|

Hivatalos: India kilép az FGFA programból

11 évnyi adok-kapok után Indiában úgy döntöttek, nem kérnek a közös orosz-indiai együttműködéssel, a Szu-57 PAK-FA alapján kifejlesztés alatt álló FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) vadászbombázóból.

Új-Delhi és Moszkva még 2007-ben egyeztek meg a közös fejlesztésről, melynek nem titkolt célja, hogy az IAF egy olyan típust kapjon, amely képes ellensúlyozni a Kínai Légierő mennyiségi fölényét. Kiindulási alapként az akkor már előrehaladott állapotban lévő T-50 PAK-FA projekt ígéretes végeredményét választották. Első nekifutásra 200 példány szolgálatba állításával számoltak, az orosz kiindulási alaphoz képest kétüléses változatból – az indiaiak ugyanis az egyre fejlődő elektronika ellenére továbbra is vallják a több szem többet lát filozófiát.

A helyi vadászgép beszerzési programoknak megfelelően azonban ebben az esetben is rengeteg elégedetlenségről beszámoló hírrel találkozhattunk. 2012-ben először a beszerzendő mennyiséget csökkentették egy harmaddal, ekkor azonban még úgy tűnt, megvalósul a beszerzés: az első prototípus átadására – melynek avionaikai szintű megpiszkálását tervezték – 2014-ben kerülhetett volna sor, a sorozatgyártást pedig a harmadik, már végleges konfigurációjú példány alapján indítanák be. Eltelt két év, a prototípus még sehol nem volt, a vészjósló hírek azonban szállingóztak. Új-Delhi 3 fő pontban kritizálta Moszkva és a Szuhoj tevékenységét:

  1. az oroszok nem hajlandók a kritikus tervezési pontokat megosztani Indiával
  2. a tervezett AL-41F hajtómű nem megfelelő, a Szu-30MKI tolóerejét adó AL-31 erőforrásnak egyszerű továbbfejlesztése, nem biztosítja a szupercirkáló képességet
  3. túl magasak a költségek

Emellett olyan “apróságok” is felmerültek, hogy míg az oroszok egy radarral kérik a gépeiket, a “turbánosok” hármat szerettek volna beépíteni, amivel biztosítják a 360 fokos lefedettséget, emellett a “lopakodó” jellemzők, valamint az adatátviteli rendszer képességei sem elégítették ki a dél-ázsiai állam követelményeit. A módosításokra akkor 6 milliárd dollárt szántak, a végrehajtásukban pedig a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) szakemberei is szerepet kaptak volna.

Tavaly ismét az előbb említett első pont körül ment a vita, India csak akkor mutatott hajlandóságot további pénzeket fektetni a programba, ha Oroszország részéről teljes technológiai transzfert kap – beleértve a forráskódokat is.

A több mint egy évtizede zajló tárgyalások továbbra sem vezettek szerződéskötéshez, idén év elején már 8,63 milliárd dollárra becsülték az áttervezés és kért módosítások költségeit. Az Indiai Légierő egyébként is évek óta a rendszeresítés ellen van, más típusokon, mint például a Rafale-on szívesebben látnák a narancs-fehér-zöld színeket. Végül Új-Delhinél is betelt a pohár, és úgy döntöttek, hogy nem kérnek többet az FGFA-ból. A hírt elsőnek az Indiai Hadsereg nyugdíjazott ezredese, a manapság újságíróként dolgozó Ajai Shukla hozta le. Az indiai Business Standard hírlap értesülései alapján a döntést Ajit Doval nemzetbiztonsági tanácsadó közölte az orosz minisztérium delegációjával egy februári védelmi beszerzési találkozón. Nem zárták ki azonban, hogy később visszaszálljanak a projektbe, és az IAF is beszerezze a Szu-57-est, miután az már szolgálatba állt és bizonyított az Orosz Légierő kötelékében.

Szuhoj T-50 (PAK-FA). Évek múlva talán indiai színekben is láthatjuk | Forrás: sherdog.com ,

A visszalépés után felmerül a kérdés: hogyan oldják meg a következő évtized végére fellépő vadászbombázó hiányt? Jelenleg 32 vadász századdal rendelkeznek, azonban a légierő vezetése évek óta hangoztatja ennek elégtelenségét Kína fölényének ellensúlyozására, szerintük legalább 42 század fenntartására lenne szükség. A MiG-21-esek és 27-esek kiöregedésével azonban nem hogy javulna a helyzet, épp ellenkezőleg, tovább fog romlani, és aki követte az elmúlt években az eseményeket, abban olyan kép rajzolódhat ki, hogy az összes beszerzésre kiírt pályázatuk zsákutcába fut, elég az MMRCA szappanoperára vagy a Tejas sikertelenségére gondolni.

