|

Eddig titkos UAV-ról rántotta le a leplet a Skunk Works

A Lockheed Martin különleges és titkos projektekkel foglalkozó fejlesztőrészlege a gyár UAV fejlesztési ágának eddig nem ismert láncszemét mutatta be.

A Skunk Works idén júniusban ünnepli megalapításának 75. évfordulóját, az ünneplésre való felkészülés részeként pedig egy több, mint másfél évtizede titokban tartott pilóta nélküli típus létezését hozták nyilvánosságra. A X-44A-val elsőként azok találkozhattak, akik március 24-én kilátogattak a kaliforniai Lancaster városában tartott repülőnapra, ahol a bejáratnál köszöntötte a nézőket a csupaszárny gép.

X-44A kalirofniai légi bemutatón | Forrás: ,

Az X-44A típusjelzés eddig sem volt ismeretlen, két évtizede jelent meg első alkalommal a NASA által elindított MANTA (Multi-Axis No-Tail Aircraft) projekt kapcsán. Ennek célja volt megvizsgálni, hogy a teljesítmény és az alacsony észlelhetőség szempontjából milyen előnyei lennének egy vízszintes és függőleges vezérsíkok nélküli, csupán tolóerő-vektorálással irányított típusnak. Meg is kezdték a tervezést, az F-22-es alapjain létrehozott repülőgépben látták a legnagyobb fantáziát, a projektet azonban az USAF az ezredforduló körül finanszírozási problémák miatt törölte. A megjelölés alternatív létéről először 2 hónappal ezelőtt számolt be a The War Zone egyik újságírója, aki cikkében fejtegette, hogy a Lockheed Martin UAV fejlesztési ágában található egy eddig hiányzó láncszem, mely valószínűleg “repülő szárny” demonstrátorként szolgált. A gyártó szempontjából logikus lépés volt a törölt projekt számozását felhasználni az újonnan tervezett pilóta nélküli géphez, így válhatott zavaróvá az X-44 jelölés.

Művészi elképzelés a MANTA projektről | Forrás: en.wikipedia.org ,

Ugyan a Lockheed Martin a titkosítást feloldotta, túl sok információval nem árasztották el a közönséget a típus mibenlétével kapcsolatban. Az X-44A jelentette a lépcsőfokot a 90-es években fejlesztett RQ-3 Dark Star – melyet az RQ-4 Global Hawk konkurensének szántak – és a 2005-ben első repülését végrehajtó, a 2006-os Farnborough-i kiállításon bemutatott P-175 Polecat között. Később ez a vonal vezetett az RQ-170 Sentinel megalkotásához is, melyről először 2009-ben szivárgott ki kép Afganisztánból, valamint az MQ-25 Stingray pilóta nélküli repülőgép beszerzésére kiírt pályázatra szánt típusuk is ennek leszármazottja.

Hátulról az X-44A | Forrás: flightglobal.com ,

Visszakanyarodva az X-44A-hoz, a gép fejlesztésének időzítéséből, valamint a kialakításából ítélve a Boeing X-45A-nak, valamint a Northrop Grumman X-47A-nak állíthatott vele konkurenciát a Skunk Works, és 2001-es első levegőbe emelkedésével előbbit 1, míg utóbbit 2 évvel előzte meg. Ami a gép paramétereit illeti: fesztávolsága körülbelül 30 láb, azaz 9,1 méter. A mérnökök nem törekedtek az egyszerűségre, a szárny kialakításánál bonyolult íveket választottak, a kilépő él pedig cikk-cakkozott, ez az alacsony észlelhetőséget javítja. Két osztott elevon (kombinált csűrő és magassági kormány) gondoskodik az irányíthatóságról, a hajtómű kiömlőnyílásához közel található Williams International logó pedig arra enged következtetni, hogy az X-44 meghajtásáról egy manőverező robotrepülőgépektől átvett sugárhajtómű gondoskodik, mint például a Williams F112. Ugyanez az erőforrás látta el tolóerővel a McDonell Douglas X-36, valamint a Boeing X-50 Dragonfly kísérleti gépeket is.

