A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.
November 5-én lezuhant és megsemmisült a Szaúdi Királyi Légierő egyik BAE Hawk típusú sugárhajtású kiképzőgépe. Mindkét pilóta katapultált és túlélte a balesetet, melynek okairól egyelőre nem tudni pontosabbat.
—
November 9-én, helyi idő szerint 14 óra körül leszállás közben kigyulladt és komolyan megrongálódott a Pakisztáni Légierő egyik Lockheed C-130 Hercules típusú teherszállító repülőgépe a Nur Khan bázison. A hírek szerint túl keményen ért földet a gép, ez okozta a balesetet. A fedélzeten tartózkodó 9 fő épségben elhagyta a lángoló roncsokat.
Ahogy arról október végén beszámoltunk, Belgium is az F-35 mellett döntött. A közelmúltban nyilvánosságra került a szállítási ütemterv, mikor mennyi gépet vehetnek majd át: 4x 2023, 4x 2024, 4x 2025, 4x 2026, 4x 2027, 5x 2028, 5x 2029, 4x 2030. Azaz évente 4-5 gép átadására lehet számítani és 2023-ban kezdődik az F-35A-k leszállítása, ami 2030-ra fejeződik be.
—
Oroszország további 6 darab JAK-130 típusú sugárhajtású kiképzőgépet kínál Mianmar (Burma) számára. Az ázsiai ország 2015-ben rendelt 6 példányt további 6 opcióval, melyeket 2018 elején váltottak be. Az első rendelést két adagban 2016-ban és 2017-ben szállította le az orosz gyártó, viszont a közelmúltban kiderült, hogy idén további 4 példányt is átadtak, azaz összesen 10 példányra került már fel a mianmari felségjel. A flotta viszont akár 18 példányra is nőhet, ha elfogadják a Rostec ajánlatát, mely újabb 6 példányra szól.
Indonézia 90 millió dolláros szerzpdést kötött a Korea Aerospace Industries (KAI) vállalattal, melytől 3 darab KT-1B típusú alap kiképzőgépet vásárolnak, valamint a dél-koreai cég korszerűsíti a T-50i Golden Eagle sugárhajtású kiképzőgépeket, melyeket gépágyúval és radarral lát el.
—
Az Ausztrál Királyi Légierő (RAAF) egyik KC-30A MRTT többfeladatú légiutántöltő repülőgépe áttelepült az Egyesült Államokban, ahol az Edwards támaszponton végzett tesztsorozatot követően képessé vált az F-22 Raptor utántöltésére. A 8 tesztrepülésből és adatelemzésből álló hitelesítési tesztsorozatot követően a RAAF tankerei immáron tankolhatják az USAF Raptorjait.
Az európai fegyvergyártó konzorcium, az MDBA újabb részleteket árult el a korszerűsített MICA NG légiharc-rakétáról. A 2026-ra szolgálatra érett fegyvert a jelenlegi testvéréhez hasonlóan kétféle verzióban készítik el, lesz infrafejes (hőpelengátoros) és aktív radarirányítású változat is, előbbi mátrix szenzort, utóbbi AESA radart kap majd. További újdonság a hajtásrendszer kialakítása, a rakétahajtómű nem ég ki a gyorsítófázis után, hanem az osztott hajtóanyagnak köszönhetően alacsonyabb tolóerővel ugyan, de tovább működik, így nagyobb hatótávolságot, valamint végfázisban nagyobb manőverezőképességet tesz lehetővé. Hovatovább az elektronikát sikerült kompaktabbra alkotni, így a harci rész méretét is tudják növelni.
—
Japán élén érdeklődést mutat a General Atomics által fejlesztett Avanger pilóta nélküli repülőgép iránt. Az eszközt a kínai hajóegységek megfigyelésére használnák a P-1 járőrgép és az RQ-4 Global Hawk felderítő kiegészítéseként. Nem sokat teketóriáznak, már jövőre hadrendbe álítanák a típust.
A francia fegyverbeszerzési ügynökség (DGA) és a Dassault Aviation egyezségre jutottak és megszületett a Rafale vadászbombázó legújabb, F3-R verziójának koncepciója, melyet a DGA jóváhagyott. Ahogy azt a neve is mutatja, lényegében az F3 sztenderd továbbfejlesztéséről van szó, melynek köszönhetően immáron hordozhatja az MBDA Meteor rakétát, a Thales Talios célmegjelölő konténert, valamint a Safran AASM lézervezérlésű változatát is, emellett bizonyos fedélzeti szenzorok is fejlesztésre kerülnek. A jóváhagyást követően megkezdődhet a légierő gépeinek modernizációja, emellett a Dassault már dolgozik a következő, F4 jelölésű csomagon is.
—
A kínai CETC elektronikai vállalat komoly lépést tett az AESA radarok fejlesztése terén, megalkották a KLJ-7A radar 300°-ban látó változatát. Mindezt természetesen nem egy „tányérral” érték el, hanem a gép orrában a előre „néző” szenzorcsomag mellett helyet kapott két oldalra irányított egység. Az eredmény nem csak tűzvezető üzemmódban hasznos, hanem a vadászbombázó képes lehet légtérellenőrzőként is funcionálni, s egységnyi idő alatt nagyobb légteret felügyelni.
—
Letiltották a USMC két pilótáját a repülésről, amíg vizsgálat folyik ellenük, miután egy gyakorlórepülés során poénból gigantikus virtuális hímtagot rajzoltak az égre Beechcraft T-34C Mentor kiképzőgépükkel.
76 millió dolláros szerződést bukott a Boeing, miután az USAF vezetése felbontott egy, az amerikai vállalattal kötött kontraktust, mely az E-3 Sentry légtér-ellenőrző repülőgépek radarjának korszerűsítését tartalmazta. Az indoklás szerint a Boeingnak még évekre és további 60 millió dollárra lenne szüksége, hogy befejezze a modernizációs munkákat.
—
Törökországban megkezdődött a helyi fejlesztésű hajóelhárító rakéta, az ATMACA sorozatgyártása. A Roketsan által fejlesztett fegyver akár 200 kilométerről is eltalálja az ellenséges hajóegységet.