A közel 8 éve belebegtetett AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft) prototípusának már tavaly repülnie kellett volna, a Rafale beszerzés megakadt 36 példánynál, a 2016 őszén kihirdetett egy hajtóműves típusra kiírt beszerzés pedig úgy tűnik, az MMRCA második felvonásává alakul. A Lockheed Martin egyszer már az F-35-öst is felajánlotta számukra, akkor azonban nem kértek belőle – nincs kizárva, hogy azóta megbánták ezt a kijelentést, és hamarosan ők keresik meg az Amerikai Egyesült Államokat az 5. generációs vadászbombázó után érdeklődve.

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    Szuperszonikus kompresszor fokozatok. Akár fokozatonként 3-as nyomásviszony is elérhető, ami azt jelenti, hogy akár 3-4 fokozattal össze lehet hozni azt, amit mondjuk egy Szu-35-ösnél, vagy F-16-osnál 14 fokozattal értek el.
    A szuperszonikus fokozatok további előnye, hogy a turbina számára gázdinamikailag kedvezőbb fordulatszámon járhat az egész forgórész, ami jóval magasabb érték, mint a szubszonikus kompresszoroknál megengedhető.
    Emiatt aztán a belépő fokozatra is ráengedhető a hangsebesség feletti áramlás, ami által a szabályozatlan hagyományos, de akár a DSI-vel szerelt gépek is repülhetnek Mach 2.0 felett.
    Érdekes, hogy a szuperszonikus kompresszorok mégse itt, hanem a brit, francia, illetve később a szovjet VTOL gépek kisméretű emelőhajtóművein "terjedtek el", mivel itt relatíve kis méretű, pár fokozatból álló hajtóműveknél kell jókora fajlagos tolóerőre való gázáramot produkálni.
    Az első ilyen kutatások a negyvenes évek végéről, az USA-ból és a britektől származnak, vegyesen axiál és centrifugál kompresszorokra.
    Napjainkban a legtöbb ilyen tudományos publikáció (szuperszonikus axiál- és centrifugál kompresszorok) a szentpétervári egyetem tudósaihoz köthető.
    A szovjet-orosz gázturbina alapkutatás igazi fellegvárának ugyanis Leningrád/Szentpétervár tudományos-ipari komplexumai tekinthetők igazán.
    Remek. Mondjuk a stealth technológiát is anno egy orosz matematikus által kidolgozott elméleti alapokra építve fejlesztették ki az amerikaiak, az oroszok semmit sem kezdtek vele (de nem is titkosították).
  • Mackensen
    Igen.

