|

HTKA Hírhalom 2012. 39. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Hajófedélzeti üzemre teszi alkalmassá Panther pilóta nélküli repülőeszközét az Israel Aerospace Industries. A típus átalakítására az Izraeli Haditengerészet kérésének eleget téve álltak neki. A rotor 90 fokos elfordításának köszönhetően függőlegesen fel és leszálló könnyű repülőgép a vizek felügyelésében venne részt a jelenleg ezt a feladatot ellátó Saar-5 korvettek fedélzetéről üzemelő helikopterek kiegészítéseként. A Panther maximális felszálló tömege 65 kg, őrjáratozási ideje akár 6 óra is lehet, meghajtásáról két extra-csendes elektromotor gondoskodik.

IAI Panther

IAI Panther a levegőben | Forrás: IAI ,

Elvesztette egyik könnyű kiképzőgépét a Szerb Légierő. A balesetre szerdán helyi idő szerint délelőtt 8:15-kor került sor, Belgrádtól 30 km-re északnyugatra. A kétfős személyzet katapultált, ám Goran Savic őrnagy még aznap életét vesztette a belgrádi kórházban. A másik pilótát nem nevezték meg, ő súlyos sérülésekkel ugyan, de megúszta a balesetet, a Szerb Hadsereg vezetője, Ljubisa Dikovic szerint nincs életveszélyes állapotban. A baleset okainak kivizsgálását megkezdték.

—-

Fény derült az idén májusban az Egyesült Államokban lezuhant F-15E balesetének okára. A Langley légibázis 391. vadász századához tartozó vadászbombázó május 3-án vett részt kiképzőrepülésen, ahol ellenséges behatolót szimulált a baráti erőknek, mikor is a jobb oldali hajtóműve kigyulladt. A személyzet sikeresen katapultált, horzsolásokkal megúszták a nem mindennapi repülést. Az azóta eltelt idő alatt az eset kivizsgálóinak sikerült fényt deríteniük a baleset okaira: a jobb oldali hajtómű néhány titán eleme túlforrósodott, majd kigyulladt, ez tüzet okozott az erőforrásban. A tűz következtében kritikus sérülés keletkezett a repülőgép hidraulikus és elektromos rendszereiben, ezek miatt irányíthatatlanná vált, végül ez vezetett a gép elvesztéséhez. A 45 millió dolláros veszteséget némileg kárpótolja, hogy sem a személyzet tagjainak, sem a földön senkinek sem esett baja.

F-15E Strike Eagle a 2010-es Kecskeméti Repülőnapon | Fotó: Spawn HTKA.hu ,

Az Orosz Légierő 2013-tól tervezi szolgálatba állítani új légi indítású cirkáló rakétáját. A H-101 jelzésű fegyvert nagy méretei miatt mindössze a stratégiai bombázók vethetik be – köztük a Tu-95MS, Tu-160 és az új orosz bombázó, a PAK DA (feltéve ha elkészül) – cserébe viszont a hatótávolsága eléri a 10 000 km-t, pontosságát pedig 10 méter körülire datálják, ez nagyságrendekkel jobb a jelenleg használt H-555 25-30 méteres találati pontosságához viszonyítva. A szubszonikus fegyver a GLONASS műholdas rendszer segítségével talál célba, de van egy tartalék inerciális navigációs rendszere is vészhelyzetre. Az orrában 400 kg-os töltetet szállít, ami a duplája a H-555-ben található robbanófejnek. A légierő a nukleáris töltettel szerelt verziót is szolgálatba állítja majd, ennek típusjelzése H-102.

—-

A Boeing megkezdte az Laser JDAM bombák sorozatgyártását. A GPS vezérlésű fegyverek lézeres irányítórendszerrel ellátott verziója több előnnyel is jár, pontosabb, valamint a GPS jeleket zavaró tényezők jelenléte esetén is bevethető. A Boeing 2300 kombinált irányítórendszer legyártására kapott szerződést az Amerikai Haditengerészettől, ennek értéke 22,7 millió dollár, de külföldi megrendelések is várhatók.

