|

A Notrhop kihátrál az UCAV-tenderből

Az eddig talán legnagyobb esélyesnek tartott Northrop Grumman-nál úgy döntöttek, hogy mégsem indulnak az Amerikai Haditengerészet első hajófedélzeti UAV beszerzésére kiírt tenderén.

Az amerikai mamutvállalat már több mint egy évtizede elkezdett foglalkozni egy repülőgép-hordozók fedélzetéről is üzemeltethető pilóta nélküli géppel. Ennek eredménye lett a 2011. február 4-én először a levegőbe emelkedő X-47B Unmanned Combat Air System Aircraft Carrier Demonstration (UCAS-D)  technológiai demonstrátor, mely egyedüli típusként hajtott végre pilóta nélküli fel-, illetve leszállásokat egy repülőgép-hordozó fedélzetéről. (A prototípus karrierjének fontosabb állomásairól mi is folyamatosan beszámoltunk, ezekről ide kattintva olvashatnak többet az érdeklődők.)

Az X-47B kialakítása minden valószínűség szerint nem köszön majd vissza tanker rokonáról | Fotó: NAVAIR ,

Mindezen gyűjtött tapasztalatok ellenére – mellyel jelentős előnyt szereztek konkurenseikkel szemben – a vállalat vezetői úgy döntöttek, kihátrálnak az MQ-25A Stingray pilóta nélküli légi utántöltő beszerzésére kiírt tenderről.

A cég fejesei által október 25-én bejelentett döntést a vezérigazgató, Wes Bush hosszasan indokolta: „Hadd tisztázzam, amikor ilyen lehetőségeket keresünk, a célunk nem csupán a győzelem. Nagyszerű érzés nyerni, azonban ha nem tudjuk kivitelezni és leszállítani a terméket a megrendelőnek, akkor valamit elrontottunk. Ha az Egyesült Államoktól vagy bármilyen szövetséges országtól kapunk megbízást, az egy bizalmi szálat hoz létre a két fél között. Nem engedhetjük meg azonban egy ilyen szál elszakadását, ezért az ajánlatkérést minden esetben alaposan megvizsgáljuk, és eldöntjük, hogy tudjuk e vállalni az ott leírtakat.”

Bush kiemelte, hogy a korábban a cégekhez kiküldött ajánlatkérésben (Request for Proposal, RFP) szereplő követelmények miatt hozták a döntést, miszerint elállnak a megmérettetéstől. A másik 3 pályázó, a Boeing, a Lockheed Martin és a General Atomics továbbra is futja győzelemhez szükséges köröket. A pályázat eredményének kihirdetésére 2018-as költségvetési év végén kerülhet sor.

Művészi koncepció a General Atomics UCAV tenderre benyújtott típusáról | Forrás: news.usni.org ,

A Northropnál eredetileg egy lopakodó csapásmérő tervezésével számoltak, ennek megfelelően készítették az X-47B-t is. A sikeres tesztek óta azonban a U.S. Navy elképzelése az első hajókra szánt UCAV-ról jelentősen megváltozott, a csupaszárny, lopakodó csapásmérő helyett egy támadó szerepkör betöltése mellett utántöltésre is alkalmas platformra vágynak. Az így kialakult koncepció azonban még a legnagyobb repülőgépgyárak számára is fejtörést okoz, ezért kompromisszumként a U.S. Navy vezetői beleegyeztek, hogy lemondanak a kiváló “lopakodó” tulajdonságok meglétéről.

A váltás indoka, hogy míg a csapásmérő szerepkört  megfelelően betöltik az F/A-18E/F-ek és az F-35C-k, az utántöltésre jelenleg nincs külön specializált típusuk. A Super Hornetek a D-704-es konténer segítségével látják el a feladatot, 4 póttartállyal és 6 légiharc rakétával felfegyverkezve támogathatják földi célpontok ellen induló társaikat. Ez azonban csak szükségmegoldás, és a U.S. Navy minél hamarabb szeretné látni a Stingrayt a hajókon települő ezredek kötelékében. Emiatt került be az elvárások közé, hogy az új típus képes legyen a Super Hornetek által hordozott D-704-es utántöltő konténer használatára.

