|

A Boeing is csatába száll Németországban

Ahogy arról a hónap elején mi is beszámoltunk, Németországban újfent napirendre került a Panavia Tornado vadászbombázók leváltásának ügye. Az 1980-as évek óta szolgálatban álló típus még most is a Luftwaffe egyik igáslova, ám az idő hamarosan eljár a flotta felett. Mivel pedig igen komoly, több tízmilliárd eurós üzletről van szó, a nyugati világ repülőgépgyártói egymás után jelentkeznek be Berlinnél. Legutóbb az F-35 került a reflektorfénybe, miután a Lockheed Martin illetékesei Németországban mutatták be terméküket a helyi vezetőknek – most pedig a legfőbb amerikai konkurens, a Boeing a soros.

A Reuters értesülései szerint ugyanis Berlin írásos formában nyújtott be kérelmet a Boeing felé, amelyben információkat kérnek az F-15 és az F/A-18E/F típusokról. Előbbi esetében nem neveztek meg konkrét változatot, de minden bizonnyal az F-15E Strike Eagle valamelyik leszármazottja, feltehetően az F-15SE Silent Eagle iránt érdeklődnek a németek. Ha minden igaz, a kérelemben olyan adatok átadását is felvetették, amik titkosnak minősülnek, így a Pentagon jóváhagyására van szükség ahhoz, hogy megosszák őket Németországgal.

F-15SE Silent Eagle | Fotó: Boeing ,

További fejlemény, hogy a Boeing delegációja november folyamán szintén ellátogat majd Németországba, hogy személyesen egyeztessenek repülőgépeik eladásáról. A híreket egyébként a Boeing megerősítette, hozzátéve, hogy a kanadai és nagy-britanniai botrányok után bíznak benne, hogy Németország képében egy megbízható és korrekt üzleti partnerre lelnek.

Mint ismeretes, a külföldi típus beszerzése mellett Németország felvetette egy saját fejlesztési program elindításának lehetőségét is. Ez azonban már inkább a Eurofighter Typhoon, mint a Tornado váltótípusának kifejlesztésére irányulna, hiszen utóbbit 2025 környékén nyugdíjba kell küldeni – de legkésőbb 2030-ig mindenképpen. A tapasztalatok szerint viszont ennyi idő közel sem elég egy modern vadászbombázó kifejlesztésére és szolgálatba állítására, úgyhogy logikus lépésnek tűnhet a Tornadót egy már rendelkezésre álló, kiforrott utóddal helyettesíteni.

Fórum hozzászólások

  • borisz
    Volt már?
    Érdekes az angol megközelítéshez képest. Tudtommal a JP-223 konténereket azokat nem dobták le. Bár lehet, hogy ennél is a vészmegoldást mutatta be generálisnak, némi ferdítéssel.

    A '80-as évek végén és után ilyesfajta profillal nekimenni a szovjet légvédelemnek irgalmatlan veszélyes lett volna, a VSz országok ellen még so-so.


  • Farewell Tornado: When the Tornado is withdrawn from service on 31 March it will bring to an end four decades of service during which the aircraft has formed the backbone of UK airpower. Three training variants of the Tornado have received special markings including a camouflage scheme which the Tornado sported in its early career.
  • Terminator


    Farewell Tornado: When the Tornado is withdrawn from service on 31 March it will bring to an end four decades of service during which the aircraft has formed the backbone of UK airpower. Three training variants of the Tornado have received special markings including a camouflage scheme which the Tornado sported in its early career.
    Foglaljuk keretbe, így nézett ki az elején a briefing.
  • Terminator
    Ott voltál valahol megnézni a 3 nap alatt?
    Itt repültek el majdnem a fejem felett, de sajnos csak bámulni tudtam őket mert dolgoztam. (Kiáltam a benzinkút közepére és a vevőkkel együtt bámultunk) :(
  • molnibalage
    Azért valahol elképesztő, hogy pont a legfejlettebb Tornado gépeket vonják ki először...
    "Előfordulhat" hogy azokból fogyott ki legelőször a max élettartam, vagyis az ángliusok - ha már van - akkor használták is becsülettel, nem csak a piros vonalon porosodtak! :):hadonaszos:
  • emel
    "Előfordulhat" hogy azokból fogyott ki legelőször a max élettartam, vagyis az ángliusok - ha már van - akkor használták is becsülettel, nem csak a piros vonalon porosodtak! :):hadonaszos:
    A hadrafohatóságuk nem volt a csúcson, brit topicok szerint minimális darabszámmal repültek otthon- a spotterek nézték az oldalszámokat, (ez lehetett takarékosság is, mert azért áttelepüléseket még utolsó ideőkig végrehajtottak).
    A britektől nem meglepő, hogy képességeket hagynak el, lásd a Harrierek kivánosra (akár a Sea Harrier mk2-k kivonása, mely kvázi légvédelem nélkül hagyta a hordozóikat. aztán az GFR7/9 Harrierek kivonása melyek viszont kiváló alkatrészbázisok lettek az usákoknak. (utóbbit nagyon meg is bánták a britek, de már nem tudták visszavásárolni kis részüket sem. A Cometből kialakított Nimród parvédelmi, járőrgép kivonása - aztán szinte napjainkig a GIUK-ot nem volt brit gép amely ellenőrizze. A Franciák vették át Atlantic-al, meg az amcsik.. Előtte is voltak ilyen húzásaik.
  • jani22
    Hang a lényeg. :)

