A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Azokat az Olvasóinkat, akik régebb óta követik a katonai repülés világát, talán már meg sem lepi a hír, miszerint az évek óta húzott-halasztott brazil vadászgép beszerzési tendert ismét odébb tolták. A brazil miniszterelnök asszony, Dilma Rousseff a győztes kihirdetésének dátumát 2013 közepére tolta el, ami a két európai pályázó, a Dassault és a Saab számára jelent rossz hírt: a Boeing befolyása egyre erősödik a dél-amerikai országban, köszönhetően az Embraer-el kötött szerződésnek. Utóbbi értelmében az amerikai mamutvállalat részt vállal a KC-390 szállító és légi utántöltő repülőgép fejlesztésében, valamint a Super Tucano-hoz szállít fegyverrendszereket. Tovább növeli a Boeing esélyeit Rousseff múlt heti találkozója Obamával, mikor is mindketten részt vettek az Egyesült Nemzetek Közgyűlése találkozón.
Mint ismert, a kétezres években újraindított tendert már egyszer megnyerte a Rafale, majd ennek visszavonása után úgy tűnt, hogy a Gripen került előnybe, most viszont a Boeing és a Super Hornet megvétózhatja az európaiak esélyeit.
Négyéves géptípushiány léphet fel a Brit Haditengerészet légtér felderítési képességében. A jelenleg használt Sea King Mk7 forgószárnyas 2016-os kivonását követően az EH-101 Merlin megfelelő radarral felszerelt változata csak 2020 tájékán kerül bevethető állapotba, a 2010-es megszorítások miatt pedig a méregdrágán felújított Nimrod MRA4-k sem segíthetik ki a tengerészeket. A következő évtized elejétől a radaros Merlin helikopterek kulcsszerepet töltenek majd be a flotta életében, nélkülük az F-35-k sem használhatják ki teljes képességüket.

Sea King Mk7 | Fotó: Royal Navy ,
A múlt héthez hasonlóan most sem úszták meg a lázadók sikeres támadása nélkül a szíriai pilóták: pénteken, október 5-én a kormányellenes csoportok egyike lelőtte a légierő légicsapásra kirendelt MiG típusú gépét. A pilóta katapultált, de állapotáról nem kerültek napvilágra információk.
Egy további gépveszteséggel is járt a lázadók tevékenysége, a légierő egyik Mi-8 helikopterét is megsemmisítették, sajnos a fedélzeten tartózkodó 4 személy nem élte túl a támadást.
—-
403 484 222 dolláros megrendelést kapott a Lockheed Martin Hellfire Missile Systems a Pentagontól, az AGM-114 Hellfire II rakéták különböző verzióinak ismeretlen példányszámú legyártására. A fegyvereket Floridában, Orlandóban készítik, 2014. december 31-ig bezárólag.
—-
Átvette új gyakorlógépeiből az első tételt az Orosz Légierő. Az Irkut repülőgépgyár október elején 6 példány adott át a légierőnek a Jak-130 típusból, ezekből az első 3-at már át is repültek a Borisoglebsk-i kiképző központba.
Oroszország 2011 december 7-én 55 példányt rendelt az eredetileg az Alenia Aermacchi olasz gyárral közösen fejlesztett típusból, ezeket 2015-ig köteles leszállítani az Irkut.

A Jak-130-asban sok potenciált látnak az oroszok ,
A héten megérkezett az Új-Zélandi Légierő két újabb NH90 „kávédarálója” az Ohakea légibázisra. A helikopterek jelentősen javítják a légierő szállító kapacitását, katasztrófa elhárító valamint kutató-mentő képességeit.
—-
Az Indonéz Légierő átvehette két új CN-295 repülőgépét szállítóflottájának modernizálásához. A Indonesian Aerospace szerdán szállította le a Fokker-27 leváltására rendelt gépeket, majd egy nappal később a légierő hivatalos ceremónia keretében vette át őket a Halim Perdanakusuma légibázison.
Először repült AIM-9X rakétával a fegyverterében az F-35B egyik példánya. A tesztre szeptember 19-én, a Patuxent River haditengerészeti bázisról került sor, Christopher Tabert hadnaggyal a BF-3 jelölésű példány pilótafülkéjében. A repülés során a fegyver repülőgép törzsére kifejtett strukturális erőhatásait, valamint a manőverezőképességre kifejtett effektusait.

Fotó: Lockheed Martin ,
Az Amerikai Partiőrség 3 HC-130J repülőgéppel bővíti jelenlegi flottáját. A Lockheed Martinnal kötött szerződés értelmében 218 millió dollárt fizetnek a beszerzésért, melyet 2015 első negyedéig kell teljesítenie a gyártónak. A partiőrség jelenleg 6 példánnyal rendelkezik a típusból, ez bővül majd 9-re a gépek beérkezését követően.
—-
Újra repülhetnek az Izraeli Légierő F-16-osai. A Közel-Kelet legerősebb légierejének gerincét szolgáltató típus példányait 3 hónappal ezelőtt szegezték a földhöz, miután két, a Ramat David légibázison szolgáló gépen is üzemzavar keletkezett a hajtóműben. Mint később kiderült, a rendellenes működést a beömlőnyílásból a nagy hőmérséklet miatt levált bevonatdarabkák okozták. A flotta ellenőrzése után több példányon is hasonló hibát találtak, ezért az összes példányról eltávolították a hibás borítást, majd újat raktak a helyére. A repülőgépek az új borítás alapos ellenőrzése után emelkedhettek újra levegőbe.
Szeptember 20-a jelentős mérföldkőként vonult be a Francia Légierő történetébe, miután először indítottak legújabb szerzeményükről hajó elleni rakétát. A Rafale M fedélzetére 2007-ben integrálták a tengerészet által felszíni célok ellen használt Exocet rakétát, és az összes F3-as szériába tartozó vadászbombázó már úgy került 11F és 12F századokhoz, hogy bármikor bevethetik a fegyver. Pontosabban ez csak elméleti lehetőség volt, lévén idáig egyszer sem próbálták indítani a rakétát a típusról. A tesztnek viszont az integrációs munkálatok sikerességét jelöli, így az eddigi elméleti lehetőség már gyakorlatban is alkalmazható.