Forrás: air-attack.com ,

Ezek a döntések viszont mind a Northrop Grumman konkurenseinek malmára hajtják a vizet. Ugyan még nem tisztázódott, hogy a vállalat egy, az X-47B alapján továbbfejlesztett típussal, vagy teljesen új koncepcióval fut neki a pályázatnak, de előbbi terén már jelentős tapasztalatot szereztek, elég csak a B-2-re vagy a B-21-es tenderre gondolni. Augusztusban az Aviation Week által kiszivárogtatott fotónak köszönhetően került nyilvánosságra, hogy próbálkoztak a D-704-es felszerelésével a csupaszárny UCAV-ra. Azonban így elvesztik az alacsony észlelhetőséget, mely a csupaszárny konstrukció kiválasztásának első számú érve, figyelembe véve mindezt pedig már érdemesebb lenne egy hagyományos, szárny-törzs-farok elrendezésű típus kifejlesztése. A Northrop-nál viszont már nem látják értelmét belekezdeni egy új alapokra helyezett gép tervezésébe, talán a tapasztalatok hiánya, talán a konkurens típusok fejlesztésének előrehaladottsága, talán teljesen más ok miatt.

X-47B D-704-es utántöltő konténerrel | Forrás: aviationweek.com ,

Jelenleg a Super Hornetek repülési idejének 20-30%-át teszik ki az utántöltő bevetések, jelentősen zabálva a gépek üzemidejét. Az MQ-25A képében a haditengerészet egy hatékonyabb tankert szeretne üzembe állítani, mely alkalmas 15 000 font (megközelítőleg 6803 kg) kerozin átadására 500 tengeri mérföldre, azaz 926 kilométerre a hordozótól. Ezzel megduplázható a csapásmérő kötelékek hatósugara, akár 1296 kilométerre is kibővítve azt.  Ugyan még hivatalos szolgálatba állítási időpont nincs, a haditengerészet műveleti parancsnoka, John Richardson admirális 2019-re szeretné realizálni a képességet.

Fórum hozzászólások

  • The Northrop Grumman X-47B is a demonstration unmanned combat air vehicle (UCAV) developed by the American military defense technology company Northrop Grumman.
    This video shows X-47B UCAV in action and includes footage of the X-47b during several types of test to find out if the unmanned UFO like aerial vehicle will become the future of US jet fighters.
  • Python
    ...The Northrop Grumman X-47b during several types of test to find out if the unmanned UFO like aerial vehicle will become the future of US jet fighters...
    Fighter??? Érdekes, erről eddig nem volt szó....

    Eredetileg UCLASS (Unmanned Carrier Launched Aerial Strike and Surveillance) feladatkört szántak neki (mármint a fejlesztett verziónak mert a X-47b ugyebár - ahogy a neve is mutatja - csak egy technológiai demonstrátor volt), de jelenleg a NAVY anyahajó fedélzeti csapásmérőinek - azért hogy visszanyerjék a korábbi időszakokra jellemző harci hatótávolságukat - sokkal inkább egy tankerre van szükségük.
  • A UCAS-D tesztek befejeződtek, mindkét gépet visszaviszik a Northrop telepére. Az első példány szállításra előkészítve:

    [​IMG]
  • rudi
    Palmdale, California
    http://www.aviationanalysis.net/2017/08/modified-x-47b-unmanned-aircraft-breaks-cover.html
    [​IMG]

    Egy módosított WARP utántöltő konténerrel felszerelt X-47B

    [​IMG]
    Ez még nem az MQ 25 Stingray viszont érdekes.

    Már teljesen összekavarták ezt a valaha jobb sorsra érdemes programot... Azért én remélem, hogy végül mégis egy olyan típus fog nyerni, aminél meglesz a "stealth" képesség/lehetőség is... Hátha közben meggondolják magukat és egyszer majd több lehet sima pilóta nélküli tankergépnél.
  • wolfram
    Már teljesen összekavarták ezt a valaha jobb sorsra érdemes programot... Azért én remélem, hogy végül mégis egy olyan típus fog nyerni, aminél meglesz a "stealth" képesség/lehetőség is... Hátha közben meggondolják magukat és egyszer majd több lehet sima pilóta nélküli tankergépnél.
    Mi esélyt látsz rá azután,hogy az oroszok vagy perzsák(mind1 is) egy vagy két URAL platónyi cuccal átvették egy RQ-170 felette az irányítást és leszálltak vele oda ahová az úri kedvük diktáta?Vagy úgy gondolod,hogy egy olyan UAV-ban ami képmkedésre van kihegyezve elavultabb biztonsági rendszerekkel rendelkezik mint ez?
  • dudi
    Mi esélyt látsz rá azután,hogy az oroszok vagy perzsák(mind1 is) egy vagy két URAL platónyi cuccal átvették egy RQ-170 felette az irányítást és leszálltak vele oda ahová az úri kedvük diktáta?Vagy úgy gondolod,hogy egy olyan UAV-ban ami képmkedésre van kihegyezve elavultabb biztonsági rendszerekkel rendelkezik mint ez?
    Az RQ-170 egy távirányítású UAV. A J-UCAS/UCAS-D program pedig a nagymértékben autonóm UCAV-kről szólt...

