|

Magára maradt a Leonardo a T-X tenderen

Január 25-én a Raytheon bejelentette: nem kíván a Leonardo partnereként indulni az Amerikai Egyesült Államok Légierejének T-X tenderén. A Northrop T-38C Talon sugárhajtású kiképzőgépek leváltását célzó versenyben a két vállalat az M-346 Master alapján kifejlesztendő T-100-assal indult volna. Az amerikai fél közleménye szerint a T-100 egy erős, életképes ajánlat, úgy gondolják, a két cég nem tudna olyan üzleti megállapodást kötni, ami a USAF számára is megfelelő konstrukció lenne a tenderen.

A Raytheon és a Leonardo (korábban Finmeccanica) 2016 februárjában jelentették be a közös indulási szándékot. Az európai konzorcium közleményben reagált a Raytheon bejelentésére, amiben azt írták: továbbra is versenyben kívánnak maradni a T-X tenderen, mivel bíznak a T-100 sikerében. A helyzetük azonban nem egyszerű: amerikai partner nélkül indulni egy USAF-tenderen nem kifejezetten bölcs döntés, pláne annak fényében, hogy a konkurensek mind ilyen konstrukcióban kínálják terméküket. Ráadásul az idő is sürget, hiszen a Pentagon még idén szeretné kiválasztani a győztest. Ha tehát nem szeretnék biztosan elbukni az utóbbi évek egyik legnagyobb tenderét, akkor sürgősen találniuk kell egy helyi vállalatot.

T-100 koncepció |Forrás: Leonardo ,

Arról, hogy a Raytheon pontosan miért nem tudott megegyezni a Leonardoval, egyelőre csak találgatások vannak. A két cég közötti kapcsolat ugyanis nem tűnt labilisnak: nemrég még arról volt szó, hogy a T-100 számára összeszerelő üzemet hoznak létre a Mississippiben található Meridian mellett, a Leonardo pedig be is mutatta az első prototípust 2016-ban Farnborough-ban.

A tendernek így most három valódi esélyese maradt: a Northrop Grumman Model 400, a Boeing-Saab teljesen új tervezésű prototípusa, valamint a Lockheed Martin-Korea Aerospace Industries T-50A. Közülük utóbbi az, amelyikkel vannak releváns tapasztalatok, hiszen egy már meglévő típus továbbfejlesztésével jött létre. Ehhez hasonló mondható el a T-100-ról is, ám a fentiek fényében az esélyei jelentősen csökkentek. Érdekesség, hogy a Leonardo (akkor még Finmeccanica) már átélt egy hasonló „szakítást”: 2013-ban a General Dynamics mondta vissza a korábban bejelentett együttműködési szándékát.

Fórum hozzászólások

  • Dubaiban is bemutatkozott az új FA (Fighter Attack) változat.
    Szerintem jelenleg ez a leg ütősebb könnyű CAS, COIN gép ami egyben teljes értékű kiképző gép is.
    Azzal a TGP-vel a képen (Sniper), orrában a radarral (Grifo-M) és precíziós fegyverekkel (pl. a képen lévő Brimstone rakétákkal) határozottan potens jószág lett...
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
  • Nagyon tetszik nekem is ez az irány, költséghatékony és sokfunkciós. Szép, korszerű. Remélem nagy karriert fut majd be ez is, meg a Jak-130 is.
  • International Flight Training School: first two M-346 aircraft landed into the Italian Air Force's 61st Wing Base

    "The first two new Leonardo’s M-346 aircrafts, part of the International Flight Training School (IFTS) project, joined the other 18 Italian Air Force’s M-346s at 61st Wing’s base in Galatina (Lecce), in Southern Italy. The new airplanes will be used to meet the growing demand for training services at the IFTS, established under the Leonardo-Italian Air Force Agreement signed in July 2018 and aimed at strengthening the training services delivered by the Air Force.

