|

Még várhatnak hajtóművekre a Jaguárok

Úgy tűnik még egy ideig nem kapnak új erőforrásokat az Indiai Légierő csapásmérő repülőgépei, a SEPECAT Jaguar IS/IB/IM típusok, mivel megszüntették a hajtóműcserét célzó közbeszerzési programot.

India régóta tervezi 120 darab Jaguárjának újrahajtóművezését, mivel a gépek a modernizációs programok során túlsúlyossá váltak, tolóerő/tömeg-arányuk romlott, így a korosodó Rolls-Royce motorok helyett új erőforrásra van szükség. A tendert csak tavaly írták ki, melyre az amerikai Honeywell és a brit Rolls-Royce jelentkezett, azonban utóbbi februárban kilépett a tenderből.

Az egy résztvevőssé vált versenyt az indiai védelmi minisztérium megszüntette, egyelőre nem tudni, hogy mikor indítják újra, azonban az biztos, hogy a kiválasztási folyamat legalább egy évi tart majd, ám az hajtóműcserének köszönhetően a francia-brit típus további 25 évig szolgálatban maradhat Indiában.

4 hozzászólás “Még várhatnak hajtóművekre a Jaguárok”

  1. Egy hajtómű cseréje nem szimlán bádogosmunka és hely kérdése. A dél-afrikaiak már nem tudom, hogy milyen hajtómávet varázsoltak más gépbe, de a végén pl. fel kellett adni azt, hogy a szívócsatorna vezérlést módosítsák és fixre kellett tenni. Ezáltal a remél plusz teljesítmény egy része elveszett.

    A gép összes segédberendezését érinti a hajtóműcsere, a fél gépet és hidraulika rendszert újra kell huzalozni. Bármilyen fura, de szerintem egy új hajtómű gépbe tervezése talán nehezebb, mint egy új teljesen új radaré. (Bár nemigen összehasonlítható dolog a feladat jellege miatt.)

    Engem a hírben az lep meg, hogy a sárkányban van még ennyi tartalék. Vajon hogyan? Vagy egy füst alatt újraépítik a gépeket strukturálisan is? Mikor gyártásúak a gépek? Mennyi repóra van bennük? Nem tudja valaki?

    A gép sokat dönget alacsonyan elvben, ami fogozott fárasztó igénybevételnek teszi ki a gépet.