|

A Lockheed Martin is bemutatta MQ-25 koncepcióját

A hétfői napon szivárogtatott ki első alkalommal képeket a Skunk Works az Amerikai Haditengerészet pilóta nélküli tanker programjára tervezett típusáról.

A “Bűzösborz Művek” jelentősen más irányból közelítette meg az UCLASS programot, mint a konkurens Boeing és General Atomics: a hagyományos szárny-törzs-farok elrendezéssel szemben ők a csupaszárny kialakítás mellett tették le a voksukat. A 4 bemutatott kép alapján az ő Stingray elképzelésük a hossztengelytől kissé balra, a gép hasa alatt hordozna egy D-704 konténert, mely használatának képessége a tender követelményei közé tartozik. A korábban bemutatt X-44A-hoz hasonlóan gép orrában kapnak helyet az elektro-optikai szenzorok.

Családon belül marad: az MQ-25 az F-35C-t tölti fel kerozinnal | Forrás: Lockheed Martin ,

Mindenképpen érdemes megvizsgálni a választott koncepciót. Eredetileg alacsony észlelhetőségű csapásmérőre vágytak a U.S. Navy fejesei, menet közben azonban módosultak az elvárásaik: csapásmérésre is alkalmas, de elsősorban légi utántöltő szerepkörben tevékenykedő UAV-ra vártak ötleteket az ipar képviselőitől. Az egyszerűség kedvéért elvetették a lopakodó jellemzők meglétének szükségességét, és előírták, hogy az új típusnak képesnek kell lennie a D-704-es utántöltő konténer használatára.

További elvárás a repülőgép-hordozók fedélzetéről való üzemeltethetőség (ami magában foglalja a gőz-, és mágneses katapultos indításokat és fékeződrótos leszállásokat), valamint, hogy a hordozótól 500 tengeri mérföldes távolságban 14 000 fontnyi üzemanyagot tudjon átadni a csapásmérő kötelékeknek, ez metrikus rendszerben 926 kilométert és 6350 kilogrammot takar.

A rövid törzshossz ellenére elegendőnek tűnik a főfutók és a fékezőhorog közti távolság, mellyel az F-35C-nél problémák adódtak | Forrás: Lockheed Martin ,

A kívánalmak átdolgozása miatt célszerűbbnek tűnik a hagyományos szárny-törzs-farok elrendezés, a Boeing és a General Atomics is ennek megfelelú kialakítású típussal indul neki a megmérettetésnek, a Northrop Grumman azonban visszalépett a versenyzéstől, mivel az ő tervezési a filozófiájuk kezdetektől a lopakodó csapásmérő létrehozására koncentrált.

A Lockheed Martin is utóbbihoz hasonló elvekre alapozta a koncepcióját, a 2012 augusztusában bemutatott Sea Ghost projekt jelentősen hasonlított az X-47B-re. A texasi Forth Wort-ban dolgozó mérnökök azonban nem tántorodtak meg, ők az eredeti elképzelésük átdolgozásával is csak a győzelmet látják a szemük előtt. Tavaly Rob Weiss, a Skunk Works akkori vezetője a csupaszárny elrendezés előnyeit fejtegette a média képviselőinek: hangsúlyozta az aerodinamikára gyakorolt jó hatását, és hogy a méretéhez viszonyítva így több kerozint szállíthat. A hajófedélzeti elhelyezés és mozgatás szempontjából is előnyös a rövid hossz, és még az alkatrészek száma is csökkenthető. További előny, hogy ha a haditengerészet érdeklődést mutat a képességek kibővítése iránt, az ő típusuk kisebb átalakításokkal alkalmassá tehető akár jól védett célpontok támadására is, míg ez a többi pályázó portékájánál nagyobb módosítást igényelne.

A kiömlőnyílást alulról árnyékolják, így nehezítve a gépet kereső infravörös szenzorok dolgát | Forrás: Lockheed Martin ,

Az előnyök ellenére óriási hátrányból indulnak, ugyanis még csak a számítógépek képernyőjén létezik a típusuk, ellentétben a Boeing már megépítette prototípusát, és a General Atomics Avenger (Predator C) gépe, melynek alapjaira építik saját pályázójukat, már 2009-ben végrehajtotta első repülését. Ha minden a tervek szerint halad, a haditengerészet szeptemberben hirdeti ki a győztest, akik a 2019-es költségvetési évben már 719 millió dollárból gazdálkodhatnak. Az első 4 példányt 2023-ban vásárolják meg, a kezdet műveleti képességet pedig 2026-ra kell elérni.

