|

Hivatalos: India kilép az FGFA programból

11 évnyi adok-kapok után Indiában úgy döntöttek, nem kérnek a közös orosz-indiai együttműködéssel, a Szu-57 PAK-FA alapján kifejlesztés alatt álló FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) vadászbombázóból.

Új-Delhi és Moszkva még 2007-ben egyeztek meg a közös fejlesztésről, melynek nem titkolt célja, hogy az IAF egy olyan típust kapjon, amely képes ellensúlyozni a Kínai Légierő mennyiségi fölényét. Kiindulási alapként az akkor már előrehaladott állapotban lévő T-50 PAK-FA projekt ígéretes végeredményét választották. Első nekifutásra 200 példány szolgálatba állításával számoltak, az orosz kiindulási alaphoz képest kétüléses változatból – az indiaiak ugyanis az egyre fejlődő elektronika ellenére továbbra is vallják a több szem többet lát filozófiát.

A helyi vadászgép beszerzési programoknak megfelelően azonban ebben az esetben is rengeteg elégedetlenségről beszámoló hírrel találkozhattunk. 2012-ben először a beszerzendő mennyiséget csökkentették egy harmaddal, ekkor azonban még úgy tűnt, megvalósul a beszerzés: az első prototípus átadására – melynek avionaikai szintű megpiszkálását tervezték – 2014-ben kerülhetett volna sor, a sorozatgyártást pedig a harmadik, már végleges konfigurációjú példány alapján indítanák be. Eltelt két év, a prototípus még sehol nem volt, a vészjósló hírek azonban szállingóztak. Új-Delhi 3 fő pontban kritizálta Moszkva és a Szuhoj tevékenységét:

  1. az oroszok nem hajlandók a kritikus tervezési pontokat megosztani Indiával
  2. a tervezett AL-41F hajtómű nem megfelelő, a Szu-30MKI tolóerejét adó AL-31 erőforrásnak egyszerű továbbfejlesztése, nem biztosítja a szupercirkáló képességet
  3. túl magasak a költségek

Emellett olyan “apróságok” is felmerültek, hogy míg az oroszok egy radarral kérik a gépeiket, a “turbánosok” hármat szerettek volna beépíteni, amivel biztosítják a 360 fokos lefedettséget, emellett a “lopakodó” jellemzők, valamint az adatátviteli rendszer képességei sem elégítették ki a dél-ázsiai állam követelményeit. A módosításokra akkor 6 milliárd dollárt szántak, a végrehajtásukban pedig a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) szakemberei is szerepet kaptak volna.

Tavaly ismét az előbb említett első pont körül ment a vita, India csak akkor mutatott hajlandóságot további pénzeket fektetni a programba, ha Oroszország részéről teljes technológiai transzfert kap – beleértve a forráskódokat is.

A több mint egy évtizede zajló tárgyalások továbbra sem vezettek szerződéskötéshez, idén év elején már 8,63 milliárd dollárra becsülték az áttervezés és kért módosítások költségeit. Az Indiai Légierő egyébként is évek óta a rendszeresítés ellen van, más típusokon, mint például a Rafale-on szívesebben látnák a narancs-fehér-zöld színeket. Végül Új-Delhinél is betelt a pohár, és úgy döntöttek, hogy nem kérnek többet az FGFA-ból. A hírt elsőnek az Indiai Hadsereg nyugdíjazott ezredese, a manapság újságíróként dolgozó Ajai Shukla hozta le. Az indiai Business Standard hírlap értesülései alapján a döntést Ajit Doval nemzetbiztonsági tanácsadó közölte az orosz minisztérium delegációjával egy februári védelmi beszerzési találkozón. Nem zárták ki azonban, hogy később visszaszálljanak a projektbe, és az IAF is beszerezze a Szu-57-est, miután az már szolgálatba állt és bizonyított az Orosz Légierő kötelékében.

Szuhoj T-50 (PAK-FA). Évek múlva talán indiai színekben is láthatjuk | Forrás: sherdog.com ,

A visszalépés után felmerül a kérdés: hogyan oldják meg a következő évtized végére fellépő vadászbombázó hiányt? Jelenleg 32 vadász századdal rendelkeznek, azonban a légierő vezetése évek óta hangoztatja ennek elégtelenségét Kína fölényének ellensúlyozására, szerintük legalább 42 század fenntartására lenne szükség. A MiG-21-esek és 27-esek kiöregedésével azonban nem hogy javulna a helyzet, épp ellenkezőleg, tovább fog romlani, és aki követte az elmúlt években az eseményeket, abban olyan kép rajzolódhat ki, hogy az összes beszerzésre kiírt pályázatuk zsákutcába fut, elég az MMRCA szappanoperára vagy a Tejas sikertelenségére gondolni.

