|

Ragadozók a kenguruk földjén

Az Amerikai Egyesült Államok Haderejének Csendes-óceáni Parancsnoksága bejelentette, hogy február közepéig áttelepítenek Ausztráliába 12 darab Lockheed Martin F-22 Raptor ötödik generációs harci repülőgépet. Az egy tucatnyi vadászbombázóval együtt 190 főnyi kontingens érkezik, akik a RAAF Tindal légitámaszpont vendégei lesznek. Február 10-én meg is történt az első három gép átrepülése, a többi példány pedig a következő napokban folyamatosan érkezik Ausztráliába.

Két F-22A taxizik a RAAF Tindal bázis betonján, miután sikeresen megérkeztek Ausztráliába |Fotó: Amerikai Egyesült Államok Légiereje ,

A RAAF Tindal bázis az Ausztrál Királyi Légierő 75. századának ad otthont, amely McDonnell Douglas F/A-18A/B Hornetekkel repül. A következő napok-hetek során ezekkel a „classic” Lódarazsakkal vívhatnak majd ádáz légi harcokat az amerikai F-22-esek. Utóbbiak az alaszkai Elmendorf-Richardson AFB-ről érkeztek, ahol a USAF 90. százada, valamint a Tartalékos Légierő 302. százada üzemelteti őket. Érdekesség, hogy a vendéglátó egység a 2020-as évek elejétől F-35A-val fog repülni, így ez egy kiváló lehetőség a számukra, hogy gyakorolják az ötödik generációs gépek elleni küzdelmet, és tapasztalatokat szerezzenek az üzemeltetésüket illetően.

Az első három F-22-est nem fogadta túl jó idő… |Fotó: Amerikai Egyesült Államok Légiereje ,

Mondhatnánk, hogy a Ragadozók alaposan eláztak |Fotó: Amerikai Egyesült Államok Légiereje ,

Bár, a repülőgépeknél kicsit rosszabbul jártak azok a katonák, akiknek a szakadó esőben kellett koordinálniuk az F-22-esek érkezését |Fotó: Amerikai Egyesült Államok Légiereje ,

A 90. század parancsnoka, Dave Stralicky alezredes biztosan nagy megkönnyebbüléssel lépett Ausztrália földjére a hosszú utat követően |Fotó: Amerikai Egyesült Államok Légiereje ,

Fórum hozzászólások

  • Nagyon szép fordulás ! Ráadásul nem is magasan és alacsony sebességgel (legalább is nem tűnik gyorsnak )
  • molnibalage
    Ezt a Hoower Pitch -hez hasonló szűk irányváltást ilyen alacsonyan még nem láttam. Vagyis láttam, a Raptorok szoktak ilyesmi látványosságokat produkálni, mikor az amerikai "belpiacos" hétvégi vidéki ersókra megérkeznek. Általában az ilyen helyekre is géppárok mennek és a leszállás előtt szoktak kifogyasztani ezzel a módszerrel (régebben az F-15-ösök dolga volt ez, ők a maguk módján kb 40-45 foking belerántásokkal szórakoztatták a nagyérdeműt). A különbség csak annyi, hogy ezeket a legtöbbször ferde emelkedő fordulóval teszik, így a figura befejeztével ismét a megfelelő magasságra ugranak fel a hosszúfalon, ahonnan vagy egy újabb hasonló miatt jönnek be, vagy abból már a végső bejövetelt csinálják.

    Itt a demoprogram Hoower Pitch-ét láthattuk totál vízszintesen, de igen alacsonyan.
  • Roni
    Nagyon szép fordulás ! Ráadásul nem is magasan és alacsony sebességgel (legalább is nem tűnik gyorsnak )
    Nagyobb sebességnél sztem rengeteg G lehet.
  • molnibalage
    Öööö, elég durva demó. USAF-tól ilyet eddig nemigen lehetett látni. 5:26-tól.
    Mit látsz benne?
    Nem pontosan ugyanezt láttad élőben is 2017-ben Fairfordban?
    Én a szokás bemutatót látom, csak a videóból ki vannak vágva az unalmas részek.
  • Terminator
    Mit látsz benne?
    Nem pontosan ugyanezt láttad élőben is 2017-ben Fairfordban?
    Én a szokás bemutatót látom, csak a videóból ki vannak vágva az unalmas részek.
    Fairfordban előadta ezeket a kis sebességű manővereket?
  • molnibalage
    Fairfordban előadta ezeket a kis sebességű manővereket?
    Ott is, meg egy az egyben a 2008-as Farnborough-i elemek ezek.
    De ennyit számít a különbség egy jól megvágott videó, egy élőben, de fényképezőn át nézett műsor és a szabad szemmel lekövetett megfigyelés között.
    Ettől még ezek a manőverek továbbra is látványosak és érdekesek, de minden extravaganciájuk ellenére még így is jóval az F-22 Raptor valós manőverezési tartományán belül vannak és minden látszólagos szertelenség ellenére vonalzó mentén, elvágólag repült szigorú koreográfia elemei ezek.
  • Terminator
    RIAT 2017 USAF F-22 RAPTOR

