|

Lezuhant egy egyiptomi Rafale

Elvesztette egyik Dassault Rafale vadászbombázóját az Egyiptomi Légierő.

Január 28-án elvesztette egyik Dassault Rafale típusú vadászbombázóját az Egyiptomi Légierő. A gyakorlórepülésen lévő katonai gép pilótája, Mohtady “Cobra” Shazly őrnagy (aki egyike volt a típusra elsőként képzett egyiptomi hajózóknak) a baleset során életét vesztette.

A baleset pont a francia elnök, Emmanuel Macron egyiptomi látogatásának napján történt (részben további Rafale-ok eladása miatt utazott), emiatt az afrikai állam vezetése nem akarta, hogy a gall gyártású típus balesetéről tanúsítson a média, így elhallgattak bizonyos információkat, emiatt több portál is tévesen K-8E Karokorum kiképzőgép balesetéről írt.

Az Egyiptomi Légierő részére megrendelt 2 tucatnyi Dassault Rafale EM első 3 példányának érkezése 2017 tavaszán. AHMED XIV,

Egyiptom 2015 februárjában kölcsönből rendelt 24 darab Rafale EM/DM verziójú vadászbombázót (8 darab együléses EM verzió EM01-től EM08 jelöléssel, valamint 16 darab kétüléses DM változat DM01-DM16 jellel). A gépeket 2015 júliusa és 2018 decembere között szállították le, de Egyiptomba csak 23 példány érkezett, a DM16 jelzésű kétüléses példány a franciaországi Istres-ben maradt szenzorok, szoftverek és egyéb berendezések tesztelésére. Hamarosan egyébként ezt a gépet is átrepülik Afrikába, a Gebel El Basur támaszpontra.

Kairó egyébként további 12 példányt szeretne vásárolni, de egyelőre nem jutottak dűlőre a felek, talán Macron látogatása során közeledtek az álláspontok.

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    Emlékezzünk a tavaly F-16-os tűzre, ahol mikor kellett volna, se vették ki a lőszerkészletet, aztán a nagyjavításon sikerült is telibetalálni a hangár előtt parkoló másik gépet.
    Mondjuk ez szerintem felelőtlenség de ez csak az én véleményem.Ha már nagyon megbontják a gépet akkor vegyék már ki a lőszert.
  • dudi
    Mondjuk ez szerintem felelőtlenség de ez csak az én véleményem.Ha már nagyon megbontják a gépet akkor vegyék már ki a lőszert.
    Pontosan ezt írta, hogy ki kellett volna, csak ez valahogy kimaradt...
  • sequadon
    Ha meg nem akkor ahogy Phoenix is mondja, simán földnek vezeti a gépet a robot ha nem jók az adatok amikből dolgozik.

    Huhh! Nem értitek! Az nem úgy működik, hogy rábízom magam a technikára. Annak joga van bármikor bedögleni, és be is szokott. Vannak szabályok amiket be kell tartani. Egy típustól függő magasságon át KELL venni a robottól a gépet. Robotpilótával tilos leszállni, még akkor is, ha egyébként a rendszer képes lenne rá. Ha egy meghatározott magasságon nem látom a földet, vagy megadott ponton a bejövetel során nem látom a pálya küszöböt, át kell startolni. Ha pedig muszáj kényszerleszállni valami ok miatt, akkor különösen figyelni kell a műszereket. De nincs olyan, hogy muszáj leszállni! (Katonai géppel, amin van katapultülés.) Ha többszöri próbálkozás után sem sikerül a leszállás, akkor elküldenek katapultálási légtérbe, és csatt! Ez a biztonságosabb. A repülésben minden szabályozva van, és nem véletlenül! Ezeket a szabályokat "vérrel írják", és ha nem tartják be őket, akkor abba bele lehet halni. Köztudottan a leszállás a legveszélyesebb a repülésben. Az erőltetett leszállás meg egyenesen halálosan veszélyes.
  • sequadon
    Ha meg nem akkor ahogy Phoenix is mondja, simán földnek vezeti a gépet a robot ha nem jók az adatok amikből dolgozik.

