|

Hivatalos: India kilép az FGFA programból

11 évnyi adok-kapok után Indiában úgy döntöttek, nem kérnek a közös orosz-indiai együttműködéssel, a Szu-57 PAK-FA alapján kifejlesztés alatt álló FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) vadászbombázóból.

Új-Delhi és Moszkva még 2007-ben egyeztek meg a közös fejlesztésről, melynek nem titkolt célja, hogy az IAF egy olyan típust kapjon, amely képes ellensúlyozni a Kínai Légierő mennyiségi fölényét. Kiindulási alapként az akkor már előrehaladott állapotban lévő T-50 PAK-FA projekt ígéretes végeredményét választották. Első nekifutásra 200 példány szolgálatba állításával számoltak, az orosz kiindulási alaphoz képest kétüléses változatból – az indiaiak ugyanis az egyre fejlődő elektronika ellenére továbbra is vallják a több szem többet lát filozófiát.

A helyi vadászgép beszerzési programoknak megfelelően azonban ebben az esetben is rengeteg elégedetlenségről beszámoló hírrel találkozhattunk. 2012-ben először a beszerzendő mennyiséget csökkentették egy harmaddal, ekkor azonban még úgy tűnt, megvalósul a beszerzés: az első prototípus átadására – melynek avionaikai szintű megpiszkálását tervezték – 2014-ben kerülhetett volna sor, a sorozatgyártást pedig a harmadik, már végleges konfigurációjú példány alapján indítanák be. Eltelt két év, a prototípus még sehol nem volt, a vészjósló hírek azonban szállingóztak. Új-Delhi 3 fő pontban kritizálta Moszkva és a Szuhoj tevékenységét:

  1. az oroszok nem hajlandók a kritikus tervezési pontokat megosztani Indiával
  2. a tervezett AL-41F hajtómű nem megfelelő, a Szu-30MKI tolóerejét adó AL-31 erőforrásnak egyszerű továbbfejlesztése, nem biztosítja a szupercirkáló képességet
  3. túl magasak a költségek

Emellett olyan “apróságok” is felmerültek, hogy míg az oroszok egy radarral kérik a gépeiket, a “turbánosok” hármat szerettek volna beépíteni, amivel biztosítják a 360 fokos lefedettséget, emellett a “lopakodó” jellemzők, valamint az adatátviteli rendszer képességei sem elégítették ki a dél-ázsiai állam követelményeit. A módosításokra akkor 6 milliárd dollárt szántak, a végrehajtásukban pedig a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) szakemberei is szerepet kaptak volna.

Tavaly ismét az előbb említett első pont körül ment a vita, India csak akkor mutatott hajlandóságot további pénzeket fektetni a programba, ha Oroszország részéről teljes technológiai transzfert kap – beleértve a forráskódokat is.

A több mint egy évtizede zajló tárgyalások továbbra sem vezettek szerződéskötéshez, idén év elején már 8,63 milliárd dollárra becsülték az áttervezés és kért módosítások költségeit. Az Indiai Légierő egyébként is évek óta a rendszeresítés ellen van, más típusokon, mint például a Rafale-on szívesebben látnák a narancs-fehér-zöld színeket. Végül Új-Delhinél is betelt a pohár, és úgy döntöttek, hogy nem kérnek többet az FGFA-ból. A hírt elsőnek az Indiai Hadsereg nyugdíjazott ezredese, a manapság újságíróként dolgozó Ajai Shukla hozta le. Az indiai Business Standard hírlap értesülései alapján a döntést Ajit Doval nemzetbiztonsági tanácsadó közölte az orosz minisztérium delegációjával egy februári védelmi beszerzési találkozón. Nem zárták ki azonban, hogy később visszaszálljanak a projektbe, és az IAF is beszerezze a Szu-57-est, miután az már szolgálatba állt és bizonyított az Orosz Légierő kötelékében.

