|

HTKA Hírhalom 2012. 11. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A Northrop Grumman megrendelést kapott 43 AN/APG-68(V)9 doppler radar leszállítására. A 43 lokátorból 22 példány kerül az újjáalakuló Iraki Légierő hamarosan legyártásra kerülő F-16-osaiba, 15 példányt Omán vesz át, míg a maradék 6-ra Tájföld tart igényt. Az APG-68(V)9 az egyik legmodernebb nem AESA rendszerű radar, melynek hatótávolsága 33 százalékkal nagyobb a régebbi F-16-osok APG-66-osánál, emellett könnyebb és karbantartásigénye is kisebb, valamint 2 nap alatt beépíthető a régebbi „Falcon”-ok orrába. A 43 radarért összesen 87,8 millió dollárt kap a gyártó, az utolsó példányt 2015. március 31-ig kell leszállítania.

—–

Március 15-én először emelkedett levegőbe az utolsóként legyártott F-22A Raptor, a történelmi repülésre a Lockheed Martin mariettai üzeménél került sor. A 10-195 lajstromú példány a 187.-ként legyártott Raptor, és egyelőre úgy néz ki hogy az utolsó is marad (a Lockheed Martin nem semmisíti meg a típus gyártásához szükséges eszközöket, így politikai támogatás esetén később újraindítható a gyártás). A 4195-ös sorozatszámú példányt a Lockheed veterán pilótája, Bret Luedke repüli be, akinek szerencséje volt repülni majdnem az összes legyártott Raptorral. Az F-22 program vezetője, Jeff Babione a repülés utáni beszámolójában elmondta, hogy a legyártott gépeknél – ha csak nem kerül sor rendellenes működésre – két felszállásból áll a berepülés, melynek legkritikusabb pontja a „szupercirkáló” képesség tesztelése – erre mindig Tennessee és Alabama állam felett kerül sor, ilyenkor akár a hangsebesség 1,8-szorosával is repülhetnek az utánégető használata nélkül.

A 4195-öst a tervek szerint május 2-án adja át a Lockheed Martin az Amerikai Légierőnek, de Babione szerint erre akár hamarabb is sor kerülhet.

Fotó: Lockheed Martin ,

2012 jelentős év lesz az Orosz Légierő történetében, ugyanis az év végén átvehetik első Szu-35Sz vadászbombázóikat. Vladimir Drik ezredesnek, a légierő szóvivőjének nyilatkozatában állt, hogy az 4++ generációs gépnek hamarosan végeznek a berepülésével, és azután megkezdődhet a sorozatgyártású példányok átadása. Év végéig 6 példány átvétele a cél, amelyet minden bizonnyal sikeresen teljesítenek majd. A Szuhoj összesen 48 Szu-35Sz leszállítására kapott megrendelést még a 2009-es MAKS kiállításon, 2015-ös határidővel.

——

Az elmúlt hetekben több helikopter balesetre is sor került, és ez alól sajnos az elmúlt 7 nap sem kivétel – március 11-én a Fülöp-szigeteki Légierő veszítette el egyik UH-1H forgószárnyasát. A balesetben szerencsére senki sem veszítette életét, de 7-en megsebesültek. A gép utánpótlást szállított a kommunista lázadók ellen harcoló katonáknak Agusan del Norte provincia déli részében, és a Kitcharao város melletti leszállás közben vált irányíthatatlanná.

—–

A Török Nemzeti Rendőrség új helikoptereket rendelt a Bell Helicopter vállalattól. A megegyezés szerint 2013 májusáig szállítja le a cég a megrendelt 15 Bell 429 forgószárnyast. A rendőrség képviselői több helikoptervállalatot is meglátogattak, míg végül a Bell típusára estt választásuk. A szerződés értékét egyelőre nem hozták nyilvánosságra.

—–

Az Eurofighter Typhoon programja új mérföldkőhöz érkezett, a BAE Systems egyik tesztpéldánya 11 000 órát töltött egy különleges tesztelő hangárban, mely a repülés közben fellépő körülményeket szimulálja. A BAE Systems-nek Észak-Angliában, pontosabban Brough városban található egy hangárja, melyben szimulálhatók a repülés közben fellépő legszélsőségesebb körülmények is. A berendezések használata fontos részét képezi a Typhoon flotta biztonságának fenntartása érdekében – kideríthetők hogy mikor és hol jelentkeznek a sárkányszerkezetben mikrorepedések, hol van szükség megerősítésekre és mennyi repült idő után, ezek alapján tudják irányítani a flotta karbantartását és a nagyjavítások gyakoriságát. A BAE szakemberei a tesztpéldány több mint 100 pontján helyeztek el nyomásmérőket, melyekkel nyomon követhetők a sárkányszerkezet reakciói az igénybevételnek megfelelően.

A három évig tartó tesztelés végső cél a 18 000 óra elérése, ennek sikere igazolja, hogy a szolgálatban álló több száz Typhoon mindegyike biztonságosan képes 6000 repült óra teljesítésére.