    Tényleg kb. ugyanaz. A kis sebességű loop az, ami talán picit gyengébb, a többi szinte dekára ugyanaz.

    Allesmor Obranna
    Ott is, meg egy az egyben a 2008-as Farnborough-i elemek ezek.
    De ennyit számít a különbség egy jól megvágott videó, egy élőben, de fényképezőn át nézett műsor és a szabad szemmel lekövetett megfigyelés között.
    Ettől még ezek a manőverek továbbra is látványosak és érdekesek, de minden extravaganciájuk ellenére még így is jóval az F-22 Raptor valós manőverezési tartományán belül vannak és minden látszólagos szertelenség ellenére vonalzó mentén, elvágólag repült szigorú koreográfia elemei ezek.
    Ezzel azt akarod mondani, hogy nem mentek közel vagy át sem lépték azt a piros vonalat, amit keleten virtusból sokszor?

    A vonalzó mentén miatt érzem akkor azt, hogy dekára ugyanaz.
  • molnibalage
    Ezzel azt akarod mondani, hogy nem mentek közel vagy át sem lépték azt a piros vonalat, amit keleten virtusból sokszor?

    A vonalzó mentén miatt érzem akkor azt, hogy dekára ugyanaz.
    A Raptor +60/-40 fokos állásszöggel repülhető, +10/-3 g-ig, tehát igazából lehetne vele még meredekebb kunsztokat is gyártani, jóval feszesebb, jóval sűrűbb manőverkombinációkkal, de a földközeli demozásnál az USAF megköveteli, hogy mindegyik egymást követő demopilóta le tudja repülni a programot. És lehetőleg ne is verje oda magát.
    Az F-15-ösből kiindulva akár harminc hosszú éven át, változatlanul.

    Ne feledd, az oroszoknál elsősorban berepülőpilóták bemutatóztak, ahol mindenkinek személyes saját stílusa volt/van, egymás után a különféle években Pugacsov, Kvocsur, Bogdan mind másképp repült a Szu-27-essel. És most csak a Szu-27-esről beszélek.

    De, hogy az USAF demoival ekvivalens analógiát is mondjak, a katonák az oroszoknál is vonalzó mentén repülnek mind a mai napig. Sztrizsi, Vityazi ezer éve ugyanazt a manőverkombinációt mutatja, talán a Szu-30SzM hozott el kb húsz évnyi Szu-27P/UB után pár új szólóelemet és mintha egy hangyányival szorosabb kötelékezést.
  • Az F-35A idén debütáló demója miatt már hozzá kellett nyúlni a Raptor idén 12 éves programjához, ami nem is baj.
    Még látványosabb lett a felszállás (éles földközeli belerántással a gép a nézők fele fordul be), a high speed pass végre full forszázson megy, amit nem kapcsol ki emelkedés közben se, több lett a nagy állásszögű palástorsó és az intenzív belehúzás, az egész sokkal keményebb lett.

  • Az F-22-es állítólagos adatai:

    [​IMG]

    Két dolog. Az F/A-22A jelölés a Raptorra csak egy ihgen rövid ideig élt, sosem volt hivatalos. A másik a sokszor megkérdőjelezett üres tömeg. Mind a mai napig kérdés, hogy, hogyan lehet a Raptor üres tömege több, mint 19 tonna, mikor állítólag a prototípus YF-22-es csak 14 tonna körüli volt. Nos, itt pedig a gép üres szerkezeti tömege 14.3 tonnában van megadva, ami pedig a maximális tömeg fényében érdekes, hiszen az elviekben az YF-22-es 26 tonnájához képest lett 30 tonna. Nem beszélve arról, hogy számos helyen a Raptor maximális tömege 38 tonnában van meghatározva.

Ugrás a fórum topichoz