|

Hivatalos: India kilép az FGFA programból

11 évnyi adok-kapok után Indiában úgy döntöttek, nem kérnek a közös orosz-indiai együttműködéssel, a Szu-57 PAK-FA alapján kifejlesztés alatt álló FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) vadászbombázóból.

Új-Delhi és Moszkva még 2007-ben egyeztek meg a közös fejlesztésről, melynek nem titkolt célja, hogy az IAF egy olyan típust kapjon, amely képes ellensúlyozni a Kínai Légierő mennyiségi fölényét. Kiindulási alapként az akkor már előrehaladott állapotban lévő T-50 PAK-FA projekt ígéretes végeredményét választották. Első nekifutásra 200 példány szolgálatba állításával számoltak, az orosz kiindulási alaphoz képest kétüléses változatból – az indiaiak ugyanis az egyre fejlődő elektronika ellenére továbbra is vallják a több szem többet lát filozófiát.

A helyi vadászgép beszerzési programoknak megfelelően azonban ebben az esetben is rengeteg elégedetlenségről beszámoló hírrel találkozhattunk. 2012-ben először a beszerzendő mennyiséget csökkentették egy harmaddal, ekkor azonban még úgy tűnt, megvalósul a beszerzés: az első prototípus átadására – melynek avionaikai szintű megpiszkálását tervezték – 2014-ben kerülhetett volna sor, a sorozatgyártást pedig a harmadik, már végleges konfigurációjú példány alapján indítanák be. Eltelt két év, a prototípus még sehol nem volt, a vészjósló hírek azonban szállingóztak. Új-Delhi 3 fő pontban kritizálta Moszkva és a Szuhoj tevékenységét:

  1. az oroszok nem hajlandók a kritikus tervezési pontokat megosztani Indiával
  2. a tervezett AL-41F hajtómű nem megfelelő, a Szu-30MKI tolóerejét adó AL-31 erőforrásnak egyszerű továbbfejlesztése, nem biztosítja a szupercirkáló képességet
  3. túl magasak a költségek

Emellett olyan “apróságok” is felmerültek, hogy míg az oroszok egy radarral kérik a gépeiket, a “turbánosok” hármat szerettek volna beépíteni, amivel biztosítják a 360 fokos lefedettséget, emellett a “lopakodó” jellemzők, valamint az adatátviteli rendszer képességei sem elégítették ki a dél-ázsiai állam követelményeit. A módosításokra akkor 6 milliárd dollárt szántak, a végrehajtásukban pedig a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) szakemberei is szerepet kaptak volna.

Tavaly ismét az előbb említett első pont körül ment a vita, India csak akkor mutatott hajlandóságot további pénzeket fektetni a programba, ha Oroszország részéről teljes technológiai transzfert kap – beleértve a forráskódokat is.

A több mint egy évtizede zajló tárgyalások továbbra sem vezettek szerződéskötéshez, idén év elején már 8,63 milliárd dollárra becsülték az áttervezés és kért módosítások költségeit. Az Indiai Légierő egyébként is évek óta a rendszeresítés ellen van, más típusokon, mint például a Rafale-on szívesebben látnák a narancs-fehér-zöld színeket. Végül Új-Delhinél is betelt a pohár, és úgy döntöttek, hogy nem kérnek többet az FGFA-ból. A hírt elsőnek az Indiai Hadsereg nyugdíjazott ezredese, a manapság újságíróként dolgozó Ajai Shukla hozta le. Az indiai Business Standard hírlap értesülései alapján a döntést Ajit Doval nemzetbiztonsági tanácsadó közölte az orosz minisztérium delegációjával egy februári védelmi beszerzési találkozón. Nem zárták ki azonban, hogy később visszaszálljanak a projektbe, és az IAF is beszerezze a Szu-57-est, miután az már szolgálatba állt és bizonyított az Orosz Légierő kötelékében.

Szuhoj T-50 (PAK-FA). Évek múlva talán indiai színekben is láthatjuk | Forrás: sherdog.com ,

A visszalépés után felmerül a kérdés: hogyan oldják meg a következő évtized végére fellépő vadászbombázó hiányt? Jelenleg 32 vadász századdal rendelkeznek, azonban a légierő vezetése évek óta hangoztatja ennek elégtelenségét Kína fölényének ellensúlyozására, szerintük legalább 42 század fenntartására lenne szükség. A MiG-21-esek és 27-esek kiöregedésével azonban nem hogy javulna a helyzet, épp ellenkezőleg, tovább fog romlani, és aki követte az elmúlt években az eseményeket, abban olyan kép rajzolódhat ki, hogy az összes beszerzésre kiírt pályázatuk zsákutcába fut, elég az MMRCA szappanoperára vagy a Tejas sikertelenségére gondolni.