—–

A ReconRobotics automata járműveket gyártó vállalat 126 darab Recon Scout XT micro járműre kapott megrendelést az Amerikai Tengerészgyalogságtól; ez a cég történetének legnagyobb megrendelése a Marine Corps-tól. A micro-robotból az utolsó 6 hónapban 4 alkalommal rendelt hadsereg, összesen 1800-as tételben, és az 540 grammos felderítőrobot sikerén felbuzdulva döntöttek a tengerészgyalogosok is a rendszeresítés mellett. A harcmezőn négy vagy öt katonánként biztosítanak egy robotot, mellyel könnyen felderíthetők egy ház helyiségei, emberi élet kockáztatása nélkül. A Recon Scout XT-t felszerelték éjjellátó kamerával, így akár teljes sötétségben is használható, és könnyű tömegének köszönhetően akár emeletekre is fel tudják dobni a földről. Az irányítása egy kis képernyő és egy kis joystick segítségével történik. A 126 robot beszerzése és üzembe állítása egyelőre ismeretlen összegeket von el a tengerészgyalogság kasszájából.

—–

Az Új Zélandi Légierő átvehette az első két NH90 forgószárnyúját. A közepes szállítóhelikoptereket hivatalosan Wellington-ban vette át a védelmi miniszter, Hon Dr Jonathan Coleman, az erre az alkalomra rendezett ceremónián. Az új forgószárnyasok a légierő legmodernebb helikopterei, sokoldalú felhasználhatósággal – a megrendelt 8 helikopter részt vesz majd a kutató-mentő feladatokban, terrorista elhárításban, szállítási feladatokban, stb. Az NH90-ek a több mint 40 éve használt Iroquois (UH-1 Huey hivatalos beceneve) helikoptereket váltják.

A RNZAF első két NH90-ese, a háttérben a szállításukat elvégzett An-124-essel

Az első két kivis NH90 a Volga-Dnepr Airlines egyik An-124 Ruszlan szállítógépének közreműködésével érkezett Új-Zélandra | Fotó: RNZAF ,

Még véget sem ért a brazil vadászgép beszerzési program, az ország fejesei már újabb haditechnikai beszerzésen törik a fejüket, ám ezúttal a helikoptergyártók reménykedhetnek a megrendelés elnyerésében. Az új beszerzés alapját az a tény adja, hogy a haditengerészet AS350 és AS355 helikoptereinek élettartama a végéhez közeledik, és leváltásukról gondoskodni kell. A lehető legjobb típus beszerzésének érdekében tendert indítanak, melyre várják a gyártók jelentkezését – a tendert várhatóan az év végén, vagy 2013 elején indítják. Összesen 20-24 forgószárnyas beszerzését tervezik,a legfontosabb kritérium a hajófedélzeti üzemeltethetőség.

—–

A Japán Védelmi Minisztérium március 8-án szerződést kötött az Eurocopter-el egy EC225 kéthajtóműves helikopter megvételéről. A Japán Hadseregben eddig 3 EC225 szolgált, azonban egyikük az egy évvel ezelőtti földrengés során használhatatlanná vált, és ennek pótlására érkezik a most megrendelt példány. Az EC225 népszerű utasszállító forgószárnyas, köszönhetően nagy utazósebességének, nagy hatótávolságának és a kényelmes repülést biztosító utastérnek.

163 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2012. 11. hét”

  1. én a 3 tengelyes változatra lennék igazából kíváncsi és hogy az is magasítótt alvázzal lessz e ellátva az aknák ellen na meg hogy a 4X4 ből lessz e alacsonyabb változat (mert arra lenne nagy szükség az aknák elleni védelmet meg elhagyni) ABV-nek és MRAP-nak természetesen nem árt ez a védelem de egy mobil aknavetőnek harctérimentőnek tüzérségi irányitási pontnak fölösleges képesség pláne hogyha elhagynák rájuk lehetne rakni a Mistralokat vagy páncéltörő rakétát sőt akár egy 20mm is
    De ha marad a magas alváz akkor csak könnyü géppuskát és 40mm gránátvetőt tud hordozni a felépitményen valószinűleg a 12,7 is nagy lenne neki a magas súlyközéppont miatt úgyhogy nagyon remélem hogy 4X4 nél hamarosan kijön az alacsony alvázas változat is.

  2. Szia szittya88!

    Én csak a tervezetből idézek: „A lövészalegységeket olyan páncélozott szállító járművel kell ellátni, amely alkalmas az országvédelmi, egyben a missziós feladatok ellátására” – missziónál pedig fontos az aknavédelem – tehát a magas alváz.

