|

Predator-utód lehet a következő repülőgép-hordozó fedélzeti tanker

Március végén mi is beszámoltunk róla, hogy az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészete módosította követelménylistáját az új, repülőgép-hordozó fedélzeti légi-utántöltő repülőgéppel kapcsolatban. A CBARS (CBARS (Carrier Based Aerial Refueling System – hajófedélzeti légi-utántöltő rendszer) programban sokáig egy alacsony észlelhetőségű, kizárólag légi üzemanyag-áttöltésre specializált típust képzeltek el, ám ez nemrég megváltozott. Az MQ-25A jelzésű repülőgép többfeladatú lesz, azaz felderítésre és csapásmérésre is alkalmazni szeretné majd a US Navy.

Ez viszont jóval komplexebb képességpaletta, mint amit korábban a repülőgépgyártók elé vittek, és bizony komoly fejtörést okoz nekik. Még annak ellenére is, hogy a haditengerészet hajlandó lemondani az alacsony észlelhetőségről, ha csak ezen az áron realizálódhat minden olyan képesség, amit elvárnak a géptől. Ez ahhoz vezetett, hogy a korábban preferált csupaszárny kialakítást szinte minden pályázó elvetette, de legalábbis addigi konstrukcióik erőteljes áttervezésébe kezdtek – kivéve talán a General Atomics.

Az X-47B kialakítása minden valószínűség szerint nem köszön majd vissza tanker rokonáról | Fotó: NAVAIR ,

A három másik versenyző (Lockheed Martin, Northrop Grumman, Boeing) mellett ez az egyetlen cég, amelyik még soha nem fejlesztett repülőgép-hordozó fedélzeti repülőgépet. Sőt, eddigi történetük során kizárólag szárazföldi repülőterekről üzemelő, hagyományos kialakítású UAV-ket gyártottak – igaz, olyan kiváló típusokat, mint az MQ-1 Predator vagy az MQ-9 Reaper. Komoly hendikepjük ellenére azonban a cég úgy gondolja, ők adhatják a legkisebb kockázattal járó, leginkább költséghatékony ajánlatot.

Mindezt Doug Hardison a General Atomics haditengerészeti fejlesztésekért felelős részlegének vezetője mondta nemrég. Szerinte a hagyományos UAV-k terén szerzett tapasztalatuk miatt olyan megoldási módot tudnak adni a problémára, ami merőben más, mint a versenytársaké – viszont jóval optimálisabb. Természetesen tisztában vannak azzal, hogy tapasztalathiányuk a hajófedélzeti repülőgépek terén komoly kihívás elé állítja őket, de erre is felkészültek: Sea Avenger néven ismert projektjük élére egy volt haditengerészeti pilótát neveztek ki.

General Atomics Avenger |Forrás: GA ,

Chuck Wright szerint – aki a fenti, projektvezetői titulus tulajdonosa – a Sea Avenger, bár kevés formabontó konstrukciós megoldást tartalmaz, igen robosztus és megbízható repülőgép. Ráadásul nagy üzemanyag-kapacitással rendelkezik, jók a repülési jellemzői és sokféle módon hordozhat hasznos terhelést, akár vegyes konfigurációban is. Mivel pedig már évek óta fejlesztés alatt áll (az X-47B által ismerté tett UCLASS-tenderen is indultak vele), minden adott hozzá, hogy a kívánt időre rendelkezésre álljon.

Persze ez még egyelőre csak erőteljes marketingszöveg, de jelzi, hogy a General Atomics komoly reményeket fűz az új tenderhez. A US Navy egyébként várhatóan nyáron adja majd ki a frissített, minden részletet tartalmazó követelményjegyzékét a pályázóknak, majd néhány hónapra rá indulhat a valódi versengés. Addig viszont számíthatunk rá, hogy minden érintett megmutat ezt-azt a terveiből – mindannyiunk nagy örömére.