A közel 8 éve belebegtetett AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft) prototípusának már tavaly repülnie kellett volna, a Rafale beszerzés megakadt 36 példánynál, a 2016 őszén kihirdetett egy hajtóműves típusra kiírt beszerzés pedig úgy tűnik, az MMRCA második felvonásává alakul. A Lockheed Martin egyszer már az F-35-öst is felajánlotta számukra, akkor azonban nem kértek belőle – nincs kizárva, hogy azóta megbánták ezt a kijelentést, és hamarosan ők keresik meg az Amerikai Egyesült Államokat az 5. generációs vadászbombázó után érdeklődve.

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    Ezért sem világos nekem a németek váratlanul támadt vonzalma a Super Hornet irányába.
    A németek simán kretének. Ennyi.

    Az energetikát odaverték a földhöz úgy, hogy végén a nagy német zöld fordulat kínai napelemmel ment. Meg import francia áram. Tisztább nem, de drágább lett az áram úgy, hogy az építési költség egy része ment Kínba. Ez ám aztán a megoldás...

    Most nukis képes gépet akarnak (MINEK?), de nehogy mán arra képes európai legyen. Kimondja a politikai vezér, hogy aki F-35-ről beszél, az repül, ahogy repült is a légierő vezére....
    ... majd vesznek F-18-at, ami gravitációs bombát kb. a mesében tudna oda elvinni, ahova szánják.

    Erre mit lehet mondani?
    De tényleg?
    Kik vezetik azt az országot?
    Ehhez mennyire kell hülyének lenni?
  • Allesmor Obranna
    Ezért sem világos nekem a németek váratlanul támadt vonzalma a Super Hornet irányába.
    A Luftwaffe F-35-öt akart, de a politikusok megtiltották a katonáknak hogy ezt mondják és kirúgásokkal/leváltásokkal fenyegették őket. Az is valószínű hogy Trump erőltette hogy a németek valamit vegyenek/mentsék meg a Boeing-ot. Az is valószínű hogy az amerikaiaknak nem amerikai típusra nem sok kedvük volt integráltatni az atomfegyverüket. Németország meg ragaszkodott a Németországban tárolt amerikai atomfegyverekhez és a német bevethetőségükhöz, ami egyébként NATO "feladatátvételi képesség" is. Ezért kompromisszumként kitalálták hogy akkor 45 Super Hornet lesz. Így az F-35 ellenes Airbus lobbi is örülhetett. És hogy még jobban örüljenek, rendelnek még tőlük 90 Eurofightert is. Kb. így lett 45 Super Hornet és 90 Eurofighter a 90 Tornado leváltására.
  • arbalest
    Azért azt az átlag orosz sem hiheti el, hogy a tesztelt új gépük lever minden amerikait. Csak így, csuklóból...
    Bocs, hogy belenyúltam a hozzászólásodba, de nézd már meg, hogy szerte a világban amúgy komoly, tanult, értelmes emberek képesek elhinni - és védeni körömszakadtukig(!) - erkölcsi elveket is tartalmazó mesekönyvek sztorijait...igen; különböző vallások könyveire gondoltam.
    Akkor miért ne hihetnének repülni láthatóan meggyőzően képes repülőgépek képességeiben?
  • molnibalage
    A németek simán kretének. Ennyi.

    Az energetikát odaverték a földhöz úgy, hogy végén a nagy német zöld fordulat kínai napelemmel ment. Meg import francia áram. Tisztább nem, de drágább lett az áram úgy, hogy az építési költség egy része ment Kínba. Ez ám aztán a megoldás...

    Most nukis képes gépet akarnak (MINEK?), de nehogy mán arra képes európai legyen. Kimondja a politikai vezér, hogy aki F-35-ről beszél, az repül, ahogy repült is a légierő vezére....
    ... majd vesznek F-18-at, ami gravitációs bombát kb. a mesében tudna oda elvinni, ahova szánják.