  3. tankman
    Igen de missziós feladatokra elég 25-30 MRAP típusú magas alvázzal a jelenleg készülő az ABV ebből is 30 db nál többre nincs szükség
    a sebesűlt szállítóból legyen szintén 30 db ezeknek kell a magas alváz és az aknavédelem.
    De a tervezett aknavető hordozónak semmi szüksége nincs rá ugyan úgy ahogy a mobil megfigyelési pontnak se csak szűkiti a belmagasságot és jobb célpontá teszi, erre a magas alvázra nem rakhatsz nehéz géppuskát max 12,7 est de azzal menetközbe nem tüzelhetsz csak álló helyzetben rövid sorozatokat. Ha egy pszh akarnak létrehozni belőlle vagy ahhoz hasonlót akkor arra fegyvertorony is kell és nem könnyű géppuskával vagy 40 mm gránátvetővel oda minimum 14,5 kell de még az is gyenge de az aknák elleni védelem nem szükséges (ebben az esetben meg nem is szabad hogy csökkenyen a magasság) de ugyan ez a mobil páncéltörővel és az esetleges légrak hordozóra is és ez most min1 hogy 2 vagy 3 tengelyes változatot nézzük mind 2őnek csökkenteni kell a magasságát a 3 tengejesnek a platós megoldás mondjuk jólenne nehézgépágyú vagy légrak hordozására de oda meg szintén fölösleges az aknavédelem.
    Én nem azt mondom hogy nem kell az akna védelem hanem azt hogy elég azoknak a járműveknek amik misszioba mennek az ABV-felderítőnek és a harctéri mentőnek (de még ennek se biztos mert belmagaságot csökkent)

  4. Dingo1 vagy Dingo2 ?
    Mondjuk egyik esetébe se beszélhetnénk potlásáról vagy cseréjéről mert közük sincs az IFV-hez és egy MRAP-soha nem is fog pótólni egy IFV-t se Tűzerőben se védetségben de még mobilitásba sem.
    Mondjuk örülök hogy vólt annyi eszük hogy ezt nem lépték meg több okból is az eggyik hogy azok a dingok mentek vólna a levesbe Afgán és Irak felzabálta vólna őket (mondjuk az első időkbe nagy szükség lett vólna MRAPokra devégülis mególdódott és lett ingyen) a másik ok hogy akkor gondolom nagyobb tételbe lett vólna véve és rendszeresítve akkor viszont a Komondor (amiről kevesebbet tudni mint a PAK-FA ról vagy a Raptorról :D ) tuti nem jött vólna létre.

  5. Egyébként én rájöttem, hogy az egész unió az amcsikkal karöltve azért ilyen ellenséges mostanába Magyarországgal szemben mert rájöttek, hogy egy „csodafegyvert” fejlesztettünk ki. :-D A francia idegen légióba és a nyugati hadseregekben már lefekvés előtt Istenhez fohászkodnak a katonák, ha esetleg eldurvulna a helyzet: ,,A magyarok komondorjaitól ments meg, óóó Istenem!” Na így már mindjárt jobban örültök ennek a magyar nagykutyának :-D Egyébként én még mindig bízok benne, hogy nem ezzel a komondorral akarják a btr-eket leváltani. Brdm-ek, sebesült szállítók, felderítő járművek, parancsnoki járművek, UAZ-ok leváltására, különleges és rendőrségi feladatokra nameg a missziókba viszont tökéletes tökéletes lesz. Szerintem 100-150 db a rendőrség és a honvédség szükséglete együt. Ellenben ha készül belőle alacsonyabb felépítésű, akkor mégtöbb járművet le lehetne váltani a magyar csodafegyverrel. Tankmannak pedig köszönjük a rendszeres tájékoztatásokat! Esetleg nem tudsz tervezetekről a ruházat és személyi felszerelések terén?

  6. Jól néz ki ez a Komondor. Hajrá!!!
    Ha már Dingóban gondolkodtak, lehettek volna használt pénzszállító autók is. Még olcsóbbak, azokat is le lehet fújkálni zöldre, vannak rajtuk lőrések, tiszta nyereség:)

  7. A BTR-ek biztos hogy nem a Komondorral vagy annak változataival lesznek leváltva arra elvileg a Rába kap vagy kapott valami megrendelést egy APC-re legalábbis hogy tervekre és méretarányos makettekre.
    A Komondor elvileg olyan kategóriákba fog játszani ahova megfelel… ABV,Mrap,mobil aknavető,mobil harcálláspont,harctérimentő,tüzérségi megfigyelő,pszh + a rendőrség és a katasztrófavédelem (ennek a két szervnek sincs szüksége aknavédelemre)
    És ezeket fogja kiegészíteni még a Rába által gyártott páncélozott csapatszállító tehergépkocsi (amiről talán már idén olvashatunk híreket és remélhetőleg nem lesz akkor titok mint a kutyus)
    Az uazokat már váltották a Mercedes G-k ami azért az üzemanyagszámlán gondolom meg is látszik :) és ha még ideszámoljuk a Rába kamionjait akkor pár év múlva egész jól fogunk állni gépparkilag.
    Már csak egy IFV-t kellene összedobni és valami Rábára szerelt tüzérséget.