Szuhoj T-50 (PAK-FA). Évek múlva talán indiai színekben is láthatjuk | Forrás: sherdog.com ,

A visszalépés után felmerül a kérdés: hogyan oldják meg a következő évtized végére fellépő vadászbombázó hiányt? Jelenleg 32 vadász századdal rendelkeznek, azonban a légierő vezetése évek óta hangoztatja ennek elégtelenségét Kína fölényének ellensúlyozására, szerintük legalább 42 század fenntartására lenne szükség. A MiG-21-esek és 27-esek kiöregedésével azonban nem hogy javulna a helyzet, épp ellenkezőleg, tovább fog romlani, és aki követte az elmúlt években az eseményeket, abban olyan kép rajzolódhat ki, hogy az összes beszerzésre kiírt pályázatuk zsákutcába fut, elég az MMRCA szappanoperára vagy a Tejas sikertelenségére gondolni.

A közel 8 éve belebegtetett AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft) prototípusának már tavaly repülnie kellett volna, a Rafale beszerzés megakadt 36 példánynál, a 2016 őszén kihirdetett egy hajtóműves típusra kiírt beszerzés pedig úgy tűnik, az MMRCA második felvonásává alakul. A Lockheed Martin egyszer már az F-35-öst is felajánlotta számukra, akkor azonban nem kértek belőle – nincs kizárva, hogy azóta megbánták ezt a kijelentést, és hamarosan ők keresik meg az Amerikai Egyesült Államokat az 5. generációs vadászbombázó után érdeklődve.

Fórum hozzászólások

  • dudi
    Ja és boki szólj a KGB-s haveroknak,hogy vagy átfestik vagy marha nagy botrányt csapok és szétzavarom az egész bandát a fenébe!
    Bírd ki a decemberi átadást majd utána reklamálj... :)
  • Egyébkét Alekszej Krivorucsko az orosz VM-helyettes Távol-Keleten van körúton és a VIK gyárait látogatja meg. A Szu-57 már szinte teljesen kész van, ahogy nyilatkozta.(a kép korábban készült). Jövőre is egy gépet adnak át majd azután felpörög a gyártás.
  • Schurrer
    https://thediplomat.com/2019/11/rus...rial-produced-su-57-fighter-jet-by-years-end/

    "The new engine features increased thrust and fuel efficiency and is reportedly fitted with 3D thrust vectoring nozzles. All of the 10 Su-57 prototypes have been fitted with a derivative of the Russian-made Saturn AL-41F1S engine, the AL-41F1, an older aircraft engine also installed on the Sukhoi Su-35S Flanker-E."

    Igen, sajnos ez valahogy beette magát a fejekbe és nem kerül ki onnan. Nem lesz 3D thrust vectoring nozzle, csak olyan elen működő, mint ami idáig is volt.
    Az NPO Szaturn nem fejleszt 3D-s TVC fúvócsövet, a 30-as hajtómű alacsony észlelhetőségű, LOAN fúvócsöve is egészében elforog, de csak ferdén egy síkban, mint a korábbi AL-31FP és AL-41F-1Sz hajtóműveké.
  • Allesmor Obranna
    "The new engine features increased thrust and fuel efficiency and is reportedly fitted with 3D thrust vectoring nozzles. All of the 10 Su-57 prototypes have been fitted with a derivative of the Russian-made Saturn AL-41F1S engine, the AL-41F1, an older aircraft engine also installed on the Sukhoi Su-35S Flanker-E."

