|

Rejtélyes UAV Afganisztánban

Idén áprilisban kapott szárnyra a hír, hogy egyesek egy eddig ismeretlen típusú UAV-t figyeltek meg Afganisztán egyik repülőterén. Akkor nem volt semmilyen tárgyi bizonyítéka a dolognak, most viszont sikerült lencsevégre kapni a masinát Kandahárban.

A felbukkant pilóta nélküli járművet néhányan a Dassault nEUROn egyik prototípusaként azonosították. Az összeurópai fejlesztésű, több mint hat tonnás UCAV azonban még az egyébként békés európai eget sem hódította meg, nemhogy a közel-keletit.

Az interneten december 4-én jelent meg először a felvétel, és nagyon gyorsan terjedt a nemzetközi híroldalakon és különböző fórumokon. Elkezdődtek a találgatások, hogy mi is lehet az eddig ismeretlen szerkezet.

A választ egy nappal később adta meg az Amerikai Légierő egy hivatalos bejelentésben. Elismerték, hogy az UAV az ő tulajdonuk, típusjelzésként pedig az RQ-170-et adták meg. Ezen kívül semmilyen más információval nem szolgálhattak, mivel a projekt egyelőre szigorúan titkos.

Az angol Wikipédia-szócikk alapján az RQ-170 „Sentinel”, vagyis „Őrszem” egy csupaszárny kialakítású, becslések szerint közel 20 méteres fesztávolsággal bíró, csökkentett észlelhetőségű UAV. Az „RQ” jelzésből is lehet rá következtetni, valamint az USAF is megerősítette, hogy a gép felderítő feladatkörű, fegyvereket nem szállít. A „lopakodót” a Lockheed Martin híres-hírhedt Skunk Works részlege fejleszti.

Az RQ-170 elvileg már 2005-óta tesztelés alatt áll a Tonopah kísérleti bázison, ahol a 30. Felderítő Század üzemelteti. A már említett első megfigyelésre 2007-ben került sor ugyancsak Kandahárban.

Azonban felmerülhet a kérdés: miért küld az Amerikai Légierő egy új fejlesztésű, minden bizonnyal elég drága pilóta nélküli repülőgépet Afganisztánba, ahol egy esetleges baleset után akár a tálibok kezébe is kerülhetne? A rossznyelvűek szerint azért, hogy a „lopakodó” segítségével felderítő bevetéseket hajtsanak végre Kína, vagy ami valószínűbb, Irán felett. Egy kevésbé krimibe illő válasz szerint csupán a tálibok ellen vetik be az eszközt.

Reméljük, hamarosan újabb információk látnak napvilágot a gépről, addig pedig szabad utat adunk a találgatásoknak.

47 hozzászólás “Rejtélyes UAV Afganisztánban”

  1. A csupaszrány az csak egy ötlet. Maga a szárny megalkotása akkor is feladat…

    Ennyi erővel mindenki hülye, mert a felhajtóerő termlődés bizonyítása és ötlete olyanoktól származik, mint Bernoulli (asszem) és első sikló és motors gépeket meg Lilienthal és Wright fivérek hozták össze. Tehát semmi újdonság 100-300 éve, mert mindenki szárnyat használ és mindenki hülyes és csak belőlük él?

    Komolyan mondom megáll az ész.

    A mai repülés és űrhajózás alapja a számítógép. Anélkül ma fel sem szállna egy vadászgép. A tervezés alapja is ma, a számítógépes modellezés és tervezés. A gyártásban is ott vannak mindenütt.
    A számítógéphez meg semmi köze a náciknak…

    Szuperszónikus repülés? Az sem német érdem. Stb.

    Egyéb elmés megjegyzés?

  2. Nincs fuggoleges vezersik es toloero vektor elteritot sem latok. Megis hogyan tudjak a gepet eredmenyesen iranyitani ?
    A gepet tuti hogy nem Talibok elleni kemkedesre hasznaljak, azert ilyen titkos a project. 2007-ben mar elesben repult, de meg sincs rola semmi[nagyon minimalis] info. Ezt jol titokban tartottak,peldatlanul.