    Szép gesztus volt a háromgépes országjárás, de azért hiányérzetem volt.... ez azért már elég jól nézett ki.

    (De még mindig nem értem, hogy a RIAT-on ezt miért nem volt a program része. Amikor előtte néhány nappal London felett is megcsinálták.)





    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
  • Én nagyon bírom ezt a gépet ... sajnálom hogy sokszor mostohán bánnak vele.....Mindig az jut eszembe róla mintha az F111 földimalac kis öccse lenne:)
  • Terminator
    Szép gesztus volt a háromgépes országjárás, de azért hiányérzetem volt.... ez azért már elég jól nézett ki.

    (De még mindig nem értem, hogy a RIAT-on ezt miért nem volt a program része. Amikor előtte néhány nappal London felett is megcsinálták.)





    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Klasszik zöld-szürke festét. Imádom. Nekem az az igazi Tornado, a GR.1.

    deze75
    Én nagyon bírom ezt a gépet ... sajnálom hogy sokszor mostohán bánnak vele.....Mindig az jut eszembe róla mintha az F111 földimalac kis öccse lenne:)
    Mert kb. az. Amikor megjelent, akkor egyes vonásaiban még az F-111D-t is űberelte, viszont TGP hiányában az F-111F PGM képessége nem volt. Még a Sivatagi Vihar alatt is kölcsönzött (?) vietnámi Pave Spikeot használtak, a TIALD asszem éppenhogy elkészült. néhányat oda tudtak vinni. Bár a Buccaneer gépeken is volt Pave Spike, ha éppen jutott rá.
  • molnibalage
    Klasszik zöld-szürke festét. Imádom. Nekem az az igazi Tornado, a GR.1.


    Mert kb. az. Amikor megjelent, akkor egyes vonásaiban még az F-111D-t is űberelte, viszont TGP hiányában az F-111F PGM képessége nem volt. Még a Sivatagi Vihar alatt is kölcsönzött (?) vietnámi Pave Spikeot használtak, a TIALD asszem éppenhogy elkészült. néhányat oda tudtak vinni. Bár a Buccaneer gépeken is volt Pave Spike, ha éppen jutott rá.
    Konkrétan Buccaneer gépek végezték a célkijelölést a Pave Spike konténerekkel.
  • Montezuma
    A helyzet még ennél is rosszabb, a bevethető Tájfunk gépek száma mindösszesen 37 db.
    Ez azt jelenti, hogy a német légierő mindössze 29+37= 66 darab részben(!!!) korszerűnek mondható harci géppel rendelkezik.
    Ehhez képest az oroszok csak idén több új vadászgépet állítottak rendszerbe, mint a bevethető teljes német légierő!!!
    http://www.globoport.hu/141832/ocskavasakkal-bombaznak-az-iszlam-allamot/
    Tartok tőle, hogy összNATO szinten sem sokkal jobb a valós helyzet, főleg az európai hatalmakat illetően.
    Persze hogy Trump ki van akadva az Európai NATO államokat.
  • molnibalage
    Klasszik zöld-szürke festét. Imádom. Nekem az az igazi Tornado, a GR.1.


    Mert kb. az. Amikor megjelent, akkor egyes vonásaiban még az F-111D-t is űberelte, viszont TGP hiányában az F-111F PGM képessége nem volt. Még a Sivatagi Vihar alatt is kölcsönzött (?) vietnámi Pave Spikeot használtak, a TIALD asszem éppenhogy elkészült. néhányat oda tudtak vinni. Bár a Buccaneer gépeken is volt Pave Spike, ha éppen jutott rá.
    Úgy tudom, a Bucaneerek végezték a megvilágítást a Tornadoknak.

Ugrás a fórum topichoz