| Forrás: ,

A képek alapján a gép moduláris felépítésűnek tűnik, a szárnyak leszerelhetők a törzsről, a gép hasán pedig egy nagy, csavarokkal rögzíthető panel takarja a hasznos terhet magába foglaló rekeszt. A hajtómű beömlőnyílás hasonlít az utód RQ-170 Sentinel-en alkalmazotthoz, a törzs felső részén, a légvédelmi radarok elől takart helyen szívhatja be a levegőt az erőforrás. A kiömlőnyílás háromszög alakot kapott, alatta egy meghosszabbított panel található, ez valószínűleg olyan anyaggal van bevonva, mely csökkenti a kiáramló gázok hőképét. A rendszerek, az avionika és a szenzorok hűtéséről kiegészítő nyílások gondoskodnak, melyekből 2-2 darabot helyeztek el a törzs felső részén egymás mellett, valamint alul két oldalon. A prototípus merev, tricikli elrendezésű futóművet kapott, az orrában látható az elektro-optikai szenzor üvege, mellette jobbra pedig a kombinált pitot-cső, mely a repülési magasság és sebesség mellett valószínűleg az állásszög és csúszási szög méréséről is gondoskodik. Az ezeket a részleteket feltáró képeket ide kattintva találják Olvasóink.

| Forrás: ,

A Lockheed Martin a következő hónapokban várhatóan több információt is napvilágra hoz az X-44A-t illetően, kíváncsian várjuk a fejleményeket.

 

Fórum hozzászólások

  • Repüléstörténetet írt az Amerikai Haditengerészet október 18-án: hadrendbe állt az első, csak távolról irányított repülőgépekkel dolgozó kísérleti repülőszázada. A jövő elkezdődött...

    A 24. légi tesztelő és értékelő repülőszázad (UX-24) természetesen a Patuxent River légitámaszponton állomásozik majd, és többféle, merev- és forgószárnyas légijárművekkel, így Northrop Grumman MQ-8 Fire Scout, a AeroVironment RQ-20 Puma, Insitu RQ-21 Blackjack és Aeronautics RQ-26 Aerostar folytat majd kísérleti, tesztelési repüléseket. Az századot a haditengerészet Légihadviselési Központ repülőgép részlegének távolról irányított gépekkel foglalkozó teszigazgatóságábólállították fel – a szakemberek maradtak, a gépállomány és a feladatok köre viszont alaposan bővül a közeljövőben.

    Az alegység felállításának szándékát először még 2018 áprilisában jelentette John Richardson admirális, a haditengerészet műveletekért felelős vezetője. A lépésre szükség is volt, hiszen mind a tengerészeknél, működő tengerészgyalogságnál egyre nagyobb szerepet kapnak a távolról irányított repülőgépek, a „drónok”. A volt igazgatóság is már 2200 repült és 2000 földi üzemeltetéssel végzett órát töltött a minél hatékonyabb ember nélküli légi hadviselés módszereinek kifejlesztésébe, kipróbálásába.

    A századnak bőven lesz munkája, hiszen 2024-ben hadrendbe áll az első, távolról irányított hajófedélzeti légutántöltő repülőgép, a Boeing MQ-25 Stingray. A haditengerészet már több esetben is tesztelte a hagyományos MH-60S Sea Hawk helikopterek és a az MQ-8B Fire Scout-ok együttes üzemeltetését hadihajókon. Várhatóan a következő évtizedek során a távolról irányított repülőgépek egyre több feladatot vesznek majd át a pilóták vezette vadászbombázó vagy felderítő gépektől: elsősorban a legveszélyesebb feladatokra, így az ellenséges légvédelem semlegesítésére vagy a jól védett célpontok elleni támadásokra igyekeznek majd az ilyen, fejlett rendszereket használni.

    http://iho.hu/hir/irany-a-jovo-181023
  • https://www.janes.com/article/85045...falco-evo-for-eu-maritime-border-surveillance

    A Frontex a Selex Galileo Falco EVO (MALE) pilóta nélküli gépet választotta Európa tengeri határainak ellenőrzésére. A 20 órát járőrözni képes gépet felszerelték egy EO/IR toronnyal, Leonardo TS ultrakönnyű felderítő radarral, BLOS (Beyond Line Of Sight) műholdas kommunikációs rendszerrel, automatikus azonosító rendszerrel (AIS) és egyéb kommunikációs berendezésekkel (tekintve, hogy kereskedelmi légtérben is használva lesz).
  • luperator
    https://www.janes.com/article/85045...falco-evo-for-eu-maritime-border-surveillance