    Igen, sajnos ez valahogy beette magát a fejekbe és nem kerül ki onnan. Nem lesz 3D thrust vectoring nozzle, csak olyan elen működő, mint ami idáig is volt.
    Az NPO Szaturn nem fejleszt 3D-s TVC fúvócsövet, a 30-as hajtómű alacsony észlelhetőségű, LOAN fúvócsöve is egészében elforog, de csak ferdén egy síkban, mint a korábbi AL-31FP és AL-41F-1Sz hajtóműveké.
    Akkor a globalsecurity cikke gondolom elavult, mert ott még 3D-s vektoráló fúvócső van a képen, és a szöveg szerint is.
  • fonak9
    Akkor a globalsecurity cikke gondolom elavult, mert ott még 3D-s vektoráló fúvócső van a képen, és a szöveg szerint is.
    Igen, sőt, nem, hogy elavult, hanem egyenesen rossz. Az MMPP Szaljut (vagy akárhogy is hívják most) kétségeesve promótálja a saját vektorálós fúvócsövét, ami egykoron így nézett ki (a videó címe is téves, mert nem Szaturn, hanem Szaljut - még a videóban is látszik a Szaljut felirat):



    Nem kellett senkinek. Egy Szu-27-esbe építve egyszer talán repült is, de zömmel földi teszteket végeztek csak vele.
    Az említett globalsecurity cikk egy olyan látogatás képét tartalmazza, ami a Szaljut moszkvai gyárában készült, ahol az alkalomra már kissé módosítva mutogatták ezt az AL-31FM-2-est (vagy 3-ast), ami amúgy nem más, mint a Szu-34-esek, Szu-27SzM3-asok és Szu-30M2-esek AL-32FM-1-esének TVC fúvócsöves továbbgondolása.

    https://www.alamy.com/stock-image-m...ft-engine-in-the-assembly-shop-163583523.html

    [​IMG]

    Jól látható, hogy csak farkasfogakkal egészítették ki a lamellák végeit, de ennyi. De hangsúlyozm, ez csak egy AL-31FM-1-es, nem a 30-as hajtómű.

    Ugyanis azt az NPO Szaturn készíti, közösen a saját gyártójával, az UMPO-val és a komplett gázgenerátor és a teljes aerodinamikája gyökereen eltér az AL-31F vonaltól.
    Attól a vonaltól, amitől a mostani AL-41F-1Sz (Szu-35Sz) és AL-41F-1 (Szu-57 prototípusok és első széria) se tér el alapvetően.
    A 30-as hajtómű egy teljesen új dizájn. Csak annyi köze van a korábbi modellekhez, hogy követelmény volt a befoglaló méretekkel és a befogási pontokkal kapcsolatban, hogy a 117-es hajtóművel azonosak legyenek.

    Az alábbi kép Ufában, az UMPO gyárában készült a próbapadon:

    [​IMG]

    Ez a 30-as hajtómű. LOAN fúvócső, kiegészítve körös körül bypass ajtókkal, ami a 60-as évek Pratt&Whitney J58-asaira, s TF30-asaira volt jellemző az ejekor hatás miatt. A Szaturn és UMPO mérnökei itt mindent egy lapra tettek fel. Ejektoros hatású Laval fúvóscső, ami TVC, kompozit borítással.
  • Allesmor Obranna
    Igen, sőt, nem, hogy elavult, hanem egyenesen rossz. Az MMPP Szaljut (vagy akárhogy is hívják most) kétségeesve promótálja a saját vektorálós fúvócsövét, ami egykoron így nézett ki (a videó címe is téves, mert nem Szaturn, hanem Szaljut - még a videóban is látszik a Szaljut felirat):



    Nem kellett senkinek. Egy Szu-27-esbe építve egyszer talán repült is, de zömmel földi teszteket végeztek csak vele.
    Az említett globalsecurity cikk egy olyan látogatás képét tartalmazza, ami a Szaljut moszkvai gyárában készült, ahol az alkalomra már kissé módosítva mutogatták ezt az AL-31FM-2-est (vagy 3-ast), ami amúgy nem más, mint a Szu-34-esek, Szu-27SzM3-asok és Szu-30M2-esek AL-32FM-1-esének TVC fúvócsöves továbbgondolása.

    https://www.alamy.com/stock-image-m...ft-engine-in-the-assembly-shop-163583523.html

    [​IMG]

    Jól látható, hogy csak farkasfogakkal egészítették ki a lamellák végeit, de ennyi. De hangsúlyozm, ez csak egy AL-31FM-1-es, nem a 30-as hajtómű.