Érdekesség, hogy a Sea Avenger végső soron az MQ-1 Predator leszármazottja: az eredeti, szárazföldi verziójának típusjelölése is Predator-C volt kezdetben. A típuscsalád ősének alapvető tervezési szempontjait követő UAV viszont már sugárhajtóművel készül, és felfedezhetőek rajta az észlelhetőség csökkentését célzó elemek. Fedélzeti rendszereinek nagy részét a törzsbe építve hordozza, ahol a korábbiaknál jóval több hely áll rendelkezésre (ebből fakadóan pedig maga a repülőgép is nagyobb, mint elődei).

Fórum hozzászólások

  • Az amerikai drónpilóták fizetésemelést kapnak.
    http://news.yahoo.com/us-air-force-moves-stem-shortage-drone-pilots-225715109.html
  • 4 darab MQ-9 Reapert venne Hollandia az USA-tól 339 millió dollár értékben (az árban benne van a logisztikai támogatás 3 évre illetve 3400 repülési órára és 4 mobil irányító állomás): http://sputniknews.com/military/20150207/1017919977.html
    Az USAF 24 darab MQ-9 Block 5 leszállításáról írt alá szerződést a General Atomics-szal 279 millió dollár értékben 2017 szeptemberi határidővel: http://sputniknews.com/military/20150206/1017849868.html
  • Az USA egy szabálymódosítással engedélyezné felfegyverzett drónok exportját.
    http://news.yahoo.com/us-allow-export-armed-military-drones-204330765.html
  • Valami nem egészem világo számomra. Ezek a drónok ugyebár műholdkapcsolaton keresztűl tartják a kapcsolatot a vezetési ponttal. Nade! A műholdak amerikai ellenörzés alatt állnak és ha meg is veszem a drónokat, az amerikai műholdakon keresztűl kell irányítsam őket.
    Erre milyen szabályozások vannak? Kel valamennyi bért fizetni ezért?
  • Biztosan kell bért fizetni érte, hacsak nincsenek saját műholdjaid és arra át nem építik az adó-vevő elektrónikát. Elég műhold meg max az oroszoknak van, talán a kínaiaknak, de ők kiesnek a képletből az amerikai drónok beszerzésénél, még van Franciaország ami képes műholdat felküldeni, Japán is, de külföldön nem nagyon fog háborúzni a jelenlegi alkotmányával, más nem tudom van-e. Költséghatékonyabb amerikai műholdakat használni, max egy nap lekapcsolnak róla ha nem tetszik a képed.
  • Mindennel ki vagy szolgáltatva az a baj. Vehetsz Gripent, Eurofightert, Rafalet, ami európai, de a fegyverzet hozza úgyis amerikai lesz, anélkül meg semmit nem ér. A meteor ha sikeres lesz és hozza amit kell, akkor talán javulhat a helyzet, de még mindig rohadt messze van kiszolgáltatottság kiiktatása.
  • Najó, de miután megvetted, elméletileg az ellen használok aki ellen csak akarod, max idővel szépen minden leáll, mert nem kapsz semmilyen támogatást az üzemeltetéshez. Itt viszont azonnal, akár repülés közben is leállíthatnak.
  • Szerintem nincs nagy különbség aközött, hogy azonnal elvágják az adatkapcsolatot vagy hogy nem kapsz se fegyvert se alkatrészt a vadászgépeidhez. A háborúk nem egy nap alatt törnek ki, a politikai kapcsolatok sem hetek alatt romlanak le olyan drasztikusan hogy megszűnjön az alkatrész-ellátás vagy a műholdtámogatás.
  • Az USA-ban megkezdődött az ausztrál Reaperek pilótáinak a képzése.
    http://news.yahoo.com/australia-begins-training-armed-u-reaper-drones-030545139--finance.html
  • Roni
    Megmondaná valaki milyen magasan repülnek ezek a gépek ?
    Wiki neked is annyi mint másnak, de tessék:
    Szolgálati csúcsmagasság: 15km
    Üzemi (jellemző bevetési profil) magasság: 7500 m
  • Érdekes hírek arról hogy AA rakétákkal akarják felszerelni a Reapereket.
    www.janes.com/article/78444/usaf-launches-effort-to-equip-reaper-uas-with-air-to-air-missile
    www.thedrive.com/the-war-zone/19122/usaf-officially-retires-mq-1-predator-while-mq-9-reaper-set-to-gain-air-to-air-missiles
    Be kell valljam, nem tudtam arról hogy nemcsak hogy már raktak UAV-re AA rakétát (Stinger), de 2002-ben egy iraki Míg-25-öst majdnem le is lőttek vele...