    A másik meg az, hogy a robotpilóta komplex rendszer. Össze dolgozik a navigációs rendszerekkel (giroszkópos-, rádió- és műholdas-navigációval is), jelet kap a sebességről, magasságról (a barometrikus és RÁDIÓ magasságmérőtől) is. Már az általam ismert, jó 2 évtizedes szovjet / orosz rendszerek is képesek voltak elvezetni egy beprogramozott útvonalon a gépet, és bejövetelt csinálni számított pontra. De többek között volt egy olyan üzemmód is, hogy előre beállított magasság elérésekor (amit a rádió magasságmérőtől kapott) felvette a gépet. Vagyis, ha a pilóta nem vette át a robottól a gépet, akkor az nem repült bele a földbe. Így meg pláne nem. Ez nem leszálláshoz bejövetel volt, hanem irányított becsapódás leszálló konfigurációban levő géppel.
  • Allesmor Obranna
    Emlékezzünk a tavaly F-16-os tűzre, ahol mikor kellett volna, se vették ki a lőszerkészletet, aztán a nagyjavításon sikerült is telibetalálni a hangár előtt parkoló másik gépet.

    Vagy, hogy ne menjünk olyan messzire, Taszáron is volt véletlen lövés földön, Szuhojból (de lőttek már el orrfutót is 21-esen). Szerencsére nem lett baj belőle. Levonták a tanúságot, és elkezdték alkalmazni az előírásokat, amit addig mellőztek. Nem is volt gond többet. De mint tudjuk, csak az hibázik a dolgozik, szóval nem ítélem el azokat, akik a rutin áldozatai lesznek. Ahogy az orosz mondja: Сефти форст! :):)
  • hurci10
    A másik meg az, hogy a robotpilóta komplex rendszer. Össze dolgozik a navigációs rendszerekkel (giroszkópos-, rádió- és műholdas-navigációval is), jelet kap a sebességről, magasságról (a barometrikus és RÁDIÓ magasságmérőtől) is. Már az általam ismert, jó 2 évtizedes szovjet / orosz rendszerek is képesek voltak elvezetni egy beprogramozott útvonalon a gépet, és bejövetelt csinálni számított pontra. De többek között volt egy olyan üzemmód is, hogy előre beállított magasság elérésekor (amit a rádió magasságmérőtől kapott) felvette a gépet. Vagyis, ha a pilóta nem vette át a robottól a gépet, akkor az nem repült bele a földbe. Így meg pláne nem. Ez nem leszálláshoz bejövetel volt, hanem irányított becsapódás leszálló konfigurációban levő géppel.
    Ilyen szinten nem értek hozzá, elfogadom amit mondasz. De ezelőtt is volt és ezután is lesz kontrollált földnek vezetés ami mögött mindig hibák sorozata áll. Meghibásodott egy műszer, ezért hibás adatokból dolgozik a robot és a pilóta is hibázik mikor nem ismeri fel a helyzetet. Ebben az esetben is biztos, hogy több dolog nem stimmelt és sajnos egy időben.
  • hurci10
    A másik meg az, hogy a robotpilóta komplex rendszer. Össze dolgozik a navigációs rendszerekkel (giroszkópos-, rádió- és műholdas-navigációval is), jelet kap a sebességről, magasságról (a barometrikus és RÁDIÓ magasságmérőtől) is. Már az általam ismert, jó 2 évtizedes szovjet / orosz rendszerek is képesek voltak elvezetni egy beprogramozott útvonalon a gépet, és bejövetelt csinálni számított pontra. De többek között volt egy olyan üzemmód is, hogy előre beállított magasság elérésekor (amit a rádió magasságmérőtől kapott) felvette a gépet. Vagyis, ha a pilóta nem vette át a robottól a gépet, akkor az nem repült bele a földbe. Így meg pláne nem. Ez nem leszálláshoz bejövetel volt, hanem irányított becsapódás leszálló konfigurációban levő géppel.
    Igen, az egész ott hibádzik, hogy HA minden jól működött... (Repülésben dolgozom repülőmérnökként, egy pár baleseti anyaggal találkoztam már, ilyenre nem lehet alapozni, de majd meglátjuk mit hoz ki a vizsgálat, már ha a valódi okokat nyilvánosságra hozzák...) Ha a pilóták a műszerekből már részlegesen is rossz/ellentmondásos adatokat kaptak, akkor már megvan a zűrzavar és ha nincs viszonyítási pont, akkor jön az ilyen kilebegtetés nélküli becsapódás.