A közel 8 éve belebegtetett AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft) prototípusának már tavaly repülnie kellett volna, a Rafale beszerzés megakadt 36 példánynál, a 2016 őszén kihirdetett egy hajtóműves típusra kiírt beszerzés pedig úgy tűnik, az MMRCA második felvonásává alakul. A Lockheed Martin egyszer már az F-35-öst is felajánlotta számukra, akkor azonban nem kértek belőle – nincs kizárva, hogy azóta megbánták ezt a kijelentést, és hamarosan ők keresik meg az Amerikai Egyesült Államokat az 5. generációs vadászbombázó után érdeklődve.

Fórum hozzászólások

  • vendeg2
    milyen előnye van az F35-nek egy SU35

    -höz képest ha levesszük a lopakodást ami vagy működik vagy nem?
    Ezt nem igazán értem, de egy izraeli F-35ös Szíriában már ledarált egy kínai "lopakodóvadász" radart pancírostul.
  • Mackensen
    Ez az "atomarzenál mindentől is megvédi Oroszországot" matra egy rakás dolgot nem magyaráz meg. Ha ez így lenne miért pocsékoltak el jelenleg is egy rakást pénzt új fegyverek fejlesztésére? Ha nagyhatalom vagy akkor vannak befolyási övezeteid csatlósokkal. Nekik mit adsz? Ha netán a venézek meg akarnák védeni gyorsan a forradalmat az imperialistákról, mit tudnál nekik adni?
    Ez így elég nyögvenyelős.
    A mostani kínai volnal elég hihetettlen, de ha mégis az azt jelenti, hogy reménytelenűl elfogyott a pénz a projekt alól. Jöhet bárki, kerül bármibe, csak támogasson.
    Most meg éppen az olaj ára 100 $ fölé.
  • papajoe
    Ha célratörőek akarnának lenni,akkor pár R-36-ot adnának a venézeknek,máris helyére kerülne pár dolog.:D
    Lásd yenki nukikat az eu-ban.
    Az R36os asszem pont nem jó. Túl közeli a célpont. Azzal Venezuelából talán ha Alaszkát lőhetnék. Ha komolyan gondolnák, két Kilo tengó atomos Calibrral megtenné.
  • arbalest
    Javíts ki, ha tévednék, de az oroszok sem várják meg. Az első 12, vagy 24 darab gép a 117-essel fog elkészülni, a 30-assal csak utána számolnak. A Szu-57-ből jelenleg csak prototípus létezik, talán most kezdték el gyártani az első szériát, vagy fogják nemsokára.
    Inkább csak techdemó, mert nem az eredetileg megálmodott műszaki tartalma van. Olyan, mintha az X-35 anno egy módosított GE F110-zel repült volna és a VTOL képességet nem mutatja be, mert képtelen arra az F135 ereje nélkül.
  • molnibalage
    Inkább csak techdemó, mert nem az eredetileg megálmodott műszaki tartalma van. Olyan, mintha az X-35 anno egy módosított GE F110-zel repült volna és a VTOL képességet nem mutatja be, mert képtelen arra az F135 ereje nélkül.
    Ezt hogy érted, mi maradt ki belőle a 30-as hajtóművön kívül? Úgy tudom, hogy az utolsó 3-4 protóban már a teljes elektronikai csomag benne van.
  • ulippo
    Nem értetted meg miről beszéltem. Egyáltalán nem arról, hogy az atomarzenál értelmetlen, hanem arról hogy az atomarzenál mérete egy bizonyos szint fölött már értelmetlen. Van egy szint, mondjuk 500 atombomba ami már totális elrettentést jelent, akinek van 500 atombombája azt soha senki nem fogja megtámadni, ez teljes elrettentést jelent. Efölött lehet még tízszer ennyi vagy százszor ennyi, de az már csak a költségek és a fenntartás szintjét növeli, az elrettentés szintjét már nem, mert az már totális 500-al is.

