|

Megkapta a korlátozott típus-alkalmasságit az A400M

A hányatott sorsú európai teherszállító, az A400M folytatja közelmúltban elkezdett menetelését afelé, hogy minden minősítést és engedélyt megszerezve, szolgálatba álljon első megrendelőjénél. A legutóbbi lépés az RTC (Restricted Type Certificate – Korlátozott Típus-alkalmassági Bizonyítvány) megszerzése volt, amit május 3-án adott ki az EADS madárkája számára az EASA (Európai Repülésbiztonsági Ügynökség). A dokumentumot, mely fontos mérföldkő a teljes körű polgári alkalmassági bizonyítványhoz, Patrick Goudou, az ügynökség ügyvezető igazgatója adta át a gyártónak a franciaországi Toulouse-ban.

Polgári típus-alkalmasságiját várhatóan idén nyáron kaphatja meg az A400M, melynek ötdarabos berepülő-flottája eddig nagyjából 3100 órát töltött a levegőben, és számtalan, speciális körülmények között végrehajtott teszten van már túl. Az EADS szerint már csak egy 300 órás periódus van hátra a hőn áhított célig (az úgynevezett F&R teszt, melyben a repülőgép funkcionalitását és megbízhatóságát vizsgálják), a katonai minősítő dokumentumra viszont többet kell még várni, azt várhatóan 2012 utolsó hónapjaiban vehetik át. Mindezt annak ellenére sikerült elérni, hogy az EPI TP400-D6 hajtóművekkel még idén is voltak problémák.

Az 5. prototípus első felszállása | Fotó: Airbus Military ,

Mint ismeretes, a „Grizzly” néven is ismert A400M sorozatgyártása már folyik, az első és a második szériapéldányt az 50 darabos megrendelés-állománnyal bíró Francia Légierő fogja kapni, ezek 2013-ban szolgálatba is állhatnak. A típus járt már Ázsiában is, ahol többek között a Maláj Királyi Légierő illetékeseinek mutatta meg, hogy mire számíthatnak jövőbeni teherszállítójuktól (a malájok négy példányt rendeltek, amiket 2016-ban vehetnek át).