Korábban beszámolunk róla, hogy akár már júliusban folytatódhat a versengés az újraindított KC-X tankertender keretein belül, ám Michael Donley, a US Air Force illetékese azt nyilatkozta, hogy csak egy szeptemberben újrainduló tender reális.
Az Air Mobility Rodeo 09 zárásakor tartott beszédében a légierő titkára elmondta, hogy jelen állás szerint szeptemberben írják ki az új KC-X tendert, valamint azt is elárulta, hogy 2010 második negyedévében hirdetik ki a győztest.
„Úgy gondoljuk, hogy 2010 májusa-júniusa környékén hirdethetünk végeredményt.” – mondta Donley.
„Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem vagyok frusztrált” – nyilatkozta Arthur Lichte tábornok. „Szívesen mondanám, hogy a következő Rodeon (2011-ben – a szerk.) már az új tankerekkel veszünk részt, de – sajnos – ez nem fog megtörténni. Legkorábban a 2013-as Rodeon találkozhatunk az új típussal.”
A tender kritériumai kidolgozás alatt állnak, leginkább a 2008-ban legjobban kritizált pontok. Valamint azt is megtudhattuk, hogy az eredetileg tervezett évi 15 darab új tanker beszerzése helyett kétszer annyit, azaz 30 darabot rendszeresít az USAF a KC-135-flotta öregedése és kényszerű kivonása, valamint a tender újraindítása következtében elvesztett idő miatt.
Mivel még nem kérték be a gyártók ajánlatait, így nem tudni pontosan, hogy mik a pontos elvárások, így a versenyzők milyen típusokkal indulnak. Az EADS részéről több mint valószínű, hogy a KC-30 marad a favorit, de a Boeing elképzelhető, hogy trükközik valamit és a KC-767 helyett/mellett csatába küldik a nagyobb B777-es átalakított változatát is, ami már a KC-30-cassal lenne egy súlycsoportban.
A Boeing illetékesei is a 777-es mellett állnak, bár elindítanák a 767-est is ismét, derült ki a tegnapi sajtókonferencián. A hamarosan újrainduló pályázaton most már biztos, hogy egy KC-7A7 jelzésű tervvel indulnak. Ez az elnevezés mindkét gépre ráhúzható, illetve takarhat dupla pályázatot is. Az is elképzelhető, hogy a Boeing két kaliberű típust ajánl fel egyszerre, mivel a gépeknek hasonló a kiszolgálóeszköze, így esetleges megrendelés esetén egyszerűbb a kiszolgálás, mint ha a szállítás Boeing és EADS közötti megosztása mellett döntenek. Mindkét esetben egy kisebb és egy nagyobb kapacitású típust kapna az USAF, de a Boeing költségkímélőbb megoldása olcsóbb és emiatt vonzóbb lehet.
A Boeing a KC-767-tel, az amerikai-európai felállás pedig az Airbus A330-ason alapuló KC-30-cal nevezett az eddigi versengésre, amit a KC-30 meg is nyert, de sokan megkérdőjelezték a döntés érvényességét, többek között a Boeing sem hagyta szó nélkül a dolgot. Lehetséges megoldásként felmerült a közel 40 milliárd dolláros megrendelés megosztása a két pályázó között, de valószínűbb, hogy csak az egyik gyártó nyeri a küzdelmet. Konkrét dolgot csak a tender kiírásakor tudhatunk majd.