|

Magára maradt a Leonardo a T-X tenderen

Január 25-én a Raytheon bejelentette: nem kíván a Leonardo partnereként indulni az Amerikai Egyesült Államok Légierejének T-X tenderén. A Northrop T-38C Talon sugárhajtású kiképzőgépek leváltását célzó versenyben a két vállalat az M-346 Master alapján kifejlesztendő T-100-assal indult volna. Az amerikai fél közleménye szerint a T-100 egy erős, életképes ajánlat, úgy gondolják, a két cég nem tudna olyan üzleti megállapodást kötni, ami a USAF számára is megfelelő konstrukció lenne a tenderen.

A Raytheon és a Leonardo (korábban Finmeccanica) 2016 februárjában jelentették be a közös indulási szándékot. Az európai konzorcium közleményben reagált a Raytheon bejelentésére, amiben azt írták: továbbra is versenyben kívánnak maradni a T-X tenderen, mivel bíznak a T-100 sikerében. A helyzetük azonban nem egyszerű: amerikai partner nélkül indulni egy USAF-tenderen nem kifejezetten bölcs döntés, pláne annak fényében, hogy a konkurensek mind ilyen konstrukcióban kínálják terméküket. Ráadásul az idő is sürget, hiszen a Pentagon még idén szeretné kiválasztani a győztest. Ha tehát nem szeretnék biztosan elbukni az utóbbi évek egyik legnagyobb tenderét, akkor sürgősen találniuk kell egy helyi vállalatot.

T-100 koncepció |Forrás: Leonardo ,

Arról, hogy a Raytheon pontosan miért nem tudott megegyezni a Leonardoval, egyelőre csak találgatások vannak. A két cég közötti kapcsolat ugyanis nem tűnt labilisnak: nemrég még arról volt szó, hogy a T-100 számára összeszerelő üzemet hoznak létre a Mississippiben található Meridian mellett, a Leonardo pedig be is mutatta az első prototípust 2016-ban Farnborough-ban.

A tendernek így most három valódi esélyese maradt: a Northrop Grumman Model 400, a Boeing-Saab teljesen új tervezésű prototípusa, valamint a Lockheed Martin-Korea Aerospace Industries T-50A. Közülük utóbbi az, amelyikkel vannak releváns tapasztalatok, hiszen egy már meglévő típus továbbfejlesztésével jött létre. Ehhez hasonló mondható el a T-100-ról is, ám a fentiek fényében az esélyei jelentősen csökkentek. Érdekesség, hogy a Leonardo (akkor még Finmeccanica) már átélt egy hasonló „szakítást”: 2013-ban a General Dynamics mondta vissza a korábban bejelentett együttműködési szándékát.

Fórum hozzászólások

  • blogen
    Bárcsak mi lennénk, Alba helyett! Ha már mindenáron saját iskolát akarunk, akkor mindenképp Mastersban kellene gondolkodnunk!

    12-24x Zlin* -> 6x Tucano -> 4-6x Masters**

    * honvédelmi repülőklubbok is szerte az országban!
    ** Lengyelországban
    Mit akarsz a tucanoval?
  • blogen
    Bárcsak mi lennénk, Alba helyett! Ha már mindenáron saját iskolát akarunk, akkor mindenképp Mastersban kellene gondolkodnunk!

    12-24x Zlin* -> 6x Tucano -> 4-6x Masters**

    * honvédelmi repülőklubbok is szerte az országban!
    ** Lengyelországban
    Ne álmodozz, mi nem vagyunk Lengyelország semmilyen tekintetben!! Sajnos ...
  • emel
    Ne álmodozz, mi nem vagyunk Lengyelország semmilyen tekintetben!! Sajnos ...
    Az a baj, hogy a kormányzat saját pilótaképzést akar. Ez lenne a leghatékonyabb, költség tekintetben is: itthon Zlin és Tucano, míg néhány Masters a lengyelekkel közösen üzemeltetve Deblinben.

    Persze valami elcseszett konstrukció lesz a vége úgyis, szar Albartroszokkal.
  • blogen
    Amit mindenki, ezek a kiképzési szintek! Zlinből akarsz jet-trainerbe ültetni?
    Mert kanadában nem texan2-ből mennek hawk-ba nem?
  • blogen
    Az a baj, hogy a kormányzat saját pilótaképzést akar. Ez lenne a leghatékonyabb, költség tekintetben is: itthon Zlin és Tucano, míg néhány Masters a lengyelekkel közösen üzemeltetve Deblinben.