    The Leonardo-Italian Air Force IFTS Agreement was inspired by the common decision of these two preeminent national entities to foster synergies to the benefit of the Country: combining the capabilities of the largest Italian industrial player in the aerospace, defence and security sectors with the Air Force’s expertise in the military flight training domain."
  • Terminator
    International Flight Training School: first two M-346 aircraft landed into the Italian Air Force's 61st Wing Base

    "The first two new Leonardo’s M-346 aircrafts, part of the International Flight Training School (IFTS) project, joined the other 18 Italian Air Force’s M-346s at 61st Wing’s base in Galatina (Lecce), in Southern Italy. The new airplanes will be used to meet the growing demand for training services at the IFTS, established under the Leonardo-Italian Air Force Agreement signed in July 2018 and aimed at strengthening the training services delivered by the Air Force.

    The Leonardo-Italian Air Force IFTS Agreement was inspired by the common decision of these two preeminent national entities to foster synergies to the benefit of the Country: combining the capabilities of the largest Italian industrial player in the aerospace, defence and security sectors with the Air Force’s expertise in the military flight training domain."
    18 egész Olaszországnak?
  • gacsat
    18 egész Olaszországnak?
    Lesz meg nekik mellette 45 db M345 alapfoku sugarhajtasu gep is. (Mert minden tipust rendszeresiteni kell a gyarto orszag legierejenek, kulonben eleg nehez lesz eladni masoknak.)
  • rudi
    Valaki rendelt hat M346FA-t de nem mondják meg ki volt...o_O
    Nem mi voltunk?
    Bárcsak mi lennénk, Alba helyett! Ha már mindenáron saját iskolát akarunk, akkor mindenképp Mastersban kellene gondolkodnunk!

    12-24x Zlin* -> 6x Tucano -> 4-6x Masters**

    * honvédelmi repülőklubbok is szerte az országban!
    ** Lengyelországban
  • blogen
    Bárcsak mi lennénk, Alba helyett! Ha már mindenáron saját iskolát akarunk, akkor mindenképp Mastersban kellene gondolkodnunk!

    12-24x Zlin* -> 6x Tucano -> 4-6x Masters**

    * honvédelmi repülőklubbok is szerte az országban!
    ** Lengyelországban
    Mit akarsz a tucanoval?
  • blogen
    Bárcsak mi lennénk, Alba helyett! Ha már mindenáron saját iskolát akarunk, akkor mindenképp Mastersban kellene gondolkodnunk!

    12-24x Zlin* -> 6x Tucano -> 4-6x Masters**

    * honvédelmi repülőklubbok is szerte az országban!
    ** Lengyelországban
    Ne álmodozz, mi nem vagyunk Lengyelország semmilyen tekintetben!! Sajnos ...
  • emel
    Ne álmodozz, mi nem vagyunk Lengyelország semmilyen tekintetben!! Sajnos ...
    Az a baj, hogy a kormányzat saját pilótaképzést akar. Ez lenne a leghatékonyabb, költség tekintetben is: itthon Zlin és Tucano, míg néhány Masters a lengyelekkel közösen üzemeltetve Deblinben.

    Persze valami elcseszett konstrukció lesz a vége úgyis, szar Albartroszokkal.
  • blogen
    Amit mindenki, ezek a kiképzési szintek! Zlinből akarsz jet-trainerbe ültetni?
    Mert kanadában nem texan2-ből mennek hawk-ba nem?
  • blogen
    Az a baj, hogy a kormányzat saját pilótaképzést akar. Ez lenne a leghatékonyabb, költség tekintetben is: itthon Zlin és Tucano, míg néhány Masters a lengyelekkel közösen üzemeltetve Deblinben.

    Persze valami elcseszett konstrukció lesz a vége úgyis, szar Albartroszokkal.
    Nem biztos hogy akarják, csak előfordulhat hogy kicsi a választási lehetőség. A kanadai képzésnek rövidesen vége, kihal az NTSC, egy ideje már kevés az üzemképes gépük, sorban állnak hozzájuk a pilóták repülési lehetőségre várva. Ha meg senki se akar velünk közös kiképző iskolát fenntartani K-Európában, vagy csak túl drágán, akkor marad a "maszekolás". Kérdés, hogy a leendő (ha lesz) Hévíz-Sármelléken felállítandó magyar? - norvég pilótaiskola kinek a pénzéből és milyen lesz, használható-e nekünk, vagy norvég pénzen norvég árakon fog működni?
  • Nem rossz az M346, viszont én az alábbi felállásra mondanám hogy tökéletes:
    - 12 DA40 Tundra Star (dízel motor, masszív kompozit szerkezet!) a repülőkluboknál - előképzés 17-18 évesen PPL szintig
    [​IMG]
    - 6 db Grob G-120TP haladó képzés Szolnokon


