|

Eddig titkos UAV-ról rántotta le a leplet a Skunk Works

A Lockheed Martin különleges és titkos projektekkel foglalkozó fejlesztőrészlege a gyár UAV fejlesztési ágának eddig nem ismert láncszemét mutatta be.

A Skunk Works idén júniusban ünnepli megalapításának 75. évfordulóját, az ünneplésre való felkészülés részeként pedig egy több, mint másfél évtizede titokban tartott pilóta nélküli típus létezését hozták nyilvánosságra. A X-44A-val elsőként azok találkozhattak, akik március 24-én kilátogattak a kaliforniai Lancaster városában tartott repülőnapra, ahol a bejáratnál köszöntötte a nézőket a csupaszárny gép.

X-44A kalirofniai légi bemutatón | Forrás: ,

Az X-44A típusjelzés eddig sem volt ismeretlen, két évtizede jelent meg első alkalommal a NASA által elindított MANTA (Multi-Axis No-Tail Aircraft) projekt kapcsán. Ennek célja volt megvizsgálni, hogy a teljesítmény és az alacsony észlelhetőség szempontjából milyen előnyei lennének egy vízszintes és függőleges vezérsíkok nélküli, csupán tolóerő-vektorálással irányított típusnak. Meg is kezdték a tervezést, az F-22-es alapjain létrehozott repülőgépben látták a legnagyobb fantáziát, a projektet azonban az USAF az ezredforduló körül finanszírozási problémák miatt törölte. A megjelölés alternatív létéről először 2 hónappal ezelőtt számolt be a The War Zone egyik újságírója, aki cikkében fejtegette, hogy a Lockheed Martin UAV fejlesztési ágában található egy eddig hiányzó láncszem, mely valószínűleg “repülő szárny” demonstrátorként szolgált. A gyártó szempontjából logikus lépés volt a törölt projekt számozását felhasználni az újonnan tervezett pilóta nélküli géphez, így válhatott zavaróvá az X-44 jelölés.

Művészi elképzelés a MANTA projektről | Forrás: en.wikipedia.org ,

Ugyan a Lockheed Martin a titkosítást feloldotta, túl sok információval nem árasztották el a közönséget a típus mibenlétével kapcsolatban. Az X-44A jelentette a lépcsőfokot a 90-es években fejlesztett RQ-3 Dark Star – melyet az RQ-4 Global Hawk konkurensének szántak – és a 2005-ben első repülését végrehajtó, a 2006-os Farnborough-i kiállításon bemutatott P-175 Polecat között. Később ez a vonal vezetett az RQ-170 Sentinel megalkotásához is, melyről először 2009-ben szivárgott ki kép Afganisztánból, valamint az MQ-25 Stingray pilóta nélküli repülőgép beszerzésére kiírt pályázatra szánt típusuk is ennek leszármazottja.

Hátulról az X-44A | Forrás: flightglobal.com ,

Visszakanyarodva az X-44A-hoz, a gép fejlesztésének időzítéséből, valamint a kialakításából ítélve a Boeing X-45A-nak, valamint a Northrop Grumman X-47A-nak állíthatott vele konkurenciát a Skunk Works, és 2001-es első levegőbe emelkedésével előbbit 1, míg utóbbit 2 évvel előzte meg. Ami a gép paramétereit illeti: fesztávolsága körülbelül 30 láb, azaz 9,1 méter. A mérnökök nem törekedtek az egyszerűségre, a szárny kialakításánál bonyolult íveket választottak, a kilépő él pedig cikk-cakkozott, ez az alacsony észlelhetőséget javítja. Két osztott elevon (kombinált csűrő és magassági kormány) gondoskodik az irányíthatóságról, a hajtómű kiömlőnyílásához közel található Williams International logó pedig arra enged következtetni, hogy az X-44 meghajtásáról egy manőverező robotrepülőgépektől átvett sugárhajtómű gondoskodik, mint például a Williams F112. Ugyanez az erőforrás látta el tolóerővel a McDonell Douglas X-36, valamint a Boeing X-50 Dragonfly kísérleti gépeket is.