    Ugyanis azt az NPO Szaturn készíti, közösen a saját gyártójával, az UMPO-val és a komplett gázgenerátor és a teljes aerodinamikája gyökereen eltér az AL-31F vonaltól.
    Attól a vonaltól, amitől a mostani AL-41F-1Sz (Szu-35Sz) és AL-41F-1 (Szu-57 prototípusok és első széria) se tér el alapvetően.
    A 30-as hajtómű egy teljesen új dizájn. Csak annyi köze van a korábbi modellekhez, hogy követelmény volt a befoglaló méretekkel és a befogási pontokkal kapcsolatban, hogy a 117-es hajtóművel azonosak legyenek.

    Az alábbi kép Ufában, az UMPO gyárában készült a próbapadon:

    [​IMG]

    Ez a 30-as hajtómű. LOAN fúvócső, kiegészítve körös körül bypass ajtókkal, ami a 60-as évek Pratt&Whitney J58-asaira, s TF30-asaira volt jellemző az ejekor hatás miatt. A Szaturn és UMPO mérnökei itt mindent egy lapra tettek fel. Ejektoros hatású Laval fúvóscső, ami TVC, kompozit borítással.
    Az mit jelent itt,hogy mindent egy lapra tettek fel?
  • Amit ma az orosz hajtóműgyártás tud és az elmúlt évtizedekben a szuperszonikus hajtóműtervezés terén a világban kifejlesztettek, azt úgy fest a 30-as hajtóműnél egyfajta sajátos egyvelegként alkalmazásban láthatjuk.
  • Allesmor Obranna
    Amit ma az orosz hajtóműgyártás tud és az elmúlt évtizedekben a szuperszonikus hajtóműtervezés terén a világban kifejlesztettek, azt úgy fest a 30-as hajtóműnél egyfajta sajátos egyvelegként alkalmazásban láthatjuk.
    Ez a jövő vagy ez valamilyen kényszer(mármint az egyveleg)?
  • dudi
    Ez a jövő vagy ez valamilyen kényszer(mármint az egyveleg)?
    Az új generációs hajtómű érkezésééig belepakoltak az észszerűség határain belül mindazt, amit elértek. Ezt nevezheted kényszernek is, de reálisan nézve a vadászgépek többségének ez ma elég.

    Ez pont olyan, mint a számtalanszor említett USAF F-15C és F-15E család. Mindkettő kaphatna a legerősebb GE F110-ből, csak ez annyiba kerülne és olyan kevés valódi nyeresége lenne, hogy nem foglalkoznak vele. Az F-15E gépek egy része még a -229-es hajótművet sem kapta meg.

    Az oroszok nem tudják a 30-as gyártmányt még kiszórni, hát a végletekig kalapálják az AL-31 család végét. Ezt mutatta be Allesmor. Ha jól értem. A 3D vektorálást kipróbálta mindenki és senkinek sem kellett. Lásd MiG-29OVT és a jenki 3D-s teszteket is. Megnézték, megcsodálták, hogy mit lehet vele csinálni, majd az üzemeltetési hátrányokat és árat nézve maradt a szokásos "kösz, de ennyiért nem" válasz.
  • molnibalage
    Az új generációs hajtómű érkezésééig belepakoltak az észszerűség határain belül mindazt, amit elértek. Ezt nevezheted kényszernek is, de reálisan nézve a vadászgépek többségének ez ma elég.

    Ez pont olyan, mint a számtalanszor említett USAF F-15C és F-15E család. Mindkettő kaphatna a legerősebb GE F110-ből, csak ez annyiba kerülne és olyan kevés valódi nyeresége lenne, hogy nem foglalkoznak vele. Az F-15E gépek egy része még a -229-es hajótművet sem kapta meg.

