|

Az Aranysas meghódítja Amerikát

Napjaink egyik legérdekesebb hadiipari közbeszerzési pályázata, az Amerikai Egyesült Államok Légierejének T-X tendere. Ennek célja a USAF Northrop T-38C talon szuperszonikus kiképzőgépeinek leváltása, amelyek már több mint 50 éve szolgálatban állnak. A 2015 márciusában elstartolt program igencsak szigorú követelményeket támaszt a pályázókkal szemben, ám ennek ellenére számos cég (és cégcsoport) jelezte indulási szándékát. Ez nem véletlen, hiszen Washington első körben 350 darabot kíván rendszerbe állítani az új kiképzőből, ami később még tovább emelkedhet – nem beszélve arról, hogy ekkora flotta esetében a terméktámogatási szerződés is sok évre szóló, sok milliárd dolláros üzletet jelent.

A pályázók egyike a T-50A Golden Eagle, amely a dél-koreai KAI és a Lockheed Martin közös gyermeke. A két cég már az alaptípus fejlesztésénél is együttműködött, így szinte borítékolható volt, hogy a T-X tenderen is közösen indulnak. Tekintettel arra, hogy a másik két (illetve négy) versenyző (a Boeing-Saab és a BAE Systems-Northrop Grumman párosok) mindegyike teljesen új típus kifejlesztésébe kezdett, némi előnnyel indultak a T-50A mérnökei. Mindezek ismeretében talán nem meglepő, hogy az „Aranysas” amerikanizált változata lehet az első a három pályázóból, amelyik az Amerikai Egyesült Államok területén levegőbe emelkedik.

A T-50A első repülése | Forrás: KAI

A T-50A első repülése | Forrás: KAI ,

A KAI vasárnap bejelentette, hogy a T-50A még a héten, várhatóan november 17-én, repülés közben is bemutatkozik Amerikában. Az eseményre a dél-karolinai Greenvilleben, a Lockheed Martin APT (Advanced Pilot Training) telephelyén kerül majd sor csütörtökön. A fejlesztők természetesen minden kompetens amerikai médiumot meghívtak, így a repülést nagy sajtófigyelem övezi majd (ami nekünk, repülésrajongóknak csak jót jelenthet, számos fotó és videó formájában). A bejelentéssel egy időben jelezte részvételi szándékát Jeong Kyeong-doo, a Dél-Koreai Légierő vezérkari főnöke, valamint Hwang In-moo helyettes védelmi miniszter.

A gép ezt követően is az Egyesült Államokban marad, hiszen a tervek szerint berepülési programjának második fázisára már ott kerül sor 2017-ben. A T-50A egyébként idén nyáron repült először: június 2-án, a dél-koreai Sacheonban mutatkozott be a levegőben.

Fórum hozzászólások

Ugrás a fórum topichoz