|

FGFA / PMF: kizárólag teljes technológiai transzferről lehet szó

Újabb fejezetéhez érkeztek az Oroszország és India között az orosz 5. generációs vadászbombázó, a Szuhoj T-50 / PAK-FA alapjain létrehozandó indiai változat az FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), avagy a Perspective Multi-role Fighter (PMF) körüli tárgyalások. A Times of India legújabb értesülései szerint India csak akkor hajlandó további kemény pénzeket fektetni a közös programba, ha Oroszország részéről teljes technológiai transzfert kap – beleértve a forráskódokat is.

Fantáziarajz, melynek az FGFA repül kötelékben egy Tejas-al

FGFA fantáziarajz livefistdefence.com,

A két fél között évek lassan 1 évtizede zajlanak a tárgyalások a típus fejlesztéséről, van is megállapodás tervezet a két fél között, ám végleges megállapodásra még nem került sor.

A napilap védelmi minisztériumi forrása szerint a döntés mögött az áll, hogy úgymond tanultak a Szu-30MKI esetéből, nem akarják megismételni azt. A forrás szerint a  Hindustan Aeronautics Limited által licence alapján gyártott típussal az a baj, hogy túl keveset tett hozzá az indiai védelmi ipar fejlesztéséhez, a HAL lényegében Oroszországból érkező kitekből végez összeszerelést, még mindig nincs meg a lehetősége önálló gyártásra

Utóbbihoz azért hozzá tartozik, hogy a 2000 őszén megkötött szerződés értelmében 4 szakaszra van bontva a HAL általi gyártás, melyből az utolsó szakaszban már teljes egészében a HAL állítja elő a gépeket. A HAL igazgatója egy 2016 májusi interjú során nyilatkozta azt, hogy a licence szerződés alapján rendelkezésre bocsátott technológiákat már 100%-ban integrálták, zajlik a helyben gyártható komponensek előállítása. T Suvarna Raju tavaly úgy nyilatkozott, hogy 2019-2020 környékéig tudják felmorzsolni a Szu-30MKI-ra meglévő rendelésállományt.

Visszakanyarodva a hír apropójára: India tehát minden átadását kéri a leendő orosz-indiai 5. generációs vadászbombázó kapcsán. Egyrészt a későbbi fejlesztések önerőből történő integrálhatósága miatt, másrészt, hogy az indiai repülőgép ipar a lehető legnagyobb mértékben profitáljon az FGFA / PMF befektetett anyagiakból és az így megszerzett ismereteket vissza tudja forgatni a másik indiai 5. generációs típusba, az egyelőre Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA) név alatt futó fejlesztési programba. Aminek a 7 évvel ezelőtti tervek szerint lassan már repülnie kéne.

Fórum hozzászólások

  • gacsat
    Attól hogy ne látjuk, még lehet.
    EOTS ha eddig nem volt akkor már nem lesz a sorozat gyártott gépen sem .
  • A Szu-57 az nem azért Szu-57, mert F-22+F-35. Aki egy kicsit is követi az oroszok, különösen a Szuhoj számozási rendszerét, nekik a 7-es egy gyakran ismétlődő, mondhatni legendás szám. Szu-7, Szu-17, ezek egy tőről fakadnak. A Szu-27, majd ennek egyik, rövid ideig létező leszármazottja a Szu-37-es után a Berkut a Szu-47-est kapta és a neves elődökre való tekintettel a T-50-es program nem Szu-51 lett (A Szu-49-es szuperszonikus gyakorlógép, igaz, hogy csak makettként, de már foglalt volt), nem is Szu-53, vagy 55, hanem értelmeszerűen Szu-57-es.
  • gacsat
    Ebből épp csak hetet gyártottak. Legalábbis ennyit tartottak belőle beszerelhetőnek.
    7 kabintető 11 gépre?Igaz, legyen csak 10,mert a legelső prototípus kabintetején középen végigfut egy vastag fém merevítő. Viszont így is kevesebb a kabintető, mint a gépek száma. Vagy cserélgetik őket? Mivan, ha meglepetésszerűen Aktyubinszkba látogat az Elnök, és meg akarna tekinteni egy 10 gép részvételével zajló gyakorlatot. Akkor azt mondják neki, hogy ne haragudjon Elnök Úr, várni kéne júniusig, mert Kolja, Szása, és Gena fáznak kabintető nélkül?! Szerintem inkább védőfólia lesz az.
  • boki
    [​IMG]
    [​IMG]
    Fölső ábra,az oroszul nem tudóknak: "направление полета" = repülési irány.arra megy a repülőgép.
    5-ös: a fix sötét színű rész amikor a "pukliban" helyet foglaló rakétát tartó vezetősín behúzott, nyugalmi helyzetben van. A szaggatott vonalas rész, amikor a pukliból kinti helyzetbe kerül a rakéta és a vezetősín az indítást közvetlenül megeleőzően.

