|

Hivatalos: India kilép az FGFA programból

11 évnyi adok-kapok után Indiában úgy döntöttek, nem kérnek a közös orosz-indiai együttműködéssel, a Szu-57 PAK-FA alapján kifejlesztés alatt álló FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) vadászbombázóból.

Új-Delhi és Moszkva még 2007-ben egyeztek meg a közös fejlesztésről, melynek nem titkolt célja, hogy az IAF egy olyan típust kapjon, amely képes ellensúlyozni a Kínai Légierő mennyiségi fölényét. Kiindulási alapként az akkor már előrehaladott állapotban lévő T-50 PAK-FA projekt ígéretes végeredményét választották. Első nekifutásra 200 példány szolgálatba állításával számoltak, az orosz kiindulási alaphoz képest kétüléses változatból – az indiaiak ugyanis az egyre fejlődő elektronika ellenére továbbra is vallják a több szem többet lát filozófiát.

A helyi vadászgép beszerzési programoknak megfelelően azonban ebben az esetben is rengeteg elégedetlenségről beszámoló hírrel találkozhattunk. 2012-ben először a beszerzendő mennyiséget csökkentették egy harmaddal, ekkor azonban még úgy tűnt, megvalósul a beszerzés: az első prototípus átadására – melynek avionaikai szintű megpiszkálását tervezték – 2014-ben kerülhetett volna sor, a sorozatgyártást pedig a harmadik, már végleges konfigurációjú példány alapján indítanák be. Eltelt két év, a prototípus még sehol nem volt, a vészjósló hírek azonban szállingóztak. Új-Delhi 3 fő pontban kritizálta Moszkva és a Szuhoj tevékenységét:

  1. az oroszok nem hajlandók a kritikus tervezési pontokat megosztani Indiával
  2. a tervezett AL-41F hajtómű nem megfelelő, a Szu-30MKI tolóerejét adó AL-31 erőforrásnak egyszerű továbbfejlesztése, nem biztosítja a szupercirkáló képességet
  3. túl magasak a költségek

Emellett olyan “apróságok” is felmerültek, hogy míg az oroszok egy radarral kérik a gépeiket, a “turbánosok” hármat szerettek volna beépíteni, amivel biztosítják a 360 fokos lefedettséget, emellett a “lopakodó” jellemzők, valamint az adatátviteli rendszer képességei sem elégítették ki a dél-ázsiai állam követelményeit. A módosításokra akkor 6 milliárd dollárt szántak, a végrehajtásukban pedig a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) szakemberei is szerepet kaptak volna.

Tavaly ismét az előbb említett első pont körül ment a vita, India csak akkor mutatott hajlandóságot további pénzeket fektetni a programba, ha Oroszország részéről teljes technológiai transzfert kap – beleértve a forráskódokat is.

A több mint egy évtizede zajló tárgyalások továbbra sem vezettek szerződéskötéshez, idén év elején már 8,63 milliárd dollárra becsülték az áttervezés és kért módosítások költségeit. Az Indiai Légierő egyébként is évek óta a rendszeresítés ellen van, más típusokon, mint például a Rafale-on szívesebben látnák a narancs-fehér-zöld színeket. Végül Új-Delhinél is betelt a pohár, és úgy döntöttek, hogy nem kérnek többet az FGFA-ból. A hírt elsőnek az Indiai Hadsereg nyugdíjazott ezredese, a manapság újságíróként dolgozó Ajai Shukla hozta le. Az indiai Business Standard hírlap értesülései alapján a döntést Ajit Doval nemzetbiztonsági tanácsadó közölte az orosz minisztérium delegációjával egy februári védelmi beszerzési találkozón. Nem zárták ki azonban, hogy később visszaszálljanak a projektbe, és az IAF is beszerezze a Szu-57-est, miután az már szolgálatba állt és bizonyított az Orosz Légierő kötelékében.

Szuhoj T-50 (PAK-FA). Évek múlva talán indiai színekben is láthatjuk | Forrás: sherdog.com ,

A visszalépés után felmerül a kérdés: hogyan oldják meg a következő évtized végére fellépő vadászbombázó hiányt? Jelenleg 32 vadász századdal rendelkeznek, azonban a légierő vezetése évek óta hangoztatja ennek elégtelenségét Kína fölényének ellensúlyozására, szerintük legalább 42 század fenntartására lenne szükség. A MiG-21-esek és 27-esek kiöregedésével azonban nem hogy javulna a helyzet, épp ellenkezőleg, tovább fog romlani, és aki követte az elmúlt években az eseményeket, abban olyan kép rajzolódhat ki, hogy az összes beszerzésre kiírt pályázatuk zsákutcába fut, elég az MMRCA szappanoperára vagy a Tejas sikertelenségére gondolni.