    Tényként kezelem. Van két futónk: az egyik korábban indult a másik később. Aki később indult, beérte a korábbit és most fef-fej mellett haladnak. Csak attól nem lesz jobb az előbbi futó, hogy a múltban a másik előtt volt. Most ebben a pillanatban már nincs előtte, hanem mellette van. Ha pedíg magát a folyamatot nétzzük az utóbbi futónk gyorsabban fut, mivel a kezdeti hátrányt nagyon gyorsan dolgozta le.
    Ismétlem, a folyamatot is vizsgáld.
    Én inkább úgy fogalmaznék, hogy a futó, aki korábban indult az egyszer csak megállt, bevárta a később indulót, majd szép lassan futott mellette, hogy az felvehesse a tempót, sőt időnként még meg is tolta picit. Aztán most már valóban fej fej mellett haladnak, de hosszú a táv még a célig, s nem tudni, hogy ki bírja majd jobban a hajrázást.
  • ghostface
    Én inkább úgy fogalmaznék, hogy a futó, aki korábban indult az egyszer csak megállt, bevárta a később indulót, majd szép lassan futott mellette, hogy az felvehesse a tempót, sőt időnként még meg is tolta picit. Aztán most már valóban fej fej mellett haladnak, de hosszú a táv még a célig, s nem tudni, hogy ki bírja majd jobban a hajrázást.
    Nem. Az oroszok simán bénák. Tudhatnád.
  • ghostface
    Én inkább úgy fogalmaznék, hogy a futó, aki korábban indult az egyszer csak megállt, bevárta a később indulót, majd szép lassan futott mellette, hogy az felvehesse a tempót, sőt időnként még meg is tolta picit. Aztán most már valóban fej fej mellett haladnak, de hosszú a táv még a célig, s nem tudni, hogy ki bírja majd jobban a hajrázást.
    Én picit másképp fogalmaznék. Mind a két futó minden létező legális, féllegális és illegális szert magába tolt, hogy minnél gyorsabban szaladjon. Csakhogy valamiért az "öregebb" futó anyagi nhézségekkel kezdett el kűszködni, míg a "fiatalt" felvetette a pénz. A fiatal pénze révén olyan szerekhez is hozzáfért, melyekhez az öreg csak álmodott. Sőt az "öreg" sanyarú anyagi helyzete miatt arra kényszerült, hogy a saját szereiből a "fiatalnak" is eladjon, csak, hogy tudjon egy kevés élelmet venni magának. Mostanra a fiatal nagyjából beérte, de nem azért mert az öreg annyira gáláns lett volna, és nem azért mert a fiatal annyira fer játékot játszott volna. Ebbe nem szeretnék belemenni.
    A lényeg, hogy a fiatalnak van pénze egy csapat trénerre, márkás felszerelésre, táplálékra, koxra, doppingra, izotóniás italokra stb. stb. míg az öreg az aprópénzt számolgatja a pénztárcája fenekén. Van még néhán öreg edzője, meg kopottas ruhája, de ha nem szerez valahonnan pénzt, hamarosan lemarad.
  • Mackensen
    Én picit másképp fogalmaznék. Mind a két futó minden létező legális, féllegális és illegális szert magába tolt, hogy minnél gyorsabban szaladjon. Csakhogy valamiért az "öregebb" futó anyagi nhézségekkel kezdett el kűszködni, míg a "fiatalt" felvetette a pénz. A fiatal pénze révén olyan szerekhez is hozzáfért, melyekhez az öreg csak álmodott. Sőt az "öreg" sanyarú anyagi helyzete miatt arra kényszerült, hogy a saját szereiből a "fiatalnak" is eladjon, csak, hogy tudjon egy kevés élelmet venni magának. Mostanra a fiatal nagyjából beérte, de nem azért mert az öreg annyira gáláns lett volna, és nem azért mert a fiatal annyira fer játékot játszott volna. Ebbe nem szeretnék belemenni.
    A lényeg, hogy a fiatalnak van pénze egy csapat trénerre, márkás felszerelésre, táplálékra, koxra, doppingra, izotóniás italokra stb. stb. míg az öreg az aprópénzt számolgatja a pénztárcája fenekén. Van még néhán öreg edzője, meg kopottas ruhája, de ha nem szerez valahonnan pénzt, hamarosan lemarad.
    Ez így teljesen korrekt megfogalmazás!
  • Mackensen
    Én picit másképp fogalmaznék. Mind a két futó minden létező legális, féllegális és illegális szert magába tolt, hogy minnél gyorsabban szaladjon. Csakhogy valamiért az "öregebb" futó anyagi nhézségekkel kezdett el kűszködni, míg a "fiatalt" felvetette a pénz. A fiatal pénze révén olyan szerekhez is hozzáfért, melyekhez az öreg csak álmodott. Sőt az "öreg" sanyarú anyagi helyzete miatt arra kényszerült, hogy a saját szereiből a "fiatalnak" is eladjon, csak, hogy tudjon egy kevés élelmet venni magának. Mostanra a fiatal nagyjából beérte, de nem azért mert az öreg annyira gáláns lett volna, és nem azért mert a fiatal annyira fer játékot játszott volna. Ebbe nem szeretnék belemenni.
    A lényeg, hogy a fiatalnak van pénze egy csapat trénerre, márkás felszerelésre, táplálékra, koxra, doppingra, izotóniás italokra stb. stb. míg az öreg az aprópénzt számolgatja a pénztárcája fenekén. Van még néhán öreg edzője, meg kopottas ruhája, de ha nem szerez valahonnan pénzt, hamarosan lemarad.
    Ez a történet nagyon könnyen végezheti úgy, hogy a fiatal hirtelen mindent megtudott, elért, majd vakarta a fejét, hogy hogyan tovább. Nem értette, hogy az öreg hogy jutott A-ból B-be, majd C-be és D-be. Mindegy, elérte az aktuális plafont, befutott, szarrá bulizta az agyát, ömlött a pénz mindenre is. Közben kibogozta, hogy jutunk el C-be. Aztán mire észbekapott, és megfejtette a D-be vezető utat, elfogyott a bulira való pénz, kapcsolat, klub helység, kérnék az E-t, amit nem ért. És szembe jön az "öreg", akinél ott az E. Meg az utált "faszagyerek", akire fel is nézünk, tanulunk, és imádja az E-t, miközben F-en dolgozik.
  • A Su-57 összeomlása és véletlen egybeesés
    [​IMG]
    [​IMG]colonelcassad
    2019. december 24
    [​IMG]