    Persze valami elcseszett konstrukció lesz a vége úgyis, szar Albartroszokkal.
    Nem biztos hogy akarják, csak előfordulhat hogy kicsi a választási lehetőség. A kanadai képzésnek rövidesen vége, kihal az NTSC, egy ideje már kevés az üzemképes gépük, sorban állnak hozzájuk a pilóták repülési lehetőségre várva. Ha meg senki se akar velünk közös kiképző iskolát fenntartani K-Európában, vagy csak túl drágán, akkor marad a "maszekolás". Kérdés, hogy a leendő (ha lesz) Hévíz-Sármelléken felállítandó magyar? - norvég pilótaiskola kinek a pénzéből és milyen lesz, használható-e nekünk, vagy norvég pénzen norvég árakon fog működni?
  • Nem rossz az M346, viszont én az alábbi felállásra mondanám hogy tökéletes:
    - 12 DA40 Tundra Star (dízel motor, masszív kompozit szerkezet!) a repülőkluboknál - előképzés 17-18 évesen PPL szintig
    [​IMG]
    - 6 db Grob G-120TP haladó képzés Szolnokon


    - 6 db BAE Hawk AJT
    [​IMG]
  • rudi
    Valaki rendelt hat M346FA-t de nem mondják meg ki volt...o_O
    Nem mi voltunk?
    Remélem, hogy nem.

    emel
    Nem biztos hogy akarják, csak előfordulhat hogy kicsi a választási lehetőség. A kanadai képzésnek rövidesen vége, kihal az NTSC, egy ideje már kevés az üzemképes gépük, sorban állnak hozzájuk a pilóták repülési lehetőségre várva. Ha meg senki se akar velünk közös kiképző iskolát fenntartani K-Európában, vagy csak túl drágán, akkor marad a "maszekolás". Kérdés, hogy a leendő (ha lesz) Hévíz-Sármelléken felállítandó magyar? - norvég pilótaiskola kinek a pénzéből és milyen lesz, használható-e nekünk, vagy norvég pénzen norvég árakon fog működni?
    A kanadai képzés gondjairól tudnál valami anyagot?
  • borisz
    Remélem, hogy nem.



    A kanadai képzés gondjairól tudnál valami anyagot?
    Mi a bajotok az M346 al? Arra amire kitalálták, kiváló.
  • zsolti
    Mi a bajotok az M346 al? Arra amire kitalálták, kiváló.
    Az árából majdnem végtelen mennyiségű repült óra jönne ki Gripenen. Meg esetleg fizetésemelés a műszakiaknak. Meg pénz alkatrészre, mert már kannibalizálják a nagyjavított Mi-17-eket.
  • borisz
    Remélem, hogy nem.



    A kanadai képzés gondjairól tudnál valami anyagot?
    Amennyire én látom itt is a piszkos anyagiak voltak a fő probléma...
    Kevesebb volt a beiskolázottak száma annál hogy az NFTC iskola profitábilis legyen.
    Emiatt nem volt pénz az elöregedő reptechnika cseréjére.
    Emiatt a végén már az USA ba küldték repülni a növendékeket (ez persze megint csak plusz klts. az iskolának)
    A lényeg hogy az NFTC szerződés idén lejárt és (sajnos) az a döntés született hogy idehaza oldják meg a pilótaképzést.
    Vettek a Zilineket beindult az NKE-n az "âllami repülőgépvezető" szak.
    Problémák:
    - a jelenlegi rendszer szerint azok kezdenek el repülni akiket már felvettek az NKE-re. Ezzel az a probléma hogy a növendékről esetleg csak akkor derül ki hogy fakezű amikor már javában zajlik kepzése és emiatt egy csomó időt-energiát már elpazaroltak rá, továbbá elvette a helyet egy ügysebb gyerektől.
    Jobb lenne ha a repülős előképzés még az egyetem előtt 17-18 évesen a repülőklubok bevonásával tartott nyári táborokban történne és aki ott megfelel azokat vinnék az NKE-re. A Zlinekkel úgy is csak maximum alapképzés nyújtható.
    - nics se haladó turboprop kiképző gép se jet trainer (meg multi engine kiképző gép se)
    Ezek nélkül nem lesz hazai képzés és megint csak küldhetik a növendékeket külföldre megint csak sok sok pénzért.