    A Frontex a Selex Galileo Falco EVO (MALE) pilóta nélküli gépet választotta Európa tengeri határainak ellenőrzésére. A 20 órát járőrözni képes gépet felszerelték egy EO/IR toronnyal, Leonardo TS ultrakönnyű felderítő radarral, BLOS (Beyond Line Of Sight) műholdas kommunikációs rendszerrel, automatikus azonosító rendszerrel (AIS) és egyéb kommunikációs berendezésekkel (tekintve, hogy kereskedelmi légtérben is használva lesz).
    Európa egére Európai Drónt !!!:hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos:
  • Ez vajon micsoda?
    [​IMG]

    Ezt találtam amire leginkább hasonlít, IAI Heron, de a fenti erősen modifikált, ami érdekes lehet, hogy a nagy hasában vajon mi van.
    [​IMG]
  • Arra én is rájöttem, hogy az egy Heron-alapú valami, de van rajta több módosítás is, a legfurább a nagy hasa, az érdekelt volna leginkább. Én egy olyan helyen találtam ahol MI alapú autonóm drónokról volt szó, talán ehhez van köze, lehet hogy a hasában van az agya.
  • ulippo
    Ez vajon micsoda?
    [​IMG]

    Ezt találtam amire leginkább hasonlít, IAI Heron, de a fenti erősen modifikált, ami érdekes lehet, hogy a nagy hasában vajon mi van.
    [​IMG]
    Ez a Németek által használt Izraeli Heron 1.
    Gondolom a törzs tetején és alján levő két nagy púp a furcsa.
    A felső púp alatt egy satcom antenna van.
    Olyan mint ezé a Reaperé
    [​IMG]
    Az alsó hengerben pedig egy ELTA ELM 2055 SAR radar van
    [​IMG]
  • ulippo
    És valóban, ebben is olyan radar van és úgy is néz ki a doboza.