    Érdekes részlet a mai történetről, amely a Su-57 összeomlását követi a Komsomolsk-on-Amur régióban.
    2012-ben egy Su-30MK2 vadászrepülőgép zuhant körülbelül ugyanazon a területen. És ami a legérdekesebb, akkor a pilóta ugyanolyan pilóta volt, mint a Su-57-en.
    [​IMG]
    Továbbra is megismerjük a Su-57 harcos mai Komsomolsk-on-Amur közelében lezuhant részletének részleteit. Az egyik forrásunk szerint egy tesztrepülés során, amikor a repülőgépet maximális sebességgel „hajtották”, egy integrált irányítórendszer meghibásodott. Egyes források szerint a repülőgép ellenőrizetlenül „hordóba” ment, mások szerint lapos dugóhúzóba. Ebben a pillanatban 10 kilométer magasságban volt. A pilóta két kilométer magasan harcolt a harci jármű életképességéért, de végül ki kellett dobnia. Sikeresen leszállt, kevesebb mint egy órával a katasztrófa után találtak rá és helikopterrel vett fel. A leszállás idején a hőmérséklet körülbelül 30 fok volt nulla alatt.
    Amint a szerkesztőség tudomására jutott, a kormánynál ülő próbapilóta számára ez nem az első ellenőrzés nélküli irányító harci jármű bocsátása. 2012-ben a Komsomolsk-on-Amur közelében eső Su-30 legénységének része volt, és a két esemény körülményei furcsa véletlenszerűen nagyon hasonlóak.
    [​IMG]
    A Su-30 2012. február 28-án összeomlott, Komsomolsk-on-Amur városától 130 kilométerre északra. Amikor a maximális műszeres sebességre gyorsítást hajt végre, a háttérvilágítás kialszik, amikor a levegőben feltöltik. A levegőbevezetés után ez a rész tüzet okozott a jobb motorban. Mindkét pilóta sikeresen kiszállt. Egyébként egy videót korábban tettek közzé egy ellenőrizetlen repülőgépből, amely később a taigaba zuhant.

    Így vagy úgy, a következő részletek egyeznek:

    Mindkét esetben az elfogadási tesztekről beszélünk, amikor a repülőgépeket maximális körülmények között tesztelték, de 2012-ben a repülőgépet tesztelték, mielőtt Vietnamba szállították;
    Mindkét repülőgép összeomlott Komsomolsk északi részén, kb. Ugyanazon a területen, az egyik 130 kilométerre, a másik pedig 111 kilométerre;
    Mindkét esetben a katasztrófa télen történt;
    A pilóták mind a mai, mind pedig a jelenlegi kocsi után hosszabb kísérlet után szálltak ki;
    A mai Su-57 pilóta pilóta szintén része volt a 2012-ben esett Su-30 legénységének;
    Szerencsére mindkét esetben nem volt veszteség.
    Gratulálunk a tisztelt tesztpilóta harmadik születésnapjának!


    A videó ugyanazt a 2012-es katasztrófát mutatja be, amelyet egy objektív ellenőrző kamera készített.

    google

    Érdekes egybeesések.
  • "Érdekes részlet a mai történetről, amely a Su-57 összeomlását követi a Komsomolsk-on-Amur régióban.
    2012-ben egy Su-30MK2 vadászrepülőgép zuhant körülbelül ugyanazon a területen. És ami a legérdekesebb, akkor a pilóta ugyanolyan pilóta volt, mint a Su-57-en."

