|

HTKA Hírhalom 2017. 8. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

E heti összefoglalóunkat a Távol-Keleten kezdjük: a Japán Önvédelmi Légierő hivatalos bejelentést tett, mely szerint január 26-án sikeresen befejezték a Kawasaki C-2 technikai kiértékelését.

Kawasaki C-2 | Forrás: alert5.com ,

Kissé délnyugatabbra, a Tajvani katonai vezetők számára komoly fejfájást okoz a Kínai Légierő folyamatos fejlődése. A 2015-ös szerződéskötés alapján a Szu-27 Flanker család legmodernebb képviselőjéből 24 példányt kapnak 2 milliárd dollár ellenértékében, ebből 10 idén, 10 pedig jövőre érkezeik meg. Ezzel, és a J-10B-k folyamatos, illetve a J-20-asok pár éven belül kezdődő szolgálatba állításával a Kínai Légierő a legmodernebb technikákhoz jut, Tajvan pedig csupán 150 modernizált F-16-ost tud majd szembe állítani a fenyegetéssel. Ez a tény mások csőrét is böki, két helyi tudós pedig megpróbált cselekedni: nyílt levelet írtak az új amerikai elnöknek, melyben arra kérik, hogy engedélyezze az F-35-ös eladását országuk számára.

Közben Kína támadó erejének fejlesztése mellett folyamatosan gondoskodik légvédelmének modernizálásáról is, ennek részeként rendeltek néhány éve Sz-400 légvédelmi rakétarendszereket, melyek gyártása most megkezdődött Oroszországban.

Teljessé vált a kenguruk földjén állomásozó amerikai ragadozók falkája – február 14-től az USAF 90. vadász századának 12 F-22-ese tartózkodik Ausztráliában a TIndal légibázison, ahol a helyi F/A-18A/B „lódarazsakkal” mérik össze tudásukat.

A két nappal ezelőtt végződő Aero India kiállításon az orosz Hajtóműgyártó Konzorcium (UEC – United Engine Corporation) vezérigazgatója, Alexander Artyuhov az Indiai Légierő Szu-30MKI vadászbombázóihoz ajánlott modernizációs csomagjukról beszélt. Az UEC felkínálta az AL-41F, vagy leánykori nevén 117Sz erőforrást, melyet a ma már többször említett Szu-35-öshöz fejlesztettek ki. Az AL-41F1C verziót a Szu-30MKI-k hajtóműgondolájába is integrálni lehet, ezzel jelentősen megnövelve a típus teljesítményét.

Habár folyamatosan csak az elégedetlenségeket lehet hallani a Tejas program kapcsán, Indiában 3 hónapon belül megkezdik a típus második gyártósorának építését. A szerelőüzem felhúzása 203,47 millió dollárjába kerül a védelmi minisztériumnak. A párhuzamosan, két helyen folyó gyártással évi 16 HAL Tejas kerül majd a légierőhöz, ezzel pedig megkezdhetik majd a MiG-21-esek leváltását.

Az Amerikai Légierő tervei szerint már idén telepítenek F-35-ösöket Európába és a Csendes-óceáni övezetbe. Először az öreg kontinensre jönnek majd az USAF legújabb 5. generációs vadászbombázói, de még az év vége előtt megjelennek a Távol-Keleten is.

A Csendes-óceán másik felén az Amerikai Haditengerészet a héten megkezdi az F-35C-k módosított orrfutójának tesztelését. Nálunk is szóba került, hogy katapultáláskor olyan mértékben bólogat a gép, hogy a pilóták képtelenek a repülési adatok olvasására, nehézséget okoz a vészhelyzeti kezelőszervek elérése, valamint erős fájdalmat is okoz számukra a jelenség. Ezek miatt súlyos biztonsági kérdésként kell tekinteni a problémára, így a megoldás minél gyorsabb megtalálása életbevágó.

F-35C tengeri teszt a USS Nimitz (CVN-68) fedélzetén | Forrás: US Navy ,

A Boeing változtat az F/A-18E/F Super Hornetek modernizációs stratégiáján. Korábban a Silent Hornet koncepcióval a típus észlelhetőségét akarták tovább csökkenteni, de az elképzelésük kivitelezésére nem sikerült támogatást szerezniük, ezért most más irányból vágnak neki a képességfejlesztésnek. A Block 3-as sorozat példányaitól jobb adatcserét várnak el, a cél, hogy a jelentősen továbbfejlesszék az adatkapcsolat sebességét a haditengerészet többi egységével, elsősorban az E-2D légtérellenőrzőkkel.

Beperlik a pilótát aki 2015. május 28-án 100 láb, azaz 30,5 méter magasan húzott át Coloradoban a De Beque kanyonban L-39-esével, és letépett elektromos vezetéket. Stephen Centofanti pont a helyszínen vezette kisteherautóját amikor a gyakorlógép alacsonyan elhúzott felettük és anyagfolyotnossági hibát okozott a felsővezetékben. Az ijedstégben a sofőr kitérő mozdulatba kezdett, de a vezeték így is eltalálta többek között az ő járművét is. Elmondása szerint olyan erővel ragadta meg a kormányt, melyet a kézügyessége bán azóta is, ráadásul a repülőgép hajtómű közeli élménye és a járművét eltaláló vezeték együttes zajától azóta is fülcsengéssel szenved. Kíváncsian várjuk a további híreket a történetről.