    [​IMG]
    És ha már szó volt a Heron 1-ről...az ára is fontos.
    Izrael most szállít Indiának 50 db-ot $500m-ért vagyis $10m / db
    Nagyon fontos lenne hogy a Honvédségben is megjelenjen végre egy ilyen potens minden idős harcászati felderítő kapacitás!
    [​IMG]
    52 órán keresztül 10 km magasan 200 km/h órával ott lebeg a harcmező felett egy EO / IR szenzor, egy SAR radar, némi ELINT kapacitás folyamatos műholdas kapcsolatban a parancsnoksággal….ha valami hát ez az igaz force multiplier.
  • ulippo
    Arra én is rájöttem, hogy az egy Heron-alapú valami, de van rajta több módosítás is, a legfurább a nagy hasa, az érdekelt volna leginkább. Én egy olyan helyen találtam ahol MI alapú autonóm drónokról volt szó, talán ehhez van köze, lehet hogy a hasában van az agya.
    lehet vemhes. Így lesznek a kis heronok
  • Nézve a videot szerintetek elképzelhető hogy drón rajok a jövőben védjenek meg egy rombolót vagy egy rephordozót a rakéta támadásokkal szemben ?
  • rudi
    És ha már szó volt a Heron 1-ről...az ára is fontos.
    Izrael most szállít Indiának 50 db-ot $500m-ért vagyis $10m / db
    Nagyon fontos lenne hogy a Honvédségben is megjelenjen végre egy ilyen potens minden idős harcászati felderítő kapacitás!
    [​IMG]
    52 órán keresztül 10 km magasan 200 km/h órával ott lebeg a harcmező felett egy EO / IR szenzor, egy SAR radar, némi ELINT kapacitás folyamatos műholdas kapcsolatban a parancsnoksággal….ha valami hát ez az igaz force multiplier.
    Jogos, csak azt felejted el hogy ezt olyankor tudja, amikor az alkalmazóé a légi fölény, mert azért ez finoman szólva sem a lelőhetetlen kategória sem a légierőnek, sem a légvédelmi rakétásoknak.
  • zsolti
    Jogos, csak azt felejted el hogy ezt olyankor tudja, amikor az alkalmazóé a légi fölény, mert azért ez finoman szólva sem a lelőhetetlen kategória sem a légierőnek, sem a légvédelmi rakétásoknak.
    A légi fölény mindennek az alapja.
    Ha nem tudod megszerezni a légi fölényt akkor jobb ha azonnal felteszed a kezed...olcsóbban megúszod.
  • rudi
    A légi fölény mindennek az alapja.
    Ha nem tudod megszerezni a légi fölényt akkor jobb ha azonnal felteszed a kezed...olcsóbban megúszod.
    Két nagyjából egyenlő erejű(értsd nem egy pici ország vs egy szuperhatalom) közt reálisan nézve még mindig a szárazföldi erők fognak dönteni. Tudom hogy nagyon légi fölény mániások itt sokan, de nem értek ebben velük és veled egyet.
  • zsolti
    Két nagyjából egyenlő erejű(értsd nem egy pici ország vs egy szuperhatalom) közt reálisan nézve még mindig a szárazföldi erők fognak dönteni..
    Nos tényleg nem értünk egyet...(ami nem baj)
    Jó néhány példa van arra hogy a légierő - és a kivívott légifölény - segítette győzelemre az amúgy szárazföldön kb. egyforma erős ellenfelek közül az egyiket.
    Fordítva - amikor valaki a légifölény ellenére veszített - nem tudok példát.
  • rudi
    Nos tényleg nem értünk egyet...(ami nem baj)
    Jó néhány példa van arra hogy a légierő - és a kivívott légifölény - segítette győzelemre az amúgy szárazföldön kb. egyforma erős ellenfelek közül az egyiket.
    Fordítva - amikor valaki a légifölény ellenére veszített - nem tudok példát.
    A szárazföldön egyforma erős ellenfelek mellett ha a légierő erősebb a másik oldalon, az komoly fegyvertény valóban.
    Viszont olyan hogy valaki légifölény ellenére veszített, azért nem nagyon tudsz példát rá én azt gondolom, mert nem volt az utóbbi időben olyan hogy bár légi fölénye lett volna, de szárazföldön gyengébb lett volna.
  • zsolti
    A szárazföldön egyforma erős ellenfelek mellett ha a légierő erősebb a másik oldalon, az komoly fegyvertény valóban.
    Viszont olyan hogy valaki légifölény ellenére veszített, azért nem nagyon tudsz példát rá én azt gondolom, mert nem volt az utóbbi időben olyan hogy bár légi fölénye lett volna, de szárazföldön gyengébb lett volna.
    Azért azt megmutathatnátok nekem, hogy hol volt utoljára olyan, hogy két, teljesen egyforma erösségü hadsereg csapott volna össze.
  • Pocok75
    Azért azt megmutathatnátok nekem, hogy hol volt utoljára olyan, hogy két, teljesen egyforma erösségü hadsereg csapott volna össze.
    Nagyság rendbeli eltérés ne legyen, az a lényeg. Irak Irán pl. ilyen volt utoljára ez ami eszembe jutott, ami nem UK vs Argentina, vagy fél világ vs Szerbia, Irak, esetleg Oroszország vs Grúzia szinten egyesélyes.
  • En pakisztan indiat is idesorolnam ahogy egy csomo afrikai konfliktust is lehetne peldakent hozni...

    Tuzerseg es legicsapas ellen a magas fas erdok nyuljtjak a legjobb vedelmet... Ebbol nekukn azert van. Igazabol egy narfasortol jol eltalalt tavolsagban levo allas is mar vedve van eleg sok mindentol...

    Azert mi nem sivatagban elounk a gyujtok meg elmukodnek azert akkora sebesseggel egy kissebb faag is olyan erovel hat a gyujtora hogy az elmukszik... A kesleltetes eggyik szerepe pont ez volt...
  • Nem nagyon talalkoztam meg peldaval a kovetkezokre. De szerintem ma mar alkalmas lenne ra a technologia hogy a varhato becsapodasi szogek iranyaba kello magassagba szenszal uvegszal vagy epp szima drotszovet legyen kifeszitve amik szepen elmukodtetik az ellenseg lovedekeit... Mig az alacsonyabb indulasi szognek hala at lehetne loni allatta...

    Azert nem min1 hogy iranyitott fegyver eseten kozvetlen a talalat vagy teszem azt 20 m el korabban elmukodik az eszkoz... Ugye a mai fegyverek az optimalizalt repeszhatas miatt es az iranyitottsagbol adodo kissebb toltet miatt lehet elenyeszo lenne a repeszhatas... A celpontnal.../
  • Az azért látható, hogy ahol nincs fölény egyik oldalon sem, ott hamar véres anyagháború alakul ki és onnan már csak az dönt, hogy ki tud több szövetségest felmutatni.
  • Basszus !gyerekek ha eljutunk erre a szintre akkor egy ilyen drónnal szinte minden harci légi és földi járművet ki lehet váltani :eek:



Ugrás a fórum topichoz