|

Megtörtént az F-35 első “bemutatkozása” Németországban

Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, Németország nemrég információt kért az Amerikai Egyesült Államoktól a Lockheed Martin F-35 Lightning II beszerzésének lehetőségét illetően. Ez hangsúlyozottan nem jelentett és továbbra sem jelent konkrét szándékot, pusztán annak kapcsán került rá sor, hogy Berlin elkezdte összegyűjteni a Panavia Tornado lehetséges váltótípusait. Az összeurópai fejlesztésű, több feladatkörben is kiválóan alkalmazható típust 2025 és 2035 között, fokozatosan tervezi kivonni a Luftwaffe, a képességvesztés elkerüléséhez pedig ezzel párhuzamosan a váltótípus rendszeresítését is meg kell kezdeniük.

A Reuters hírügynökség jelentése szerint Berlin már választ is kapott az amerikaiaktól, aminek kapcsán szóvivőjük kiemelte: megszerezték az egyelőre feltétlenül szükséges információkat, de többről egyelőre nincs szó. A 2018 közepén esedékes döntés ugyanis nagyban függ attól, hogy a Tornadók egészen pontosan meddig maradhatnak szolgálatban – ha ugyanis elég ideig, akkor lehetséges, hogy a németek inkább egy saját fejlesztésű típus mellett teszik le a voksukat.

Az F-35 a Tornado helyére érkezhetne | Fotó: Bundeswehr ,

Az információkat e hét elején, egy kétnapos bonni találkozó keretében osztotta meg a Lockheed Martin projektfelelős gárdája a német katonai vezetés illetékeseivel. A gyártó közleménye szerint ismertették a program eddigi eredményeit, a típus jelenlegi és jövőbeni képességeit, valamint tájékoztatást adtak arról, hogy a német ipar milyen módon és mélységben tudna bekapcsolódni a repülőgépek gyártásába, ha Berlin az F-35 mellett dönt.

Azt pedig már a német kormány szóvivője tette hozzá az ügyhöz, hogy terveik szerint idén nyáron a Lockheed Martin mellett a Boeing illetékeseivel is szeretnének leülni információszerzési célzattal: utóbbi cég az F-15 és az F/A-18 legújabb változataival pályázhat eséllyel Németországban. Harmadik félként pedig a már említett, európai típus jöhet szóba, amit az Airbus hozna tető alá.

F-35 és ASRAAM első közös melója | Forrás: mbda-systems.com ,

A német ipari szereplők és a közvélemény egy része természetesen élesen bírálta a kormányt, amiért egyáltalán felmerült, hogy ne európai váltótípusa legyen a Tornadóknak. Érvelésük lényegét az adja, hogy ezzel végleg megásnák az európai (és egyben a német) katonai repülőgép-fejlesztés sírját, és beszállítói szintre süllyesztenék magukat, sutba dobva a fejlesztési potenciált. Szerintük egyértelműen az Airbus ajánlatát kellene elfogadni, és a franciákat (tehát a Dassault Industriest) bevonva kellene kifejleszteni egy új, 5. generációs vadászbombázót.

Fórum hozzászólások

  • borisz
    Volt már?
    Érdekes az angol megközelítéshez képest. Tudtommal a JP-223 konténereket azokat nem dobták le. Bár lehet, hogy ennél is a vészmegoldást mutatta be generálisnak, némi ferdítéssel.

    A '80-as évek végén és után ilyesfajta profillal nekimenni a szovjet légvédelemnek irgalmatlan veszélyes lett volna, a VSz országok ellen még so-so.


  • Farewell Tornado: When the Tornado is withdrawn from service on 31 March it will bring to an end four decades of service during which the aircraft has formed the backbone of UK airpower. Three training variants of the Tornado have received special markings including a camouflage scheme which the Tornado sported in its early career.
  • Terminator


