|

Új-zélandi helikopter fejlemények

A kivik forgószárnyas vonalon az Új-zélandi Királyi Légierő helikopter beszerzései végett szerepeltek híreink között: tavaly egyrészt megkezdődött annak az 5 darab AgustaWestland A109LUH szállítása, amik elsősorban a pilótaképzést hivatottak segíteni, másrészt idén tavasszal megérkezett az első 2 NH90-es közepes szállítóhelikopter is.

A haditengerészetnek is van pár helikoptere – konkrétan a légierő által karbantartott 5 darab Kaman SH-2G Super Seasprite-ról van szó, amiket még az ausztrálokkal karöltve szereztek be. Az ausztrálok által beszerzett gépeket azonban minőségi és képességbeli kifogásokkal a gyártónak 2008-ban visszadobták.

Új-zélandi Kaman SH-2G Sea Sprite sziklafal előtt repül el alacsonyan a tenger felett.

Új-Zélandi Kaman SH-2G Sea Sprite. A kivik mellett az egyiptomiak és a lengyelek haditengerészeteinél található pár madár ezen típusból. ,

A kivik 2001-2003 között hadrendbe állított, új gyártású Super Seasprite-jai sem problémamentesek állítólag, de ennek ellenére idén májusban a hadügy engedélyt kapott a Kamannal történő egyeztetésre, melynek célja nem más, mint a régebbi gyártású, de felújított, modernizált kengurus S-2G gépek átvétele – és a hírek alapján a meglévő 5 gép íly módin történő lecserélése. Az amerikai gyártó nyakán maradt gépekhez, illetve egy szimulátorhoz az értesülések szerint töredékáron juthatnának hozzá az új-zélandiak: a 2008-ban 1,4 milliárd új-zélandi dollárra taksált gépekért mindössze – a beszerzendő mennyiség és extrát függvényében – 130 – 230 milliót kéne perkálni.

Az ezidáig csak a 2 ANZAC fregatt, illetve a HMNZS Canterbury csapatszállító arzenáljába tartozó SH-2G forgószárnyasok kapcsán további fejlemény, hogy jól haladnak a Protector-osztályú OPV-k helikopterfedélzetéről zajló tengeri tesztek. Ez persze igazából a 2 gyengén felfegyverzett Protector OPV-hez is kötődő hír, lévén ezen a kvalifikációs folyamattal közelebb került a teljes műveleti képesség elérése. Ez egyben azt is jelenti, hogy hamarosan 5 hajójuk kapcsán alkalmazható helikopter, ami mindenképpen indokolttá teszi a gépmennyiség növelését.

Az 1960-ban a U.S. Navy-nél debütált típus alkalmas tengeralattjárók, illetve felszíni célpontok elleni csapásmérésre is. ,

Az elmúlt hónap folyamán az Új-zélandi Királyi Haditengerészet Seasprite-jai 161 fel- és leszállást hajtottak végre a HMNZS Otago helikopterfedélzetének igénybevételével, többféle fény- és időjárásbeli körülmény közepette. Az új-zélandi haderő által közzétett kapcsolódó videó: erre tessék.