    A második ábrán az 5-ös és a 8-as számú rész a leglényegesebb. Sötéttel látjuk, ahogy ott van a puklin belül a rakéta az 5-ösnél. A szaggatott vonalas rész mutatja a kinti helyzetet. A 8-as szám a pukliban lévő fegyvertartó bekötési pontjának képzelet beli meghosszabbítása. A 8-as és 9-es szaggatott vonalak közti alfa szög jelzi, hogy milyen szögben lett beépítve a pukliba a fegyvertartó/kilökő szerkezet.
  • sidewinder12
    Fölső ábra,az oroszul nem tudóknak: "направление полета" = repülési irány.arra megy a repülőgép.
    5-ös: a fix sötét színű rész amikor a "pukliban" helyet foglaló rakétát tartó vezetősín behúzott, nyugalmi helyzetben van. A szaggatott vonalas rész, amikor a pukliból kinti helyzetbe kerül a rakéta és a vezetősín az indítást közvetlenül megeleőzően.

    A második ábrán az 5-ös és a 8-as számú rész a leglényegesebb. Sötéttel látjuk, ahogy ott van a puklin belül a rakéta az 5-ösnél. A szaggatott vonalas rész mutatja a kinti helyzetet. A 8-as szám a pukliban lévő fegyvertartó bekötési pontjának képzelet beli meghosszabbítása. A 8-as és 9-es szaggatott vonalak közti alfa szög jelzi, hogy milyen szögben lett beépítve a pukliba a fegyvertartó/kilökő szerkezet.
    A 13-as az micsoda?
  • boki
    Ugye a tervező-fejlesztő cég a Szuhoj volt-így Szu, 5. generációs =5, Szu-27- ből lett a 7 mint egyik legsikeresebb gép. Végeredmény Szu-57.
    Ez egyébként a hivatalos - UAC(OAK) verzió.
  • sidewinder12
    7 kabintető 11 gépre?Igaz, legyen csak 10,mert a legelső prototípus kabintetején középen végigfut egy vastag fém merevítő. Viszont így is kevesebb a kabintető, mint a gépek száma. Vagy cserélgetik őket? Mivan, ha meglepetésszerűen Aktyubinszkba látogat az Elnök, és meg akarna tekinteni egy 10 gép részvételével zajló gyakorlatot. Akkor azt mondják neki, hogy ne haragudjon Elnök Úr, várni kéne júniusig, mert Kolja, Szása, és Gena fáznak kabintető nélkül?! Szerintem inkább védőfólia lesz az.
    Úgy tudtam, csak hét PAK -FA van. Lassan bele kell törődnötök, hogy az egy oroszos selejt kabintető. Ugyanott, ahol a tömérdek buborék látszik, látszik az is, hogy annyira torzít, hogy ha egy autón lenne, elzavarnának a műszaki vizsgáról.[​IMG]
    https://ae01.alicdn.com/kf/Hebdcd14...-Bubble-inside-PMMA-Plastic-Bar-LED-Light.jpg
  • Roni
    EOTS ha eddig nem volt akkor már nem lesz a sorozat gyártott gépen sem .
    Legalábbis alapból nincs kívül.
  • gacsat
    Úgy tudtam, csak hét PAK -FA van. Lassan bele kell törődnötök, hogy az egy oroszos selejt kabintető. Ugyanott, ahol a tömérdek buborék látszik, látszik az is, hogy annyira torzít, hogy ha egy autón lenne, elzavarnának a műszaki vizsgáról.[​IMG]
    https://ae01.alicdn.com/kf/Hebdcd14...-Bubble-inside-PMMA-Plastic-Bar-LED-Light.jpg
    Tehát nem tudod, hogy mennyi gép van, de abban tuti biztos vagy, hogy ez egy "oroszos selejt" kabintető. OK. Nyilván nem tesztelték le, ahol,ha tényleg selejt lett volna, tönkremegy. Ez a gép nagy eséllyel sokat töltött már jóval 10 000 méter felett is. Miért nem csattant szét a tető,ha tényleg selejt?
  • gacsat
    Rengetegszer le volt írva, képekkel illusztrálva, hogy 10 repülési protó van:
    51,52,53,54,55,-első szakasz gépei
    56, 58,509,510,511-második szakasz gépei
  • luperator