    http://www.boeing.com/news/frontiers/archive/2005/august/cover1.html

    http://boeing.mediaroom.com/2005-08-10-Two-Boeing-X-45As-Complete-Graduation-Combat-Demonstration

    Egy magas fokon autonóm gép irányítását meg messze nem olyan könnyű átvenni, mint egy tisztán távirányítottét. Inkább már ahhoz van közelebb, mintha valaki mondjuk egy F-35-ös irányítását akarná átvenni a pilótától.
  • rudi
    Nos úgy tűnik itt a vége az X-47-nek...:(
    A Northrop Grumann úgy döntött nem vesz részt a továbbiakban az MQ-25 Stingray projektben az X-47-tel...
    http://www.thedrive.com/the-war-zon...n-navys-watered-down-tanker-drone-competition
    Én bízom benne hogy nem kukázzák véglegesen a projektet, mert STEALTH csapásmérő drónként lenne benne fantázia.
    Kukázzák, mert nincs megrendelés rá. Az US NAVY éltette a projektet, mert bízott benne, hogy majd lopakodó UCAV-ként egyszer megrendelheti. Ez akkor volt, amikor az US NAVY-n belül a drónpárti vezetők voltak nyeregben. Az utóbbi években a drónpárti vezetők helyét több ex-pilóta vette át, akik az ember vezette gépeket preferálják. Már az egész MQ-25 Stingray elképzelés egy mellékvágány, hogy valamilyen szinten megmentsék az egész koncepciót a NAVY számára.

    A Northrop Grumman is azért szállt ki, mert amíg még a másodlagos csapásmérő képesség / felderítő képesség komolyabban számított volna a tenderen, addig lehetett volna esélye. Csakhogy a NAVY nem így állapította meg a RFP-t, és menet közben sem változtatott rajta. Közben a Boeing, Lockheed és General is szépen hozta az elképzeléseit, amelyek az elsődleges (tanker) feladatkörre sokkal alkalmasabbak voltak, mint az X-47B, amelynél pont te raktad be, hogy külső buddy-tankkal próbálkoztak. Letesztelték, feltehetően kiderült, hogy rohadtul nem fog ez működni, úgyhogy inkább nem pazarolnak rá több pénzt.

    Ennyi...

    Az US NAVY nem hiszem, hogy olyan programot erőltetne, amely az F/A-XX programot veszélyezteti...
  • Cifu
    Kukázzák, mert nincs megrendelés rá
    Én abban bízom hogy a jelenleg zajlanak olyan programok hogy 4+ gen. gépek harcértékét azzal próbálják feldobni hogy UCAV drónokat sorolna be melléjük és az ember vezette gép részben drón vezérlő központtá alakul. (ld: USA - Loyal Wingman project, EU: nEUROn project)
    Ilyen feladatra az USA-ban - a QF-16-osok helyett - szerintem optimális lenne egy X-47 alapokon fejlesztett UCAV.
  • rudi
    Én abban bízom hogy a jelenleg zajlanak olyan programok hogy 4+ gen. gépek harcértékét azzal próbálják feldobni hogy UCAV drónokat sorolna be melléjük és az ember vezette gép részben drón vezérlő központtá alakul. (ld: USA - Loyal Wingman project, EU: nEUROn project)
    Ilyen feladatra az USA-ban - a QF-16-osok helyett - szerintem optimális lenne egy X-47 alapokon fejlesztett UCAV.
    Az, hogy ilyen programok futnak, még elég kevés reményt adnak egy bizonyos UCAV program számára. Az US NAVY például folyton lebegteti az F/A-XX esetében azt, hogy két változat lenne - egy pilótával, és egy pilóta nélkül (optionally manned). Ez alapján a NAVY inkább azt szeretné, hogy ha az F/A-XX vegye fel ezt a feladatkört.

    Az USAF esetében még kevésbé tiszta a kép, ugyanis az ő "saját" UCAV programjukat, az X-45-ösöt még simábban végezték ki. A B-21 esetében is lebegtették a dolgot, majd elvetették...
  • Ezt a feladatot -nemlopakodó, tanker/esetleg támadó feladattal drón- a pár száz(ezer?) konzervált RF-4 Phantom megoldaná. Lásd: célpontgép Phantomok utántöltő konténerrel "díszítve".
    Több ezer üzemóra all a sivatagi tárolóban.