  8. Így van és nem lenne túl nagy kihívás a hadiiparnak se, maga a hordozó platform adott a H-18 vagy a H-25 tökéletes lenne de talán még a H-14 is
    kapna 4 hidraulikát a plató végébe lövegtalp bekötési pontokat plusz egy hidraulikus platót a kabinmögé lőszertárolót löveget meg külföldről belehet szerezni lövegtalpat meg lehet hozzá tervezni meg szerelni az automatikus emelőszerkezettel együtt se fogna ki szerintem a magyar mérnökökön annyi még hogy az árpád tűzvezető rendszert kéne áttervezni az új löveghez na meg azt rendszeresíteni. (aprópénzből kilehetne hozni egy olyan mobil tüzérséget ami nekünk optimális lenne) de kiegészítésnek nem irányítót rakétahordozó platformnak se lenne utolsó egy Rába (erre tényleg eléglenne a H-14 is) viszonylag nagy terület tűzalatt tartására tökéletes hatékony és olcsó megoldása lenne (amit tényleg még a tartalékosok egy-két hivatásossal is tudna működtetni) és nem utolsó sorban irányítatlan rakétát és indítót othol is lelehetne gyártani.

  9. USAF training bosses underscore need for T-X acquisition

    http://www.flightglobal.com/news/articles/usaf-training-bosses-underscore-need-for-t-x-acquisition-369708/

    Olcsóbb egy új gyárat építeni és új típust rendszeresíteni (főleg ha a KAI T-50-re gondolok) mint további F-16-osokat gyártani és kiképzésre használni? Nem kell telerakni mindenféle csúcselektronikával, csak ami a kiképzéshez szükséges. Vagy kétüléses F16-osokat felújítani. Mit tud a T-50/M-346/Hawk amit az F16 ne tudhatna? (Ezt mindig megkérdezem és ti mindig írtok rá valami logikusat:)

  10. @Terminator

    Azért szerintem várjuk meg, hogy milyen irányt vesz a dolog. A DEFCON 2 óta azért bizonyította a társaság, hogy tud normálisan társalogni „érzékeny” témákon is. Nem kell még a szankció.

  11. Zord beszámolója után itt egy hivatalos és részletes beszámoló a történelmi Gripen lövészetről:
    http://www.honvedelem.hu/cikk/30891/sarkkori-elesloveszeten-a-magyar-gripenek

    Zord blogján valaki megemlítette, hogy egy A109-est látott repülni a szolnoki bázis környékén. S láss csodát pont kivontak párat:
    http://www.honvedelem.hu/cikk/30884/ausztralia-kivonja-az-a109-es-helikoptereit

    100 éves repülő a szolnoki múzeumban:
    http://www.honvedelem.hu/cikk/30871/100-eves-repulo-masolata-kerult-a-szolnoki-repulomuzeumba

  12. Szia danielblack!

    A ruházat, felszerelés területén nemigen tudok ujdonságokról.
    Eddigi tapasztalatom: A honvédségnél 5-6 fajta bakancs, 6-7 fajta málhamellény, 4-5 fajta sisak van használatban (nem rendszerben) – a felszerelést sokszor army-shoppokban veszi meg a katona saját pénzén…
    Mindenesetre jó lenne egységesíteni a felszerelést.

  13. Sziasztok!

    2003-ban az akkori honv. vezérkar kidolgozta az ún. könnyűlövész-koncepciót, ennek az a lényege, hogy a lánctalpas BMP-k helyett könnyű kerekes páncélozott szállító járművek lesznek rendszeresítve(DINGO,HMMWV).
    A „könnyűsítéssel” a csapatok mozgását, légi-szállíthatóságát akarták javítani, elsősorban a missziós feladatok teljesítése érdekében.

  14. Sziasztok!

    A lövész alegységek jövőjével kapcsolatban most folyik a tervezés, nagy a valószínűsege annak, hogy egyes lövész alegységek a BTR-80,-80/A helyett Komondorral, vagy hozzá hasonló járművel lesznek ellátva (a beszerzés volumenétől függ, hogy nemzetközi tender keretén belül lesz-e a típus kiválasztva).
    Ami nyilvános: a BTR-80,-80/A 2020-ig lesz rendszerben, de a csere már 2015-16-ban elkezdődik.

  15. Jahh én is emlékszem a könnyűlövész koncepció kidolgozására…
    Eldöntötték hogy nem kell nekünk BMP mert mire is jó az? Lánc van rajta, elmegy bárhol, akár úszik is szóval semmire sem jó. Helyette a magyar bakának ott a kis lába használja. Ugyanígy kivontuk a 72-eseink nagy részét,a BM-21eseket, a Gvozdikákat, az Akáciákat pedig főleg utóbbiak nem voltak rossz gépek. Sokkal nagyobb a harcértékük az általunk megtartott vontatott tüzérségi eszközöknél…

  16. @sulyid

    Az igazából lényegtelen, hogy honnan vesznek, bár ha mondjuk a románoktól akkor az érdekes lenne. Ott tudtommal csak a modernizált változatok vannak repképes állapotban.