    Ha pedig tényleg minden jól működött, akkor meg ott a humánfaktor.
    Ajánlom elolvasásra a HA-LAR lajstromú L-410-es romániai katasztrófáját, aminek pont a hétvégén volt az évfordulója.
    http://www.kbsz.hu/j25/dokumentumok/04-26 ZJT HA-LAR forditas HU.pdf
    Hiába a 14.000 órás kapitány, az egész megközelítés és átstart tele volt hibákkal, aztán a kivizsgálás során derült ki, hogy mi minden nem működött a gépen (adatrögzítő, részben a hangrögzítő, oxigén, stb.)

    De példaként hozhatnám még az ASL 2016. 08. 05-én Bergamo-ban történt túlfutásos balesetét, ahol fáradtság + szar idő összehozta a balesetet és ott is a tapasztalt kapitány repült, nem a fiatal első tiszt (aki nem mert szólni, hogy ez így nem adja ki).

    Meg ott van az öreg/tapasztalt kapitányok arcvesztéstől való félelme, ami miatt sokszor mennek bele olyanba, hogy csakazértis leszállunk, nem megyünk kitérőre / nem hagyjuk veszni az ép gépet (értsd nem lángoló/zuhanó/leszállásra alkalmatlan gépből kattintani bizonyos egó felett cinkes) hozzáállása.

    Végtére is, a videóból is csak találgatni lehet, kíváncsian várom, hogy mit hoz ki a vizsgálat, már ha a valódi okokat nyilvánosságra hozzák...
  • Phoenix
    Meg ott van az öreg/tapasztalt kapitányok arcvesztéstől való félelme, ami miatt sokszor mennek bele olyanba, hogy csakazértis leszállunk, nem megyünk kitérőre / nem hagyjuk veszni az ép gépet (értsd nem lángoló/zuhanó/leszállásra alkalmatlan gépből kattintani bizonyos egó felett cinkes) hozzáállása.
    A sokszor emlegetett Stephen Barlay könyven két ilyen eset is volt.

    • Fiatal első tiszt, a légitársaság egyik ikon veteránja. A checklistnél is csak morgott minden sorra a foga alatt, a fiatal tiszt nem merte szóvá tenni ezt a lazaságot. Leszállásnál érezte, hogy valami gáz van, de nem szólt. Palacsinta. A katasztrófában az volt a mázli, hogy asszem túlélte az első tiszt és utólag közölték vele, hogy a pilóta infarktust kapott és a lezuhanáskor már halott volt. Talán kicsit erélyesebb fellépés esetén kiderült volna...

    • Másik példa, szintén öreg szekálja az első tisztet, hogy így szar, úgy szar, átveszi és a VCR utolsó rögzített felvétele a pilótától emlékeim szerint az volt, hogy "miért pont ez történik velünk".

    • Vagy az sokszor felhozott B-52-es palacsinta, ahol a biztonságért felelős tiszt sorozatos szabályszegései miatt fellazult a fegyelem, de senki nem mert szólni.
    Szóval itt is benne lehetett az, hogy az egyik lehet, hogy jobban tudta, hogy mit és hogyan köll aztán reccs.

    Basszus én idézek fejből három esetet, ahol a "rangkórság" és kordifi és tapasztalat difi miatt lett palacsinta. Mennyi ilyen lehet még, amit nem is ismerek...
  • molnibalage
    A sokszor emlegetett Stephen Barlay könyven két ilyen eset is volt.

    • Fiatal első tiszt, a légitársaság egyik ikon veteránja. A checklistnél is csak morgott minden sorra a foga alatt, a fiatal tiszt nem merte szóvá tenni ezt a lazaságot. Leszállásnál érezte, hogy valami gáz van, de nem szólt. Palacsinta. A katasztrófában az volt a mázli, hogy asszem túlélte az első tiszt és utólag közölték vele, hogy a pilóta infarktust kapott és a lezuhanáskor már halott volt. Talán kicsit erélyesebb fellépés esetén kiderült volna...

