|

AESA lokátort kapnak a JF-17-esek

Világszínvonalú radarral látja el a Pakisztáni Légierő egyhajtóműves vadászbombázóit Kína, melytől a típusra érkező exportmegrendelések növekedését is várják.

A Naijing Elektronikai és Technológiai Kutatóintézet vezetője, Hu Mingchun adott ki nyilatkozatot a vállalata által fejlesztett KLJ-7A aktív sugáreltérítésű (Active Electronically Scanned Array – AESA) lokátorról, melyet a CAC/PAF JF-17 Thunder legújabb, Block III-as szériájába szánnak. Az első alkalommal a 2016-os makaói repülőnapon bemutatott radar az igazgató elmondása alapján jelentősen kibővíti a vadászbombázó képességeit.

A mechanikus mozgatású KLJ-7-hez képes megnövekedett az érzékelési távolság, mely lehetővé teszi, hogy a JF-17-es hamarabb detektálja a többi repülőeszközt mint hogy őt észrevegyék, és az “elsőnek látni, elsőnek lőni” terminológia alapján így lépéselőnyből kezdeményezhet harcot a pilóta. Az új lokátor több tucat cél követésére képes, és megoldott  a szimultán célleküzdés, azaz egyszerre több rakéta rávezetése is lehetséges több különböző repülőeszközre. A zavarvédettségen is javítottak, elődjéhez képest javult az elektronikai zavarás kiszűrése.

A radar mellett egyéb újdonságok is bemutatkoznak a Block III-as szérián, fejlesztettek az avionikán, valamint a pilótafülke is új kijelzőket kap, de a lokátort úgy tervezték, hogy a korábbi Block I és II-es szériák orrkúpja alá is felszerelhető legyen.

Parkoló JF-17 Thunder a gép orra felől, a gép orránál magasabbról fotózva

A JF-17-ről további képek a fenti fotóra kattintva elérhető képtérban tekinthetőek meg. | Fotós: jets.hu ,

A vérfrissítéstől azt várják, hogy megdobja a külföldi érdeklődést a típus iránt, mely eddig az alacsony ár ellenére eléggé lappangott. Az első export rendelést a 2015-ös Dubai Airshow-n jelentették be, azonban a vásárló kilétét akkor titokban tartották. Következő év elején Srí Lankát hozták hírbe a Thunder-rel, de a mai napig ködösek a részletek ez ügyben, majd a Nigériai Légierő fejlesztésénél is felmerült a kínai/pakisztáni vadászbombázó. A legújabb jelentkező Mianmar, akiknél a lincenszgyártás lehetősége is felmerült tavaly januárban.

Fórum hozzászólások

  • Csak azt nem értem,hiogy mi a kórságért nincs egy nyugati olcsó könnyűvadász.Amolyan Freedom Fighter 2.0.Ami bevált létező és nem méregdrága elemekre épitkezik,kifejezetten a könnyű üzemeltetthetőségre kondicionálva.Harcelektronikát se kéne bele újet fejleszteni,csak összelegozni a már létezőböl.
    Lehetőség pedig lenne rá.Egy modern elektronikás F20,egy F414 hajtóműves Lavi.A 10 éve csak igérgetett dél koreai együléses F50,vagy egy könnyűvadász változatú T-7.Ezek bármelyike ha megkapná a Kfir block 60hoz összeállitott harcelektronika csomagot,ütős és a létező nyugati vadászokhoz képest olcsó harci gép lenne.És ellenpéldánya lehetne a JF17nek.
  • Negan
    Csak azt nem értem,hiogy mi a kórságért nincs egy nyugati olcsó könnyűvadász.Amolyan Freedom Fighter 2.0.Ami bevált létező és nem méregdrága elemekre épitkezik,kifejezetten a könnyű üzemeltetthetőségre kondicionálva.Harcelektronikát se kéne bele újet fejleszteni,csak összelegozni a már létezőböl.
    Lehetőség pedig lenne rá.Egy modern elektronikás F20,egy F414 hajtóműves Lavi.A 10 éve csak igérgetett dél koreai együléses F50,vagy egy könnyűvadász változatú T-7.Ezek bármelyike ha megkapná a Kfir block 60hoz összeállitott harcelektronika csomagot,ütős és a létező nyugati vadászokhoz képest olcsó harci gép lenne.És ellenpéldánya lehetne a JF17nek.
    Ezen én is agyaltam. Lehet ezt az űrt a használt F-16-osok jelentik.
  • Mackensen
    Ezen én is agyaltam. Lehet ezt az űrt a használt F-16-osok jelentik.
    Ez lehet az ok. Van elég levetett repülő.
  • Negan
    Arányaiban azok se olcsók,és nem olcsó a fenntartásuk.
    Teljesen jogos. Szerintem is az új gép a jó gép, de akkor is ezek a régi vasak tehették be az ajtót az új fejlesztések előtt. A döntéshozók megnészék mennyi a beszerzési ár és az alapján döntöttek.
    A következő pár év alapján dönthetünk, hogy mennyire exportképes a típus.
  • Negan
    Csak azt nem értem,hiogy mi a kórságért nincs egy nyugati olcsó könnyűvadász.
    Azért, mert Kínával ellentétben a fejlesztés/gyártás nem állami üzlet, hanem kapitalizmus-vezérelt? Melyik gyár tud ÉS akar olcsó gépet gyártani?
  • tiz
    Azért, mert Kínával ellentétben a fejlesztés/gyártás nem állami üzlet, hanem kapitalizmus-vezérelt? Melyik gyár tud ÉS akar olcsó gépet gyártani?
    amelyik akar lovet keresni..

