|

A Boeing is csatába száll Németországban

Ahogy arról a hónap elején mi is beszámoltunk, Németországban újfent napirendre került a Panavia Tornado vadászbombázók leváltásának ügye. Az 1980-as évek óta szolgálatban álló típus még most is a Luftwaffe egyik igáslova, ám az idő hamarosan eljár a flotta felett. Mivel pedig igen komoly, több tízmilliárd eurós üzletről van szó, a nyugati világ repülőgépgyártói egymás után jelentkeznek be Berlinnél. Legutóbb az F-35 került a reflektorfénybe, miután a Lockheed Martin illetékesei Németországban mutatták be terméküket a helyi vezetőknek – most pedig a legfőbb amerikai konkurens, a Boeing a soros.

A Reuters értesülései szerint ugyanis Berlin írásos formában nyújtott be kérelmet a Boeing felé, amelyben információkat kérnek az F-15 és az F/A-18E/F típusokról. Előbbi esetében nem neveztek meg konkrét változatot, de minden bizonnyal az F-15E Strike Eagle valamelyik leszármazottja, feltehetően az F-15SE Silent Eagle iránt érdeklődnek a németek. Ha minden igaz, a kérelemben olyan adatok átadását is felvetették, amik titkosnak minősülnek, így a Pentagon jóváhagyására van szükség ahhoz, hogy megosszák őket Németországgal.

F-15SE Silent Eagle | Fotó: Boeing ,

További fejlemény, hogy a Boeing delegációja november folyamán szintén ellátogat majd Németországba, hogy személyesen egyeztessenek repülőgépeik eladásáról. A híreket egyébként a Boeing megerősítette, hozzátéve, hogy a kanadai és nagy-britanniai botrányok után bíznak benne, hogy Németország képében egy megbízható és korrekt üzleti partnerre lelnek.

Mint ismeretes, a külföldi típus beszerzése mellett Németország felvetette egy saját fejlesztési program elindításának lehetőségét is. Ez azonban már inkább a Eurofighter Typhoon, mint a Tornado váltótípusának kifejlesztésére irányulna, hiszen utóbbit 2025 környékén nyugdíjba kell küldeni – de legkésőbb 2030-ig mindenképpen. A tapasztalatok szerint viszont ennyi idő közel sem elég egy modern vadászbombázó kifejlesztésére és szolgálatba állítására, úgyhogy logikus lépésnek tűnhet a Tornadót egy már rendelkezésre álló, kiforrott utóddal helyettesíteni.

Fórum hozzászólások

  • A helyzet még ennél is rosszabb, a bevethető Tájfunk gépek száma mindösszesen 37 db.
    Ez azt jelenti, hogy a német légierő mindössze 29+37= 66 darab részben(!!!) korszerűnek mondható harci géppel rendelkezik.
    Ehhez képest az oroszok csak idén több új vadászgépet állítottak rendszerbe, mint a bevethető teljes német légierő!!!
    http://www.globoport.hu/141832/ocskavasakkal-bombaznak-az-iszlam-allamot/
    Tartok tőle, hogy összNATO szinten sem sokkal jobb a valós helyzet, főleg az európai hatalmakat illetően.
  • [​IMG]
    Link: http://www.iairforce.com/sites/webfiles/aircraft/Tornado/Tornado-Cutaway-001g.gif

    [​IMG]
    Link: http://zarco-macross.wdfiles.com/local--files/wiki:panavia-tornado/0361-02-2-7.jpg

    [​IMG]
    Link: http://zarco-macross.wdfiles.com/local--files/wiki:panavia-tornado/0360-05-2-12.jpg
  • RAF Tornados use Stormshadow missiles for the first time against Daesh
    https://www.youtube.com/watch?v=onICVb47c1k
  • molnibalage
    Ez hogyan sikerült?
    Ha jól tudom ez úgy történt, hogy amikor az első Tornádó lezuhant akkor arra gyanakodtak, hogy a navigátor katapultálása után a pilóta képtelen felnyúlni a katapult fogantyúhoz, mert a légáram leszorítja a kezét. Ezért leszerelték egy Tornádó fülketetejét és úgy repültették. Ezzel meg is cáfolták ezt a lehetőséget.
  • Szóval a német légierő 75%-a bevetésre alkalmatlan állapotban van, a "harcképesek" felét meg a műszerfal csavarozása tartja földon. Nem lehet, hogy sejtenek valami balhét a közeljövőben és a földön levő gépeikkel inkább kimaradnának belőle?
  • Érdekes gép ez.

    Tulajdonképpen picit később jött ki, mint az F-15, mégis egy generáció lemaradásban van ahhoz képest.
    Ráadásul a többfeladatúságot sem tudták egy típuson belül megoldani, csak külön altípusokkal (mondjuk ez részben az F-15-re is áll).
  • tarzaan
    Érdekes gép ez.

    Tulajdonképpen picit később jött ki, mint az F-15, mégis egy generáció lemaradásban van ahhoz képest.
    Ráadásul a többfeladatúságot sem tudták egy típuson belül megoldani, csak külön altípusokkal (mondjuk ez részben az F-15-re is áll).
    Öööö, talán mert egyfeladatos low level csapásmérő volt a cél. Ez az európai F-111.

    Az F-15 meg rendelkezett csapásmérő képességel, csak nem használták ki az USAF-nál. Jóidős csapásmérése tökéletesen képes volt, pont annyira, mint az Osirakot szétkapó F-16A Block 1.
  • molnibalage
    Öööö, talán mert egyfeladatos low level csapásmérő volt a cél. Ez az európai F-111.

    Az F-15 meg rendelkezett csapásmérő képességel, csak nem használták ki az USAF-nál. Jóidős csapásmérése tökéletesen képes volt, pont annyira, mint az Osirakot szétkapó F-16A Block 1.
    De ettől még az egy generációs lemaradás tény. Az nem teszi szebbé a dolgot, hogy eleve ilyenre tervezték.
  • tarzaan
    De ettől még az egy generációs lemaradás tény. Az nem teszi szebbé a dolgot, hogy eleve ilyenre tervezték.
    Látom nem érted...

    Az Tornado kapcsán nem volt követelmény az, hogy 4. generációs manőverező képességű vadászgép legyen... Ergo - már elnézést - hülyeség és céltalan az összehasonlítás azzal. Ennyi erővel az A-5 Vigilane vadász képességeit hasolíthatnád az F-4J-hez...

    A megbízhatatlanságát leszámítva a Tornado a maga korában egy jó csapásmérő volt, robotpilótás TFR képességgel és vakbombázó képességgel. Csapsámérő képesség terén az F-15A közelében nem volt, ami csak jóidős volt, míg a Tornado éjszakai is repesztett 60 méteren vagy talán még alatta is. Vadászgépként meg nem lehet összemérni, nem nem annak készült.

Ugrás a fórum topichoz