    Jutalékot kérek! ;)

    DE: az túl olcsó lenne, nem nyer rajta vmelyik gyártó "kicsit"/NAGYON sokat.

    Vmelyik gyártó ismét NagyoT lobby-zott.
  • LMzek
    Ezt a feladatot -nemlopakodó, tanker/esetleg támadó feladattal drón- a pár száz(ezer?) konzervált RF-4 Phantom megoldaná. Lásd: célpontgép Phantomok utántöltő konténerrel "díszítve".
    Több ezer üzemóra all a sivatagi tárolóban.

    Jutalékot kérek! ;)

    DE: az túl olcsó lenne, nem nyer rajta vmelyik gyártó "kicsit"/NAGYON sokat.

    Vmelyik gyártó ismét NagyoT lobby-zott.
    1., A Phantom sose az olcsó üzemóráiról volt híres, és fénykorában is minden repült órájára 18-20 karbantartási munkaóra kellett!!
    2., Jelenleg is 1000 fölötti pilóta hiányzik az USA fegyveres erőknél, ki repülne ezekkel a tanker-Phantomokkal?!! Nem véletlen hogy drónnal akarják megoldani, és nem is lehetetlen hiszen a légitankolás közel sem olyan komplex feladat mint egy harci bevetés.
  • emel
    1., A Phantom sose az olcsó üzemóráiról volt híres, és fénykorában is minden repült órájára 18-20 karbantartási munkaóra kellett!!
    2., Jelenleg is 1000 fölötti pilóta hiányzik az USA fegyveres erőknél, ki repülne ezekkel a tanker-Phantomokkal?!! Nem véletlen hogy drónnal akarják megoldani, és nem is lehetetlen hiszen a légitankolás közel sem olyan komplex feladat mint egy harci bevetés.

    A célgépek is "kvázi" drónok.

    A régi rendszerek cseréje/modernizálása, nem szükségesek kiépítése a karbantartási gondot szerintem orvosolhatja.
    Ha lenne rá szándék.

    De -gyanítom- pénz van, ezért a "takarékos" verzióra szándék nincs.
  • Nem egy kiforott konstrukció még, már csak azért sem mert nem voltak pontosan meghatározva a feladatai sem, miközben az embervezette gépek egyelőre nagyságrendekkel többet tudnak. Miért kellene megrendelniük? A jövő egyértelműen az UCAV-oké de a korlátozott hellyel rendelkező és korlátozott utánpótlási sajátosságú hajóknál vannak sokkal alkalmasabb helyek kísérletezni és tapasztalatot gyűjteni.
  • rudi
    Nos úgy tűnik itt a vége az X-47-nek...:(
    A Northrop Grumann úgy döntött nem vesz részt a továbbiakban az MQ-25 Stingray projektben az X-47-tel...
    http://www.thedrive.com/the-war-zon...n-navys-watered-down-tanker-drone-competition
    Én bízom benne hogy nem kukázzák véglegesen a projektet, mert STEALTH csapásmérő drónként lenne benne fantázia.
    Remek... Mondjuk lehetett rá számítani.
    És őszintén megmondva, én már azon sem csodálkoznék, ha végül az MQ-25 UCAAS program is kompletten kukázásra kerülne.
  • wolfram
    Remek... Mondjuk lehetett rá számítani.
    És őszintén megmondva, én már azon sem csodálkoznék, ha végül az MQ-25 UCAAS program is kompletten kukázásra kerülne.
    Ott sincs mindenre pénz ezek szerint. Már nincs.
  • zsolti
    Ott sincs mindenre pénz ezek szerint. Már nincs.
    Nem. A US Navy vezetésében levő ex pilóták ott vágnak alá az UCAV programoknak, ahol tudnak. Félelmetesen ostoba döntés az, amit az X-47B-vel művelnek. Ami az USA-ban történik az elmúlt 10-20 évben egyszerűen nevetséges a hidegháborús tökösséghez képest. Egy csapat balfasznak tűnik a mai jenki vezetés.
  • molnibalage
    Nem. A US Navy vezetésében levő ex pilóták ott vágnak alá az UCAV programoknak, ahol tudnak. Félelmetesen ostoba döntés az, amit az X-47B-vel művelnek. Ami az USA-ban történik az elmúlt 10-20 évben egyszerűen nevetséges a hidegháborús tökösséghez képest. Egy csapat balfasznak tűnik a mai jenki vezetés.
    Most már csak az a kérdés, hogy mi lesz a folytatás?
    Nem mindegy, hogy marad ez a színvonal - netán még romlik is e, vagy előbb utóbb lesz javulás. Na meg mikor?

Ugrás a fórum topichoz