|

Magára maradt a Leonardo a T-X tenderen

Január 25-én a Raytheon bejelentette: nem kíván a Leonardo partnereként indulni az Amerikai Egyesült Államok Légierejének T-X tenderén. A Northrop T-38C Talon sugárhajtású kiképzőgépek leváltását célzó versenyben a két vállalat az M-346 Master alapján kifejlesztendő T-100-assal indult volna. Az amerikai fél közleménye szerint a T-100 egy erős, életképes ajánlat, úgy gondolják, a két cég nem tudna olyan üzleti megállapodást kötni, ami a USAF számára is megfelelő konstrukció lenne a tenderen.

A Raytheon és a Leonardo (korábban Finmeccanica) 2016 februárjában jelentették be a közös indulási szándékot. Az európai konzorcium közleményben reagált a Raytheon bejelentésére, amiben azt írták: továbbra is versenyben kívánnak maradni a T-X tenderen, mivel bíznak a T-100 sikerében. A helyzetük azonban nem egyszerű: amerikai partner nélkül indulni egy USAF-tenderen nem kifejezetten bölcs döntés, pláne annak fényében, hogy a konkurensek mind ilyen konstrukcióban kínálják terméküket. Ráadásul az idő is sürget, hiszen a Pentagon még idén szeretné kiválasztani a győztest. Ha tehát nem szeretnék biztosan elbukni az utóbbi évek egyik legnagyobb tenderét, akkor sürgősen találniuk kell egy helyi vállalatot.

T-100 koncepció |Forrás: Leonardo ,

Arról, hogy a Raytheon pontosan miért nem tudott megegyezni a Leonardoval, egyelőre csak találgatások vannak. A két cég közötti kapcsolat ugyanis nem tűnt labilisnak: nemrég még arról volt szó, hogy a T-100 számára összeszerelő üzemet hoznak létre a Mississippiben található Meridian mellett, a Leonardo pedig be is mutatta az első prototípust 2016-ban Farnborough-ban.

A tendernek így most három valódi esélyese maradt: a Northrop Grumman Model 400, a Boeing-Saab teljesen új tervezésű prototípusa, valamint a Lockheed Martin-Korea Aerospace Industries T-50A. Közülük utóbbi az, amelyikkel vannak releváns tapasztalatok, hiszen egy már meglévő típus továbbfejlesztésével jött létre. Ehhez hasonló mondható el a T-100-ról is, ám a fentiek fényében az esélyei jelentősen csökkentek. Érdekesség, hogy a Leonardo (akkor még Finmeccanica) már átélt egy hasonló „szakítást”: 2013-ban a General Dynamics mondta vissza a korábban bejelentett együttműködési szándékát.