GBU-54 LJDAM

A 77. Expedíciós Vadászrepülő Század fegyveresei éppen a második 500 font tömegű GBU-54 LJDAM-et rögzítik egy F-16-os dupla fegyverzet felfüggesztő pilonjára. ,

Szíriai lázadók múlt hét szombaton lelőtték a légierő egyik MiG típusú vadászgépét, számolt be róla egy független újságíró. A neve elhallgattatását kérő szemtanú szeptember 22-én látta a légierő gépeit, miközben egy észak-szíriai városban, Atariban támadták a helyi katonai bázist. A bázis felett átrepülő egyik gépet viszont a lázadók légvédelmi ágyúval leszedték, a egyelőre pilótáról nincs információ.

—-

Ugyanazon a napon, szeptember 22-én az Ukrán Légierő két pilótája sem járt jobban, felszállás közben L-39 Albatros gépük hajtóműve kigyulladt, majd a lecsökkent tolóerő miatt a kiképzőgép visszazuhant a kifutóra. Sajnos az oktató és a kadét is életét vesztette a balesetben.

—-

Némileg szerencsésebbnek mondhatják magukat az Orosz Haditengerészet helikopterpilótái, akik múlt hét csütörtökön szenvedtek szerencsés kimenetelű balesetet. A Nagy Péter nukleáris meghajtású rakétás cirkáló fedélzetéről épp felszálló Ka-27 egyelőre ismeretlen okokból visszazuhant a felszállófedélzetre. Az alacsony magasságból való zuhanás miatt a személyzet a saját lábán hagyta el a forgószárnyast, és a a hajón tartózkodók közül sem sérült meg senki.

Nagy Péter csatacirkáló ,

Használt Mirage 2000-k után keres India. Az IAF tavaly két gépét veszítette el balesetekben, korábban viszont 51 példány modernizálására írt alá szerződést a Dassalut Aviation-el. Két használt példánnyal hizlalnák vissza jelenlegi 49 gépes flottájukat 51-re. Jelenleg a Francia Légierő leállított gépei között keresgélnek, két jó állapotban lévő Mirage 2000-5 verziójú gépet vásárolnának.
India tavaly írta alá a 2,3 milliárd dolláros, a Mirage 2000-k modernizálásáról szóló szerződést, melynek keretében az indiai gépek az Egyesült Arab Emirátusok által használt “9”-es változat szintjére kerülnek.

Indiai Mirage 2000H ,

Oroszország MiG-31 távolsági elfogóvadászokat telepít a Novaya Zemlya szigeten lévő Rogachyovo Arctic légibázisra. A sziget arról híres, hogy itt robbantották minden idők legnagyobb, szám szerint 50 Mt hatóerejű hidrogénbombáját, a Cár-bombát. A légierő jelenleg az észak felől érkező fenyegetések ellen telepítene ide a modernizált MiG-31BM típusból. Ugyan a terület radarlefedettsége nincs teljesen kiépítve, a NATO által Foxhound-nak nevezett típus 1400 km-es hatótávolságának, erős radarjának és nagy hatótávolságú fegyvereinek köszönhetően a szigettől több száz kilométeres távolságban már elfoghatja az ellenséges bombázókat vagy cirkálórakétákat.

MiG-31BM

A MiG-31BM megújult hátsó ülésében az alábbi kép fogadja a WSO-t | Forrás ,

Mexikó két C-130J-30 Super Hercules-el bővítené légi szállítási kapacitását. Az esetleges üzletről a Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (Defense Security Cooperation Agency . DSCA) számolt be a kongresszusnak szeptember 21-én. A két szállítógép kiszolgáló eszközökkel, két tartalék gázturbinával, logisztikai támogatással és személyzeti képzéssel együtt 421 millió dollárjába kerül majd a mexikói adófizetőknek.

—-

Az Amerikai Haditengerészet megrendelte a P-8 Poseidon újabb 11 példányát. Az alacsony ütemű sorozatgyártás 3. szériájában készülő példányokért a US Navy 1,9 milliárd zöldhasút fizet. A Boeing-nak ezekkel együtt 24 példány legyártására van aláírt szerződése, idáig 3 példányt adtak át a megrendelőnek.

P-8A Poseidon T-2 Yuma

Befűtöttek a Poseidonnak | Fotó: U.S. Navy ,

62 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2012. 39. hét”

  1. H-101:

    érdekes, hogy az oroszok lemondtak a szuperszónikusról.
    10000 km túl sok hangsebesség alatt, fél-egy órát repül majd a cucc?