| Forrás: ,

A képek alapján a gép moduláris felépítésűnek tűnik, a szárnyak leszerelhetők a törzsről, a gép hasán pedig egy nagy, csavarokkal rögzíthető panel takarja a hasznos terhet magába foglaló rekeszt. A hajtómű beömlőnyílás hasonlít az utód RQ-170 Sentinel-en alkalmazotthoz, a törzs felső részén, a légvédelmi radarok elől takart helyen szívhatja be a levegőt az erőforrás. A kiömlőnyílás háromszög alakot kapott, alatta egy meghosszabbított panel található, ez valószínűleg olyan anyaggal van bevonva, mely csökkenti a kiáramló gázok hőképét. A rendszerek, az avionika és a szenzorok hűtéséről kiegészítő nyílások gondoskodnak, melyekből 2-2 darabot helyeztek el a törzs felső részén egymás mellett, valamint alul két oldalon. A prototípus merev, tricikli elrendezésű futóművet kapott, az orrában látható az elektro-optikai szenzor üvege, mellette jobbra pedig a kombinált pitot-cső, mely a repülési magasság és sebesség mellett valószínűleg az állásszög és csúszási szög méréséről is gondoskodik. Az ezeket a részleteket feltáró képeket ide kattintva találják Olvasóink.

| Forrás: ,

A Lockheed Martin a következő hónapokban várhatóan több információt is napvilágra hoz az X-44A-t illetően, kíváncsian várjuk a fejleményeket.

 

Fórum hozzászólások

  • zsolti
    Jogos, csak azt felejted el hogy ezt olyankor tudja, amikor az alkalmazóé a légi fölény, mert azért ez finoman szólva sem a lelőhetetlen kategória sem a légierőnek, sem a légvédelmi rakétásoknak.
    A légi fölény mindennek az alapja.
    Ha nem tudod megszerezni a légi fölényt akkor jobb ha azonnal felteszed a kezed...olcsóbban megúszod.
  • rudi
    A légi fölény mindennek az alapja.
    Ha nem tudod megszerezni a légi fölényt akkor jobb ha azonnal felteszed a kezed...olcsóbban megúszod.
    Két nagyjából egyenlő erejű(értsd nem egy pici ország vs egy szuperhatalom) közt reálisan nézve még mindig a szárazföldi erők fognak dönteni. Tudom hogy nagyon légi fölény mániások itt sokan, de nem értek ebben velük és veled egyet.
  • zsolti
    Két nagyjából egyenlő erejű(értsd nem egy pici ország vs egy szuperhatalom) közt reálisan nézve még mindig a szárazföldi erők fognak dönteni..
    Nos tényleg nem értünk egyet...(ami nem baj)
    Jó néhány példa van arra hogy a légierő - és a kivívott légifölény - segítette győzelemre az amúgy szárazföldön kb. egyforma erős ellenfelek közül az egyiket.
    Fordítva - amikor valaki a légifölény ellenére veszített - nem tudok példát.
  • rudi
    Nos tényleg nem értünk egyet...(ami nem baj)
    Jó néhány példa van arra hogy a légierő - és a kivívott légifölény - segítette győzelemre az amúgy szárazföldön kb. egyforma erős ellenfelek közül az egyiket.
    Fordítva - amikor valaki a légifölény ellenére veszített - nem tudok példát.
    A szárazföldön egyforma erős ellenfelek mellett ha a légierő erősebb a másik oldalon, az komoly fegyvertény valóban.
    Viszont olyan hogy valaki légifölény ellenére veszített, azért nem nagyon tudsz példát rá én azt gondolom, mert nem volt az utóbbi időben olyan hogy bár légi fölénye lett volna, de szárazföldön gyengébb lett volna.
  • zsolti
    A szárazföldön egyforma erős ellenfelek mellett ha a légierő erősebb a másik oldalon, az komoly fegyvertény valóban.
    Viszont olyan hogy valaki légifölény ellenére veszített, azért nem nagyon tudsz példát rá én azt gondolom, mert nem volt az utóbbi időben olyan hogy bár légi fölénye lett volna, de szárazföldön gyengébb lett volna.
    Azért azt megmutathatnátok nekem, hogy hol volt utoljára olyan, hogy két, teljesen egyforma erösségü hadsereg csapott volna össze.
  • Pocok75
    Azért azt megmutathatnátok nekem, hogy hol volt utoljára olyan, hogy két, teljesen egyforma erösségü hadsereg csapott volna össze.
    Nagyság rendbeli eltérés ne legyen, az a lényeg. Irak Irán pl. ilyen volt utoljára ez ami eszembe jutott, ami nem UK vs Argentina, vagy fél világ vs Szerbia, Irak, esetleg Oroszország vs Grúzia szinten egyesélyes.
  • En pakisztan indiat is idesorolnam ahogy egy csomo afrikai konfliktust is lehetne peldakent hozni...