 

Fórum hozzászólások

  • Így kell kommunikálni, hogy a jövőben valószínűleg meglesz (vagy már megvan) a radartechnológia, amivel a jelenlegi lopakodó irányzat nem tud mit kezdeni vagy komoly előnyöket felmutatni, így kár pénzt ölni bele és kompromisszumokat kötni miatta, ha nem hoz majd előnyt.
  • Kicsit vegyes, de azért hasonlít! :D

    [​IMG]</a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>
  • Kezd körvonalazódni a General Atomic saját elképzelése az MQ-25-ről.
    Új kép az általuk elképzelt Predator C (Avenger) alapú MQ-25-ről...
    [​IMG]
    Ez már egyáltalán nem tűnik STEALTH-nak.
  • Újabb képek és egy rövid videó a Boeing MQ-25 prototípusáról. Egyre izgalmasabban néz ki a szerkezet. Egyenlőre nem világos hogy hol van a hatómű levegő beömlője (valószínű valahol hátul, a törzs tetején, a szárnyak belébő éle előtti részen...)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nagyon úgy tűnik hogy a tervezésnél a kiinduló modell a 80-as években fejlesztett Tacit Blue gép volt.
    [​IMG]
  • rudi
    Újabb képek és egy rövid videó a Boeing MQ-25 prototípusáról. Egyre izgalmasabban néz ki a szerkezet. Egyenlőre nem világos hogy hol van a hatómű levegő beömlője (valószínű valahol hátul, a törzs tetején, a szárnyak belébő éle előtti részen...)
    A gép tetején lesz, ott van a "Jet intake Danger" felirat az gép oldalán, egy felfele mutató nyíllal, a fekete keretben:

    [​IMG]

    Egyébként nem hinném, hogy a Tacit Blue-hoz van köze. Leginkább azért, mert azt a Northrop fejlesztette és építette...
  • Cifu
    A gép tetején lesz, ott van a "Jet intake Danger" felirat az gép oldalán, egy felfele mutató nyíllal, a fekete keretben:
    Igen, ezért írtam hogy: "valószínű valahol hátul, a törzs tetején, a szárnyak belébő éle előtti részen..."
    Mindenesetre erről a területről még nincs fotó.
    A hajtómű elhelyezése amúgy felvet kérdéseket, ugyanis nagy állásszögeknél - ami jellemző pl. egy hordozós leszállásnál, felszállásnál - így érdekes lehet a hajtómű stabil levegő ellátása. Talán ezért van a gép orrának a közelében egy másik kisebb beömlő is...

    Cifu
    Egyébként nem hinném, hogy a Tacit Blue-hoz van köze. Leginkább azért, mert azt a Northrop fejlesztette és építette
    A két szerkezet kinézetre nyilvánvalóan nagyon hasonló (kivéve a Tacit Blue bálna orrát). Ez a hasonlóság szerintem több mint véletlen.
  • rudi
    Igen, ezért írtam hogy: "valószínű valahol hátul, a törzs tetején, a szárnyak belébő éle előtti részen..."
    Mindenesetre erről a területről még nincs fotó.
    A hajtómű elhelyezése amúgy felvet kérdéseket, ugyanis nagy állásszögeknél - ami jellemző pl. egy hordozós leszállásnál, felszállásnál - így érdekes lehet a hajtómű stabil levegő ellátása. Talán ezért van a gép orrának a közelében egy másik kisebb beömlő is...
    Szvsz nem probléma, mivel a gép sebessége elég alacsony lehet eközben.

    rudi
    A két szerkezet kinézetre nyilvánvalóan nagyon hasonló (kivéve a Tacit Blue bálna orrát). Ez a hasonlóság szerintem több mint véletlen.
    Engem nem emlékeztet a Tacit Blue-hoz, annak a teste egy határozott, lapos élhez alul-felül kapcsolt, meredek oldalakkal rendelkező test, a Boeing képein viszont hiányzik ez az él, a test pedig jóval lágyabb szögekben álló oldalfalakkal bír és jóval laposabb kialakítással rendelkezik...

    [​IMG]
  • Na, a Lockheed mégis bevállalta a vezérsíkok nélküli csupaszárny-formát? Kár, hogy a Northrop kiszállt... Mostanában mintha rájuk járna a rúd, a T-X programot is elszerencsétlenkedték. Hát akkor innentől drukkolok a Lockheed gépének.
  • rudi
    gyenlőre nem világos hogy hol van a hatómű levegő beömlője (valószínű valahol hátul, a törzs tetején, a szárnyak belébő éle előtti részen...)
    most már világos hol van a levegő beömlő...
    [​IMG]
    [​IMG]

    Meg még néhány szép kép arról hogy is képzelik el vele az utántöltést. Jobb szárny alatt egy póttartály, bal alatt egy Cobham utántöltő konténer
    [​IMG]
    Látszik hogy még szánnak az orra alá egy EO/IR tornyot
    [​IMG]
  • rudi
    most már világos hol van a levegő beömlő...
    [​IMG]
    [​IMG]

    Meg még néhány szép kép arról hogy is képzelik el vele az utántöltést. Jobb szárny alatt egy póttartály, bal alatt egy Cobham utántöltő konténer
    [​IMG]
    Látszik hogy még szánnak az orra alá egy EO/IR tornyot
    [​IMG]
    Engem eléggé emlékeztet a Barracudára ez a gép.

    [​IMG]
    [​IMG]

Ugrás a fórum topichoz