|

Megtörtént az F-35 első “bemutatkozása” Németországban

Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, Németország nemrég információt kért az Amerikai Egyesült Államoktól a Lockheed Martin F-35 Lightning II beszerzésének lehetőségét illetően. Ez hangsúlyozottan nem jelentett és továbbra sem jelent konkrét szándékot, pusztán annak kapcsán került rá sor, hogy Berlin elkezdte összegyűjteni a Panavia Tornado lehetséges váltótípusait. Az összeurópai fejlesztésű, több feladatkörben is kiválóan alkalmazható típust 2025 és 2035 között, fokozatosan tervezi kivonni a Luftwaffe, a képességvesztés elkerüléséhez pedig ezzel párhuzamosan a váltótípus rendszeresítését is meg kell kezdeniük.

A Reuters hírügynökség jelentése szerint Berlin már választ is kapott az amerikaiaktól, aminek kapcsán szóvivőjük kiemelte: megszerezték az egyelőre feltétlenül szükséges információkat, de többről egyelőre nincs szó. A 2018 közepén esedékes döntés ugyanis nagyban függ attól, hogy a Tornadók egészen pontosan meddig maradhatnak szolgálatban – ha ugyanis elég ideig, akkor lehetséges, hogy a németek inkább egy saját fejlesztésű típus mellett teszik le a voksukat.

Az F-35 a Tornado helyére érkezhetne | Fotó: Bundeswehr ,

Az információkat e hét elején, egy kétnapos bonni találkozó keretében osztotta meg a Lockheed Martin projektfelelős gárdája a német katonai vezetés illetékeseivel. A gyártó közleménye szerint ismertették a program eddigi eredményeit, a típus jelenlegi és jövőbeni képességeit, valamint tájékoztatást adtak arról, hogy a német ipar milyen módon és mélységben tudna bekapcsolódni a repülőgépek gyártásába, ha Berlin az F-35 mellett dönt.

Azt pedig már a német kormány szóvivője tette hozzá az ügyhöz, hogy terveik szerint idén nyáron a Lockheed Martin mellett a Boeing illetékeseivel is szeretnének leülni információszerzési célzattal: utóbbi cég az F-15 és az F/A-18 legújabb változataival pályázhat eséllyel Németországban. Harmadik félként pedig a már említett, európai típus jöhet szóba, amit az Airbus hozna tető alá.

F-35 és ASRAAM első közös melója | Forrás: mbda-systems.com ,

A német ipari szereplők és a közvélemény egy része természetesen élesen bírálta a kormányt, amiért egyáltalán felmerült, hogy ne európai váltótípusa legyen a Tornadóknak. Érvelésük lényegét az adja, hogy ezzel végleg megásnák az európai (és egyben a német) katonai repülőgép-fejlesztés sírját, és beszállítói szintre süllyesztenék magukat, sutba dobva a fejlesztési potenciált. Szerintük egyértelműen az Airbus ajánlatát kellene elfogadni, és a franciákat (tehát a Dassault Industriest) bevonva kellene kifejleszteni egy új, 5. generációs vadászbombázót.

Fórum hozzászólások

  • Ha esetleg valaki megvenné! :D :D

    http://www.lincolnshireecho.co.uk/Owners-looking-sell-Panavia-Tornado-GR1-aircraft/story-26745113-detail/story.html
  • A helyzet még ennél is rosszabb, a bevethető Tájfunk gépek száma mindösszesen 37 db.
    Ez azt jelenti, hogy a német légierő mindössze 29+37= 66 darab részben(!!!) korszerűnek mondható harci géppel rendelkezik.
    Ehhez képest az oroszok csak idén több új vadászgépet állítottak rendszerbe, mint a bevethető teljes német légierő!!!
    http://www.globoport.hu/141832/ocskavasakkal-bombaznak-az-iszlam-allamot/
    Tartok tőle, hogy összNATO szinten sem sokkal jobb a valós helyzet, főleg az európai hatalmakat illetően.
  • [​IMG]
    Link: http://www.iairforce.com/sites/webfiles/aircraft/Tornado/Tornado-Cutaway-001g.gif

    [​IMG]
    Link: http://zarco-macross.wdfiles.com/local--files/wiki:panavia-tornado/0361-02-2-7.jpg

    [​IMG]
    Link: http://zarco-macross.wdfiles.com/local--files/wiki:panavia-tornado/0360-05-2-12.jpg
  • RAF Tornados use Stormshadow missiles for the first time against Daesh
    https://www.youtube.com/watch?v=onICVb47c1k
  • molnibalage
    Ez hogyan sikerült?
    Ha jól tudom ez úgy történt, hogy amikor az első Tornádó lezuhant akkor arra gyanakodtak, hogy a navigátor katapultálása után a pilóta képtelen felnyúlni a katapult fogantyúhoz, mert a légáram leszorítja a kezét. Ezért leszerelték egy Tornádó fülketetejét és úgy repültették. Ezzel meg is cáfolták ezt a lehetőséget.
  • Szóval a német légierő 75%-a bevetésre alkalmatlan állapotban van, a "harcképesek" felét meg a műszerfal csavarozása tartja földon. Nem lehet, hogy sejtenek valami balhét a közeljövőben és a földön levő gépeikkel inkább kimaradnának belőle?
  • Érdekes gép ez.

    Tulajdonképpen picit később jött ki, mint az F-15, mégis egy generáció lemaradásban van ahhoz képest.
    Ráadásul a többfeladatúságot sem tudták egy típuson belül megoldani, csak külön altípusokkal (mondjuk ez részben az F-15-re is áll).
  • tarzaan
    Érdekes gép ez.

    Tulajdonképpen picit később jött ki, mint az F-15, mégis egy generáció lemaradásban van ahhoz képest.
    Ráadásul a többfeladatúságot sem tudták egy típuson belül megoldani, csak külön altípusokkal (mondjuk ez részben az F-15-re is áll).
    Öööö, talán mert egyfeladatos low level csapásmérő volt a cél. Ez az európai F-111.

    Az F-15 meg rendelkezett csapásmérő képességel, csak nem használták ki az USAF-nál. Jóidős csapásmérése tökéletesen képes volt, pont annyira, mint az Osirakot szétkapó F-16A Block 1.
  • molnibalage
    Öööö, talán mert egyfeladatos low level csapásmérő volt a cél. Ez az európai F-111.

    Az F-15 meg rendelkezett csapásmérő képességel, csak nem használták ki az USAF-nál. Jóidős csapásmérése tökéletesen képes volt, pont annyira, mint az Osirakot szétkapó F-16A Block 1.
    De ettől még az egy generációs lemaradás tény. Az nem teszi szebbé a dolgot, hogy eleve ilyenre tervezték.
  • tarzaan
    De ettől még az egy generációs lemaradás tény. Az nem teszi szebbé a dolgot, hogy eleve ilyenre tervezték.
    Látom nem érted...

    Az Tornado kapcsán nem volt követelmény az, hogy 4. generációs manőverező képességű vadászgép legyen... Ergo - már elnézést - hülyeség és céltalan az összehasonlítás azzal. Ennyi erővel az A-5 Vigilane vadász képességeit hasolíthatnád az F-4J-hez...

    A megbízhatatlanságát leszámítva a Tornado a maga korában egy jó csapásmérő volt, robotpilótás TFR képességgel és vakbombázó képességgel. Csapsámérő képesség terén az F-15A közelében nem volt, ami csak jóidős volt, míg a Tornado éjszakai is repesztett 60 méteren vagy talán még alatta is. Vadászgépként meg nem lehet összemérni, nem nem annak készült.

Ugrás a fórum topichoz