    Másik:
    Maximális tisztelet Goran Savic őrnagynak, aki azért halt meg, hogy a gép ne lakott területre zuhanjon. RIP, ahogy az ukrán kollegáinak is.

  2. @Roni :
    Elvileg 2x6db a Tu-160-ra tervezett mennyiség, de számomra kérdéses hogy hosszában vajon befér-e mivel kb 1.5 méterrel hosszabb mint a H-55 amihez eredetileg tervezték.

    @Wolfrick : ???

    Van az bő 10+++ óra is 10000km-re. Az általad említett egy óra esetében ~8M, míg fél óra esetén ~16M lenne a robotrepülőgép sebessége :))
    Valójában ezek az eszközök kb 7-800 km/h-val repülnek.

  3. áááá…
    teljesen igazatok van, de nagyon reggel volt…

    Egyáltalán, így van létjogosultsága?
    Egy bármilyen infra közelharci rakéta leveri és bőven van idő még a gépeket is ráemelni. Nem tudom, de akár a manpad is esélyes.

    Valami gyanús… Vagy a 10000 km, vagy a sebesség.

  4. Épp az alacsony sebesség teszi lehetővé a nagy hatótávot, mivel egy kisméretű és gazdaságos üzemű gázturbina hajtja nagyjából optimális sebességgel. Mint ahogyan a Tomahawknál, úgy ezeknek az eszközöknek a nagy előnye is abban rejlik hogy kis magasságban repül és elég kis méretű, ezáltal az észlelése nehezebb. Én azt gondolom hogy egy ilyen eszközt komoly ellenfél ellen csak a légvédelem első vonalának leküzdése után vagy annak erős zavarása mellett vetnének be, és feltehetően egyszerre nagy számban hogy növeljék az esélyüket.

  5. @Wolfrick :

    Azt a MANPAD dolgot sztem Te sem gondolod komolyan :))
    Nem tudom láttál e már kis magasságon gépet ~800km körüli sebességen repülni, de elég kétségesnek tartom hogy lenne komoly esély erre. talán egy magaslati pontról egy völgyben repülő eszközre történő indítás esetén látnék erre esélyt ideális esetben, de másképpen nem nagyon.

  6. OFF
    Tegnap du. négy óra körül az égen egy A-320-ra hajazó gépet láttam úgy 5-6k méteren, melynek bal hajtóműve normálisan működött, azonban a jobb oldali barna füstöt/folyadékot engedett, miközben a másiknál sokkal kisebb szorgalommal üzemelt. Mit láttam?

  7. mikkamakka:

    Ha tudod, hol kell várni esélyes lehet. A mistral-t láttam működni.

    10 óra baromi sok idő. Ahhoz vagy valami szuper siklószám, vagy azért elég sok üzemanyag kell. A ~10 m sem éppen kicsi.

    Allesmor Obrana tudna nyilatkozni, kb mennyi üzemanyag kellhet ehhez, de gyanítom nem kevés.

  8. Miért kell ez a hatalmas hatótávolság a ruszkiknak?

    “OFF
    Tegnap du. négy óra körül az égen egy A-320-ra hajazó gépet láttam úgy 5-6k méteren, melynek bal hajtóműve normálisan működött, azonban a jobb oldali barna füstöt/folyadékot engedett, miközben a másiknál sokkal kisebb szorgalommal üzemelt. Mit láttam?”

    Permeteztek. Chemtrail. Ismeritek a történetet?

  9. “…OFF
    Tegnap du. négy óra körül az égen egy A-320-ra hajazó gépet láttam úgy 5-6k méteren, melynek bal hajtóműve normálisan működött, azonban a jobb oldali barna füstöt/folyadékot engedett, miközben a másiknál sokkal kisebb szorgalommal üzemelt. Mit láttam?…”

    1. Szorgos népünk győzni fog!
    2. A320 tabac version
    3. A keró minősége miatti baloldali sztrájk.

  10. Az, permeteztek. Gratulálok.
    Az LHBP Spotters tette közzé Veres Viktor írását, talán nem ártana, ha elolvasnád:

    “Üdv mindenkinek!

