|

Most már biztos az Eurofighter bukta Ománban

A most lezáródó ománi vadászbombázó beszerzésről nálunk is több híranyag lelhető fel az elmúlt időszakból, a legújabb fejlemény azonban bebetonozza a már korábban is erősen valószínűsített Eurofighter buktát. Az Egyesült Államok védelmi minisztériumának december 14-i bejelentése szerint ugyanis a szultánság 600 millió dollár értékben 12 F-16C/D Block 50 típusú vadászbombázóra adott le rendelést.

Röviden foglaljuk össze, az idáig vezető utat!

Kezdjük talán a kályhától, azaz onnan, mikor Maszkat megrendelte első Falconjait. Erre 2002-ben került sor – Omán akkor 8-4 leosztásban Block 50-es F-16C és D gépeket vett a Peace A’sama A’safiya (Tiszta Égbolt) program keretén belül. A tucatnyi gépet a Lockheed Martin 2005-2006 folyamán szállította le.

Az első ománi F-16

2005 augusztusában, elsőként egy F-16D került átadásra | Fotó: Lockheed Martin ,

A történet következő állomása 2010 tavasza, mikor is azon szándékról számolhattunk be, mely szerint meglévő Falconjai mellé, illetve öregedő SEPECAT Jaguar gépei helyére Omán új Eurofighter Typhoon vadászbombázókat tervez beszerezni. Ez nem volt egy nagy meglepetés, lévén a Jaguarok esetlegesen akár 24 db Eurofighterrel történő váltása akkor már évek óta rebesgetett terv volt.

A bizniszért felelős britek nagyon reménykednek, hogy “el tudják passzolni” az arab ország számára azon Tranche 3 verziójú gépeket, melyekre nem tartottak igényt, mivel az eredetileg jelzettnél kevesebbet vettek. Egy másik lehetőség volt, hogy a RAF már szolgálatban álló Tranche 1 Block 5 Typhoon kerül eladásra, természetesen némi “tuningolás” után. Sőt, a régió arab országainak pénzéért folytatott versenyben idén februárjában, az IDEX 2011 szakkiállítás ideje alatt már az arab igények szerint továbbfejlesztett Eurofighter volt lebegtetve.

Ománban egyébként ekkor már rosszul állt az Eurofighter konzorcium szénája, lévén 2010 augusztusában a DSCA Omán 18 db, tartalék alkatrészekkel vastagon megfűszerezett F-16C/D Block 50/52 típusú gépről szóló igényéről értesítette a Kongresszust. Az akkoriban 3,5 milliárd dollárban megjelölt értékű potenciális beszerzéssel kapcsolatos tárgyalások folyamán a gépek mennyisége kissé megfogyatkozott, nyers áruk pedig 600 millió dollárra jött ki, mely gépenkénti 50 millió dollárt jelent.

A jelenleg elérhető információk a 12 gép áráról szólnak, ám hogy mi lesz még a csomagban, mennyiért, arról egyelőre hivatalos információ nincs kint. Az egyetlen konkrét adat, hogy a Lockheed Martinnak 2016 novemberéig kell leszállítania a gépeket.

Kapcsolódóan megemlítendő azon nem annyira régi hírünk, melyben arról számolhattunk be, miszerint az omániak mégiscsak hosszabb távon számítanak korosodó Jaguárjaikra, aminek érdekében kicseréltetik a gépek némiképp meggytört szárnyait az angolokkal.

7 hozzászólás “Most már biztos az Eurofighter bukta Ománban”

  1. Tulajdonképpen ez rossz hír. Ha már az EU csapatában kell fociznunk, akkor én a „hazai” cégek sikerének szurkolok. És ha az EU válságban van, akkor ebből a válságból, a termelés, és a termékek külföldi eladásából befolyt pénz a kiút, nem pedig az ilyen-olyan egymásnak adott hitelek, és segélyek.

  2. Hát ez így nagyon nem igaz…

    Az akkor eladott F-16-os gépek köszönőviszonyban sincsenek sem aboszlút sem realtív értelemben ezekkel a gépekkel. Olyan országok is vettek új F-16-ot, akiknek közük nem volt soha az előd változathoz sőt, nyugati gépük sem votl soha. Pl. lengyelek.

    A ’70-se évek legvégétől eladott F-16A változatok a Block 15 OCU és Block 30/32 gépeig a faék egyszerűséggel bírtak egy F-15A/C/E géphez mérve, az képességek és ár terén is megmutatkozott.

    Ellenben a mai csúcs Block 50/52+, 60 gépek avionikában és képességek terén egy lapon említhetőek egy F-15E-vel a platform terherbírása és egyéb repteljesítményben térnek el.

    Miféle piaci előny van olyan országokban, ahol soha nem volt semmiféle jenki elődtípus? Az UAE pl. a sólymok előtt több francia típus is üzemeltetett és még így sem a Rafi lett a befutó, hanem az „új fiú”…

    A görögök is pl. párhuzamosan üzemeltetnek kb. ugyanannyi F-16 és M-2k gépet, de Tajvan pl. szabadulna.

    Az F-16 gépet azért szeretik, mert jó ár/érték/képesség arányt ad. Viszonylag jól kiegyensúlyzott, bár magasgericnes CFT-s példányok azért nem fickándoznak úgy, mint valaha egy F-16A.

  3. „Olyan országok is vettek új F-16-ot, akiknek közük nem volt soha az előd változathoz sőt, nyugati gépük sem votl soha. Pl. lengyelek.”

    Ez aztán egy tudatos frontális mellébeszélés.

    A lengyelek politikai alapon vettek amerikai technikát. Nagyon nagyon erős ,régi és kölcsönös kapcsolatuk van. Lengyelországban kész kultusza van Amerikának. A jelenlegi lengyel miniszterelnök, Donald Tusk Amerikában született, angol neve van, angol az anyanyelve, később tanult meg úgy-ahogy lengyelül csak a néhai ősei voltak lengyelek.

  4. A helyzet az, hogy nincs pénz. Teljesen világos mi a bibi: a beszerzési eljárás elején 3,5 milliárdot voltak hajlandók áldozni, most csak 600 millió dollárért vesznek F-16-ost. ha olyan jó az ár/érték viszony miért nem vesznek 3,5 milliárdért F-16-ost? Továbbá megtartják a Jaguárokat amelyeket le akartak váltani. Mi nem érthető? Gyakorlatilag nem Ef bukott hanem megszüntették a beszerzési eljárást.