    Erre mit lehet mondani?
    De tényleg?
    Kik vezetik azt az országot?
    Ehhez mennyire kell hülyének lenni?
    Svédországot kik vezetik?A miniszterelnök legmagasabb iskolai vegzettsege egy hegesztőbtanfolyam,meg úgy általában a kormány tagjai Európában az egyik legaluliskolázotabbak.
  • misinator
    Bocs, hogy belenyúltam a hozzászólásodba, de nézd már meg, hogy szerte a világban amúgy komoly, tanult, értelmes emberek képesek elhinni - és védeni körömszakadtukig(!) - erkölcsi elveket is tartalmazó mesekönyvek sztorijait...igen; különböző vallások könyveire gondoltam.
    Akkor miért ne hihetnének repülni láthatóan meggyőzően képes repülőgépek képességeiben?
    Ok, igaz. Néha kicsit többet nézek ki a fajomból, utána gyorsan visszatérek a Nagy Piros Gomb Egyházához. :)
  • Itt az újabb vadbaromság a szu-57 kapcsán .
    https://vpk.name/news/389564_nazvany_boevye_preimushestva_su-57_pered_f-22_i_f-35.html


    Irja hogy a szu-57-es fegyverzete is fölényben és erre elkezdik R-37M rakétát szembe állítani az aim-120D-vel :hadonaszos:
    Mindezt azzal indokolják hogy az r-37M négyszer nagyobb a hatótávolság mint az aim-120D-nek
    Persze azt is tudjuk hogy awacs és tanker gépre megy az R-37M és rossz az összehasonlítás :cool:(Na de az orosz propi)
    Meg azzal jönnek a cikkben hogy a szu-57-nek ott a X-47M2 "Dagger .Aham! Egy sorozatban nem gyártott gépről és papiron létező (vagy teszt) rakétákkal hasonlítja össze a mára már potens légvédelmekre is veszélyes f-35 gépet . T-14 ről most nem írtak semmit de bírom mikor irják hogy "Nincs analógja a világon" :confused:
    Aztán már az m1a2 sep v4 is már aktiv védelemmel van ellátva . Hol is van az t-90m-ről hm?
  • Terminator
    A Luftwaffe F-35-öt akart, de a politikusok megtiltották a katonáknak hogy ezt mondják és kirúgásokkal/leváltásokkal fenyegették őket. Az is valószínű hogy Trump erőltette hogy a németek valamit vegyenek/mentsék meg a Boeing-ot. Az is valószínű hogy az amerikaiaknak nem amerikai típusra nem sok kedvük volt integráltatni az atomfegyverüket. Németország meg ragaszkodott a Németországban tárolt amerikai atomfegyverekhez és a német bevethetőségükhöz, ami egyébként NATO "feladatátvételi képesség" is. Ezért kompromisszumként kitalálták hogy akkor 45 Super Hornet lesz. Így az F-35 ellenes Airbus lobbi is örülhetett. És hogy még jobban örüljenek, rendelnek még tőlük 90 Eurofightert is. Kb. így lett 45 Super Hornet és 90 Eurofighter a 90 Tornado leváltására.
    Jo esellyel mar tobb F35 van legyartva mint Eurofighter.
  • ladagrant
    Jo esellyel mar tobb F35 van legyartva mint Eurofighter.
    .
    .
    Forditva se jobb. Az USA is eröböl nyomta at a xar Boeing K-46 tankerprojeket az Airbus elleneben, pedig az Airbus a tenderen hazai palyan verte meg a Boeinget, megsem nyerhetett. Ennek tukreben teljesen jogos, hogy a nemet allam is a sajatjat vedi.
  • dudi
    Svédországot kik vezetik?A miniszterelnök legmagasabb iskolai vegzettsege egy hegesztőbtanfolyam,meg úgy általában a kormány tagjai Európában az egyik legaluliskolázotabbak.
    .
    .
    Van ez igy. Magyarorszag leggazdagabb embere, a miniszterelnök fö bizalmasa meg kicsoda....?
  • Roni
    Itt az újabb vadbaromság a szu-57 kapcsán .
    https://vpk.name/news/389564_nazvany_boevye_preimushestva_su-57_pered_f-22_i_f-35.html


