sajtónak azt már késsz is volt (mert amikor mi kezdtük a beszerzést akkor már az R-Darter tesztjei már réges rég megvóltak és választható opcióként fel is kínálták ha fizetjük az „integrációs költségeket” (szoftver initó sínek kábelezés pár tesztlövés a megnyugtatás kedvéért és késsz is lettek volna) pedig ekkor még csak a Dél-Afrikai fegyverintegrációs kérelem se futott be mert az 2008-9 táján ment a kérelem . Az A-Darterel meg 2010 táján végeztek mert nem voltak előzőleg tesztek elvégezve.
    És elmondom a Svéd gépekre a Skyflash is integrálva van Robot 71 néven (ősrégi igaz) de azzal pl sehol nem találkozok leírva pedig a Svéd A/B gépeken az elsők között volt integrálva. És igen én nyomonkövetem a Gripen programot szinte az elejétől mikor még a Magyar rendszeresítés szóba se jött egem már akkor is nagyon érdekelt ez a kis gép (különböző okok miatt) de akkor is már nagyon tetszett és bevallóm akkoriban igencsak sajnáltam hogy nekiünk ilyen miért nics és azthittem soha se lessz és lett. Én pont nem azok közé tartozok akik a legfuttatottabb gépeket kedvelik mint F-16 F-15 Szu-XX társai hanem az ilyen Gripen féle gyöngyszemeket mert valjuk be őszintén ha mi nem rendszeresíítettük vólna ezen az oldalon se tudnának sokan rólla sok mindent…

  30. „ha kiborul az EU-s bili lesz itt még háború nem is egy. (sajnos).”

    Európában amúgy is nehéz háborút elképzelni hisz nincs egyetlen egy vezér ország sem aki rendbe rakná kicsiket .
    Azért ha megnézzük 2 vh Németországot azért ott a németek gatyába ráztak mindenkit .
    Ma nincs olyan Európai hatalom aki képes lenne hasonlóra .

  31. Phoenix sajnos nem amikor ez az integráció történt én az internetről azt se tudtam eszik e vagy isszák nyomtatott sajtóban olvastam róla Aero vagy AS esetleg Top Gun már nem tudom Apámnak valamelyik újságába csak a régi jegyzett füzetembe maradt írások vannak meg meg az újság valahol a padláson szüleimnél és a fejembe:( De majd ha nyer Brazíliába és ha a brazilok kérik az integrációt majd ki fog derülni az igazság (mert pár hónap alatt végezni fognak vele és nem évekig tesztelgetni.)

  32. Aerodinamika vagy nemlétezik?
    A felfüggesztett rakétának nincs légellenállása? És az a rakéta nem kelt örvényeket? és azok az örvények nem számítanak? Maga a Rakéta azt mondod légellenállás tanilag nem oszt nem szoroz? Lehet én tudom rosszul és röhej amit írtam. De szerintem igen is belejátszik a légellenállásba a rakéta amit ki kell elemezni és szoftveresen korigálni az általa megnövekedett légellenálást is mert elég jól belemásít a repülőgép karakterisztikájába.

  33. A rakéta leoldásának vizsgálata áramlástechnikailag igenis fontos. Azt is vizsgálják, hogy a felfüggesztett rakéta milyen befolyással van a repülési jellemzőkre. De azt kétlem, hogy a MICA bármiféle repülési tesztek, éleslövészetek nélkül integrálva lesz a Gripenen.

    A Skyflash integrációval nem egy helyen találkoztam már, de annak integrációja kézenfekvő volt, hisz a Viggen is hordozta, volt készleten a svédeknek is.

  34. Lehet a rezonancia amit kelt egy felfüggesztett rakéta (ami nem mellesleg annak tudható be hogy egy gázba halad nem vákumba) az aeronautika is valószínűleg scifi és éveken át képregényeket olvastam amiket szaklapoknak és tudományos írásoknak hittem

  35. Szittya kolléga néhány tévedését helyreigazítanám. Brazília nem rendelkezik a Mica rakétákkal. A Gripen-en nem volt integrálva a Sky Flash, bár tényleg volt szó róla anno, az AMRAAM előtti időkben. Olyannyira nem volt, hogy a csapatszolgálat első néhány évében az A/B Gripen-ek csak Sidewinder-ekkel repülhettek, bár azzal is ritkán, mivel a Viggen-ek adták a keszit az új AMRAAM-okkal, amelyek integrációja éveket késett a JAS-39-esen. Szittya kolléga kissé elbagatellizálja az integrációs munkákat, azok igenis nagyon kiterjedtek, bonyolutlak, költségesek és hosszadalmasak a fegyverfajták többsége esetében. Ja, a Mica integrációja is csak papíron történt meg, bár erről is vol komolyan szó.