|

Hivatalos: India kilép az FGFA programból

11 évnyi adok-kapok után Indiában úgy döntöttek, nem kérnek a közös orosz-indiai együttműködéssel, a Szu-57 PAK-FA alapján kifejlesztés alatt álló FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) vadászbombázóból.

Új-Delhi és Moszkva még 2007-ben egyeztek meg a közös fejlesztésről, melynek nem titkolt célja, hogy az IAF egy olyan típust kapjon, amely képes ellensúlyozni a Kínai Légierő mennyiségi fölényét. Kiindulási alapként az akkor már előrehaladott állapotban lévő T-50 PAK-FA projekt ígéretes végeredményét választották. Első nekifutásra 200 példány szolgálatba állításával számoltak, az orosz kiindulási alaphoz képest kétüléses változatból – az indiaiak ugyanis az egyre fejlődő elektronika ellenére továbbra is vallják a több szem többet lát filozófiát.

A helyi vadászgép beszerzési programoknak megfelelően azonban ebben az esetben is rengeteg elégedetlenségről beszámoló hírrel találkozhattunk. 2012-ben először a beszerzendő mennyiséget csökkentették egy harmaddal, ekkor azonban még úgy tűnt, megvalósul a beszerzés: az első prototípus átadására – melynek avionaikai szintű megpiszkálását tervezték – 2014-ben kerülhetett volna sor, a sorozatgyártást pedig a harmadik, már végleges konfigurációjú példány alapján indítanák be. Eltelt két év, a prototípus még sehol nem volt, a vészjósló hírek azonban szállingóztak. Új-Delhi 3 fő pontban kritizálta Moszkva és a Szuhoj tevékenységét:

  1. az oroszok nem hajlandók a kritikus tervezési pontokat megosztani Indiával
  2. a tervezett AL-41F hajtómű nem megfelelő, a Szu-30MKI tolóerejét adó AL-31 erőforrásnak egyszerű továbbfejlesztése, nem biztosítja a szupercirkáló képességet
  3. túl magasak a költségek

Emellett olyan “apróságok” is felmerültek, hogy míg az oroszok egy radarral kérik a gépeiket, a “turbánosok” hármat szerettek volna beépíteni, amivel biztosítják a 360 fokos lefedettséget, emellett a “lopakodó” jellemzők, valamint az adatátviteli rendszer képességei sem elégítették ki a dél-ázsiai állam követelményeit. A módosításokra akkor 6 milliárd dollárt szántak, a végrehajtásukban pedig a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) szakemberei is szerepet kaptak volna.

Tavaly ismét az előbb említett első pont körül ment a vita, India csak akkor mutatott hajlandóságot további pénzeket fektetni a programba, ha Oroszország részéről teljes technológiai transzfert kap – beleértve a forráskódokat is.

A több mint egy évtizede zajló tárgyalások továbbra sem vezettek szerződéskötéshez, idén év elején már 8,63 milliárd dollárra becsülték az áttervezés és kért módosítások költségeit. Az Indiai Légierő egyébként is évek óta a rendszeresítés ellen van, más típusokon, mint például a Rafale-on szívesebben látnák a narancs-fehér-zöld színeket. Végül Új-Delhinél is betelt a pohár, és úgy döntöttek, hogy nem kérnek többet az FGFA-ból. A hírt elsőnek az Indiai Hadsereg nyugdíjazott ezredese, a manapság újságíróként dolgozó Ajai Shukla hozta le. Az indiai Business Standard hírlap értesülései alapján a döntést Ajit Doval nemzetbiztonsági tanácsadó közölte az orosz minisztérium delegációjával egy februári védelmi beszerzési találkozón. Nem zárták ki azonban, hogy később visszaszálljanak a projektbe, és az IAF is beszerezze a Szu-57-est, miután az már szolgálatba állt és bizonyított az Orosz Légierő kötelékében.

Szuhoj T-50 (PAK-FA). Évek múlva talán indiai színekben is láthatjuk | Forrás: sherdog.com ,

A visszalépés után felmerül a kérdés: hogyan oldják meg a következő évtized végére fellépő vadászbombázó hiányt? Jelenleg 32 vadász századdal rendelkeznek, azonban a légierő vezetése évek óta hangoztatja ennek elégtelenségét Kína fölényének ellensúlyozására, szerintük legalább 42 század fenntartására lenne szükség. A MiG-21-esek és 27-esek kiöregedésével azonban nem hogy javulna a helyzet, épp ellenkezőleg, tovább fog romlani, és aki követte az elmúlt években az eseményeket, abban olyan kép rajzolódhat ki, hogy az összes beszerzésre kiírt pályázatuk zsákutcába fut, elég az MMRCA szappanoperára vagy a Tejas sikertelenségére gondolni.