A közel 8 éve belebegtetett AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft) prototípusának már tavaly repülnie kellett volna, a Rafale beszerzés megakadt 36 példánynál, a 2016 őszén kihirdetett egy hajtóműves típusra kiírt beszerzés pedig úgy tűnik, az MMRCA második felvonásává alakul. A Lockheed Martin egyszer már az F-35-öst is felajánlotta számukra, akkor azonban nem kértek belőle – nincs kizárva, hogy azóta megbánták ezt a kijelentést, és hamarosan ők keresik meg az Amerikai Egyesült Államokat az 5. generációs vadászbombázó után érdeklődve.

Fórum hozzászólások

  • ghostrider
    [​IMG]
    .
    .
    Menő, újszerű, és a makettezők is biztos szeretni fogják, de tulajdonképpen ennek a festésnek mi az értelme? Sötét szinben rárajzolnak egy másik sziluettet a gépre, és mondjuk Su-35-nek hiszi ettől az ellenfél a Su-57-et bizonyos távolságból nézve légiharcban?
  • Capslock27
    .
    .
    Menő, újszerű, és a makettezők is biztos szeretni fogják, de tulajdonképpen ennek a festésnek mi az értelme? Sötét szinben rárajzolnak egy másik sziluettet a gépre, és mondjuk Su-35-nek hiszi ettől az ellenfél a Su-57-et bizonyos távolságból nézve légiharcban?
    Nagyobb távolságból a világosszürke külső kontúr elég jól beleolvad a kékes-szürkés, párás háttérbe, így a sötétebb sziluett csak jóval közelebbről látszik, ráadásul nehezíti a vizuális méret-azonosítást és távolságbecslést is. Ha mindkét szembetalálkozó ellenséges gép stealth-kategóriájú, akkor könnyen összejöhet újra a 10-12km-en belüli radar-detektálás majd utána a kis távolságú manőverező légiharc is. Ilyenkor minden apró részlet számíthat, amivel előnyt lehet szerezni a másikkal szemben ...
  • Capslock27
    .mondjuk Su-35-nek hiszi ettől az ellenfél a Su-57-et bizonyos távolságból nézve légiharcban?
    végülis az usák hadgyakorlatok aggresszor gépeit is átfestik ruszki kékre
    tehát a színeknek kontúroknak optikának - ha nagy korlátokkal is - de van valamelyes jelentősége
    bár a nagy durranás itt nem az lenne ha a su-57 optikailag su-35-nek látszódna
    hanem hogyha f-15-nek..
  • aamen
    végülis az usák hadgyakorlatok aggresszor gépeit is átfestik ruszki kékre
    tehát a színeknek kontúroknak optikának - ha nagy korlátokkal is - de van valamelyes jelentősége
    bár a nagy durranás itt nem az lenne ha a su-57 optikailag su-35-nek látszódna
    hanem hogyha f-15-nek..
    Tényleg nagy durranás lenne, főleg mikor egy másik Szu-57 durrantana bele mert a festés miatt F-15-nek nézte a másik Szuhojt ...:D
  • jani22
    Másolat agresszorilag. :) :hadonaszos:

    [​IMG]



    Bocs, ha voltmár! :)
    emel
    Nagyobb távolságból a világosszürke külső kontúr elég jól beleolvad a kékes-szürkés, párás háttérbe, így a sötétebb sziluett csak jóval közelebbről látszik, ráadásul nehezíti a vizuális méret-azonosítást és távolságbecslést is. Ha mindkét szembetalálkozó ellenséges gép stealth-kategóriájú, akkor könnyen összejöhet újra a 10-12km-en belüli radar-detektálás majd utána a kis távolságú manőverező légiharc is. Ilyenkor minden apró részlet számíthat, amivel előnyt lehet szerezni a másikkal szemben ...
    Szerintem ( ! ) "emel" jól leírtad a lényeget, csak van még, 1 aprócska, de aprócska probléma, :)

    A nevadai Red Flag gyakorlaton a légkör csont száraz és jó a láthatóság - mint írtad is párás -, rosszabb láthatóságnál bukfenc.

    Csak békésen megjegyezném, hogy a két gép totál eltérő kinézetű, a puhább kinézetű, és hiába nagyobb Szu-t meg sem látják vizuálisan a felhők között.

    Legalább sokkolják a saját repülőgép vezetőiket. :)
  • Szerintem a legjobb szimuláció 2 raptor vagy F35 egymás elleni gyakorlása volna jobban járnának. Mert ez igy nagy semmi.
  • emel
    Nagyobb távolságból a világosszürke külső kontúr elég jól beleolvad a kékes-szürkés, párás háttérbe, így a sötétebb sziluett csak jóval közelebbről látszik, ráadásul nehezíti a vizuális méret-azonosítást és távolságbecslést is. Ha mindkét szembetalálkozó ellenséges gép stealth-kategóriájú, akkor könnyen összejöhet újra a 10-12km-en belüli radar-detektálás majd utána a kis távolságú manőverező légiharc is. Ilyenkor minden apró részlet számíthat, amivel előnyt lehet szerezni a másikkal szemben ...
    Hát, akkor az is apró részlet, hogy napsütéses időben a fekete festék sokkal jobban nyeli el az napsütés sugárzási energiáját = melegebb. IR kamera ennek csak örül...
  • molnibalage
    Hát, akkor az is apró részlet, hogy napsütéses időben a fekete festék sokkal jobban nyeli el az napsütés sugárzási energiáját = melegebb. IR kamera ennek csak örül...
    Ja, de a hajtóműnél soha nem lesz melegebb, vagyis IR-tartományban mindig a hajtómű lesz a feltűnőbb, jobban detektálható célpont.
  • Egy újabb érdekes általam még nem látott videó a gyártósorról.