    A kérdés az, hogy miért nem a Mig-29-est választják. Lényeges előrelépést jelentene a régi fostalicskákhoz képest. Képzésben, alkatrészekben és szervízeszközökkel is tudnánk őket támogatni.

  17. Szerintem megakarják spórolni a 4. gen típus rendszerbeállításának a költségét addig, amíg nem tudnak majd 2020 környékén 5. gen gépet szerezni valahonnan. A román gépeket azért tartom esélytelennek, mert ha jól tudom a flotta a balesetek és az alkatrész hiány miatt eléggé lecsökkent már, s a most meglévő gépekre szüksége van a RoAF nak is.

  18. Hááát esetleg az (eléggé k**** korán kivont) RoAF MIG-29 flotta megvásárlása lenne még érdemes döntés, de akkor akár a magyar gépek is mehetnének alkatrész bázisnak + tartaléknak. Talán használt f-16-osok beszerzése? Vagy ha hosszú távra terveznek vele, akkor friss gyártmányúak beszerzése…

  19. Kb masfel eve merult fel eloszor hogy olcso kinai technika jonne a honvedseghez. Foleg iranyitott pct raketaban es egyebb „kezi” eszkozokben gondolkodtak amikbol meg mintak is jottek. Volt szo jarmuvekrol tuzersegrol is. Aztan a dolog abba maradt.
    Most a haza ipar fejlesztese a napirendi pont a gond az hogy gyakorlatilag a nullarol kellene csucstermeket fejleszteni gyartani.
    Szerintem liszensz nelkul nem fog menni es csak „magyarosch” megoldas lesz belole. Ne legyen igazam.
    Nagyobb fajta fejlesztesre annyi esely van mint az elmult 1-2-3-4-5-6 evekben. Az az semmi. Olyan szinten adoztatjak a nepet a lyukak foltozasara hogy egy 100 millio USD beszerzes is nepharagot valtana ki es az ellenzek tuti ki is hasznalna a dolgot.

    Drukkolok az MH nak de eselyt nem sokat latok. Ha csak nincsenek katonai tervei a kormanynak.

  20. Sajnos a szarjaik is kategoriakkal jobbak a hazai termekeinel. Pl KGP !

    Vannak eleg jo eszkozeik is. A kinai hadiipar nem azon a szinten van mint a Tesco ipari hulladekok. Van amiben tudnak csucsot is produkalni de az atlag minoseguk is eros kozepes.

    A politika es a gazdasagi hatter fog donteni. Pl szerintem ha 100 % os ellentetelezessel fog menni a kinai hitellel megtamogatott biznisz akkor fogtok kapni kinai pct raketakat es aknavetoket es stb stb.

    Viszont remelem hogy a konyhamunkat nem adjak ki nekik gebinbe mert abban borzaszto szarok es ez mar evszazados tradicio nalluk. A kinai konyha csak kulfoldon jo, magaban kinaban KEGYETLEN.

  21. Szerintem elég sok cucc van amit a kínaiaktól érdemes lenne megvenni. Nem a piacos termékekből kell kiindulni azért… Mondjuk első körben lehetne az RPG-7hez némi értelmes rakétát venni, a kínaiak épp elég sokfélét gyártanak hozzá. De akár ruházatot is érdemes lenne gyártatni velük, a jelenleginél biztosan jobb lenne. Irányított pct. rakéta ügyben is akad egy-két használható cuccuk, de tüzérséghez is biztos van occóér valami…

  22. Tankman: Köszönöm a válaszokat!

    Egyébként kíváncsi vagyok összejön-e év végére a szlovén légtérvédelem átvétele? Honvedelem.hu-n írták a múltkor, hogy tárgyalnak. Az is jelenthet némi bevételt, plusz mellette még a pilóták is többet repülhetnének. Remélem összejön majd. 9 új zászlóalj lesz egyébként felállítva 2014 ig tartalékosokból, mindez két új dandárba szervezve. A 9 zászlóaljból már idén feláll kettő. Egy tatán és egy a bocskainál. Erre a Hadik tervre vagyok még kíváncsi. Egyébként Hendéék a személyi felszerelést-ruházatot fogják most leginkább modernizálni, hazai előállítással. Nem értem duckdodgers ,hogy te miért gyártatnál a kínaiakkal ruházatot. Szerintem a ruházat az egyik legalapvetőbb dolog a haderőben, amit illik hazai gyártással előálítani. Szerencsére ezt Hende is így gondolja.