    Sokáig gondolkodtam, hogy írjak-e, meg tudom-e győzni a chemtrail összeesküvés hívőket arról, hogy teljesen indokolatlan a félelmük, ami ráadásul félinformációkra illetve tudatos ferdítésekre épül.
    Úgy döntöttem hogy megpróbálom, mert -mint a repülésben és fizikában járatos ember- úgy gondolom, hogy segíthetek eloszlatni a félreértéseket.
    Szóval. Ha valaki ilyet lát: http://www.airliners.net/photo/Jet2/Boeing-737-330%28QC%29/1540762/&sid=10b9f219d2f477d28e343aff465e023d
    Vagy ilyet: http://www.airliners.net/photo/AirBridgeCargo-Airlines–/Boeing-747-4KZF-SCD/2125349/L/&sid=44ca1c26ad38de5d4c83134e67e79dcb
    vagy ilyet: http://www.airliners.net/photo/Air-France/Boeing-747-428/2114385/L/&sid=44ca1c26ad38de5d4c83134e67e79dcb
    akkor ne higgye azt hogy “már megint vegyszerrel permeteznek”.
    Ez közönséges kondenzcsík, ami úgy keletkezik, hogy a hajtóműből kiáramló forró gázokban lévő mikroszkopikus méretű koromszemcsékre -amik úgynevezett kondenzációs magként szolgálnak- kicsapódik a levegőben lévő vízpára. Mivel ebben a magasságban nagyon alacsony (-40 – -50 °C) a hőmérséklet, a kicsapódó víz azonnal megfagy és láthatóvá válik. Pont úgy, mint amikor hideg téli éjjelen egy bögre forrásban lévő vizet felzúdít az ember a levegőbe. Hirtelen egy “mini felhő” keletkezik. Próbáljátok ki, jó móka! :-)
    És ha ilyet láttok:http://www.airliners.net/photo/Virgin-Atlantic-Airways/Airbus-A340-642/1088680/L/&sid=20c66d6f514961cb7e4fa1c486b40cc8
    vagy ilyet: http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines–/Airbus-A340-313X/0870588/L/&sid=20c66d6f514961cb7e4fa1c486b40cc8
    EZ SEM CHEMTRAIL! Nincs semmilyen permetezős összeesküvés!
    Ez a jelenség akkor jön létre, amikor a sztratoszférában (9-12 km magasan) magasabb nedvességtartalmú levegőbe repül bele a repülőgép. A belépőél előtt összesűrűsödik a levegő, majd a kilépőél után, (mivel hirtelen lecsökken a nyomása) kicsapódik a pára. Pont ugyanúgy, mint a tengerparti repülőtereken (vagy néha párás időben akár itt is) történő leszállásokkor. Pl: http://www.airliners.net/photo/British-Airways/Boeing-747-436/0979746/L/&sid=20c66d6f514961cb7e4fa1c486b40cc8
    vagy: http://www.airliners.net/photo/Emirates-%28Airbus-Industrie%29/Airbus-A380-841/0974876/L/&sid=20c66d6f514961cb7e4fa1c486b40cc8
    vagy: http://www.airliners.net/photo/KLM—Royal/Boeing-777-306-ER/2149345/L/&sid=269e2bbc0aa75b76bd5f09890e7a6453
    vagy: http://www.airliners.net/photo/Air-India/Boeing-777-337-ER/2147715/L/&sid=269e2bbc0aa75b76bd5f09890e7a6453
    Csak a sztratoszférában, mivel -40 -50 fokos a levegő hőmérséklete, tovább megmarad, ugyanis a kicsapódott vízcseppek azonnal megfagynak, nem párolognak el, pont úgy mint a cirruszfelhőkben vagy közismert nevén fátyolfelhőkben. Azok is nagyon apró jégkristályokból állnak. Egyszerű fizika. És ez a jelenség hozzáadódik a hagyományos kondenzcsíkokhoz.
    Az pedig, hogy mennyi ideig látható, attól függ, hogy mennyi az adott magasságban levő levegő nedvességtartalma, nyomása, valamint attól is nagyban függ, hogy milyenek a szélviszonyok. Ugyanis a sztratoszférában nem ritka a 2-300 km/h -s szél sem, ami bármilyen felhőt, csíkot másodpercek alatt szétszed, mint Floki a lábtörlőt.
    A “híres” leleplező fényképekről, mint pl. ezek:
    http://www.airliners.net/photo/Boeing/Boeing-777-346-ER/0460434/L/&sid=fe2e718e97e1d64ec9ef0d6e59519ba6
    vagy: http://www.airliners.net/photo/Singapore-Airlines-%28Airbus/Airbus-A380-841/0961767/L/&sid=fe2e718e97e1d64ec9ef0d6e59519ba6
    vagy: http://www.airliners.net/photo/Airbus-Industrie/Airbus-A380-841/1549782/L/&sid=fe2e718e97e1d64ec9ef0d6e59519ba6
    annyit, hogy ezek a képek a különböző típusú utasszállító gépekben a berepülési program alatt elhelyezett ballaszt tartályokat mutatják, amelyeket arra használnak, hogy a tesztrepülések során szimulálják a rakományt. Utasokat és cargo árut egyaránt. A különböző csövek és műszerek, szivattyúk pedig arra valók, hogy menet közben átszivattyúzzák a folyadékot (VIZET) a tartályok között, így szimulálva a repülőgép súlypontjának repülés közbeni (üzemanyagfogyás, utasok mozgása a fedélzeten, stb.) vándorlását.
    Nem permeteznek semmit, ugyanis fizikai képtelenség lenne ilyen sebességnél, ilyen magasságban permetezni. A sebesség miatt is, de főleg azért, mert gondoljatok bele, vajon milyen hígulás mehetne végbe egy 10 – 12 km magasan kiszórt anyagban mire leér a földre…
    Biztosan láttatok már mezőgazdasági repülőt/helikoptert permetezni. Nem véletlen, hogy földközelben (50-150 cm!!!) alacsonyan szórja a permetet. Ha ennél magasabbról szórná, semmi értelme nem lenne a permetezésnek, mert szétfújná a szél a vegyszert.
    Ennyi! :-)”