    • Másik példa, szintén öreg szekálja az első tisztet, hogy így szar, úgy szar, átveszi és a VCR utolsó rögzített felvétele a pilótától emlékeim szerint az volt, hogy "miért pont ez történik velünk".

    • Vagy az sokszor felhozott B-52-es palacsinta, ahol a biztonságért felelős tiszt sorozatos szabályszegései miatt fellazult a fegyelem, de senki nem mert szólni.
    Szóval itt is benne lehetett az, hogy az egyik lehet, hogy jobban tudta, hogy mit és hogyan köll aztán reccs.

    Basszus én idézek fejből három esetet, ahol a "rangkórság" és kordifi és tapasztalat difi miatt lett palacsinta. Mennyi ilyen lehet még, amit nem is ismerek...

    Hozhatnánk az ukrán Szu-27-es radomi balesetét is, amikor az öregek mondták, hogy majd mi megmutatjuk, mi repüljük a bemutatót...

    Számos ilyen van/volt és sajnos lesz is a világtörténelemben. Polgári repülésben nem véletlenül vezették be az MCC képzést, de az sem véd meg mindentől.
  • Phoenix
    Hozhatnánk az ukrán Szu-27-es radomi balesetét is, amikor az öregek mondták, hogy majd mi megmutatjuk, mi repüljük a bemutatót...

    Számos ilyen van/volt és sajnos lesz is a világtörténelemben. Polgári repülésben nem véletlenül vezették be az MCC képzést, de az sem véd meg mindentől.
    Belorusz volt, nem ukrán.

    De van itt mégvalami.
    Három faktor játszhatott igazán közre.
    • Hirtelen(?) repülésre alkalmatlan szint alá zuhan az időjárás a fogadó reptéren
    • A gépben kitérérésre már nincs(?) elegendő tüzelőanyag
    • Jól láthatóan szabályos lenne a süllyedés, csak nem ezen a magasságon - valószínűsíthető műszerhiba. Vagy pánik a stresszháttér miatt.
    A kérdőjelek tőlem. A gépparancsnok őrnagy volt a gépen a legfiatalabb, rajta kívül a fedélzeten volt még az ezred egyik ellenőrzői jogkörökkel is rendelkező előljárója, az eseményt egyelőre, (reméljük, így is marad) egyedül túlélő ezred légilövész (illetve ennek megfelelő státuszú) személy.
    Beavatkozásra érdemben nem alkalmas üléspozícióban. Ezért én most kételkednék a klasszikus hierarchikus hibafaktor felbukkanásában.

    Namost. A gép a becsapódást követően kigyullad, de elég hamar el is alszik a tűz. Kétlem, hogy a havazástól. Úgy fest, hogy közel vészmaradékkal szálltak le, ami felveti a feladattervezéssel kapcsolatos kérdéseket.
    Nem tudom, hogy mennyi időt töltöttek a levegőben és ott mit csináltak. Nem tudom, hogy a Kola-félszigeten hány kitérő repülőtér jöhet szóba a Tu-22M3-as számára, azok mennyire voltak elérhető távolságban és milyen volt azokon az időjárási helyzet.

    Lehet, hogy a levegőben megkapták, hogy a hazai bázison reptérzár van, de közben másutt, mégmesszebb szintén, a keró meg fogyóban, az időjárás meg csak romlik jóval a minimum alá.
    Kialakul a stresszháttér, közben meg a jóég tudja, hogy a gépen az ILS megfelelően volt-e felszállás előtt kalibrálva. Egyátalán korrektül működött-e? A reptéren jó volt-e az ILS adója? HUD nincs, totál műszerrepülés, kabinba meredés, vagy a magassági adat folyamatos diktálása.
    Mi alapján? A másodpilóta diktálja a magasságot, míg a fiatal gépparancsnok mereszti kifelé a szemét a nulla látástávolságot adó hóviharban? Közben meg folyamatosan szajkózza a rendszer a vészmaradékot? Kellemes.
    És mi van, ha az az egyikőjük a barometrikus magasságmérőt kezdi diktálni, de az nem volt felszállás előtt nullázva?
    Lehet, hogy meghibásodott a rádiómagasságmérő, melyik műszer mutatja a korrekt értéket?
    Könnyen összejön a totális zavar.