    Különösen érdekesnek találtam ezt a képet:
    [​IMG]
    Ezen végre tisztán látszik hogy az F-35 höz hasonlóan Orosz gépnél és van egy második - v.színű radar abszorbens - réteg az alap aluminium / titán héjszerkezet fölött amit szegecsekkel /csavarokkal rögzítenek az alaphoz.
    U ez. az F-35 ön
    [​IMG]
  • rudi
    Egy újabb érdekes általam még nem látott videó a gyártósorról.


    Különösen érdekesnek találtam ezt a képet:
    [​IMG]
    Ezen végre tisztán látszik hogy az F-35 höz hasonlóan Orosz gépnél és van egy második - v.színű radar abszorbens - réteg az alap aluminium / titán héjszerkezet fölött amit szegecsekkel /csavarokkal rögzítenek az alaphoz.
    U ez. az F-35 ön
    [​IMG]
    Nem láthattad a videót mert új. :) Az orosz védelmi miniszter-helyettese Alekszej Krivorucsko látogatott ma a KnAAZ gyárba-Komszomolszk na Amure-ban.
    A videón az első szériás Szu-57 összeszerelése látható, amelyet idén év végén adnak át.
  • rudi
    Egy újabb érdekes általam még nem látott videó a gyártósorról.


    Különösen érdekesnek találtam ezt a képet:
    [​IMG]
    Ezen végre tisztán látszik hogy az F-35 höz hasonlóan Orosz gépnél és van egy második - v.színű radar abszorbens - réteg az alap aluminium / titán héjszerkezet fölött amit szegecsekkel /csavarokkal rögzítenek az alaphoz.
    U ez. az F-35 ön
    [​IMG]
    Itt valami illesztő csap szerelése folyik, hogy a meglévő bonyi felületre újabb elemeket helyezzenek?
  • jani22
    Itt valami illesztő csap szerelése folyik, hogy a meglévő bonyi felületre újabb elemeket helyezzenek?
    Feltételezem az F-35-ös képen a felületből kiálló "izékre" gondolsz…

    Azok a szegecselésnél használt, a már előkészített furatokba helyezett, a munkadarabok ideiglenes rögzítésére szolgáló kötőelemek[​IMG]
    A teljes process:
  • rudi
    Feltételezem az F-35-ös képen a felületből kiálló "izékre" gondolsz…

    Azok a szegecselésnél használt, a már előkészített furatokba helyezett, a munkadarabok ideiglenes rögzítésére szolgáló kötőelemek[​IMG]
    A teljes process:
    Köszi, a válaszodat, teljesen korrekt. :)

    De, legyél tisztában azzal, hogy többet vártam ezektől az "izéktől" . :D
  • Hamarosan -ahogy Krivorucsko mondat- aláírhatják a Taktikai Rakétafegyverzetek konszernnel a szerződést a Szu-57-hez már meglévő rakéták gyártásáról-szállításáról. (Szerintem a MAKSZ-on) . Még egy MAKSZ-os hír. Idén a SZU-57 is ki lesz állítva, bárki megnézheti közelről, még a külföldiek is.
  • boki
    Új kijelzőt(1 nagyot),- amelybe minden indikátor adatai befutnak- fejleszt egy szentpétervári cég.
    Az fasza ! Gondolom már az első széria gépbe is benne lesz
  • Allesmor Obranna
    Megjelent egy hülye elemzés, mely szerint a 2001 óta fejlesztett Szu-57-es óriási és alapvető tervezési hibával rendelkezik. Túl nagy a törzs, túl kicsi a szárny, ha a gépet manőverezés közben túlterhelés éri, akkor sajnos nem csak a szárny hajlik, hanem a törzs is.
    A szerző meg még nem látott ezek szerint F-35-öst...

    https://zen.yandex.ru/media/analiti...a-piatogo-pokoleniia-5cfe788695ea7300af21eb74
    Nagy az Isten állatkertje.
  • boki
    Új kijelzőt(1 nagyot),- amelybe minden indikátor adatai befutnak- fejleszt egy szentpétervári cég.
    [​IMG]
  • boki
    Új kijelzőt(1 nagyot),- amelybe minden indikátor adatai befutnak- fejleszt egy szentpétervári cég.

    Ugye a ventillator is benne lesz ? :)

Ugrás a fórum topichoz