A közel 8 éve belebegtetett AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft) prototípusának már tavaly repülnie kellett volna, a Rafale beszerzés megakadt 36 példánynál, a 2016 őszén kihirdetett egy hajtóműves típusra kiírt beszerzés pedig úgy tűnik, az MMRCA második felvonásává alakul. A Lockheed Martin egyszer már az F-35-öst is felajánlotta számukra, akkor azonban nem kértek belőle – nincs kizárva, hogy azóta megbánták ezt a kijelentést, és hamarosan ők keresik meg az Amerikai Egyesült Államokat az 5. generációs vadászbombázó után érdeklődve.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Mert a pod az a TGP, a gép orrán levő meg az IRST. Teljesen más célra valók.
    A kontéren van 2 optika, nézz meg fenti képet, amin elindult a beszélgetés.
  • molnibalage
    Mert a pod az a TGP, a gép orrán levő meg az IRST. Teljesen más célra valók.
    A POD-on van két optika ahogy én látom.
  • dudi
    A POD-on van két optika ahogy én látom.
    Alternativak

    Daylight- Infra
    Daylight Infra combo plus lazer tavmero/besugarzo
    Ha lezer tavmero van benne azonmagaban ket optika. csakaltalaban beteszik egy vedouveg moge es nemlatszik.
  • DINAMO
    Alternativak

    Daylight- Infra
    Daylight Infra combo plus lazer tavmero/besugarzo
    Ha lezer tavmero van benne azonmagaban ket optika. csakaltalaban beteszik egy vedouveg moge es nemlatszik.
    Ezekhez nem kell kettő különálló,elférnek egyben.Valami másesz itt.
  • dudi
    Ezekhez nem kell kettő különálló,elférnek egyben.Valami másesz itt.

    Az infrahoz es a nappali kamerahoz mas mas vedouveg valo. A lezerhez szinten. A lezert akkor is elszeparaljak ha csak besugaroz"megfest" mert nem szerencses a tobbi optikaba direkt vagy karcsak elsodlegesen visszavert lezersugarat kuldeni. Nem szeretik.
  • DINAMO
    Az infrahoz es a nappali kamerahoz mas mas vedouveg valo. A lezerhez szinten. A lezert akkor is elszeparaljak ha csak besugaroz"megfest" mert nem szerencses a tobbi optikaba direkt vagy karcsak elsodlegesen visszavert lezersugarat kuldeni. Nem szeretik.
    Minden célmegjelölő konténerben egy búra alatt van minden.
  • dudi
    Minden célmegjelölő konténerben egy búra alatt van minden.
    Igen, a külső üveg az ugyanaz, de hogy belül hány és hányféle üveg meg színszűrő van a különféle lencsékhez beépítve, az kívülről nem látszik.
  • emel
    Igen, a külső üveg az ugyanaz, de hogy belül hány és hányféle üveg meg színszűrő van a különféle lencsékhez beépítve, az kívülről nem látszik.
    Igen ez ok de nem kell külön búra alá rakni őket,erre akartam utalni.
  • dudi
    Minden célmegjelölő konténerben egy búra alatt van minden.
    Nem mindegyiknél és nagyon nem mindegy mi van a búra alatt. Nézd meg az Apache vagy a s70 romeo eod jat. Különböző optika elszeparaltan vannak.
  • Azért maradjunk már a normál kinézető célmegjelölőknél mert én csak azokat ismerem . Három fejes optikást még nem láttam egy gépen sem .
  • DINAMO
    Nem mindegyiknél és nagyon nem mindegy mi van a búra alatt. Nézd meg az Apache vagy a s70 romeo eod jat. Különböző optika elszeparaltan vannak.
    Célmegjelölő konténerekről van szó!Sniper,Lightning és társai nem pedig beépített rendszerekről.
  • dudi
    Célmegjelölő konténerekről van szó!Sniper,Lightning és társai nem pedig beépített rendszerekről.
    Ok de nem mindegy hogy a kontenerben hany es milyen kamera van illetve lezeregyseg.
  • Roni
    Mianmar, Nigéria ! jól fizető országok ezek! A következő Észak-Korea lesz :D:D
    Nigéria gazdag olajban. Mianmar csak orosz hitelből tudna venni.
  • Roni
    Mianmar, Nigéria ! jól fizető országok ezek! A következő Észak-Korea lesz :D:D


    Nem mindegy ki veszi meg?
    Nekünk sem ártana meg vagy 60 darab,lehet amennyibe a Gripenjeink kerülnek a lízing végére,egész olcsónak tűnne a SU-57.:oops:
  • ghostrider
    [​IMG]
    [​IMG]

    A jobb oldali (a kepen a felso) vizszintes vezersik aljan mi az a sok fura "vonal", ami a masik oldalon nincs ott? Heggesztesi varratok, tervezesi/szilardsagi hiba? Mintha a vonalak talalkozasanal valami oda is lenne szegecselve ra, de nem latom jol.
    .
    Vagy csak valami antenna van oda beepitve es szandekosan eleve ilyen?
  • Capslock27
    A jobb oldali (a kepen a felso) vizszintes vezersik aljan mi az a sok fura "vonal", ami a masik oldalon nincs ott? Heggesztesi varratok, tervezesi/szilardsagi hiba? Mintha a vonalak talalkozasanal valami oda is lenne szegecselve ra, de nem latom jol.
    .
    Vagy csak valami antenna van oda beepitve es szandekosan eleve ilyen?
    Ún. nyúlásmérő bélyeg, a vezérsík (máshol/kor az egész gép vagy a szárnyak) a túlterhelések és az egyre növekvő üzemidő hatására létrejövő torzulásait, vetemedését ellenőrzik vele.

Ugrás a fórum topichoz