|

HTKA Hírhalom 2017. 38. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.

Ezt a hetet a Távol-Keleten indítjuk: hírforrások szerint hiába repült már az első japán gyártású F-35A, a Mitsubishi Heavy Industries által vezetett konzorcium, mely a típus helyi gyártásáért felel, a tervezetthez képest késésben van az engedélyek beszerzésével és a termeléshez szükséges felkészüléssel. Az IHI Corporation, valamint a Mitsubishi Electric Corporation, melyek a hajtómű és a radar összeszerelését végzik, még nem írtak alá néhány szerződést egyes alkatrészek gyártási jogáról az eredeti gyártóval. A hírforrás továbbá azt is hangsúlyozta, hogy a helyi üzemek még technológiailag sem készültek fel az 5. generációs vadászbombázó sorozatgyártásának megkezdéséhez.


Tovább folytatódik a nyomozás a Korean Aerospace Industries (KAI) ellen, melyet a dél-koreai állami ügyészség korrupció vádja miatt indított. Pár hete már beszámoltunk róla, hogy a nyomozás veszélyezteti a vállalat esélyeit a T-X tenderen, ám ennek ellenére továbbra sem jutottak megegyezésre. Az ügyészség most az iraki T-50IQ beszerzés, valamint a pár éve a KAI által elnyert KF-X közös koreai-indonéz 5. generációs harci gép fejlesztési programja körül kezdett kutakodni. A vállalat egyik korábbi vezetőjét a hónap elején tartóztatták le, egy másik esetében pedig a bíróságra várnak, hogy kiadja az elfogató parancsot.


Az Aviation Industry Corporation of China (AVIC) egy új nehéz szállítóhelikopter modelljét mutatta be a 2017-es kínai helikopter kiállításon. A forgószárnyas fejlesztését közösen végezné Kína és Oroszország, hatótávolságát 800 kilométerben, maximális sebességét 300 km/h-ban határozták meg. A raktérben 10 tonnányi teher helyezhető el, külső függesztéssel pedig 15-20 tonnás terhelhetőség az elvárás. A forgószárnyas meghajtásáról egy ukrán erőforrás gondoskodik majd, a Motor Szics D-136-osának továbbfejlesztése, az AI-136T. Mindkét gázturbina 11 500 lóerős tengelyteljesítmény leadására képes, de míg a régi D-136-os csupán 15 fokos környezeti hőmérsékletig volt képes ezt biztosítani, addig az új AI-136T immár akár 50 fokban is üzemelhet teljes teljesítménnyel. Emellett utóbbi egy vészhelyzeti móddal is rendelkezik, ekkor rövid ideig akár 14 500 lóerőt is képes felszabadítani.

Forrás: http://defence-blog.com ,

Forrás: http://defence-blog.com ,


Indiában elkészült az első AESA rendszerű radarral felszerelt SEPECAT Jaguar. Az izraeli származású lokátor a modernizáción átesett példányok orrába kerülhet sikeres tesztelés esetén. A könnyű bombázók átalakítását a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) végzi, az élettartam hosszabbítás mellett az avionikájuk is teljesen megújul, és új hajtóművet is kapnak. Az új verzió első példánya 2012. novemberében emelkedett a levegőbe, az azóta eltelt időben olyan hírek is felmerültek, melyek szerint további példányokat vásárolnak Franciaországból.


Indiában befejezték az Astra fejlesztési célzatú tesztindításait. A DRDO (Defence Research and Developments Organisation – a fegyverfejlesztésekért felelős indiai állami szervezet) forrásai szerint szeptember 11-14. között végrehajtott tesztek során 7 rakétát indítottak pilóta nélküli célgépekre a Bengáli-öböl felett. A védelmi minisztérium beszámolójában az áll, hogy indítottak rakétát nagy távolságból nem manőverező célra, közepes távolságból erősen manőverező célra, valamint a típus szimultán cél leküzdő képességét is próbára tették egyszerre több UAV-ra indított több rakétával. Az eredményekkel a DRDO és a védelmi minisztérium is elégedett, így lassan minden akadály elhárul a BVR kategóriájú fegyver szolgálatba állítása elől.

Astra tesztindítás | Fotó: DRDO ,


Az orosz TASS hírügynökség jelentette, hogy a Rosoboronexport megkezdte az egyiptomi megrendelésre készült MiG-35-ösök leszállítását. Az első példányt még áprilisban csodálhattuk meg először, azóta már több példány is megérkezett a Nílus menti országba. Mivel Egyiptom a legmodernebb MiG variánsból 50 példánnyal egészíti ki amúgy sem kicsi, F-16-osra épülő vadászbombázó flottáját, így néhány évre biztos munkát adtak a gyárnak.

Fotó: Dmitrij Terekov ,


Elvesztette egyik Pilatus PC-7-esét a Svájci Hadsereg. A kiképzőgéppel szeptember 12-én szálltak fel gyakorló repülésre, a repülési terv szerint délelőtt 9 órakor kellett volna landolni az ország déli részében található Locarno repterén. Miután megszakadt a géppel a kapcsolat, a keresésére indultak, és végül a Schreckhorn hegy oldalában, 4080 méteres tengerszint feletti magasságban találták meg a roncsokat. A pilóta életét vesztette a balesetben, földi maradványait a gépben találták meg. A baleset helyszínének 5 kilométeres körzetét lezárták a túrázók elöl, és a repülőgépeket sem engedik be ebbe a légtérbe.


A Gulfstream G550 Conformal Airborne Early Warning (CAEW) szolgál az USAF következő elektronikai zavarógépének platformjául. Az L-3 Communications, mely az elektronikai csomag integrálásáért felelős, az említett típust választotta a Boeing és a Bombardier által ajánlottakkal szemben. A döntésre az USAF is rábólintott, így hamarosan megkezdődhet az eddigi feladatra  használt EC-130H Compass Call váltótípusának kifejlesztése. Az L-3 Communications a Hercules különleges verzióján alkalmazott eszközöket és berendezéseket szereli be az új típusba, így a teljes képesség megmarad, de egy gyorsabban, magasabban és hosszabb ideig repülni képes platformon realizálódik. A szerződés részleteit még nem tisztázták, így még az árban sincs megegyezés.

Elta G550 CAEW Eitam szingapúri színekben (Forrás) ,


Egy héttel ezelőtt mi is beszámoltunk az Amerikai Légierő alezredesének balesetéről. Továbbra sincs hivatalos megerősítés a típust illetően, a találgatások viszont természetesen elindultak. Egyesek szerint megtörtént az F-35-ös első gépvesztesége, mások szerint a hivatalosan már leállított F-117-es egy példánya zuhant le, megint mások arra tippelnek, hogy egy orosz típust vezetve vesztette el az irányítást gépe felett. Utóbbi tábort erősíti Magomed Tolbojev, korábbi szovjet tesztpilóta, aki a Buran űrrepülőgép repülési programjában is aktív szerepet vállalt. Tolbojev azt állítja, hogy egy hónappal korábban beszélt Eric Schultz alezredessel, és figyelmeztette, hogy ne próbálkozzon azzal a manőverrel, amit ő maga már bemutatott egy orosz típuson. Hogy milyen manőverről és típusról van szó, azt nem hozta nyilvánosságra.


Déli szomszédjuknál egy tiltakozó tömegből dobálták meg a Mexikói Légierő AS332L1 Super Puma helikopterét szeptember 7-én. Személyi sérülés nem történt, de forgószárnyas kisebb javításra szorult az eset után.