    Irja hogy a szu-57-es fegyverzete is fölényben és erre elkezdik R-37M rakétát szembe állítani az aim-120D-vel :hadonaszos:
    Mindezt azzal indokolják hogy az r-37M négyszer nagyobb a hatótávolság mint az aim-120D-nek
    Persze azt is tudjuk hogy awacs és tanker gépre megy az R-37M és rossz az összehasonlítás :cool:(Na de az orosz propi)
    Meg azzal jönnek a cikkben hogy a szu-57-nek ott a X-47M2 "Dagger .Aham! Egy sorozatban nem gyártott gépről és papiron létező (vagy teszt) rakétákkal hasonlítja össze a mára már potens légvédelmekre is veszélyes f-35 gépet . T-14 ről most nem írtak semmit de bírom mikor irják hogy "Nincs analógja a világon" :confused:
    Aztán már az m1a2 sep v4 is már aktiv védelemmel van ellátva . Hol is van az t-90m-ről hm?
    Korábban már írtam neked, hogy mivel nem tudsz oroszul ne rakjál be semmilyen hírt, amit fordítóval próbálsz megérteni. Teljesen dezinformáció amit leírtál. De akadt két szerencsétlen aki vevő a hülyeségekre. :)
  • Capslock27
    .
    .
    Van ez igy. Magyarorszag leggazdagabb embere, a miniszterelnök fö bizalmasa meg kicsoda....?
    Az nem az ő pénze hanem a FIDESZ vagyona.
  • 22+35=57 mind a ket jenki gép képességét egyesíti mondjak az orosz rajongók.
    Értem en hogy jol hangzik ez .De! En is megkerdezlek : Hol van a pakfa gépről a eots es a vontatott csali? Hisz ez a kettő szukseges a szárazföldi támadásra es annak kivédésére ;)
  • Roni
    22+35=57 mind a ket jenki gép képességét egyesíti mondjak az orosz rajongók.
    Értem en hogy jol hangzik ez .De! En is megkerdezlek : Hol van a pakfa gépről a eots es a vontatott csali? Hisz ez a kettő szukseges a szárazföldi támadásra es annak kivédésére ;)

    ez is jól hangzik....csak az a gond,hogy nem fogod fel,hogy mit kér tőled Boki....egyszerű....ha betartod kapsz valaszt...ha nem AKKOR CUMI..
  • Roni
    22+35=57 mind a ket jenki gép képességét egyesíti mondjak az orosz rajongók.
    Értem en hogy jol hangzik ez .De! En is megkerdezlek : Hol van a pakfa gépről a eots es a vontatott csali? Hisz ez a kettő szukseges a szárazföldi támadásra es annak kivédésére ;)
    Így elsőre, nem sikerült megértened boki mondandóját.
  • Roni
    Boki valaszat továbbra is varom nem a tieteket ami nem is valsz a kérdésemre.
    Az ugye megvan, hogy boki mit kért tőled.
  • Roni
    Itt az újabb vadbaromság a szu-57 kapcsán .
    https://vpk.name/news/389564_nazvany_boevye_preimushestva_su-57_pered_f-22_i_f-35.html


    Irja hogy a szu-57-es fegyverzete is fölényben és erre elkezdik R-37M rakétát szembe állítani az aim-120D-vel :hadonaszos:
    Mindezt azzal indokolják hogy az r-37M négyszer nagyobb a hatótávolság mint az aim-120D-nek
    Persze azt is tudjuk hogy awacs és tanker gépre megy az R-37M és rossz az összehasonlítás :cool:(Na de az orosz propi)
    Meg azzal jönnek a cikkben hogy a szu-57-nek ott a X-47M2 "Dagger .Aham! Egy sorozatban nem gyártott gépről és papiron létező (vagy teszt) rakétákkal hasonlítja össze a mára már potens légvédelmekre is veszélyes f-35 gépet . T-14 ről most nem írtak semmit de bírom mikor irják hogy "Nincs analógja a világon" :confused:
    Aztán már az m1a2 sep v4 is már aktiv védelemmel van ellátva . Hol is van az t-90m-ről hm?
    A céziumlámpa az aktív védelem. De már a téglás is az.
  • Az oroszok a technikai és főleg gazdasági lemaradásukat mindig nagyotmondással ellensúlyozták. Az meg rég bevált gyakorlat náluk, hogy a még nem is létező technikájukat rég elavult 20-30 éves nyugati rendszerekkel hasonlítják össze. Legjobb példa erre a PD-14, ami, ha egyszer elkészül, akkor egyenértékű lessz a jó 20 éve gyártásban levő amerikai hajtóművekkel.
    De ez a Szu-57es is egy állatorvosi ló.

Ugrás a fórum topichoz