    Az oroszok nem tudják a 30-as gyártmányt még kiszórni, hát a végletekig kalapálják az AL-31 család végét. Ezt mutatta be Allesmor. Ha jól értem. A 3D vektorálást kipróbálta mindenki és senkinek sem kellett. Lásd MiG-29OVT és a jenki 3D-s teszteket is. Megnézték, megcsodálták, hogy mit lehet vele csinálni, majd az üzemeltetési hátrányokat és árat nézve maradt a szokásos "kösz, de ennyiért nem" válasz.
    Na most vagy te érted félre AO-t vagy én.
    Én úgy értettem,hogy ez a két mondat:" A Szaturn és UMPO mérnökei itt mindent egy lapra tettek fel. Ejektoros hatású Laval fúvóscső, ami TVC, kompozit borítással." A 30-asra vonatkozik ami egyértelműen a legújabb generációs hajtóművek közé tartozik és semmi köze nincs bármelyik AL hajtóműhöz.
  • dudi
    Na most vagy te érted félre AO-t vagy én.
    Én úgy értettem,hogy ez a két mondat:" A Szaturn és UMPO mérnökei itt mindent egy lapra tettek fel. Ejektoros hatású Laval fúvóscső, ami TVC, kompozit borítással." A 30-asra vonatkozik ami egyértelműen a legújabb generációs hajtóművek közé tartozik és semmi köze nincs bármelyik AL hajtóműhöz.
    Ez most tényleg így van, ahogy AO írta.
    Sokan, az orosz fórumokon is félreértésben vannak atekintetben, hogy akkor mi is az, amit látunk.

    Összefoglalom:
    • A Szaturn/UMPO-féle 117-es hajtómű az első fázis. Ez a Szu-35Sz-hez készült 117Sz kisszériás javított változata. A Szu-57-es prototípusai és az első pár szériapéldány kapta/kapja
    • A Szaturn/UMPO-féle 30-as hajtómű a második és egyben végleges fázis, tesztelik, kész lesz amikor kész lesz, majd a normál ütemmel gyártott széria kapja meg
    • A Szaljut-féle AL-31FM-2/3, vagyis az évek óta érdemi légi teszt, mi több, bárminemű megrendelés nélkül reszelgetett valódi 3D-s TVC-vel szerelt 42-es hajtómű hivatalosan sem része a PAK-FA/T-50/Szu-57 projektnek.
    • Fontos! A sokak által második fázisnak vélt, ferde síkban dolgozó szögletes fúvócsöves megoldás egy amatőr fantáziarajz nyomán került be a köztudatba. Nincs ilyen terv. A 30-as hajtómű fúvócsöve az F-35-öséhez fog hasonlítani, de rendelkezik pár olyan megoldással, ami a hatvanas évek nagysebességű típusaira (SR-71, F-111, Concorde) volt egykoron jellemző. És emellett ferde síkban képes vektorálni.
  • Ez egy rajz. A 051-es prototípus, amely szárnyairól és törzse alól sosemvolt mesebeli rakéták lógnak.
    A gép orrából a teszt repülésekhez nélkülözhetetlen pitot cső áll még ki, radarja még nincs.
  • Allesmor Obranna
    Ez egy rajz. A 051-es prototípus, amely szárnyairól és törzse alól sosemvolt mesebeli rakéták lógnak.
    A gép orrából a teszt repülésekhez nélkülözhetetlen pitot cső áll még ki, radarja még nincs.
    Szóval ezért nem ismertem fel a két R-3-on kívül.
  • A Szu-57 belső fegyverterében lesz az UVKU-50L kis hatótávolságú levegő-levegő rakéta számára- fentről a második
    és az UVKU-50U közepes hatótávú levegő-levegő rakéta számára-fentről a harmadik.
    [​IMG]

    Legfelső- AKU-620E -RVV-BD rakéta
    Legalsó- AKU-170E - RVV-AE, RVV-SD

Ugrás a fórum topichoz