  23. ahogy mondod… A szupercsodás infraálcázóanyag ami világít az éjjelátókban mint a karácsonyfa ! Viszont legalább nem szellőzik és még a szabása is rossz. Egy vicc az egész ba..eg.. :S Én a kínaiaktól azért vennék ilyen holmit, mert amit összevásároltunk innen-onnan US-copy chinese made cuccot az minden tekintetben jobb az itthoninál és tartósabb is. Ha jól tudom az általunk vásárolt 72-esek lengyel gyártásúak tehát : a toronypáncélzat hagyományos és még vékonyabb is a szovjet/orosz szabványnál, a legalapabb T-72 verzió optikai távmérővel, se lézerbesugárzásjelző, se passzív éjjellátó.

  24. A 80as években voltam katona. A bakancsok kurvára ki voltak számolva. 18 hónap volt a sorkatonaság, és a bakancsok a 17. végén szétszakadtak.
    Valahogy szereztem 1 akkor már erősen használt tiszti surcit. Ég és föld volt a különbség. Még vagy 10 évig használtam.

  25. duckdodgers

    Nekem személy szerint múlthónapban volt egy 24 órás szintentartó amire vittünk NVG-t és egy gyakorló sem világított(pilótavadászaton sem világítottunk se mi se a pilóták a gyakorlóban és még sorolhatnám)és az kizárt dolog,hogy én pont abba a pár száz gyakorlóba botlottam bele ami rendes minőségű ilyen téren.

    Te azt vártad,hogy nem fogod látni a ruhát NVG-vel?

  26. amúgy még NVG-hez : ahogy én tudom maradékfényerősítők is látják az infratartomány egy részét( ha nem is mind). Gondolom ez az alkalmazott technológia kérdése. De szükség esetén egy jó fényképezőgép is használható éjjellátóként, mindössze egy infrarefi kell hozzá.

  27. Mackensen

    A kis beszélgetésünk duckdodgers feltételezi azt az ismeretet miszerint a katonai NVG-k látják az infra tartományt is(mind1 hogy aktív vagy passzív az NVG).A NIR vagy IRR bevonat a katonai NVG-k számára látható infra tartományban „álcáz”.

  28. Lehet, hogy igazad van, annyira nem jártam küröl a témát. Úgy tudom, hogy a hőképalkotás és a fényerősítés két különböző rendszer.
    Talán azért nem helyes, mert nem csak „Gougle” szemüveg létezik, hanem harcjárműveket is ellátják ilyen eszközökkel, akkor pedíg már nem lehet szemüvegről beszélni.

  29. Sziasztok!

    A T-72 témát kissé helyretenném:
    -jelenleg Tatán nem használunk (és Várpalotán meg Csobánkán sem) lengyel gyártásút, csak oroszt – ezeket 1997-ben vásároltuk Belarusztól. A tűzvezető „rendszer” sajnos a T-72 gyenge pontja, a mieink csak lézertávmérővel rendelkeznek.

  30. Mackensen

    „Lehet, hogy igazad van, annyira nem jártam küröl a témát. Úgy tudom, hogy a hőképalkotás és a fényerősítés két különböző rendszer.”

    Attól,hogy nem hőképalkotó még dolgozhat infravörös tartományban.Vannak olyan katonai távcsövek amik látják az infravörös tartományt pedig éjjellátó funkciójuk sincs.

  31. Tankman: Írtad, hogy 2014 után kivonnák a 72-eseket. De akkor végül is reaktiválnak M zárolt 72-eseket vagy nem? Mivel csak 32 db ot akar csak eladni a kormány, ezért gyanítom, hogy tervük van a többivel. Most hallottam, hogy évi 10-12 milliárdos költséget jelent az afgán misszió a honvédségnek. A 2014-es kivonulás végett felszabaduló összeggel számolnának vajon harckocsi beszerzés terén?

  32. Tűzharc alakult ki a kelet-ukrajnai Harkivban egy radarbázisnál, ahol az őrség tetten ért két férfit fegyverlopás közben, a lövöldözésben ketten meghaltak – közölte március 22-én, csütörtökön a helyi rendőrség.

    A támaszpontot őrző katonák lelőtték az egyik támadót, társát pedig elfogták. A hajnali összecsapásban meghalt egy katona is, másik kettő pedig megsebesült.

    Az eset biztonsági aggodalmakat kelthet az idei labdarúgó Európa-bajnoksággal kapcsolatban, amelyet Ukrajna rendez Lengyelországgal közösen. A júniusban sorra kerülő sporteseményen Harkiv is otthont ad néhány mérkőzésnek.

    http://www.honvedelem.hu/cikk/30903/fegyveres-tamadas-egy-ukran-radarbazis-ellen

  33. Na igen :D ez a tártáska is mindig nagy kedvencem volt… úgy kb azt küldeném ilyennel éles harchelyzetbe, aki kitalálta. Persze valami jó szűket választanék :D Bár az sem egy jól sikerült darab de a magyar málhamellény is jobb ennél. Persze azt is hozzá kell tennem hogy lövészalakulatoknál járva a legtöbb srácon horvát, szerb stb málhamellényt látni. Mondjuk Ők a délszláv konfliktus során élesben kitapasztalták mi az ami jó és használható és mit nem kell erőltetni. Sajnos én sok esetben azt látom hogy hiába vannak jó dolgok amiket fillérekért át lehetne venni mert jó ideje bevált (lásd pl német málhaheveder vs magyar derékszíj amire ha csak egy parát akasztasz is egész nap húzgálhatod a gatyád) , de nem, neeem nekünk mindig okosnak kell lenni és valami igazi magyaros dolgot fejleszteni. :(

