|

Predator-utód lehet a következő repülőgép-hordozó fedélzeti tanker

Március végén mi is beszámoltunk róla, hogy az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészete módosította követelménylistáját az új, repülőgép-hordozó fedélzeti légi-utántöltő repülőgéppel kapcsolatban. A CBARS (CBARS (Carrier Based Aerial Refueling System – hajófedélzeti légi-utántöltő rendszer) programban sokáig egy alacsony észlelhetőségű, kizárólag légi üzemanyag-áttöltésre specializált típust képzeltek el, ám ez nemrég megváltozott. Az MQ-25A jelzésű repülőgép többfeladatú lesz, azaz felderítésre és csapásmérésre is alkalmazni szeretné majd a US Navy.

Ez viszont jóval komplexebb képességpaletta, mint amit korábban a repülőgépgyártók elé vittek, és bizony komoly fejtörést okoz nekik. Még annak ellenére is, hogy a haditengerészet hajlandó lemondani az alacsony észlelhetőségről, ha csak ezen az áron realizálódhat minden olyan képesség, amit elvárnak a géptől. Ez ahhoz vezetett, hogy a korábban preferált csupaszárny kialakítást szinte minden pályázó elvetette, de legalábbis addigi konstrukcióik erőteljes áttervezésébe kezdtek – kivéve talán a General Atomics.

Az X-47B kialakítása minden valószínűség szerint nem köszön majd vissza tanker rokonáról | Fotó: NAVAIR ,

A három másik versenyző (Lockheed Martin, Northrop Grumman, Boeing) mellett ez az egyetlen cég, amelyik még soha nem fejlesztett repülőgép-hordozó fedélzeti repülőgépet. Sőt, eddigi történetük során kizárólag szárazföldi repülőterekről üzemelő, hagyományos kialakítású UAV-ket gyártottak – igaz, olyan kiváló típusokat, mint az MQ-1 Predator vagy az MQ-9 Reaper. Komoly hendikepjük ellenére azonban a cég úgy gondolja, ők adhatják a legkisebb kockázattal járó, leginkább költséghatékony ajánlatot.

Mindezt Doug Hardison a General Atomics haditengerészeti fejlesztésekért felelős részlegének vezetője mondta nemrég. Szerinte a hagyományos UAV-k terén szerzett tapasztalatuk miatt olyan megoldási módot tudnak adni a problémára, ami merőben más, mint a versenytársaké – viszont jóval optimálisabb. Természetesen tisztában vannak azzal, hogy tapasztalathiányuk a hajófedélzeti repülőgépek terén komoly kihívás elé állítja őket, de erre is felkészültek: Sea Avenger néven ismert projektjük élére egy volt haditengerészeti pilótát neveztek ki.

General Atomics Avenger |Forrás: GA ,

Chuck Wright szerint – aki a fenti, projektvezetői titulus tulajdonosa – a Sea Avenger, bár kevés formabontó konstrukciós megoldást tartalmaz, igen robosztus és megbízható repülőgép. Ráadásul nagy üzemanyag-kapacitással rendelkezik, jók a repülési jellemzői és sokféle módon hordozhat hasznos terhelést, akár vegyes konfigurációban is. Mivel pedig már évek óta fejlesztés alatt áll (az X-47B által ismerté tett UCLASS-tenderen is indultak vele), minden adott hozzá, hogy a kívánt időre rendelkezésre álljon.

Persze ez még egyelőre csak erőteljes marketingszöveg, de jelzi, hogy a General Atomics komoly reményeket fűz az új tenderhez. A US Navy egyébként várhatóan nyáron adja majd ki a frissített, minden részletet tartalmazó követelményjegyzékét a pályázóknak, majd néhány hónapra rá indulhat a valódi versengés. Addig viszont számíthatunk rá, hogy minden érintett megmutat ezt-azt a terveiből – mindannyiunk nagy örömére.

Érdekesség, hogy a Sea Avenger végső soron az MQ-1 Predator leszármazottja: az eredeti, szárazföldi verziójának típusjelölése is Predator-C volt kezdetben. A típuscsalád ősének alapvető tervezési szempontjait követő UAV viszont már sugárhajtóművel készül, és felfedezhetőek rajta az észlelhetőség csökkentését célzó elemek. Fedélzeti rendszereinek nagy részét a törzsbe építve hordozza, ahol a korábbiaknál jóval több hely áll rendelkezésre (ebből fakadóan pedig maga a repülőgép is nagyobb, mint elődei).

Fórum hozzászólások

  • <p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Felfegyverezhető UAV-ket akar Franciaország Én ezt nem teljesen értem. A Reaper és egy UCAV teljesen más kategória, egymás kiváltása kb olyan lenne, mint ha F-5 helyett valaki F-15E-t venne. Mindkettőre szükség van, főleg, mivel egy UCAV kifejlesztése és üzemben tartása, reptetése sokkal drágább (lesz, ha majd lesz).


