|

HTKA Hírhalom 2019. 9. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.

A General Electric J85 visszafejtésével hozna létre új fejlesztésű csapásmérő robotrepülőgépébe szánt sugárhajtóművet Tajvan. Eredeti terv szerint nem használt példányokat vásároltak volna a gyártótól, azonban utóbbi nem rendelkezik raktárkészlettel, így az ország F-5 vadászbombázóiban használt példányokból kiindulva terveznek új erőforrást. Mivel utóbbinak csupán egy útvonalat kell kibírnia, így az eredetinél könnyebb konstrukciót alkothatnak. Elvárás, hogy a típus később pilóta nélküli gépek meghajtására alkalmas hajtómű alapjául is szolgálhasson.

J85 metszete | Forrás: commons.wikimedia.org

Első alkalommal hajtottak végre előretolt üzemanyag utántöltési gyakorlatot az F-35A-val február 27-én. Helyszínül a Cannon légibázis szolgált, a kerozint pedig egy MC-130J Commando II típusú repülőgép biztosította a 388. vadász ezred két 5. generációs vadászbombázójának feltöltéséhez.

F-35A előretolt utántöltése | Forrás: USAF/
Micah Garbarino

Befejezte az F-35-ösök AN/ASQ-239 elenktronikai védelmi rendszerének modernizálását a BAE Systems. Az új verzió alacsonyabb energiaigényű, és kisebb elektronikai lábnyomot hagy maga után, emellett a térfogatát is csökkentették, így felszabadul a hely a vadászbombázó törzsében, melyre a Block IV-es modernizáció során szükség lesz.


Az F-35 verziói közül utolsóként az F-35C is elérte a kezdeti műveleti bevethetőséget február 28-án.


Újabb botrányba keveredett a Boeing a KC-46A program kapcsán, több repülőgépet is úgy adtak át, hogy szerszámokat és szemetet hagytak rajta. Az esemény miatt 3-as számú készenlétet hirdetett a Katonai Leszállítási Központ (Military Delivery Center – MDC), innen csupán 1 lépés lett volna a gyártósor leállítása. A szituáció miatt a Boeingnak repülési szünetet kellett elrendelnie a típusra, ezt azonban 1 hét után február 28-án fel is oldották.


Ezen a héten hajthatja végre szűzfelszállását az XQ-58 Valkyrie. A Kratos Defense & Security Solutions által feljesztett UAV az Amerikai Légierő számára készül, feladatköre alapján az F-22-eseket és F-35-ösöket kísérné és segítené bevetés közben. A 8,8 méter hosszú és 6,7 méteres fesztávolságú repülőgép maximális sebessége 1050 km/h, hatótávolsága pedig 2128 tengeri mérföld, azaz 3941 kilométer.

Az USAF pályázatára a Boeing is áhítozik, a hírek szerint ők nagyobb méretű típust terveznek, némileg kisebb hatótávolsággal. A Kratos alelnöke, Jeff Herro arról számolt be, hogy ők nem a Boeing által megcélzott piacra pályáznak, és véleménye szerint a két típus jól kiegészítheti egymást az USAF flottájában.

XQ-58A Valkyrie prototípusa | Forrás: Amerikai Védelmi Minisztérium

A német kormány közzétette a pályázati felhívást egy új nehéz szállítóhelikopter beszerzésére. A vásárlásra 6,4 milliárd dollárt szánnak, ebből 44-60 helikoptert állítanának üzembe, az összeg továbbá tartalmazza a karbantartások, újítások és nagyjavítások költségeit, úgy mint a pilóták és karbantartók képzését. Elvárás a 20 tonnánál nagyobb felszállási tömeg, ezzel két lehetséges pályázó marad talpon (ha a Mi-26T-t nem vesszük számításba), a Sikorsky CH-53K és a Boeing CH-47F Chinook. A forgószárnyasok a Luftwaffe 64. helikopter századához kerülnek, ahol jelenleg is folyik az előd CH-53G-k üzemeltetése. A győztes pályázóval 2021-ben kötnek szerződést, a helikoptereket pedig 2023 és 2031 között veszik át. A gyártóknak május 27-ig kell benyújtaniuk ajánlataikat.


Felújítás helyett kivonja az aktív szolgálatból a Harry S. Truman (CVN-75) repülőgép hordozót az Amerikai Haditengerészet. Az eredeti tervek szerint 2024-ben kerülne sor felújítással egybekötve a nukleáris üzemanyag feltöltésére, de költségvetési okokból inkább a hajó kivonása mellett döntöttek. A nukleáris üzemanyag valamikor a következő évtized közepe és vége között merül ki, ezt követően a hajó is nyugállományba vonul.

USS Harry S. Truman (CVN 75) és a Giuseppe Garibaldi (C-551)
A USS Harry S. Truman (CVN 75) és a Giuseppe Garibaldi (C-551) repülőgéphordozók a Majestic Eagle 2004 hadgyakorlaton, Marokkó partjai mentén | Fotó: Josh Kinter, U.S. Navy

Február 17-én elvesztette egyik KF-16D-jét a Dél-Koreai Légierő. A vadászbombázó helyi idő szerint délután 12:13-kor, 13 perccel a felszállás után zuhant a tengerbe Szöultól 274 kilométerre délre. A két pilóta sikeresen katapultált, és hamarosan ki is halászták őket a hullám közül, kisebb sérülésekkel megúszták a balesetet. Az eset okainak kivizsgálását megkezdték.