|

Ausztráliának a Spartan kell

Jó másfél hónappal ezelőtt került először a sajtó figyelmébe az ausztrálok által kivont DHC-4 Caribou géppark átmeneti kényszermegoldás helyetti tényleges utódlásának kérdése. A védelmi beszerzésekért felelős miniszter akkor úgy nyilatkozott, hogy az elemzéseik szerint a RAAF számára a C-27J Spartan lenne a legmegfelelőbb típus, ám ettől még az EADS C-295M is fontolóra kerül.

Nos, a közelmúltban, a LIMA 2011 szakkiállításon a RAAF parancsnok nyilvánosságra hozta, miszerint bár valóban érdeklődtek a C-295 áráról is, de csak a Spartan érdekli őket – az Alenia részére igen, az EADS részére pedig nem ment ki igénylevél (Letter of Request). Ugyanakkor nem kizárt, hogy a C-295 bekért árával akarják puhítani majd az olaszokat némi árengedmény érdekében.

[singlepic id=1006 w=584]

Geoff Brown, az Ausztrál Királyi Légierő légi marsallja a döntést egyébként azzal indokolta, hogy bizony a kengurus szárazföldi erőnek vannak olyan járműveik, amik elciplésére a C-295 alkalmatlan – konkrétan a G-osztályú Mercedes-eket hozta fel példaként.

Valóban, a spanyol gépmadárba belefér 3 Land Rover kaliberű jármű, azaz a G Merciknek elvileg be kéne férniük, ám az ausztrál haderő egy speciális Mercedes tulajdonos. Abból a szempontból, hogy a 2007-ben megrendelt 1 200 G-osztályú Mercedes között akadnak a jól ismert változatnál nagyobb, 6×6-os kerékképletű változatok is – ezen változat első megrendelője egyébként az ADF.

4x4 és 6x6-os Mercedes-Benz G-osztály változatok az ADF arzenáljában

Az ADF arzenáljában fellelhető Mercedes-Benz G-osztály változatok ,

Brown elmondása szerint míg Európában „saját lábon” is A pontból B pontba juttathatóak ezen járművek, addig Ausztráliában a távolságok miatt ez nem kivitelezhető. Ugyanakkor azt sem akarják, hogy a RAAF C-130-asai alapvetően kihasználatlanul ingázzanak, ahogy azt sem, hogy a Chinook helikoptereik élettartama fogyjon egy ilyen feladat miatt. Nos, erre a problémára valóban optimális megoldás lehet a „Baby Hercules”.

6x6-os kerékképletű G Merci dagonyázás közben

6×6-os kerékképletű G Merci dagonyázás közben – valóban nem feltétlenül C-295 kompatibilis a jószág ,

Az Airbus Military részéről szintén nyilatkoztak a LIMA 2011 rendezvény ideje alatt – Domingo Urena-Raso igazgató a vállalat azon reményét fejezte, hogy mégiscsak versenyre kerül sor és megmérkőzhetnek meg az Alenia Aeronautica termékével.

[singlepic id=1489 w=584]

11 hozzászólás “Ausztráliának a Spartan kell”

  1. Mondjuk egy megfelelő szállítóflotta kiépítésével lehetne pénzt hozni a házhoz, mivel ha jól emlékszem NATO küldetésnél (is) az volt a gond, hogy egyszerűen nem volt elég gép szállítani az utánpótlást, miegymást, így a mi gépeinket is bérelhetnék ilyen célból, vagy tévedek? (arról nem is beszélve, hogy csak úgy röpködnének a repórák :D)

    Persze olyan gép kéne, amibe a szabvány konténer is belefér (C-160 talán) és lehetne úgy üzemeltetni, mint a szlovákok, hogy egy-két nagyobb gép, kisebb utakra meg kicsik (An-26/L-410).

    Mondjuk én nem értek hozzá, ez csak amolyan „elvi vázlat”, lehet meg sem érné.

    Egyébként ma a Honvédségnek milyen szállítógépei vannak? Két An-26-osról tudok, meg hogy néha egy-egy bőröndöt berakhatunk a C-5-ösbe.

  2. Wolfrick!
    Az összes Ancsa helyet gondoltam, ezt a mennyiséget. Hozzá teszem semmi bajom az An-26-kal! Jó hogy van óránk a C-17-ken, de azok egy-kettőre el fogynak és akkor jó hogy ott vannak a saját gépek. Ha van keró, akkor azonnal lehet őket mozgósítani, míg órát venni, papírmunka és mi egymás, ki tudja mennyi idő!
    Nem muszáj mind a 4-5 folyamatosan repülni, rotációban használva a rendszerben tartás ideje kitolható…

  3. Hír a „múltból”: 2031 decemberében a Magyar Birodalom 6 db Spartan szállító repülőgépet adományoz az USA hadseregének. A gépeket ingyen adjuk, de a tartalék hajtóművek, a kiképzés és logisztika egymilliárd Jüanba kerül az amerikai adófizetőknek.