    Kíváncsian figyelem mi sül ki a dologból
  • Én csak azt küldeném NKE-re, aki a turbopropon is megfelelt, mert onnan mehet helikopterre, harci gépre és szállítóra is, de előtte még nem tudjuk, hogy alkalmas lesz e komolyabb dolgokra!

    Én így látnám jónak:
    Honvédelmi klubbok:
    0. modellezés, drónozás, stb. 14 év alatt.
    1. repülő alapképzés: vitorlázó + UL esetleg már Zlin 14-18 éves korig (érettségiig) --> PPL
    Légierő:
    2. katonai alapkiképzés: Zlin + haladó alapképzés: turboprop: 18-20 éves kor között a honvédelmi után közvetlenül.
    --- itt a turbopronál viszonylag gyorsan eldől, hogy képes e többre, ha igen:
    NKE + Légierő:
    3. katonai haladó képzés: turboprop (innen tovább a három fő irány valamelyike)
    4. jet trainer ha harci gépre (ezt telepíteném ki Lengyelországban, közösen üzemeltetve a technikát velük)
    5. típusképzés
  • rudi
    Amennyire én látom itt is a piszkos anyagiak voltak a fő probléma...
    Kevesebb volt a beiskolázottak száma annál hogy az NFTC iskola profitábilis legyen.
    Emiatt nem volt pénz az elöregedő reptechnika cseréjére.
    Emiatt a végén már az USA ba küldték repülni a növendékeket (ez persze megint csak plusz klts. az iskolának)
    A lényeg hogy az NFTC szerződés idén lejárt és (sajnos) az a döntés született hogy idehaza oldják meg a pilótaképzést.
    Vettek a Zilineket beindult az NKE-n az "âllami repülőgépvezető" szak.
    Problémák:
    - a jelenlegi rendszer szerint azok kezdenek el repülni akiket már felvettek az NKE-re. Ezzel az a probléma hogy a növendékről esetleg csak akkor derül ki hogy fakezű amikor már javában zajlik kepzése és emiatt egy csomó időt-energiát már elpazaroltak rá, továbbá elvette a helyet egy ügysebb gyerektől.
    Jobb lenne ha a repülős előképzés még az egyetem előtt 17-18 évesen a repülőklubok bevonásával tartott nyári táborokban történne és aki ott megfelel azokat vinnék az NKE-re. A Zlinekkel úgy is csak maximum alapképzés nyújtható.
    - nics se haladó turboprop kiképző gép se jet trainer (meg multi engine kiképző gép se)
    Ezek nélkül nem lesz hazai képzés és megint csak küldhetik a növendékeket külföldre megint csak sok sok pénzért.

    Kíváncsian figyelem mi sül ki a dologból
    Na, az NFTC gondjairól nem tudtam!
    A hazai helyzet azért ismerős.
    Vajon az a módszer, hogy Horvátországban képeznek Pilatuson, nem jött be?
    Szerintem egy, a korhoz igazított MÉM RSz-nek lenne helye a Nap alatt, de úgy látom, hogy a Fidesz valamiért pikkel a kisgépes repülésre és ott tesz keresztbe az egész szakmának, ahol csak tud.
  • blogen
    Én csak azt küldeném NKE-re, aki a turbopropon is megfelelt, mert onnan mehet helikopterre, harci gépre és szállítóra is, de előtte még nem tudjuk, hogy alkalmas lesz e komolyabb dolgokra!

    Én így látnám jónak:
    Honvédelmi klubbok:
    0. modellezés, drónozás, stb. 14 év alatt.
    1. repülő alapképzés: vitorlázó + UL esetleg már Zlin 14-18 éves korig (érettségiig) --> PPL
    Légierő:
    2. katonai alapkiképzés: Zlin + haladó alapképzés: turboprop: 18-20 éves kor között a honvédelmi után közvetlenül.
    --- itt a turbopronál viszonylag gyorsan eldől, hogy képes e többre, ha igen:
    NKE + Légierő:
    3. katonai haladó képzés: turboprop (innen tovább a három fő irány valamelyike)
    4. jet trainer ha harci gépre (ezt telepíteném ki Lengyelországban, közösen üzemeltetve a technikát velük)
    5. típusképzés
    Újra kéne alapitani az MHSZt
  • zsolti
    Mi a bajotok az M346 al? Arra amire kitalálták, kiváló.
    Pl az, hogy drága. A gyártó olaszok se veszik tömegesen, a kiöregedő M339 helyett pl mostanában rendeltek M345-öt, és nem a Mastert
  • rudi
    Repül az M346 FA
    [​IMG]
    [​IMG]
    https://www.edrmagazine.eu/leonardo...ks-on-maiden-flight-equipped-with-grifo-radar
    - Grifo radar
    - Leonardo DASS önvédelmi remdszer (képeken látszik is a szárnytőben elöl, hátul a MAWS szenzor..)
    - Link 16 datalink
    - stb...