    milyen jol fog allni a vilag a corona es a gazdasagi osszeomlasok utan, legtobb orszagnak egy f16 (ami igy is minden csak nem occo ) is lehetetlen kategoria lesz.
  • altx
    amelyik akar lovet keresni..

    milyen jol fog allni a vilag a corona es a gazdasagi osszeomlasok utan, legtobb orszagnak egy f16 (ami igy is minden csak nem occo ) is lehetetlen kategoria lesz.
    Majd vesznek JF-17-et :)
  • yangwenli
    Majd vesznek JF-17-et :)
    JF-17-et azok vesznek, akiknek az ár az egyedüli szempont. Ám aki zsákbamacska helyett vadászgépet akar, az inkább 1 már bizonyított típus mellett dönt. - Ilyen lehet a gazdagabb országok által lecserélendő F-16-os... :)
  • tiz
    Azért, mert Kínával ellentétben a fejlesztés/gyártás nem állami üzlet, hanem kapitalizmus-vezérelt? Melyik gyár tud ÉS akar olcsó gépet gyártani?
    Éppenséggel a JF17 üzleti alapon készült.
    F5 meg a példa arra,hogy nagyon is lehet üzeletileg is sikeres könnyűvadászt csinálni.
    formosa1
    JF-17-et azok vesznek, akiknek az ár az egyedüli szempont. Ám aki zsákbamacska helyett vadászgépet akar, az inkább 1 már bizonyított típus mellett dönt. - Ilyen lehet a gazdagabb országok által lecserélendő F-16-os... :)
    Mennyi a használt F16 maradék élettartama?Mennyi a már amortizálódot gép üzemköltsége?A modernizációs költsége?Mennyi az ára?
    Szóval itt nem csak pusztán a vételárrol van szó.Élettartamköltségről és harcértékről.
  • formosa1
    JF-17-et azok vesznek, akiknek az ár az egyedüli szempont. Ám aki zsákbamacska helyett vadászgépet akar, az inkább 1 már bizonyított típus mellett dönt. - Ilyen lehet a gazdagabb országok által lecserélendő F-16-os... :)
    Több légiharvban vett részt, mint mondjuk a Gripen...
  • migfun
    Mondjuk nem könnyítené meg a NATO-hoz való további közeledést... Már csak technikai szempontból sem (interoperabilitás)
    Anyagilag érthető, talán a világ legjobb ár-érték arányú gép a JF-17, politikailag viszont tényleg öntökönszúrás lenne. Szerintem erre sem lesz pénzük, gazdaságilag teljesen gatyák, és száguldanak az összeomlás felé.
  • arbalest
    Anyagilag érthető, talán a világ legjobb ár-érték arányú gép a JF-17, politikailag viszont tényleg öntökönszúrás lenne. Szerintem erre sem lesz pénzük, gazdaságilag teljesen gatyák, és száguldanak az összeomlás felé.
    Azért mondjuk meglepődnénk, ha bejelentenék az ukrik, hogy 2 ezred kínai JF-17 ellenében átadnak egy Fekete-tengeri kikötőt és egy volt/bezárt szovjet repteret és kínai hitelből fölújítanak több szénbányát!! :D
  • Pocok75
    Azért mondjuk meglepődnénk, ha bejelentenék az ukrik, hogy 2 ezred kínai JF-17 ellenében átadnak egy Fekete-tengeri kikötőt és egy volt/bezárt szovjet repteret és kínai hitelből fölújítanak több szénbányát!! :D
    Nem, pont hogy nem :D :hadonaszos:

Ugrás a fórum topichoz