    Nekem gyanus hogy a pilcsinek esetleg ott van a telke :)
  • DINAMO
    "Érdekes részlet a mai történetről, amely a Su-57 összeomlását követi a Komsomolsk-on-Amur régióban.
    2012-ben egy Su-30MK2 vadászrepülőgép zuhant körülbelül ugyanazon a területen. És ami a legérdekesebb, akkor a pilóta ugyanolyan pilóta volt, mint a Su-57-en."

    Nekem gyanus hogy a pilcsinek esetleg ott van a telke :)
    Pont ez jutott nekem is eszembe.ott a telek ráejti a vasat aztán megy sírni a kártérítésért. :D
  • sajna inkább ritka madár a gyári berepülő pilóta, náluk sem mindenki alkalmas pilótának meg ugye még magasabb a kerítés mint nyugaton,
  • A 2012 eset is a gép Vietnamnak való átadása előtt történt, a berepülés-tesztrepülés is hasonló volt, mondjuk ott 20 km-re távolabb pottyant le a gép . :)
    A szerencsétlen pilóta Alekszej Gorskov volt.
  • Allesmor Obranna
    A gerince akkor mostanra már kuka. Két katapultálás a maximum, akkor is, ha a legmodernebb verziójú K-36-ossal történik a dolog.
    Van akit egy katapultálás után is letiltanak orvosi okok miatt a szuperszonikus típusról, ahogy sajnos az egyik magyar MiG-29-es bemutatópilótával is történt, aki azóta a civil kisgépes repülés területén dolgozik. Van ellenpélda is, pont Oroszországból, aki kettő katapultálás után is tovább repülhet: Jurij Vascsuk. Aki az első katapultálását egy égő MiG-23UB-ből hajtotta végre, amiben még nem volt modern K-36-os. Aztán 2002-ben a híres 711-es oldalszámú, kacsaszárnyas Szu-35-ből is kattintania kellett,mert nem volt más kiút a helyzetből. Ehhez képest még a mai napig repül, és elképesztően jól. Nagy élmény volt látni tavaly a Szu-35Sz bemutatóját.
  • sidewinder12
    Van akit egy katapultálás után is letiltanak orvosi okok miatt a szuperszonikus típusról, ahogy sajnos az egyik magyar MiG-29-es bemutatópilótával is történt, aki azóta a civil kisgépes repülés területén dolgozik. Van ellenpélda is, pont Oroszországból, aki kettő katapultálás után is tovább repülhet: Jurij Vascsuk. Aki az első katapultálását egy égő MiG-23UB-ből hajtotta végre, amiben még nem volt modern K-36-os. Aztán 2002-ben a híres 711-es oldalszámú, kacsaszárnyas Szu-35-ből is kattintania kellett,mert nem volt más kiút a helyzetből. Ehhez képest még a mai napig repül, és elképesztően jól. Nagy élmény volt látni tavaly a Szu-35Sz bemutatóját.
    A Crusader típusból volt, aki 3-szor kattintott.

    Vagy van a fickó, aki két egymásutáni lajstromszámú A-4-ből menekült.
    https://airbase.blog.hu/2014/07/24/kenyszerfurdo

    Bár egyiknél sem tudom, hogy az adott pilóták repültek tovább, de a 3-kattintásosak a Crusaderen biztosan.
  • Katapult és katapult között óriási különbségek vannak. A legelső Martin Baker üléseket még emberrel tesztelték, ezekből volt olyan "tesztpilóta" aki tizenhétszer katapultált.
    A Vulcan ötfős legénységéből csak a két pilótának volt katapultülése, a másik, mögöttük ülő három embert egy-egy mechanizmus kiforgatta a munkahelyéről, a seggük alatt felfúvódott egy-egy párna és az az illetőket belökte a lenti, ekkora már lenyílódott kabinajtó vermébe. Ez az ajtónak esés igen gyakran bordatöréssel járt, de legalább kiestek.
    Velük szemben a két pilóta katapultálása a hatalmas függőleges vezérsík és a sorrend miatt (csak a három másik ember egymás utáni kiesése után mehettek el az üléseik) olyan energiával történt, hogy a pilótakarrierjüknek garantáltan vége lett, a csigolyák kompressziós törése okán.

Ugrás a fórum topichoz