    Farewell Tornado: When the Tornado is withdrawn from service on 31 March it will bring to an end four decades of service during which the aircraft has formed the backbone of UK airpower. Three training variants of the Tornado have received special markings including a camouflage scheme which the Tornado sported in its early career.
    Foglaljuk keretbe, így nézett ki az elején a briefing.
  • Terminator
    Ott voltál valahol megnézni a 3 nap alatt?
    Itt repültek el majdnem a fejem felett, de sajnos csak bámulni tudtam őket mert dolgoztam. (Kiáltam a benzinkút közepére és a vevőkkel együtt bámultunk) :(
  • molnibalage
    Azért valahol elképesztő, hogy pont a legfejlettebb Tornado gépeket vonják ki először...
    "Előfordulhat" hogy azokból fogyott ki legelőször a max élettartam, vagyis az ángliusok - ha már van - akkor használták is becsülettel, nem csak a piros vonalon porosodtak! :):hadonaszos:
  • emel
    "Előfordulhat" hogy azokból fogyott ki legelőször a max élettartam, vagyis az ángliusok - ha már van - akkor használták is becsülettel, nem csak a piros vonalon porosodtak! :):hadonaszos:
    A hadrafohatóságuk nem volt a csúcson, brit topicok szerint minimális darabszámmal repültek otthon- a spotterek nézték az oldalszámokat, (ez lehetett takarékosság is, mert azért áttelepüléseket még utolsó ideőkig végrehajtottak).
    A britektől nem meglepő, hogy képességeket hagynak el, lásd a Harrierek kivánosra (akár a Sea Harrier mk2-k kivonása, mely kvázi légvédelem nélkül hagyta a hordozóikat. aztán az GFR7/9 Harrierek kivonása melyek viszont kiváló alkatrészbázisok lettek az usákoknak. (utóbbit nagyon meg is bánták a britek, de már nem tudták visszavásárolni kis részüket sem. A Cometből kialakított Nimród parvédelmi, járőrgép kivonása - aztán szinte napjainkig a GIUK-ot nem volt brit gép amely ellenőrizze. A Franciák vették át Atlantic-al, meg az amcsik.. Előtte is voltak ilyen húzásaik.
  • jani22
    Hang a lényeg. :)

    Szép gesztus volt a háromgépes országjárás, de azért hiányérzetem volt.... ez azért már elég jól nézett ki.

    (De még mindig nem értem, hogy a RIAT-on ezt miért nem volt a program része. Amikor előtte néhány nappal London felett is megcsinálták.)





    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
  • Én nagyon bírom ezt a gépet ... sajnálom hogy sokszor mostohán bánnak vele.....Mindig az jut eszembe róla mintha az F111 földimalac kis öccse lenne:)
  • Terminator
    Szép gesztus volt a háromgépes országjárás, de azért hiányérzetem volt.... ez azért már elég jól nézett ki.

    (De még mindig nem értem, hogy a RIAT-on ezt miért nem volt a program része. Amikor előtte néhány nappal London felett is megcsinálták.)





    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Klasszik zöld-szürke festét. Imádom. Nekem az az igazi Tornado, a GR.1.

    deze75
    Én nagyon bírom ezt a gépet ... sajnálom hogy sokszor mostohán bánnak vele.....Mindig az jut eszembe róla mintha az F111 földimalac kis öccse lenne:)
    Mert kb. az. Amikor megjelent, akkor egyes vonásaiban még az F-111D-t is űberelte, viszont TGP hiányában az F-111F PGM képessége nem volt. Még a Sivatagi Vihar alatt is kölcsönzött (?) vietnámi Pave Spikeot használtak, a TIALD asszem éppenhogy elkészült. néhányat oda tudtak vinni. Bár a Buccaneer gépeken is volt Pave Spike, ha éppen jutott rá.
  • molnibalage
    Klasszik zöld-szürke festét. Imádom. Nekem az az igazi Tornado, a GR.1.


    Mert kb. az. Amikor megjelent, akkor egyes vonásaiban még az F-111D-t is űberelte, viszont TGP hiányában az F-111F PGM képessége nem volt. Még a Sivatagi Vihar alatt is kölcsönzött (?) vietnámi Pave Spikeot használtak, a TIALD asszem éppenhogy elkészült. néhányat oda tudtak vinni. Bár a Buccaneer gépeken is volt Pave Spike, ha éppen jutott rá.
    Konkrétan Buccaneer gépek végezték a célkijelölést a Pave Spike konténerekkel.
  • Montezuma
    A helyzet még ennél is rosszabb, a bevethető Tájfunk gépek száma mindösszesen 37 db.
    Ez azt jelenti, hogy a német légierő mindössze 29+37= 66 darab részben(!!!) korszerűnek mondható harci géppel rendelkezik.
    Ehhez képest az oroszok csak idén több új vadászgépet állítottak rendszerbe, mint a bevethető teljes német légierő!!!
    http://www.globoport.hu/141832/ocskavasakkal-bombaznak-az-iszlam-allamot/
    Tartok tőle, hogy összNATO szinten sem sokkal jobb a valós helyzet, főleg az európai hatalmakat illetően.
    Persze hogy Trump ki van akadva az Európai NATO államokat.
  • molnibalage
    Klasszik zöld-szürke festét. Imádom. Nekem az az igazi Tornado, a GR.1.


    Mert kb. az. Amikor megjelent, akkor egyes vonásaiban még az F-111D-t is űberelte, viszont TGP hiányában az F-111F PGM képessége nem volt. Még a Sivatagi Vihar alatt is kölcsönzött (?) vietnámi Pave Spikeot használtak, a TIALD asszem éppenhogy elkészült. néhányat oda tudtak vinni. Bár a Buccaneer gépeken is volt Pave Spike, ha éppen jutott rá.
    Úgy tudom, a Bucaneerek végezték a megvilágítást a Tornadoknak.

Ugrás a fórum topichoz