    A gép a könnyű harci feladatkör melletr megmaradt teljes értékű kiképző gépnek is.
    Csak éppen pont a
    - radar
    - DASS
    - datalink és a
    - két hajtómű miatt ... ISKOLAGÉPNEK rohadt drága lett
    Szergej (ugye ez eredetileg orosz terv alapján épült) a légierő méretei miatt ezt megengedheti magának, mi meg szerintem nagyon nem!!
  • emel
    ISKOLAGÉPNEK rohadt drága lett
    Te tudod mennyi az ára? Én nem...azt se mondták még el ki a megrendelő.
    Én csak tippelni tudok és szerintem olyan $40 - 50 millió között lehet az ára.

    Ha így nézzük akkor meg ISKOLA ÉS KÖNNYŰ HARCI gépnek nagyon olcsó.
    Van benne minden ahhoz hogy - meglévő légifölény esetén (!!) - elboldoguljon akár egy komolyabb harcmező felett is.
    TGP vel és PGM fegyverzettel ideális CAS gép.

    Ha meg nem éles bevetést repül mehet rajta advanced képzés.
    Szerintem jó a koncepció.
  • rudi
    Te tudod mennyi az ára? Én nem...azt se mondták még el ki a megrendelő.
    Én csak tippelni tudok és szerintem olyan $40 - 50 millió között lehet az ára.

    Ha így nézzük akkor meg ISKOLA ÉS KÖNNYŰ HARCI gépnek nagyon olcsó.
    Van benne minden ahhoz hogy - meglévő légifölény esetén (!!) - elboldoguljon akár egy komolyabb harcmező felett is.
    TGP vel és PGM fegyverzettel ideális CAS gép.

    Ha meg nem éles bevetést repül mehet rajta advanced képzés.
    Szerintem jó a koncepció.
    Azt írtam hogy ISKOLAGÉPNEK drága, hogy miben gondolkozik hosszabb távon a MH felső vezetése azt nem tudom. Persze pontosabb ár ismerete nélkül is erősen sejthető, hogy a fent felsorolt, CSAK harcigépeknek szükséges rendszerek nélküli egyhajtóműves gép csak olcsóbb lehet. Ha nem így lenne, akkor az olaszok is CSAK az M-346-ot rendszeresítenék, de per pillanat úgy néz ki többet vesznek az ugyancsak olasz egyhajtóműves konkurensből. Szóval ők is tudnak számolni hogy mi a több meg a kevesebb ... csak MI nem tudjuk hogy MENNYIVEL.
  • emel
    Azt írtam hogy ISKOLAGÉPNEK drága, hogy miben gondolkozik hosszabb távon a MH felső vezetése azt nem tudom.
    - aki egyfunkciós iskolagépet keres annak nem való egy többfunkciós repülőgép
    - meglehetősen furcsa lenne ha a MH Olasz gépet választana azok után hogy beszálltak a Cseh Aeroba. Szerintem bele kell nyugodni abba hogy ha lesz jet iskolagép akkor az L39 lesz...:(
  • rudi
    - aki egyfunkciós iskolagépet keres annak nem való egy többfunkciós repülőgép
    - meglehetősen furcsa lenne ha a MH Olasz gépet választana azok után hogy beszálltak a Cseh Aeroba. Szerintem bele kell nyugodni abba hogy ha lesz jet iskolagép akkor az L39 lesz...:(
    Én már majdnem bármibe belenyugodnék, csak VALAMI HASZNÁLHATÓ legyen, mert pilótát biciklin nem lehet képezni ... max tekerni és nem repülni! "Kicsit" más a pedál funkciója ...;):D

Ugrás a fórum topichoz