  3. Hát, szerintem elképzelhető, hogy nem vagy tisztában a Spirit méreteivel és/vagy céljávál. Nem jellemző, hogy manőverező légiharcra tervezték volna. Mindössze arra, hogy észrevétlenül berepüljön az ellenséges légtérbe, célba juttassa a rakományát és visszatérjen bázisára. A B-52-nek van függőleges vezérsíkja, mégsem gyártják vele sorra az orsókat. És csak tízenpár tonnával nagyobb az üres tömege, mint a Spiritnek.

    Ez az UAV hasonló, mint a B-2. Csak jóval kisebb méretű, és nem robbanószereket cipel, hanem kamerákat vagy elektronikai felderítő eszközöket. Szóval egyáltalán nincs szüksége kiemelkedő manőverezőképességre.

    De ha ezt szeretnéd hallani, hát tessék: az UAV törzsén és szárnyvégein kis manőverező ionhajtóművek vannak elhelyezve. És azért van róla ilyen kevés fotó, mert legtöbbször nem földi bázisokról üzemel; ugyanis miután elvégezte feladatát, nyit egy hipertér ablakot és pár pillanat alatt meg is érkezik a Szaturnuszon lévő amerikai támaszpontra.

  4. Nagyon vicces egy fiu [lany?] vagy Liverbird. Azt en is levettem hogy a kis csupaszarny UAV hasonlo modon repulhet mint a B-2.
    Azt hiszem tulsokat nezel urhajos filmeket vagy jatszol Jedi-s jatekokkal. Hat ilyen vagy, majd egyszer felnolsz.

  5. Ki beszelt arrol hogy a B-2 manoverezo legiharcokat vegez? En ilyet nem irtam, de ha Te megis ezt latod a monitorodon, akkor menj el a szemeszetre. A B-52 meg hogy jon az RQ-170-hez? Vazzeg,mi bajod van?
    Virgacsot hozzott a Mikulas?

  6. 1. Fiú
    2. Arra akartam utalni, hogy attól, mert csupaszárny, nem jelenti azt, hogy szinte csak egyenes vonalban tud repülni. A mai fly by wire rendszerekkel nem okoz gondot egy csupaszárny gép vezérlése. A B-52-est meg a függőleges vezérsík miatt írtam, neki van. Azt írtad, nem látsz az RQ-170-esen vezérsíkot (jól látod). Azt is írtad, hogy szerinted emiatt a Spirit is nagyon szarul vezethető. Erre írtam én a B-52-est. Neki van vezérsíkja, mégsem egy légiharcos. Pedig nem olyan nagyon sokkal nagyobb, mint a Spirit. Szóval arra akartam csak utalni, hogy függőleges vezérsík nélkül s van élet. Afféle sarkítás akart lenni.

    Egyébként van egy alapvető különbség a Spirit és az RQ-170 vezérlése között. Legyen egy idézet a HTKA.hu, Aim-120 billentyűzetéből származó B-2 cikkéből:

    “A hátul, középen elhelyezkedő „hódfarok” tölti be a magassági trimm szerepét, de az elevonokkal együtt a turbulenciák kiegyenlítésében is szerepet játszik.”

    Na ilyen nem látszik a 170-esen.

    Remélem nem hagytam ki semmit. Ja, a sci-fi-s dolog is sarkítás akart lenni. Mert igazából már a kérdésed is furcsa volt nekem. Mert mivel mással irányítanák a gépet, ha nem kormánylapokkal (és láthatóan nincs TVC)??

