Tavaly novemberben vált ismertté, hogy a Justin Trudeau vezette kormány választási ígéretéhez hűen valóban nekiesik a kanadai F-35 beszerzésnek és új, megfogalmazásuk szerint igazságos, átlátható tendert kíván lefolytatni, ám az öregedő CF-188 Hornet géppark jelentette probléma átmeneti megoldása végett addig is beszereznének 18 db F/A-18 Super Hornetet déli szomszédjuktól.
A bejelentéskor a Trudeau kabinet közösségi szolgáltatásokért és beszerzésekért felelős minisztere, Judy Foote úgy nyilatkozott, hogy van egy hozzávetőleges elképzelésük az árcéduláról, ám ez majd a Boeinggel folytatott tárgyalások során alakul ki véglegesre. Ezen bizonyos árcédula kapcsán vannak nem hivatalos fejlemények.
A kanadai CBC News kanadai és amerikai forrásoktól származó értesülései alapján közzétett egy várható összeget, amiket alapvetően az Egyesült Államok védelmi minisztériumának becsléseire alapoztak., lévén a CBC-nek a Boeing részéről úgy nyilatkoztak, hogy a végleges árat a gép kiépítése, a szállítási határidő és a megrendelt mennyiség együttesen határozza meg, de az amerikai beszerzésekkel kapcsolatos adatok jó kiindulási alap. Azaz a végső ár nagyjából így állna össze:
- 1-1 Super Hornet alapára 2015-ös büdzsében találhatóan 65 millió USD (85 millió CAD)
- erre jönnek a kanadai légierő igényeinek megfelelő alakítások, amik akár 20 millió USD (26,2 millió CAD) összeggel növelhetik a végső árat
- szintén rárakódik a Foreign Military Sales kapcsán jelentkező extra összeg, mely várhatóan 3,5%-a az árnak, de ehhez még jöhetnek egyéb járulékos (fejlesztési) költségek, melyek a Pentagon korábbi adatai alapján akár 11%-al is növelhetik 1-1 gép végösszegét
A kanadai oldal számításai alapján így 1-1 Super Hornet 88 – 94 millió USD (115 – 123 millió CAD) közötti összegbe kerülhet majd, avagy a kanadai adófizetők 2 – 2,2 milliárd CAD körüli összeget fizetnének a 18 gépért, a beszerzés teljes élettartamra vetített árát pedig 5 – 7 milliárd Kanadai Dollárra taksálják.
Mindez természetesen nem hivatalos, a teljes élettartamra számított költség ezen felül nagyban függ attól is, hogy Kanada milyen szerződést tud kiharcolni a gépek támogatására egy esetleges beszerzéskor.
Adalék, hogy a Foreign Mlitary Sales keretében nem jár automatikusan gazdasági ellentételezés, de a Boeing részéről a hét elején jelezték, hogy készek erre, így végeredményben Kanada nagyjából annyit fizetne a gépekért, mint a U.S. Navy – azaz 65 millió USD-t.
A Kanadában anno nagyobbrészt az F-35 egyre csak eszkalálódó ára miatt kirobbanó F-35 vs. Super Hornet vita aktuális pikantériája zárásként: míközben Ottawa legalább 5 évre elnapolná az 5. generációs típus beszerzését és jelentős összeget fordítana Super Hornetekre, addig a Lockheed Martin Donald Trump decemberi, sokba kerülő tweetje után éppen nagyon fogadkozik a Trump adminisztráció felé, hogy 2019-2020 környékére már 85 millió USD környékére sikerül leszorítani a típus árát. Ami ugyan egy 30%-al így is több lenne, mint egy Super Hornet, de egyrészt 5. generációs típus, másrészt mivel Kanada aktívan részt vett a fejlesztésében nem kéne a foreign military sales kapcsán extra összegeket megfizetnie a beszerzésekor, csökkentve ezzel a végső árat.