  11. Nemrég egy Jobbikos képviselő kérdést tett fel a parlamentben Hende Csabának, hogy mit tett a honvédség a permetezések ellen? Ez nem vicc. Valóban elhangzott ilyen kérdés. Vágod? Ezek döntenek a fejünk felett.

  12. @Wolfrick
    én is láttam működni a Mistralt még itthon és annyira nem volt meggyőző. Én arra szerettem volna utalni hogy ezek a robotrepülők kis magasságon és viszonylag nagy sebességgel repülnek így elég kevés idő van reagálni rájuk.

    @dudi
    Mint írtam “komoly ellenfél” ellen… Ugyanis az USA vagy NATO esetében az AWACS-ek megfelelő távolságról észlelnék az ellentevékenységhez. Elsődleges feladatuk pedig a fontos vezetési pontok stb kiiktatása ami nem feltétlenül csak a légvédelem lefogását jelenti. Persze Irak vagy Afganisztán esetén be lehetett lődözni őket előre, de Afganisztán esetén nem is volt légvédelem Irakban pedig nem csak légvédelem ellen alkalmazták őket.

  13. Románia megveszi a portugál F-16-osokat…

    http://actmedia.eu/daily/dobritoiu-romania-to-pay-around-600-million-dollars-over-five-years-for-12-second-hand-f-16-fighter-jets-from-portugal/42293

    Lehet újrakezdeni a vitákat hogy ez drága vagy sem. A végtelen vita kialakulásához nagy segítség, hogy most sem tudjuk, mit tartalmaz és mennyi időre szól 550 millio Eurós logistic support.

    >120 million euros go to paying for the 12 second-hand F-16

    10 millio Euro az kb 13 millio USD.

  14. Érdekes téma merült fel a minap:
    – Mi legyen a sorsa néhány a Honvédség által Afganisztánban használt speciális páncélozott járműnek?
    Ide tartoznak például: TOYOTA LAND CRUISER, MB G280 géppuskatoronnyal, UNIMOG-5000 sebesültszállító …

  15. RÁBA hír :

    A jármûüzletág tekintetében az igazgatóság
    megvizsgálja a jelenlegi termékportfólió kiszélesítésének
    lehetôségét. A vizsgálat eredményének
    függvényében a stratégiai termékkör
    a katonai szállító jármûvek és polgári
    vázszerkezetek mellett védett katonai
    jármûvekkel egészülhet
    ki a Rába már meglévô hazai és nemzetközi
    kapcsolatrendszerének bázisán.

    A lényeg : “védett katonai
    jármûvekkel”

    Valami készülődik …

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.