  7. Orulok neki,hogy ilyen stilusban is tudsz irni. Korabbi kerdesem azert mereszeltem feltenni, mert abban biztam ,hogy talan vkinek van nemi extra infoja eme UAV-hoz. Ezek szerint nagyon nincs.
    Vhogy sejtettem hogy az iranyitasa fly by wire, meghogy teli van egy rakas szenzorral amik alapjan az iranyito sz.gep vezeti a gepet.
    Miert nem lehetett mar elozoleg is egy ilyen hsz-t irnod?

  8. > A számítógéphez meg semmi köze a náciknak…

    Konrad Zuse. A Me-262 éjszakai vadász prototípusban relés számítógép vitte célra az agancsos radar alapján a gépet.

    > Szuperszónikus repülés? Az sem német érdem. Stb.

    Feltalálták a deltaszárnyat, az előrenyilazott szárnyat, a V-2-est, megtervezték a Silbervogelt. Sőt, a Me-262 túllépte a hanghatárt is berepülésen!

  9. A FARS azt jelentette, ami még durvább, hogy eltérítették az iráni hadsereg hekkerei, és utána sikerült viszonylag kis sérüléssel földre vinniük. Ha ez igaz, nagy blama, mert így a legújabb US csökkentett észlelhetőségű UAV technológiára tehetik rá a mancsukat ők, és kínai elvbarátaik.

    Az amcsik egyelőre tagadnak, de ezt tették az Oszamás Silent Hawkkal kapcsolatban is. Ha esetleg az irániak posztolnak fotókat az eszközről, akkor elég egyértelmű lesz a dolog.

    Komoly kérdés, hogy hogyan vették észre. El tudom képzelni, hogy valamilyen módosított rendszerrel (lásd Dani Zoltán), de az is lehet, hogy kaptak egy fülest valakitől.

  10. Puma. Pannon Puma

    Mivel Irán USA gépet nem lőhet le – már csak elvi okok miatt sem, az alábbi esetek fordulhatnak elő:

    Nem átcsalták, hanem mint kettős ügynököt átküldték !

    Ha mégsem, akkor sem lelőtték hanem műszaki hiba volt.

    Ha az sem, akkor a pilóta a rossz időjárás – sok eső, havazás – miatt eltévedt a sivatagban.

    D D

  11. Puma. Pannon Puma

    Idén julius 21.-én jelentette Irán,hogy Qum város közelében rakétákkal ( sic! ) lelőttek egy drónt.
    A hírek szerint vagy GH vagy Sentinel volt. Az irániak nem csináltak abból titkot,hogy a roncshoz orosz szakértőket várnak.

    Fénykép vagy más megerősítés azóta sem áll rendelkezésre !

  12. ?

    Nem ezzel pont nem lehet exportsikereket elérni, hogy a Tanganyikával egy ligában játszóként bemutatott Irán leszedte a létező legnagyobb “vadakat”.

    A 2 típus reverse-je pedig úgy lett elismerve, hogy azt az USA elítélte…

    A lelövések évek óta zajlnak, én szoktam is írogatni ide. Idén már elég sok történt és ez csak 2011.

  13. A hírek szerint vagy GH vagy Sentinel volt. Az irániak nem csináltak abból titkot,hogy a roncshoz orosz szakértőket várnak.

    Úgy árdul már el, hogy a +10 km magasan repülő GH-t mive lőtték volna le. Az már nehéz légvédelem kategória.

    Ha akkor biztos mutogatnák tvben, meg mindenhol, hogy legyőzték a gonoszt. Egyértelmű nagy pr győzelem lenne.

    Kb. Arról az országról beszélnük, aki a félnevetséges rakéta tesztjét is megphotoshoppolta…

  14. Puma. Pannon Puma

    ” Úgy árdul már el, hogy a +10 km magasan repülő GH-t mive lőtték volna le. Az már nehéz légvédelem kategória. ”

    Én nem gyártom a híreket ! Nincs mit elárulnom !

    Amúgy meg a HTKA hírei alapján Iránban ismerik mi az a rakéta !

    Ja, egy ilyen drónt még akár F-14-is lelőhették….

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.