A múltheti linköpingi utazásunk során volt alkalmunk elcsevegni a Saab illetékeseivel is, akiktől hallhattunk új dolgokat is a Gripen NG programmal kapcsolatban, de korábbi értesüléseinket is megerősítették.
Mindenekelőtt a kedves Olvasónak ajánljuk elolvasásra a két éve publikált „Gripen NG: kérdések és válaszok” c. írásunkat, mely segít helyretenni a jelölésbeli tévedéseket, fogalmi zavarokat.
Mint arról a HTKA is beszámolt, Svájc a Gripent választotta az F-5-ösök váltótípusának. A beszerzésről többféle információt lehetett hallani, de skandináv vendéglátóinknak köszönhetően immáron pontos tájékoztatást tudunk adni a helvét tervekről. Amennyiben megköttetik a svájci üzlet, az alpesi ország 22 darab JAS-39E/F verziójú Gripent kap 3,1 milliárd euróért cserébe. A gépek új építésűek lesznek, azonban ha a helvétek úgy kívánják, az új példányok megérkezéséig a Svéd Légierő állományából használt C/D verziójú Griffeket kapnának, mely segítené a pilóták képzését is.

Fotó: Saab ,
A svájciak követelménye, hogy a vásárolt típust már üzemeltesse egy ország, így svédek kénytelenek lesznek maguk is szolgálatba állítani az új verzióból. Ami tervbe is volt véve, hisz a Svédország vezetői elmondták, amint exportsiker fűződik az E/F változat nevéhez, akkor a Svéd Légierő is hadrendbe állítja a típust. Kérdés azonban, hogy ez új gyártású, avagy átalakított gépek lesznek.
Skandináv vendéglátóink elmondták, hogy egyelőre folynak a tárgyalások a svéd kormánnyal, azonban még nem tisztázott, hogy vadi új példányokat rendszeresítenének, vagy a jelenlegi példányokat korszerűsítik, és ha utóbbi, akkor milyen mértékben. Merthogy a Gripen Demo által bemutatott technológia a már legyártott C/D verziókba is gond nélkül beépíthető. A megrendelő választhat, hogy csak avionikai frissítést kér a gépekhez, vagy a törzsközéprész módosításával nagyobb hatósugarat kíván, vagy esetleg erősebb, General Electric F414G típusú hajtóművet óhajt, illetve ezek tetszőleges kombinációját is igényelheti. A részlegesen átalakított gépek a C/D+ jelzéssel állhatnának szolgálatba, csupán a teljes munkacsomagon átesett példányok lennének jogosult az E/F jelölésre.
Megtudtuk továbbá, hogy részben téves információ az, hogy a Gripen Demo még csak most kapja meg az új AESA radart. A demonstrátor masina ugyanis egy átalakított, kísérleti berendezéssel már tavaly óta repül, de csak július folyamán kapja meg a kisebb, már a szériagépekbe is szánt Raven ES-05 típusú lokátort, melyet jelenleg Edinburgh-ban tesztelnek. A radar érdekessége, hogy nem fix antennás, hanem a gép hossztengelyéhez viszonyítva 360 fokos körbefordulásra képes.

Raven ES-05 AESA radar | Fotó: Phoenix HTKA.hu ,

Raven ES-05 AESA radar | Fotó: Phoenix HTKA.hu ,

Raven ES-05 AESA radar | Fotó: Phoenix HTKA.hu ,

Raven ES-05 AESA radar | Fotó: Phoenix HTKA.hu ,
Más téves információt is leközölt a nemzetközi média, melyet mi is átvettünk. Alig egy hónapja megírtuk, hogy halad a Gripen program, hamarosan újabb átalakított példány szelheti a levegőt. A svéd gyártó illetékesei pontosítottak, a 39-7 jelzésű példány a jelenleg repülő Gripen Demo jelzése, melynek tesztelését három fázisra osztották. Az első részben az új üzemanyagtartályok, szárnybekötés és futóműelrendezés, valamint az új erőforrás funkcionalitását ellenőrizték, a második fázisban tesztelték az AESA radar demonstrátor példányát, továbbá a SATCOM (satellite communications – műholdas kommunikációs rendszer) és RWR (radar warning receiver – besugárzásjelző) berendezéseket. A gép tesztelésének harmadik fázisa következik júliustól, ekkor kerül beépítésre a SELEX Galileo által fejlesztett Raven ES-05 lokátor prototípusa, de megkapja még a kabin elé kerülő IRST-t is, melyet szintén az olasz vállalat fejleszt Skyward-G néven. Emellett az új IFF (Identification Friend or Foe – saját-idegen felismerő) rendszer is beszerelésre kerül.
Azt is megtudtuk, hogy a korábbi hírekkel ellentétben, a 39-8 jelzésű prototípus még nincs építés alatt, jelenleg a gép tervezése folyik a Gripen Demo segítségével gyűjtött tapasztalatok felhasználásával. A teljesen újépítésű gép első repülésének dátumát még a svédek nem tűzték ki, de ha minden jól alakul, akkor akár a jövő év vége felé már a levegőbe emelkedhet.
Beszéltünk a skandináv illetékesekkel arról is, hogy várhatóan hamarosan lezárul a Brazíliában zajló F-X2 tender, véleményük szerint július folyamán már megszülethet a döntés. Amennyiben a brazil fél is a Gripen mellett döntene, a svédek készek bevonni őket is a fejlesztési folyamatba. Kérdéses továbbá, hogy a brazil tender elnyerése esetén ki kapja meg először az első példányokat, ugyanis a dél-amerikai követelmények szerint 4 éven belül meg kell érkeznie az első példánynak, ám amennyiben Brazília is csatlakozna a fejlesztési programhoz, ez kitolódhatna 2018-ig is.
Amennyiben sikerül eladni a braziloknak a Gripent, úgy a helyi összeszerelő-üzem létesítésével megnyílna a lehetőség arra is, hogy a dél-amerikai régió más országainak igényét is kiszolgálják, ugyanis a svédek számítása szerint az elkövetkezendő 10 évben arrafelé több országban is típusváltás várható és a KC-390-es programban tapasztalható összeborulásnak köszönhetően lehetséges, hogy Brazília után Argentína, Peru, Chile vagy Kolumbia is vásárol a skandináv vadászbombázóból, munkát adva ezzel a helyi iparnak.