    - 6 db BAE Hawk AJT
    [​IMG]
  • rudi
    Valaki rendelt hat M346FA-t de nem mondják meg ki volt...o_O
    Nem mi voltunk?
    Remélem, hogy nem.

    emel
    Nem biztos hogy akarják, csak előfordulhat hogy kicsi a választási lehetőség. A kanadai képzésnek rövidesen vége, kihal az NTSC, egy ideje már kevés az üzemképes gépük, sorban állnak hozzájuk a pilóták repülési lehetőségre várva. Ha meg senki se akar velünk közös kiképző iskolát fenntartani K-Európában, vagy csak túl drágán, akkor marad a "maszekolás". Kérdés, hogy a leendő (ha lesz) Hévíz-Sármelléken felállítandó magyar? - norvég pilótaiskola kinek a pénzéből és milyen lesz, használható-e nekünk, vagy norvég pénzen norvég árakon fog működni?
    A kanadai képzés gondjairól tudnál valami anyagot?
  • borisz
    Remélem, hogy nem.



    A kanadai képzés gondjairól tudnál valami anyagot?
    Mi a bajotok az M346 al? Arra amire kitalálták, kiváló.
  • zsolti
    Mi a bajotok az M346 al? Arra amire kitalálták, kiváló.
    Az árából majdnem végtelen mennyiségű repült óra jönne ki Gripenen. Meg esetleg fizetésemelés a műszakiaknak. Meg pénz alkatrészre, mert már kannibalizálják a nagyjavított Mi-17-eket.
  • borisz
    Remélem, hogy nem.



    A kanadai képzés gondjairól tudnál valami anyagot?
    Amennyire én látom itt is a piszkos anyagiak voltak a fő probléma...
    Kevesebb volt a beiskolázottak száma annál hogy az NFTC iskola profitábilis legyen.
    Emiatt nem volt pénz az elöregedő reptechnika cseréjére.
    Emiatt a végén már az USA ba küldték repülni a növendékeket (ez persze megint csak plusz klts. az iskolának)
    A lényeg hogy az NFTC szerződés idén lejárt és (sajnos) az a döntés született hogy idehaza oldják meg a pilótaképzést.
    Vettek a Zilineket beindult az NKE-n az "âllami repülőgépvezető" szak.
    Problémák:
    - a jelenlegi rendszer szerint azok kezdenek el repülni akiket már felvettek az NKE-re. Ezzel az a probléma hogy a növendékről esetleg csak akkor derül ki hogy fakezű amikor már javában zajlik kepzése és emiatt egy csomó időt-energiát már elpazaroltak rá, továbbá elvette a helyet egy ügysebb gyerektől.
    Jobb lenne ha a repülős előképzés még az egyetem előtt 17-18 évesen a repülőklubok bevonásával tartott nyári táborokban történne és aki ott megfelel azokat vinnék az NKE-re. A Zlinekkel úgy is csak maximum alapképzés nyújtható.
    - nics se haladó turboprop kiképző gép se jet trainer (meg multi engine kiképző gép se)
    Ezek nélkül nem lesz hazai képzés és megint csak küldhetik a növendékeket külföldre megint csak sok sok pénzért.

    Kíváncsian figyelem mi sül ki a dologból
  • Én csak azt küldeném NKE-re, aki a turbopropon is megfelelt, mert onnan mehet helikopterre, harci gépre és szállítóra is, de előtte még nem tudjuk, hogy alkalmas lesz e komolyabb dolgokra!