    A mostani tervek szerint AIM-9X rakétákat tennének a Reaperekre.
    Az alkalmazás módját érdekesen képzelik el:
    - a Reapert felszerelnék Link16-tal és ezen keresztül kapná meg egy külső forrásból (pl.: AWACS) a közelében felbukkanó ellenséges légi célok pozícióját. Ezeket az adatokat a meglévő adatkapcsolaton küldenék el a Reaper irányítójának. Ennél egy fokkal komolyabb fejlesztést igényelne ha a drónt felszerelnék RWR rendszerrel. Ekkor közvetlenül a drón érzékelné a ha egy radar célba vette.
    - a Sidewinder célra irányzásához a pilóta fejét (és azon lévő JHMCS sisakcélzót) a Reaper MTS-B EO/IR tornya helyettesítené. Az AIM-9X LOAL képes, vagyis az sem gond ha a célpontot nem látja a rakéta az indításnál. Amíg a rakéta érzékelője is befogja a célt a Reaper adná neki az MCG-t.

    Amúgy a cikkben benne van a General Atomics által fejlesztett új földi irányítói munkahely.
    [​IMG]
    El kell ismernem, nekem is szép irodám van, de azért ez dögösebb...:eek:
  • rudi
    Érdekes hírek arról hogy AA rakétákkal akarják felszerelni a Reapereket.
    www.janes.com/article/78444/usaf-launches-effort-to-equip-reaper-uas-with-air-to-air-missile
    www.thedrive.com/the-war-zone/19122/usaf-officially-retires-mq-1-predator-while-mq-9-reaper-set-to-gain-air-to-air-missiles
    Be kell valljam, nem tudtam arról hogy nemcsak hogy már raktak UAV-re AA rakétát (Stinger), de 2002-ben egy iraki Míg-25-öst majdnem le is lőttek vele...

    A mostani tervek szerint AIM-9X rakétákat tennének a Reaperekre.
    Az alkalmazás módját érdekesen képzelik el:
    - a Reapert felszerelnék Link16-tal és ezen keresztül kapná meg egy külső forrásból (pl.: AWACS) a közelében felbukkanó ellenséges légi célok pozícióját. Ezeket az adatokat a meglévő adatkapcsolaton küldenék el a Reaper irányítójának. Ennél egy fokkal komolyabb fejlesztést igényelne ha a drónt felszerelnék RWR rendszerrel. Ekkor közvetlenül a drón érzékelné a ha egy radar célba vette.
    - a Sidewinder célra irányzásához a pilóta fejét (és azon lévő JHMCS sisakcélzót) a Reaper MTS-B EO/IR tornya helyettesítené. Az AIM-9X LOAL képes, vagyis az sem gond ha a célpontot nem látja a rakéta az indításnál. Amíg a rakéta érzékelője is befogja a célt a Reaper adná neki az MCG-t.

    Amúgy a cikkben benne van a General Atomics által fejlesztett új földi irányítói munkahely.
    [​IMG]
    El kell ismernem, nekem is szép irodám van, de azért ez dögösebb...:eek:
    Az egészet nem értem. Oda-vissza data küldés, sec-es laggal úgy, hogy a rakéta infrafejének FOV-ja 2-3 fok...? Hogyan lesz ebből célbefogás még kúpus kereséssel is, mikor a céltávolság kicsi is lehet?
  • rudi
    Érdekes hírek arról hogy AA rakétákkal akarják felszerelni a Reapereket.
    www.janes.com/article/78444/usaf-launches-effort-to-equip-reaper-uas-with-air-to-air-missile
    www.thedrive.com/the-war-zone/19122/usaf-officially-retires-mq-1-predator-while-mq-9-reaper-set-to-gain-air-to-air-missiles
    Be kell valljam, nem tudtam arról hogy nemcsak hogy már raktak UAV-re AA rakétát (Stinger), de 2002-ben egy iraki Míg-25-öst majdnem le is lőttek vele...