    Tuzerseg es legicsapas ellen a magas fas erdok nyuljtjak a legjobb vedelmet... Ebbol nekukn azert van. Igazabol egy narfasortol jol eltalalt tavolsagban levo allas is mar vedve van eleg sok mindentol...

    Azert mi nem sivatagban elounk a gyujtok meg elmukodnek azert akkora sebesseggel egy kissebb faag is olyan erovel hat a gyujtora hogy az elmukszik... A kesleltetes eggyik szerepe pont ez volt...
  • Nem nagyon talalkoztam meg peldaval a kovetkezokre. De szerintem ma mar alkalmas lenne ra a technologia hogy a varhato becsapodasi szogek iranyaba kello magassagba szenszal uvegszal vagy epp szima drotszovet legyen kifeszitve amik szepen elmukodtetik az ellenseg lovedekeit... Mig az alacsonyabb indulasi szognek hala at lehetne loni allatta...

    Azert nem min1 hogy iranyitott fegyver eseten kozvetlen a talalat vagy teszem azt 20 m el korabban elmukodik az eszkoz... Ugye a mai fegyverek az optimalizalt repeszhatas miatt es az iranyitottsagbol adodo kissebb toltet miatt lehet elenyeszo lenne a repeszhatas... A celpontnal.../
  • Az azért látható, hogy ahol nincs fölény egyik oldalon sem, ott hamar véres anyagháború alakul ki és onnan már csak az dönt, hogy ki tud több szövetségest felmutatni.
  • Basszus !gyerekek ha eljutunk erre a szintre akkor egy ilyen drónnal szinte minden harci légi és földi járművet ki lehet váltani :eek:



  • Az árára lennék marha kíváncsi. Tök jól hangzik ez így egyben, hogy feldurrantgatsz cső alól felderítő, anti tank és repesz töltetet, ha kell lebeg célpontra várva/felderít neked 20 percig, vagy akár arrébb is mászik 10+ km-t, nekem tényleg csak annyi a kérdésem már, hogy mennyiért tudja ezt?

    Ha megbízható, és megfizethető is, gyakorlatilag borítékolható hogy forradalmasítani fogja a lövészek harceljárásait.
  • zsolti
    Az árára lennék marha kíváncsi. Tök jól hangzik ez így egyben, hogy feldurrantgatsz cső alól felderítő, anti tank és repesz töltetet, ha kell lebeg célpontra várva/felderít neked 20 percig, vagy akár arrébb is mászik 10+ km-t, nekem tényleg csak annyi a kérdésem már, hogy mennyiért tudja ezt?

    Ha megbízható, és megfizethető is, gyakorlatilag borítékolható hogy forradalmasítani fogja a lövészek harceljárásait.
    Szerintem egy komolyabb haderőben lesz ilyesmire pénz. Ha nem is milliós nagyságrendben de simán rendszeresítik.
  • Lator
    Szerintem egy komolyabb haderőben lesz ilyesmire pénz. Ha nem is milliós nagyságrendben de simán rendszeresítik.
    Idővel biztosan. Engem már csak az érdekel, hogy mikor, és milyen széles körben. Jelenleg inkább SF vonalon tudom elképzelni még, nem tömegesen. Idővel tuti lesz mindenhol.
  • ghostface
    Nem tudom, volt-e már:
    Light UAV Family Launched in Hungary
    Ez a Ku-Me Invest Kft. elég kamu szagú - weboldaluk nincs
    Facebook on annyi van róluk hogy:
    "Cégünk elsősorban gyengeáramú rendszerek kivitelezésével foglalkozik. Személyi állományunk magasan kvalifikált, a különféle gyengeáramú rendszerek kivitelezések irányában az ország egész területén komoly tapasztalatokat szerzett szakemberekből áll.
    • - Okos otthonok kivitelezése, felügyelete.
    • - Beléptető, munkaidő nyilvántartó rendszerek.
    • - Kaputelefonok.
    • - Kamerarendszerek.
    • - Informatikai hálózatok tervezése, kivitelezése, javítása, bővítése, üzemeltetése.
    • - Gyengeáramú rendszerek kiépítése
    Elérhetőségeink: +36 20 3432496 / +36 70 8844066"

    A cikkben szereplő Mészáros Attila 2017 ben még a Sasm-Th Invest Kft. & Da 21 Drón Kft. képviseletében házalt mindenféle drónokkal


    Ők legfeljebb lelkes modellező amatőrök lehetnek akik építettek egy sárkányt és integrálták bele a piacon készen kapható vezérlő és kamera rendszereket.
    Ebből így nehezen lesz katonai célra használható drón..

Ugrás a fórum topichoz