    Bizonyos részeit láttam itt egy március végi videóban, aztán lehet nektek ez már nem mond újat.
    Ebből a videóból már kivágták az RVV-MD indítását.
  • Mackensen
    Akkor a abban a rajzban nem egy Su-57 van
    Akkor azt a rajzot te nem tudod olvasni. Jobban konkretizálom: a repülőgép jobb hajtóművének a szívócsatornája van az egyes rajzon 13-assal jelölve. Pont olyan helyzetben, ahogy a ghostface által belinkelt fotó mutatja a gépet.
    A második rajzon az egészet térben elforgatva látjuk szemből. Ott viszont a bal hajtómű szívócsatornáját láthatjuk "ha szemben ülünk a tv-nek, már pedig gondolom,hogy szemben ülünk" (Palik László).A 14-es a második képen, pedig az elkülönítési távolságot jelzi,ami létrejön a a lelökést és az indítást megelőző kibocsátáskor az indítandó rakéta, és a hajtómű szívócsatorna között.
  • sidewinder12
    Akkor azt a rajzot te nem tudod olvasni. Jobban konkretizálom: a repülőgép jobb hajtóművének a szívócsatornája van az egyes rajzon 13-assal jelölve. Pont olyan helyzetben, ahogy a ghostface által belinkelt fotó mutatja a gépet.
    A második rajzon az egészet térben elforgatva látjuk szemből. Ott viszont a bal hajtómű szívócsatornáját láthatjuk "ha szemben ülünk a tv-nek, már pedig gondolom,hogy szemben ülünk" (Palik László).A 14-es a második képen, pedig az elkülönítési távolságot jelzi,ami létrejön a a lelökést és az indítást megelőző kibocsátáskor az indítandó rakéta, és a hajtómű szívócsatorna között.
    Úgy nézett ki, mint egy Jaguár oldalról.
  • sidewinder12
    Tehát nem tudod, hogy mennyi gép van, de abban tuti biztos vagy, hogy ez egy "oroszos selejt" kabintető. OK. Nyilván nem tesztelték le, ahol,ha tényleg selejt lett volna, tönkremegy. Ez a gép nagy eséllyel sokat töltött már jóval 10 000 méter felett is. Miért nem csattant szét a tető,ha tényleg selejt?
    Amit látok, azt tudom. Ennyi. Látnád te is, ha nem akarnád nem látni.
  • boki
    gacsat
    Rengetegszer le volt írva, képekkel illusztrálva, hogy 10 repülési protó van:
    51,52,53,54,55,-első szakasz gépei
    56, 58,509,510,511-második szakasz gépei
    OK, legyen. Én hétnél lemaradtam. Meg az elégettnél. meg a lezuhantnál.
  • gacsat
    OK, legyen. Én hétnél lemaradtam. Meg az elégettnél. meg a lezuhantnál.
    Bocsi, de ez nem "legyen" kérdés... 10-et gyártottak le, 1 égett, de helyrehozták, szóval maradt a 10 proto. Ami lezuhant, az nem proto volt, hanem az első széria példány. Bocsi, Molnit idézem, tényekkel vitázol.
  • gacsat
    Amit látok, azt tudom. Ennyi. Látnád te is, ha nem akarnád nem látni.
    Látod. A 10 db repülési tesztekre épített PAK-FA állományt mégsem láttad teljes egészében. Nem azt mondom, 100% az,hogy nincs igazad, hanem azt nem értem,ha az a fent nevezett kabintető tényleg selejt, akkor hogy a bánatban nem robbant fel, egy olyan igénybevétel után, amit egy szuperszonikus vadászbombázón történő repkedés jelent?! Pont az épsége az, ami miatt inkább a védőfólia felviteli hibára gondolok én is, ahogy itt sokan mások, köztük valódi szakemberek.
  • sidewinder12
    Látod. A 10 db repülési tesztekre épített PAK-FA állományt mégsem láttad teljes egészében. Nem azt mondom, 100% az,hogy nincs igazad, hanem azt nem értem,ha az a fent nevezett kabintető tényleg selejt, akkor hogy a bánatban nem robbant fel, egy olyan igénybevétel után, amit egy szuperszonikus vadászbombázón történő repkedés jelent?! Pont az épsége az, ami miatt inkább a védőfólia felviteli hibára gondolok én is, ahogy itt sokan mások, köztük valódi szakemberek.
    Hitéleti vitába kezdtél...
  • arbalest
    Bocsi, de ez nem "legyen" kérdés... 10-et gyártottak le, 1 égett, de helyrehozták, szóval maradt a 10 proto. Ami lezuhant, az nem proto volt, hanem az első széria példány. Bocsi, Molnit idézem, tényekkel vitázol.
    Mint láthatod, nem vitázom. felőlem aztán lehet tíz. az meg, hogy a lezuhantat minek nevezik, az se izgat fel.
  • sidewinder12
    Látod. A 10 db repülési tesztekre épített PAK-FA állományt mégsem láttad teljes egészében. Nem azt mondom, 100% az,hogy nincs igazad, hanem azt nem értem,ha az a fent nevezett kabintető tényleg selejt, akkor hogy a bánatban nem robbant fel, egy olyan igénybevétel után, amit egy szuperszonikus vadászbombázón történő repkedés jelent?! Pont az épsége az, ami miatt inkább a védőfólia felviteli hibára gondolok én is, ahogy itt sokan mások, köztük valódi szakemberek.
    Neked sem kell mindent értened. Főleg úgy, hogy alig tudsz az egész programról valamit. Elég ha mérnökök tudják, a pilóta meg bevállalja, mint Komarov.
    Biztos az se baj, hogy úgy torzít, hogy ha borotválkozó tükör lenne, már kidobtam volna.
    Persze hitéleti érveléssel nem tudok mit kezdeni. Én látom, hogy selejt, te meg hiszed, hogy nem. Ennyi. Engem csak akkor győzhetnél meg, ha a többi kilenc is pont ugyanilyen lenne. Én meg nem is akarlak semmiről meggyőzni.

Ugrás a fórum topichoz