    A mostani tervek szerint AIM-9X rakétákat tennének a Reaperekre.
    Az alkalmazás módját érdekesen képzelik el:
    - a Reapert felszerelnék Link16-tal és ezen keresztül kapná meg egy külső forrásból (pl.: AWACS) a közelében felbukkanó ellenséges légi célok pozícióját. Ezeket az adatokat a meglévő adatkapcsolaton küldenék el a Reaper irányítójának. Ennél egy fokkal komolyabb fejlesztést igényelne ha a drónt felszerelnék RWR rendszerrel. Ekkor közvetlenül a drón érzékelné a ha egy radar célba vette.
    - a Sidewinder célra irányzásához a pilóta fejét (és azon lévő JHMCS sisakcélzót) a Reaper MTS-B EO/IR tornya helyettesítené. Az AIM-9X LOAL képes, vagyis az sem gond ha a célpontot nem látja a rakéta az indításnál. Amíg a rakéta érzékelője is befogja a célt a Reaper adná neki az MCG-t.

    Amúgy a cikkben benne van a General Atomics által fejlesztett új földi irányítói munkahely.
    [​IMG]
    El kell ismernem, nekem is szép irodám van, de azért ez dögösebb...:eek:

    Valami ilyesmi adatkapcsolat kiegészített alkalmazási lehetőséget vetettem fel a "földbedöngölt" Gripen,+drón (Fegyverhordozó/Apród) témánál a BVR rakétákhoz, egyebekhez, ami tudná ellensúlyozni a Griff "alulmotorizáltságából" adódó hátrányokat. A lexikális tudás összecsapott a kreativitással. :p/:)
  • Mackensen
    Valami nem egészem világo számomra. Ezek a drónok ugyebár műholdkapcsolaton keresztűl tartják a kapcsolatot a vezetési ponttal. Nade! A műholdak amerikai ellenörzés alatt állnak és ha meg is veszem a drónokat, az amerikai műholdakon keresztűl kell irányítsam őket.
    Erre milyen szabályozások vannak? Kel valamennyi bért fizetni ezért?
    Siman at lehet veluk allni mas muholdakra mint atjatszo allomasra... Nem csak az usanak vannak fent muholdjai. A fel vilagnak vannak fent comunikacios muholdjai. Sot nem csak orszagoknak cegeknek!!! Berelni is lehet... Akar vasarolni is...
    Es vannak nyilt halozatok is /kis adat forgalmat engedelyeznek csak ezeken egy egy szereplonek./

    Tenyleg hihetetlen szamu lehetoseg letezik usa katonai muholdakon kivul.... /a muhold csak atjatszo allomaskent funkcional./
  • LMzek
    Valami ilyesmi adatkapcsolat kiegészített alkalmazási lehetőséget vetettem fel a "földbedöngölt" Gripen,+drón (Fegyverhordozó/Apród) témánál a BVR rakétákhoz, egyebekhez, ami tudná ellensúlyozni a Griff "alulmotorizáltságából" adódó hátrányokat. A lexikális tudás összecsapott a kreativitással. :p/:)
    Mennyiért adtad el az ötletet?
  • Muholdas komunikacio kapcsan nem kell am hatalmas dologra gondolni. Digi telecom telenor vodafone upc hogy csak a nagyobbakat emlitsem magyarorszagon de szamtalan kulfoldi ceg van jelen magyarorszagon kissebb volumenbe /par szaz ezer felhasznaloval./ de europa szerte rengeteg van. Vilagszinten meg megtobb... Szerintem siman van 1000 ceg is ami muholdas kapcsolatokkal foglalkozik./nagy dolognak tunik de rengeteg magyar haztartasba jelen van nekem is van a tanyan digi tv net. /muholdas/

Ugrás a fórum topichoz