    Ha az oroszoknak nem 5000 hanem 500 atombombájuk lenne az elrettentésük ugyanúgy totális maradna, ami megakadályozna minden támadást a területük ellen, viszont maradna pénzük több száz Su-57-re ami komoly képességet jelentene külföldi érdekérvényesítésre. Így viszont 5000 atommal oldják meg a totális elrettentést és emellett csak néhány Su-57-re futja nekik, ami nem jelent komoly képességet.
    Megint elmondom. Úgy számolnak, hogy a meglevő atomtöltetek 1%a fog becsapódni. Az Egyesült Államok (vagy Oroszország) kicsinálásához 30 becsapódás szükséges. Tehát 3000 töltet kell. Ennyi.
  • arbalest
    Ezt hogy érted, mi maradt ki belőle a 30-as hajtóművön kívül? Úgy tudom, hogy az utolsó 3-4 protóban már a teljes elektronikai csomag benne van.
    Mondják ők. Elhisszük majd az állami tesztek után.
  • gacsat
    Megint elmondom. Úgy számolnak, hogy a meglevő atomtöltetek 1%a fog becsapódni. Az Egyesült Államok (vagy Oroszország) kicsinálásához 30 becsapódás szükséges. Tehát 3000 töltet kell. Ennyi.
    Oké, akkor számoljanak így. A mi részünkről ez nem gond, sőt. Nekünk több félnivalónk lenne 500 bevethető Su-57-től, mint 5000 bevethetetlen atombombától.
  • arbalest
    Ezt hogy érted, mi maradt ki belőle a 30-as hajtóművön kívül? Úgy tudom, hogy az utolsó 3-4 protóban már a teljes elektronikai csomag benne van.
    Egy vadászgép alapvető és kulcsparamétere, hogy milyen gyorsan képes a helyváltoztatásra. BVR-ban is. Ahhoz meg kell a kis légellenállás és nagy tolóerő.
  • gacsat
    Megint elmondom. Úgy számolnak, hogy a meglevő atomtöltetek 1%a fog becsapódni. Az Egyesült Államok (vagy Oroszország) kicsinálásához 30 becsapódás szükséges. Tehát 3000 töltet kell. Ennyi.
    És akkor még nem beszéltünk az USA területén kívül lévő nem kevés katonai celpontról. Amerikai tàmaszpontok, a többi NATO tagàllam tàmaszpontjai, a nem NATO tagàllamok, de USA szövetséges orszàgok(Japàn, Dél Korea, Ausztràlia,stb)tàmaszpontjai.

    Ez sok célpont.
  • molnibalage
    Inkább csak techdemó, mert nem az eredetileg megálmodott műszaki tartalma van. Olyan, mintha az X-35 anno egy módosított GE F110-zel repült volna és a VTOL képességet nem mutatja be, mert képtelen arra az F135 ereje nélkül.
    Gondolom, akkor ez a J-20-ra is igaz?
  • ulippo
    Oké, akkor számoljanak így. A mi részünkről ez nem gond, sőt. Nekünk több félnivalónk lenne 500 bevethető Su-57-től, mint 5000 bevethetetlen atombombától.
    Az a párezer atombomba arra való hogy elvegye az amerikaiak kedvét egy első csapástól. Az a lényeg, hogy akármilyen ügyesen is csinálnák, akkor is maradna 500 orosz atomtöltet, aminek ha repülés közben le is szedik a 90 %át, akkor is elviselhetetlen csapást vinne be az Egyesült Államoknak.
  • ghostface
    És akkor még nem beszéltünk az USA területén kívül lévő nem kevés katonai celpontról. Amerikai tàmaszpontok, a többi NATO tagàllam tàmaszpontjai, a nem NATO tagàllamok, de USA szövetséges orszàgok(Japàn, Dél Korea, Ausztràlia,stb)tàmaszpontjai.

