|

Több száz Apache Guardian készülhet a következő években

A Boeing bejelentése szerint a cég vezetői március 16-án aláírtak egy 3,4 milliárd dollár értékű, öt éves teljesítési idejű szerződést az Amerikai Egyesült Államok Védelmi Minisztériumával összesen 268 darab AH-64E Apache Guardian harci helikopter elkészítéséről. Ebbe a mennyiségbe 24 új gyártású példány tartozik bele, amik azonban nem az amerikai szárazföldi erők állományába kerülnek majd, hanem egy külföldi partnerhez – a gyártó felé viszont a Pentagon adja le ezekre a megrendelést, a szokásos ügymenethez igazodva.

AH-64E Apache Guardian |Forrás: Military Edge ,

A többi, mindösszesen 244 AH-64E régebbi Apache helikopterek átalakításával jön létre, és kerül jelentős részben az Amerikai Egyesült Államok Hadseregéhez. Bár erről nem szólt a közlemény, valószínűleg ezek között is lesznek olyanok, amelyek valamelyik exportmegrendelő számára készülnek, hiszen például a közelmúltban 37 példányt rendelő Egyesült Arab Emírségek is csak 9 teljesen új AH-64E-t kap, a többi a US Army készletéből kerül átadásra.

Ettől függetlenül a megrendelés nagy jelentőséggel bír minden fél számára: a Boeing így tudja tartani magát azon elhatározásához, hogy a típus gyártósorát akár 2026-ig életben tartsa, a US Army pedig biztos lehet benne, hogy Apache-flottája modern és bevethető marad a váltótípus érkezéséig. A Boeing egyébként az Arizona államban található Mesa városában készíti az AH-64-eseket – az itt élők nagy örömére.

Fórum hozzászólások

  • Nem én írtam. De ne feledjük, kétféle marketing létezik egy projekt kapcsán. Az egyik a koncepció körvonalzása idején kvázi-fantasztikus képességekkel ruházza fel a kidolgozandó eszközt, sokszor erős csúsztatásokkal, hogy a projekt megkaphassa a kívánt pénzmagot. A generáció ugrás a 4. - 5. generációs repülőgépek korában az egyik leggyakrabban elpuffogtatott marketingfogás a haditechnikában és persze nem csak ott.

    A másik marketing dolga pedig a már testet öltött megoldással szerzett pozitív és negatív tapasztalatok utólagos megmagyarázása.

    Én személy szerint szkeptikus vagyok a "generációs ugrásokat" illetően, különösen a tengelyteljesítményt szolgáló gázturbinák esetében, ahol ha lehet, méginkább csak a kompresszor+tüzelőtér+turbina triász képességei érvényesülnek.
    Itt lehet tovbb növelni a kompresszióviszonyt, emelni a gázhőt, mégellenállóbbá tenni a turbinát, de drámai újításoknak nemigen van helye. Egy sugárhajtóműnél legalább lehet játszani még a fúvócső kilakításával, vektorálással, vagy ami a legkomolyabb, a változtatható kétáramúsággal. Ezek lényegében tekinthetők generációs ugrásnak, de talán csak úgy, ha együttesen alklamazzák őket. Lásd: csökkentett észlelhetőségűnek szánt és egyben vektorálásra képes fúvócsővel szerelt, változtatható kétáramúságú GE YF-120-as. Hozzá képest a P&W F119-es inkább 4.5 generációs, az én megközelítésem szerint.

    Vissza a helikopterekhez. Amiben nagyon komoly dolgokat lehet elérni, az a hajtóművek teljesítményét a forgószárnyra átadó reduktor technológiája. Ide kívánkozik egy kis érdekesség. Az AH-64E Guardian reduktorát forradalmi újításként említi a Boeing, mivel a korábbi megoldáshoz képest sokkal nagyobb arányban képes a tengelyteljesítményt a forgószárnynak átadni. Ez üdvözítő.
    Azonban az itt alkalmazott megoldás nem csak hogy nem új, de hatásfokában is már ismert volt, mégpedig vagy 30 évvel ezelőtt, a Mi-26-osnál. Amikor a Mil iroda elkezdte tervezni a 26-ost, rögtön ott találták magukat abban a helyzetben, hogy a gépeikhez hagyományosan reduktort tervező és szállító vállalat nem lesz képes a megfelelő reduktort a mindösszesen 22600 lóerőhöz elkészíteni. Reduktorra márpedig szükség volt, így Marat Tyiscsenkoék rendhagyó módon maguk láttak neki a tervezésnek.
    Amit alkottak, az kb azonos hatásfokú mint a mostani Echo Apache-nál van.
    A fenti 22600 lóerőből kb 19500-20000 lóerő megy ki a forgószárnyakra és kb ~500 lóerő a faroklégcsavarra.

    Érdekes adalék még: a pár hónapon belül levegőbe emelkedő legnagyobb teljesítményű amerikai helikopter, a CH-53K három hajtóműve 3x7500 lóerőt ad le, együttesen tehát kb 22500 lóerőt, azaz a MI-26-ossal lesz egálban. Csakhogy ez a teljesítmény egy 24 méteres 7 lapátos forgószárnyra jut, szemben a 26-os 32 méteres, 8 lapátosával, ezáltal az emelhető maximális tehet tömege is kisebb, 20 tonna helyett ~16 tonna lesz csupán. És ne feledjük, a Mi-26-os által beállított rekord 25 tonna, amihez az egyik első prototípust persze fel kellett készíteni. Ki kellett könnyíteni.

    Kevéssé ismert tény azonban, hogy a 95-ben a jeges tundrában talált szibériai mammut, amit egy jókora fagyott jég és föld alkotta többméteres kockaként vágtak ki a földböl, mint emelednő teher, szintén elérte a 25 tonnát. Ekkor azonban semmiféle spec könnyítés nem előzte meg az emelést, mégis sor került rá. Igaza gépet a leszállást követően egyből nagyjavítani kellett...
  • Tudom, hogy kezd uncsi lenni, de én nem tudok velük betelni pedig látom őket nap, mint nap! Ma is sikerült lencsevégre kapnom az Army Flying Muzeum Apache Cafe teraszáról:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
  • Korábban volt hír, hogy az indaiak panaszkodtak azért, mert az amerikaiak a C-130-asokat bizonyos felszerelések nélkül, vagy legalábbis csökkentett képességű, butított változatokkal szállítják csak, az Apache-okat "tokkal-vonóval" kapják?
  • Az oroszok most hogy szivhatjak a fogukat.

    lepesrol lepesre szoritjak ki az amik oket az indiai piacrol.
    Szerintem az indiaiak (nagyon okosan) arra játszanak, hogy több vasat tartsanak a tűzben. Francia, orosz, amerikai eszközöket vesznek. Így, bármelyik érdekszövetséggel is kerüljenek szembe, a hardvereik egy részéhez még mindig számíthatnak supportra.
  • "Az oroszok most hogy szivhatjak a fogukat.

    lepesrol lepesre szoritjak ki az amik oket az indiai piacrol."

    Nem szorítják ki mivel Tengók fregattok tanok és az új 5 gen gép + 4 gen gépek erre jön még rá a Brahmos 2 hát én nem látok kiszorítást Apachot meg már eddig vettek .
    + Még a rombolójuk megtervezésénél is besegítettek.
  • Tegnapi Apache simogatás! :D
    [​IMG]</a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>
  • Tegnapi Apache simogatás! :D
    [​IMG]</a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>
    Nice :)

Ugrás a fórum topichoz