|

110 vadászbombázót vásárolna Új-Delhi

Indiában nem elégedettek a légierő jövőképével, ezért hamarosan újabb vadászgép beszerzési tendert írnak ki.

Az MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft – közepes kategóriájú, többfeladatú harci gép) csúfos kudarca és hosszú huzavona után India és Franciaország kormányközi megállapodással kötött szerződést 36 darab Dassault Rafale beszerzéséről. A mennyiség azonban közel sem elég a kiöregedő félben lévő harci gép flotta teljes vérfrissítésére, ezért újabb pályázatot szeretnének indítani. Már 2016-ban jelentek meg hírek, mely szerint a Tejas program sikertelenségére hivatkozva egy 1 hajtóműves vadászbombázó típust szereznének be. Tavaly januárban jött is a megerősítés, a Lockheed Martin az F-16V Viper-rel, a Saab pedig a JAS-39E/F-el indul harcba az Indiai Légierő kegyeiért.

Azóta megapadt az információáramlás, egészen mostanáig: Új-Delhi április 6-án pénteken kiküldte az információkérő leveleket (request for information – RFI) a lehetséges pályázóknak, melyben árajánlatot kérnek 110 darab egy vagy két hajtóműves vadászbombázóra. Az üzlet becsült értéke 15 milliárd dollár, így várhatóan az összes megfelelő típust felajánlani képes vállalat megpróbálja bezsebelni a szerződést.

A kormány kérésére a légierő szakított korábbi elképzelésével, mely szerint csupán az egy hajtóműves típusok közül válogatnak, ezzel megháromszorozták a jelöltek számát. A hírek szerint a Boeing, a Lockheed Martin, a Dassault Aviation valamint a Saab biztos indulónak tekinthető, de valószínű, hogy az Eurofighter GmbH, valamint az orosz MiG, és talán a Szuhoj is benyújtja pályázatát. Továbbra is elvárás, hogy a repülőgépek kb. 85%-a Indiában készüljön, egy helyi vállalat üzemeiben.

Alakulóban az MMRCA 2.0 ,

Ebből a szempontból a Lockheed Martin és a Saab előnyből startolhat, mindkét vállalat már korábban megegyezett az ipar helyi képviselőivel. A svédek az Adani Group-ot választották, győzelem esetén náluk készülnének a Gripenek. Az amerikai gyáróriás ennél egy lépéssel tovább ment, a Tata Advanced Systems-el kötött megegyezés után felajánlották, hogy az F-16-os teljes gyártósorát átköltöztetnék Indiába, így nem csupán az IAF, de az összes export megrendelésre készülő „Vipera” náluk ölthetne alakot.

Júliusig várják a pályázatok benyújtását, utána a hosszadalmas kiértékelési fázis következik. A légierő egyik tisztviselője szerint ez akár évekig is elhúzódhat, és ismerve az indiai haditechnikai beszerzések múltját, magas az esélye, hogy el is fog. Sokakban felmerülhet, hogy a projekt kísértetiesen nagy hasonlóságot mutat a sikertelen MMRCA tenderrel, így végül azon sem lennénk meglepődve, ha sokévnyi csúszás-halasztás utána ugyan arra a sorsa jutna.