    Ez sok célpont.
    Ezek támadásának csak akkor lenne értelme, ha az oroszok mérnék az első csapást.
  • arbalest
    Ezt hogy érted, mi maradt ki belőle a 30-as hajtóművön kívül? Úgy tudom, hogy az utolsó 3-4 protóban már a teljes elektronikai csomag benne van.
    Az utolsó repülési protóban (511) benne minden, azért is vitték Szíriába, hogy leteszteljék a rendszereket.
  • molnibalage
    Egy vadászgép alapvető és kulcsparamétere, hogy milyen gyorsan képes a helyváltoztatásra. BVR-ban is. Ahhoz meg kell a kis légellenállás és nagy tolóerő.
    Tehát a hajtóműre gondolsz. A sárkányszerkezeten már nem változtatnak, kész a véglegesnek szánt elektronika. Ez hol X-35 szintű techdemó, ahol se végleges hajtómű, se végleges sárkányszerkezet, se elektronika nem volt?
  • Látom sikerült mégérteni a mondandóm lényegét...Na mind1.
    Mire jó az a hatalmas atomarzenál?Amikor Jelcin idején a béka segge alatt voltak az oroszok akkor sem döntött nélkülük a világ,na erre jó.
  • dudi
    Látom sikerült mégérteni a mondandóm lényegét...Na mind1.
    Mire jó az a hatalmas atomarzenál?Amikor Jelcin idején a béka segge alatt voltak az oroszok akkor sem döntött nélkülük a világ,na erre jó.
    Nem igen vették komolyan Jelcint abban az időben. Még a NATO Jugoszlávia elleni támadását sem tudta megakadályozni
  • boki
    Nem igen vették komolyan Jelcint abban az időben. Még a NATO Jugoszlávia elleni támadását sem tudta megakadályozni
    Azt Putyin sem tudta volna a hatalma csúcsán...
  • arbalest
    Tehát a hajtóműre gondolsz. A sárkányszerkezeten már nem változtatnak, kész a véglegesnek szánt elektronika. Ez hol X-35 szintű techdemó, ahol se végleges hajtómű, se végleges sárkányszerkezet, se elektronika nem volt?
    Ki állította azt valaha, hogy módosítás nélkül bele fog férni a gépe a 30-as hajtómű? Külsőre igen hasonló az F-16C Block 40 és 42, de belül nem. Nagyon nem.
    ghostface
    Gondolom, akkor ez a J-20-ra is igaz?
    Sanszosan igen. Egy más tömegű, más súlypontú más tolóerejű hajtóművet nem csak betolnak a gépre és csá. Az F-15E legacy gépeken az GE 110-hez szétkapták a gépek seggrészét. Lásd F-15-ös írásomat.
  • Mackensen
    Szerintem ne rúgjuk ilyen messzire a labdát. Inkább azt nézd meg, hogy az USA az elmúlt 10 évben hány szövetségesének szállított fegyvert és ezek közül hány él békében, mert a környéken senkinek sem volt kedve újjat húzni velük.
    Csak egy példa. Lengyelországgal el lett hitetve hogy az oroszok meg akarják őket támadni, méregdrágán eladtak nekik egy pár fegyverrendszert. Te ezt nevezed békének, mert én lehúzásnak.
  • molnibalage
    Ki állította azt valaha, hogy módosítás nélkül bele fog férni a gépe a 30-as hajtómű? Külsőre igen hasonló az F-16C Block 40 és 42, de belül nem. Nagyon nem.

    Sanszosan igen. Egy más tömegű, más súlypontú más tolóerejű hajtóművet nem csak betolnak a gépre és csá. Az F-15E legacy gépeken az GE 110-hez szétkapták a gépek seggrészét. Lásd F-15-ös írásomat.
    A 30-asnál kritérium volt,hogy módosítás nélkül beférjen a SZU-57-be és ami eddig nyilvánosságra került az alapján be is fér módosítások nélkül.
  • molnibalage
    Ki állította azt valaha, hogy módosítás nélkül bele fog férni a gépe a 30-as hajtómű? Külsőre igen hasonló az F-16C Block 40 és 42, de belül nem. Nagyon nem.

    Sanszosan igen. Egy más tömegű, más súlypontú más tolóerejű hajtóművet nem csak betolnak a gépre és csá. Az F-15E legacy gépeken az GE 110-hez szétkapták a gépek seggrészét. Lásd F-15-ös írásomat.
    Akkor viszont nem véletlen, hogy az oroszok nem erőltetik a nagyobb darabszàmot a jelenlegi, 30-as nélküli konfigurációból.
  • molnibalage
    Ki állította azt valaha, hogy módosítás nélkül bele fog férni a gépe a 30-as hajtómű? Külsőre igen hasonló az F-16C Block 40 és 42, de belül nem. Nagyon nem.
    Dudi válaszolt, nekem is ez rémlik, biztos le kell folytatni egy új berepülési programot a 30-assal, de nem kell szétkapni és újratervezni a fél gépet miatta.

Ugrás a fórum topichoz