    Kérdezem: senki se látta időben előre a hóvihart?
  • A Repülőesemények (balesetek, szerencsétlenségek) topikból:

    FilcTroll
    Nagyon furán törik ketté a gép, ezt hogy sikerült összehozni?
    Allesmor Obranna
    Ez így törik ketté. A súlypont és a struktúra ilyen.
    Olyan ismerősnek tűnt a törés jellege, aztán beugrott honnan:
    A Tu-128 topikból.
    https://forum.htka.hu/threads/tu-128-fiddler.1379/
    Ahogy megkerestem azokat a képeket, amiket tavaly illesztettem be egy orosz oldalról -
    https://aviaforum.ru/threads/tu-128-fotoalbom.23025/
    - rögtön rájöttem, hogy csak annyi a hasonlóság, hogy - úgy tűnik - a főfutóművek itt is kibírták a tortúrát.
    Viszont a törzs - a Tu-22M3-al ellentétben - a szárny mögött tört meg.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
  • misinator
    A Repülőesemények (balesetek, szerencsétlenségek) topikból:





    Olyan ismerősnek tűnt a törés jellege, aztán beugrott honnan:
    A Tu-128 topikból.
    https://forum.htka.hu/threads/tu-128-fiddler.1379/
    Ahogy megkerestem azokat a képeket, amiket tavaly illesztettem be egy orosz oldalról -
    https://aviaforum.ru/threads/tu-128-fotoalbom.23025/
    - rögtön rájöttem, hogy csak annyi a hasonlóság, hogy - úgy tűnik - a főfutóművek itt is kibírták a tortúrát.
    Viszont a törzs - a Tu-22M3-al ellentétben - a szárny mögött tört meg.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Teljes laikusként nekem a videón úgy tűnik, mintha a földet éréskor az orrfutó elakadna, és ahelyett, hogy kitörne vagy becsuklana, inkább a törzs törik el. Másképp nem látom, hogyan roppanhatna a törzs felfelé.
  • FilcTroll
    Teljes laikusként nekem a videón úgy tűnik, mintha a földet éréskor az orrfutó elakadna, és ahelyett, hogy kitörne vagy becsuklana, inkább a törzs törik el. Másképp nem látom, hogyan roppanhatna a törzs felfelé.
    Úgy hogy a törzs végén meg ott van két k.nehéz és massziv hajtómű amik egy ilyen sok G-s becsapódásnál lefele nyomják a gép farát.
    Variaszárnyas gépeknél középen ott van egy masszív kovácsolt titán főborda ahová a szárnyak forgáspontjai és a futók is be vannak kötve,. Az nem fog elrörni, de az előtt a törzs csak egy cső ahol az üza tartályok vannak meg a fegyvertér. Na az törik..
    Az ilyen méretű gépek megengedett túlterhelése 2-3 G ami azt jelenti hogy 5-6 G-nél ténylegesen eltörnek.
    Ez a gép 5-6 G- nél többet kapott...
  • FilcTroll
    Teljes laikusként nekem a videón úgy tűnik, mintha a földet éréskor az orrfutó elakadna, és ahelyett, hogy kitörne vagy becsuklana, inkább a törzs törik el. Másképp nem látom, hogyan roppanhatna a törzs felfelé.
    Mikor a főfutók földet érnek és megroppan a törzs az orrfutók még a levegőben vannak. Ezért is tud az orr letörni szó szerint, nincs alátámasztása. A törés után is az orrkúp ami először földet ér.
  • FilcTroll
    Teljes laikusként nekem a videón úgy tűnik, mintha a földet éréskor az orrfutó elakadna, és ahelyett, hogy kitörne vagy becsuklana, inkább a törzs törik el. Másképp nem látom, hogyan roppanhatna a törzs felfelé.