  34. Egységes modern személyi felszerelés kellene, a többi különböző és felemás ruházatot meg jó mélyen elraktározni, vagy military boltoknak eladni óccó pénzért. Szerintem a jelenlegi anyagi lehetőségek mellett ez lenne a legsürgetőbb és a leg kivitelezhetőbb! És szigorúan a nyugati ruházatot kellene lemásolni.

  35. Szia danielblack!

    Amint már írtam a T-72M1 2014-ig biztosan hadrendben marad.
    Jelenleg T-72M1 harckocsik felújítása van folyamatban Gödöllőn (nem modernizáció).
    Legutoljára azt hallottam, hogy a Bundeswehr feleslerges haditechnika készletéből lehet beszerzés, de hogy mi, azt nem tudom…

  36. szia

    „Legutoljára azt hallottam, hogy a Bundeswehr feleslerges haditechnika készletéből lehet beszerzés, de hogy mi, azt nem tudom…”

    Ezt szinte folyamatosan lehet hallani. Viszont nem gondolnam hogy mostansag valami tenylegesen jo ajanlat lenne ha egyaltalan van valamilyen ajanlat. Orban Viktor es Angela Merkel kozott volt nehany csorte aminek a kovetkezmenye egy kicsit kihult magaspolitikai viszony a ket orszag koztt. Mar pedig a katonai eladasokhoz az adott orszag politikai bolintasa tamogatasa kell.

    a lenne is valami az csak nagy penzert lenne ami nekunk nincs.

    Elobb lesz kinai eszkoze a honvedsegnek mint nemet.

  37. Az igazat megvalva a tuzerseg engem jobban izgat jelenleg. A harckocsit is szuksegesnek tartom de a tuzerseg nelkul a gyalogsag csak megpusztulni tud egy akarmilyen ellenseggel szemben itt europaban . ( sajna akarmelyik hadsereg komolyabb mint a mienk. )

    Szoval en inkabb ezen a teruleten neznek korul. Pl az oroszoknal es a Beloruszoknal most vonjak ki a Gvozdikak egy reszet.

  38. Szia!

    Azt ne feszegessük, hogy milyen harckocsikat újítanak fel jelenleg Gödöllőn…
    A legutolsó tüzérségi koncepcióban az M-119A2 (USA) 105mm űrméretű vonatott tarack szerepelt, úgy tudom egyelőre nincs pénz a beszerzére, de lehet, hogy amerikai segélyként megkapjuk.

    Tüzéreink már – már hasonlítanak a kommnadósokhoz:
    http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/525332_357189440991484_121362154574215_1011493_1565219866_n.jpg

  39. „A legutolsó tüzérségi koncepcióban az M-119A2 (USA) 105mm űrméretű vonatott tarack szerepelt, úgy tudom egyelőre nincs pénz a beszerzére, de lehet, hogy amerikai segélyként megkapjuk.”

    – ami nem titok: csak 1 tüzérosztályt terveznek a jövőben is = 24 cső + néhány cső oktatáshoz – szerintem max. 30 db csőre lesz szükség

  40. A 105 sokenek nem sok elonyuk van a 152-155 sokhoz kepest viszont annal tobb hatranyuk. Ezert is vonogatjak ki oket sok helyrol. Egyetlen elonyuk a hegyi terepen valo konyebb mozgatas. viszont ez odahaza nem jatszik.

    Raadasul semmink nincs hozza. Plane nem loszerkeszlet ami 100-200 000 Ft / Db aron szamolva ha tisztesseges mennyiseget vesz az ember mar onmagaban horror osszeg.

    30 cso csovenkent mondjuk 1000 loszer ( nagyon kis csatarozassal szamoltam ) az 30 000×150 000 = 4,5 milliard. Es ez csak egy laza loszerkoltseg.

    Tudom hogy ara van ha at kell allni de szerintem nem itt kene kezdeni. En tovabbra is a Gvozgyika vagy Akacija hivo vagyok. Tuzvezeto rendszert lehet belerakni utolag is meg komunikaciot, viszont loszer lenne hozzajuk. Ezekkel 10-15 evig kihuzhatnank.

  41. Kicsit égnek áll a hajam ettől a 105 mm dologtól. Nyugaton úgy tudom, hogy szinte csak speciális alakulatoknál áll rendszerben, ahol fontos a könnyű súly.
    Kuruc véleményén vagyok, ha már olcsó és használt akkor még mindíg jobb a gvozgyika.

