|

FGFA / PMF: kizárólag teljes technológiai transzferről lehet szó

Újabb fejezetéhez érkeztek az Oroszország és India között az orosz 5. generációs vadászbombázó, a Szuhoj T-50 / PAK-FA alapjain létrehozandó indiai változat az FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), avagy a Perspective Multi-role Fighter (PMF) körüli tárgyalások. A Times of India legújabb értesülései szerint India csak akkor hajlandó további kemény pénzeket fektetni a közös programba, ha Oroszország részéről teljes technológiai transzfert kap – beleértve a forráskódokat is.

Fantáziarajz, melynek az FGFA repül kötelékben egy Tejas-al

FGFA fantáziarajz livefistdefence.com,

A két fél között évek lassan 1 évtizede zajlanak a tárgyalások a típus fejlesztéséről, van is megállapodás tervezet a két fél között, ám végleges megállapodásra még nem került sor.

A napilap védelmi minisztériumi forrása szerint a döntés mögött az áll, hogy úgymond tanultak a Szu-30MKI esetéből, nem akarják megismételni azt. A forrás szerint a  Hindustan Aeronautics Limited által licence alapján gyártott típussal az a baj, hogy túl keveset tett hozzá az indiai védelmi ipar fejlesztéséhez, a HAL lényegében Oroszországból érkező kitekből végez összeszerelést, még mindig nincs meg a lehetősége önálló gyártásra

Utóbbihoz azért hozzá tartozik, hogy a 2000 őszén megkötött szerződés értelmében 4 szakaszra van bontva a HAL általi gyártás, melyből az utolsó szakaszban már teljes egészében a HAL állítja elő a gépeket. A HAL igazgatója egy 2016 májusi interjú során nyilatkozta azt, hogy a licence szerződés alapján rendelkezésre bocsátott technológiákat már 100%-ban integrálták, zajlik a helyben gyártható komponensek előállítása. T Suvarna Raju tavaly úgy nyilatkozott, hogy 2019-2020 környékéig tudják felmorzsolni a Szu-30MKI-ra meglévő rendelésállományt.

Visszakanyarodva a hír apropójára: India tehát minden átadását kéri a leendő orosz-indiai 5. generációs vadászbombázó kapcsán. Egyrészt a későbbi fejlesztések önerőből történő integrálhatósága miatt, másrészt, hogy az indiai repülőgép ipar a lehető legnagyobb mértékben profitáljon az FGFA / PMF befektetett anyagiakból és az így megszerzett ismereteket vissza tudja forgatni a másik indiai 5. generációs típusba, az egyelőre Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA) név alatt futó fejlesztési programba. Aminek a 7 évvel ezelőtti tervek szerint lassan már repülnie kéne.