    Az orrfutó az első leérkezésnél nem is érintette a földet, a főfutók viszont ilyen süllyedési sebességnél ütközésig, koppanásig berugóztak, ez így már nem csillapított berugózás volt, és az egész sárkány azzal kapott egy hatalmas ütést. Mivel a főfutóművek (mint megtámasztási pont) mögött van beépítve a két nehéz hajtómű, ezek nem engedték lebólintani az egész gépet, így a hatalmas ütésszerű terhelés hatására tört le az egész orr-rész, az orrfutó már csak ezután, a leszakadt orr-rész bukfencezése közben találkozhatott valahogy a földdel.
  • emel
    Az orrfutó az első leérkezésnél nem is érintette a földet, a főfutók viszont ilyen süllyedési sebességnél ütközésig, koppanásig berugóztak, ez így már nem csillapított berugózás volt, és az egész sárkány azzal kapott egy hatalmas ütést. Mivel a főfutóművek (mint megtámasztási pont) mögött van beépítve a két nehéz hajtómű, ezek nem engedték lebólintani az egész gépet, így a hatalmas ütésszerű terhelés hatására tört le az egész orr-rész, az orrfutó már csak ezután, a leszakadt orr-rész bukfencezése közben találkozhatott valahogy a földdel.
    Így már érthető, köszi mindkettőtöknek.
  • FilcTroll
    Teljes laikusként nekem a videón úgy tűnik, mintha a földet éréskor az orrfutó elakadna, és ahelyett, hogy kitörne vagy becsuklana, inkább a törzs törik el. Másképp nem látom, hogyan roppanhatna a törzs felfelé.
    Nézd meg jobban (nagyobb felbontásban, nagyobb képernyőről), az orrfutó nem ér le, csak a főfutók.
    Korábban már volt róla szó, hogy a szárny-törzs bekötés (centroplán) és a bombakamra egy megerősített egységet alkot, előtte gyengébb a törzs szerkezete, nem kell olyan légerőket kibírnia, így logikus, hogy ott roppan el. Repülésben a biztonsági tényező 1,5-1,8. Ha mindent ilyen brutális becsapódásra méreteznének, sokkal nagyobb lenne a gépek üres tömege.
  • Phoenix
    Nézd meg jobban (nagyobb felbontásban, nagyobb képernyőről), az orrfutó nem ér le, csak a főfutók.
    Korábban már volt róla szó, hogy a szárny-törzs bekötés (centroplán) és a bombakamra egy megerősített egységet alkot, előtte gyengébb a törzs szerkezete, nem kell olyan légerőket kibírnia, így logikus, hogy ott roppan el. Repülésben a biztonsági tényező 1,5-1,8. Ha mindent ilyen brutális becsapódásra méreteznének, sokkal nagyobb lenne a gépek üres tömege.
    Igen, ez így már teljesen világos, közben néztem pár szerkezeti rajzot is. :)
  • Khurbai (Komszomolszk na Amure) szpotterek információi szerint a 2019. 1. 18.-ai katasztrófában megsemmisült egyik gép a piros 33-as oldalszámú, RF-81253 lajstromú Szu-34-es volt.
    [​IMG]
  • Isztambul külvárosában lezuhant ma a török hadsereg egyik helikoptere. A gépen tartózkodó 4 katona életét vesztette.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
  • Tegnap lezuhant az indiai légierő egyik MiG-27 gépe Rádzsasztán államban. A pilóta katapultált.A katasztrófa okait vizsgálják. Ez volt a 3. légi katasztrófa Indiában az elmúlt 15 nap alatt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
  • boki
    Tegnap lezuhant az indiai légierő egyik MiG-27 gépe Rádzsasztán államban. A pilóta katapultált.A katasztrófa okait vizsgálják. Ez volt a 3. légi katasztrófa Indiában az elmúlt 15 nap alatt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
    Ez jól szétszakadt szegény, külön az orrész, külön a közép/hátsórész a szárnyakkal és külön a kiszakadt hajtómű is. Még az a szerencse hogy a pilóta is külön, de remélhetőleg egy darabban jött le.

Ugrás a fórum topichoz