  42. Szia danielblack!

    Látom érdekel a Honvédség téma :-), és ez így jó.
    A harckocsik mmennyisége el fogja érni a 2005-ös szintet, -remélem a válasz kielégítő.

    „Az amerikai vontatott tüzérséget ilyen mennyiségben rendszeresíteni nem nagy előrelépés.”
    – annyiban lenne erőlelépés egy nyugati 155-ös, hogy legalább 24 km lenne a lőtávolság a jelenlegi17,5-höz képest.

  43. dudi

    Google fordító (mármint az oldal fordító), és fent kiválasztod, hogy english és máris érthetővé válik a szöveg.

    A lényeg a hk-ák ára 1,3millió euró / példány és a kanadaiak veszik meg őket nagyvalszeg, többé-kevésbé közvetett módszerekkel. Ha jól értettem akkor közvetlenül a kanadaiak veszik meg, hanem a gyártó, s az adja el a kanadaiaknak.

  44. @dudi

    Darabos eladott 40 db LEO-t darabonként 400 000 Euroért. 2 vevő volt egy kanadai és a német Krauss- Maffei Wegmann, előbbi visszalépett így utóbbi vásárolta meg az első 40 kimustrált tankot. Az osztrákok korábban 1,3 M Euró/db áron vásárolták a Leókat 1996-ban.

    Röviden ennyi.

  45. A kommentekben egyébként arról beszélnek a sógorék, hogy ebből az összegből 2 évig tankolni tudják majd a Teuro-kat (az arany áron vásárolt EuroFighter gúnyneve odaát) . Egy másik meg azon örömködik, hogy a kivont 40 db tank mellett 160 katonától is megszabadulnak ami rengeteg pénzt jelent a katonaságnak és fényezi Darabost, hogy végre valaki aki nem a népen kíván spórolni.

    Hülyék odaát is vannak.

  46. Tankman:
    Vettem a lapot, a válasz kielégítő és öröm teli :-) Valóban érdekel a Honvédség téma, minden nap átfésülöm kulcsszavakkal a hírportálokat, hátha van valami friss hír ami a Honvédségről szól :-) Egy nemzet alapja a védelmi rendszer.

  47. Úgy gondolom, hogy olyan drasztikus mértékben építik lefelé a harckocsizó egységeket az EU-ban, hogy előbb v. utóbb ide is szakad már valami. Bár ha még ingyen vagy jelképes összegért kapnánk, a lövedékek és az új eszköz szervizbázisa ill. a képzés aranyért lenne.

    Tudja valaki egyébként, hogy amit Szekeres elutasított C-130-as ajánlat végül mennyibe került a románoknak?

  48. A svédekről még nem hallottam de velük a Gripenekkel jó üzletet kötöttünk. Hátha befigyel még valami onnan. De a valóságot figyelembe véve, számunkra maximum a finn minyókhoz hasonló megoldás lehetne alternatíva.

    Annyira csóró a Honvédség, hogy mi csak a kukából tudunk most turkálni, persze ez nem jelenti azt, hogy ott nem lehetnek jó dolgok.

  49. Szia forest !

    Szakemberek mondták, hogy az osztrák leo-2 beszerzés esetén közösen lehetne kihasználni a már meglévő osztrák logisztikai és kiképzési kapacitást. Sajnálom, nagyon jó lett volna a Leo-2A4, akkor is, ha már nem a legújabb változat :-(

  50. @tankman

    Azért az osztrák lovat még meg lehetne ülni, rengeteg alkatrészt be lehetne onnan szerezni eltérő altípus esetén is, de akár a képzésben és szervizbázis kialakításában is segítségünkre lehetnének.

    Ez a Darabos gyerek pont olyan mint nálunk Szekeres volt, mindent pénzzé tesz ami mozdítható.

  51. Tankman:
    Köszönöm :-) Szívemből szól. Jó hír ez a svéd koperáció is, csak végre legyen anyagi háttér is :-) Én ebben a szlovén légtérvédelemben reménykedek még. Év végére azt mondták lehet megszületik a megegyezés, hogy átvegyük a szlovén légtérvédelmet is. Ez annyiból jelentene jót, hogy többet repülhetnének a pilótáink, olcsóbb lenne a gépek üzemeltetése is, és hosszú távon reálisabb lenne még több gép beszerzése. Nameg politikailag nagy spanok lennének a szlovénok. Legszebb az lenne, ha a horvátok is hozzánk fordulnának. És szigorúan magyar pilóták vezetnék a gripeneket, nem adnánk senki kezébe a jelenleg is csekély méretű flottát. Ők fizetnek, mi repkedünk :-)

  52. Ezt a lengyel gépet kéne megmutatni a HM-nek. A magyar T-72-eseket most ugyebár felújítják, a lengyeleknek meg csak felkellene rájuk szerelni ezeket a rendszereket, de akár itthon is meglehetne oldani. Tényleg egy belsősnek kellene intézkednie.