|

Repült az első modernizált Jaguar

A Hindustan Aeronautics Limited (HAL) bejelentette, hogy sikeresen végrehajtotta az első repülést az avionikai korszerűsítésen átesett SEPECAT Jaguar első példányával.

November 28-án a Darin III elnevezésű masina a HAL bangalore-i repülőteréről emelkedett a magasba, hogy újjászületése utáni szűzrepülésével megkezdje az új verzió berepülési programját. A modernizált Jaguár élettartam-hosszabbítás mellett új avionikai rendszereket (többek között többfeladatú radart, bevetéstervező számítógépet, EFIS-t, adatrögzítő rendszereket, robotpilótát, besugárzásjelzőt, valamint navigációs rendszereket és közel teljes „üveg” pilótafülkét két nagyméretű kijelzővel) és új hajtóműveket kapott, utóbbiak típusát az indiai gyár által kiadott közlemény nem említi, ám valószínű a Honeywell által ajánlott F125IN jelzésű erőforrás alkalmazása, miután a Rolls-Royce tavaly februárban kilépett a tenderből.

A korszerűsítéseknek köszönhetően minden időjárásban alkalmazhatóvá vált a típus, nőttek a levegő-föld és levegő-levegő képességei, emellett még jobban kitolták a kivonás dátumát, a francia-brit típus további 25 évig szolgálatban maradhat Indiában.

Az első modernizált példány szűzrepülése 2012-ben, még régi hajtóművekkel | Fotó: HAL ,

7 hozzászólás “Repült az első modernizált Jaguar”

  1. Miért a mosolygás? A Japán F-15J gépekkel kb. egyidősek ezek a Jaguarok. A jelen állás szerint azok még 2030 táján is fognak repkedni. Az aerophyl által emlegetett brutális F100 élettartam növelés egy ilyen cikkben szerepelt, ami a japán fejlesztésű alacsony észlelhetőségű gép + F-15 jövőt vízionálta. Ezen felül visszahivatkozott egy februári hírre, ami még a japán légiharcrakétákkal és az AESA radarfejlesztéssel foglakozott.

    (Az Aviation Week folyóiratról van szó. 2012.10.22. és 2012.02.27. dátummal megjelenő számokan voltak ezek, az Avax oldalról leszedhető mindkettő.)

  2. Sokáig húzzák ezek a vén vasak, ami igaz az igaz. De az „alap” nincs is túlbonyolítva. Nem lebecsülendő, elvégre Irakban is megállták a helyüket és olyan jól „beleolvadtak a környezetükbe”.
    India nagyon igyekszik a mennyiség mellett a minőségre is űgyelni.
    Igaz ilyen két szomszéd mellett kell is.
    Mostanság elég nagy csend van az MMRCA tender körül. Vajon az a projekt hogy állhat jelenleg?

  3. Sokáig húzzák ezek a vén vasak, ami igaz az igaz.

    Mihez képest vének? A Szu-24 és MiG-31 gépek között vannak sokkal öregebbek, a B-52 és KC-135-nek meg minimum csókolammal köszönhet minden „öreg” takitkai csapásmérő és vadász. :)

    Az F-15J gépek közül az első Japánban összeszerelt Sas 1981. augusztus 26-án szállt fel, 1998-ig gyártották a gépeket.