    <p class="new-blogpost-comment-notice"> 


    <p class="new-blogpost-comment-notice">Tudom, hogy nem egy kategória. De ha figyelembe veszed a fejlesztést, a későbbi üzemeltetést, a személyzet képzését és alkalmazását, azért ez esetben is sok millió dollárról vagy euróról van szó. Legfőképp ha Global Hawk is a képbe kerül. Nem képes kiváltani, már csak a gazdaságosság miatt sem, de a kezdetekre főleg Európában rengeteg pénz megy el, ami szerintem ideig-óráig (azért nem kevés ideig) olcsóbbá tenné az UCAV használatát.
  • Kicsit elaludtak a fiuk, ezek nem érnek oda Szíriába, hacsak nagyon el nem húzódik a dolog. De a líbiai második beavatkozásban még részt vehetnek.
  • Technikailag elismerésem ezen konstrukciók felé, de a felfegyverzett drón szerintem egy hibás irány. Egyre több a tiltakozás, megkattant drónoperátor, belső ellenvélemény. Valahol persze hasonló a helyzete egy távoli cirkálón/tengeralattjárón ülő robotrepülőgépet indítónak is, de ő ha kevésbé is de csatamezőn tartózkodik, míg a drónoperátor otthon. Ez szerintem egy kényes határ átlépése, és elég kiszámíthatatlan, hogy mi fog történni, ha majd az USÁ-n kívül más hatalmak is bevetik problémáik megoldására, aztán majd otthon is...
  • http://www.theguardian.com/world/2013/oct/22/amnesty-us-officials-war-crimes-drones
    http://www.worldcantwait.net/index.php/features/covert-drone-war/7864-un-expert-cia-drone-strikes-qa-war-crimeq
    http://www.globalresearch.ca/war-crimes-and-the-us-congress-drone-victims-tell-empty-us-house-their-story-is-america-listening/5356619
    http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-24618701
  • :) Agyon dobálták kövekkel.:) Azért elég éles a különbség a hi-tech dron és az egyszerű afgán falusiak közt. 2 külön világ találkozása.
    Lehet lelőtték mint a Laoszi pali a Providert az Air Americában. :)
  • Legalább annyi eszük lehetett volna, hogy nem körbe, hanem csak egy oldalra állnak és onnan dobálják... Igaz, így sokkal viccesebb.:DD
  • Az amerikai drónpilóták fizetésemelést kapnak.
    http://news.yahoo.com/us-air-force-moves-stem-shortage-drone-pilots-225715109.html
  • 4 darab MQ-9 Reapert venne Hollandia az USA-tól 339 millió dollár értékben (az árban benne van a logisztikai támogatás 3 évre illetve 3400 repülési órára és 4 mobil irányító állomás): http://sputniknews.com/military/20150207/1017919977.html
    Az USAF 24 darab MQ-9 Block 5 leszállításáról írt alá szerződést a General Atomics-szal 279 millió dollár értékben 2017 szeptemberi határidővel: http://sputniknews.com/military/20150206/1017849868.html
  • Az USA egy szabálymódosítással engedélyezné felfegyverzett drónok exportját.
    http://news.yahoo.com/us-allow-export-armed-military-drones-204330765.html
  • Valami nem egészem világo számomra. Ezek a drónok ugyebár műholdkapcsolaton keresztűl tartják a kapcsolatot a vezetési ponttal. Nade! A műholdak amerikai ellenörzés alatt állnak és ha meg is veszem a drónokat, az amerikai műholdakon keresztűl kell irányítsam őket.
    Erre milyen szabályozások vannak? Kel valamennyi bért fizetni ezért?
  • Biztosan kell bért fizetni érte, hacsak nincsenek saját műholdjaid és arra át nem építik az adó-vevő elektrónikát. Elég műhold meg max az oroszoknak van, talán a kínaiaknak, de ők kiesnek a képletből az amerikai drónok beszerzésénél, még van Franciaország ami képes műholdat felküldeni, Japán is, de külföldön nem nagyon fog háborúzni a jelenlegi alkotmányával, más nem tudom van-e. Költséghatékonyabb amerikai műholdakat használni, max egy nap lekapcsolnak róla ha nem tetszik a képed.
  • Mindennel ki vagy szolgáltatva az a baj. Vehetsz Gripent, Eurofightert, Rafalet, ami európai, de a fegyverzet hozza úgyis amerikai lesz, anélkül meg semmit nem ér. A meteor ha sikeres lesz és hozza amit kell, akkor talán javulhat a helyzet, de még mindig rohadt messze van kiszolgáltatottság kiiktatása.
  • Najó, de miután megvetted, elméletileg az ellen használok aki ellen csak akarod, max idővel szépen minden leáll, mert nem kapsz semmilyen támogatást az üzemeltetéshez. Itt viszont azonnal, akár repülés közben is leállíthatnak.
  • Szerintem nincs nagy különbség aközött, hogy azonnal elvágják az adatkapcsolatot vagy hogy nem kapsz se fegyvert se alkatrészt a vadászgépeidhez. A háborúk nem egy nap alatt törnek ki, a politikai kapcsolatok sem hetek alatt romlanak le olyan drasztikusan hogy megszűnjön az alkatrész-ellátás vagy a műholdtámogatás.
  • Az USA-ban megkezdődött az ausztrál Reaperek pilótáinak a képzése.
    http://news.yahoo.com/australia-begins-training-armed-u-reaper-drones-030545139--finance.html

Ugrás a fórum topichoz