    Én így látnám jónak:
    Honvédelmi klubbok:
    0. modellezés, drónozás, stb. 14 év alatt.
    1. repülő alapképzés: vitorlázó + UL esetleg már Zlin 14-18 éves korig (érettségiig) --> PPL
    Légierő:
    2. katonai alapkiképzés: Zlin + haladó alapképzés: turboprop: 18-20 éves kor között a honvédelmi után közvetlenül.
    --- itt a turbopronál viszonylag gyorsan eldől, hogy képes e többre, ha igen:
    NKE + Légierő:
    3. katonai haladó képzés: turboprop (innen tovább a három fő irány valamelyike)
    4. jet trainer ha harci gépre (ezt telepíteném ki Lengyelországban, közösen üzemeltetve a technikát velük)
    5. típusképzés
  • rudi
    Amennyire én látom itt is a piszkos anyagiak voltak a fő probléma...
    Kevesebb volt a beiskolázottak száma annál hogy az NFTC iskola profitábilis legyen.
    Emiatt nem volt pénz az elöregedő reptechnika cseréjére.
    Emiatt a végén már az USA ba küldték repülni a növendékeket (ez persze megint csak plusz klts. az iskolának)
    A lényeg hogy az NFTC szerződés idén lejárt és (sajnos) az a döntés született hogy idehaza oldják meg a pilótaképzést.
    Vettek a Zilineket beindult az NKE-n az "âllami repülőgépvezető" szak.
    Problémák:
    - a jelenlegi rendszer szerint azok kezdenek el repülni akiket már felvettek az NKE-re. Ezzel az a probléma hogy a növendékről esetleg csak akkor derül ki hogy fakezű amikor már javában zajlik kepzése és emiatt egy csomó időt-energiát már elpazaroltak rá, továbbá elvette a helyet egy ügysebb gyerektől.
    Jobb lenne ha a repülős előképzés még az egyetem előtt 17-18 évesen a repülőklubok bevonásával tartott nyári táborokban történne és aki ott megfelel azokat vinnék az NKE-re. A Zlinekkel úgy is csak maximum alapképzés nyújtható.
    - nics se haladó turboprop kiképző gép se jet trainer (meg multi engine kiképző gép se)
    Ezek nélkül nem lesz hazai képzés és megint csak küldhetik a növendékeket külföldre megint csak sok sok pénzért.

    Kíváncsian figyelem mi sül ki a dologból
    Na, az NFTC gondjairól nem tudtam!
    A hazai helyzet azért ismerős.
    Vajon az a módszer, hogy Horvátországban képeznek Pilatuson, nem jött be?
    Szerintem egy, a korhoz igazított MÉM RSz-nek lenne helye a Nap alatt, de úgy látom, hogy a Fidesz valamiért pikkel a kisgépes repülésre és ott tesz keresztbe az egész szakmának, ahol csak tud.
  • blogen
    Én csak azt küldeném NKE-re, aki a turbopropon is megfelelt, mert onnan mehet helikopterre, harci gépre és szállítóra is, de előtte még nem tudjuk, hogy alkalmas lesz e komolyabb dolgokra!

    Én így látnám jónak:
    Honvédelmi klubbok:
    0. modellezés, drónozás, stb. 14 év alatt.
    1. repülő alapképzés: vitorlázó + UL esetleg már Zlin 14-18 éves korig (érettségiig) --> PPL
    Légierő:
    2. katonai alapkiképzés: Zlin + haladó alapképzés: turboprop: 18-20 éves kor között a honvédelmi után közvetlenül.
    --- itt a turbopronál viszonylag gyorsan eldől, hogy képes e többre, ha igen:
    NKE + Légierő:
    3. katonai haladó képzés: turboprop (innen tovább a három fő irány valamelyike)
    4. jet trainer ha harci gépre (ezt telepíteném ki Lengyelországban, közösen üzemeltetve a technikát velük)
    5. típusképzés
    Újra kéne alapitani az MHSZt
  • zsolti
    Mi a bajotok az M346 al? Arra amire kitalálták, kiváló.
    Pl az, hogy drága. A gyártó olaszok se veszik tömegesen, a kiöregedő M339 helyett pl mostanában rendeltek M345-öt, és nem a Mastert

Ugrás a fórum topichoz