Tovább folytatódik a közel-keleti fegyverkezési verseny: szépen lassan révbe érnek Kuvait és Katar repülőgép-beszerzési tervei. A két, olajban gazdag monarchia az utóbbi években erőteljes haderőfejlesztésbe kezdett, amiknek a csúcsát a légierő bővítése, korszerűsítése jelenti. Katar részéről az első lépés 24 Dassault Rafale beszerzése volt, amik a Mirage 2000-5EDA-kat váltják majd. A francia vadászbombázó a szintén európai Eurofighter Typhoon és az amerikai F-15QA ellenében győzedelmeskedett – azonban úgy tűnik, Washington egy ennél jóval nagyobb szeletet hasíthat ki a tortából. De elég a ködösítésből, lássuk a részleteket!
November 17-én két közleményt is kiadott a DSCA (Defense Security Cooperation Agency – az Amerikai Egyesült Államok Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynöksége, amely a Foreign Military Sales program keretében a fegyverexportért felelős intézmény a tengerentúlon). Ezek egyike Katarral kapcsolatos, és megerősíti, hogy az Egyesült Államok kormánya hozzájárul 72 Boeing F-15QA Advanced Eagle vadászbombázó eladásához az arab ország számára. A 21,1 milliárd dollár értékű csomagban a repülőgépeken kívül helyet kap majd a fegyverzet, a pilóták és műszakiak kiképzése, a szükséges kiszolgáló eszközök, valamint a többéves logisztikai támogatás.
Mindez egyébként felvet néhány kérdést, leginkább a darabszám tekintetében. Korábban arról szólt a fáma, hogy Katar összesen 72 új vadászbombázót szeretne, amikből 24 lesz Rafale, a maradék 36 pedig vagy Typhoon, vagy F-15QA. Később Washingtonból is olyan hírek érkeztek, hogy ennél több Eagle-t nem is adnának el. Természetesen elképzelhető, hogy a majdani szerződésben is csak háromtucat vadászbombázó szerepel majd – néhány hónapon belül minden bizonnyal fény derül erre is. Az amerikai típus beszerzése egyébként azért bizonyul logikus döntésnek, mert így a légierő két, teljesen különböző forrásból fog táplálkozni. Bár ez logisztikai szempontból okozhat nehézségeket, egy esetleges fegyverembargó vagy gazdasági szankció esetén nem feltétlenül kell az egész géppark leállásával számolni.
A fentiekhez képest apró csekélység, de meg kell említenünk, hogy október végén Katar igényét fejezte ki a kínai-pakisztáni JF-17 Thunderre is. Kérdés, hogy a Rafale és az F-15QA mellé érdemes és logikus-e a jóval szerényebb képességekkel rendelkező típus beszerzése, vagy az egész ügy pusztán az „ellenség megtévesztése” volt.
Ami pedig Kuvaitot illeti: a DSCA őket érintő jelentésében összesen 40 repülőgép szerepel, amikért kiképzéssel és logisztikai támogatással együtt 10,1 milliárd dollárt kellene fizetniük. A fegyverzet tehát egyelőre nincs benne a keretben, azt minden bizonnyal egy külön szerződés keretében fogják majd megvásárolni. A 40 harci gépből egyébként 32 darab lenne Boeing F/A-18E és 8 F/A-18F – majd egyszer, hiszen, ha minden igaz, Kuvait első körben csak 28 Super Hornetet szeretne, a maradékra csak opciót jelentettek be. Mindenesetre így is szép összegbe kerül majd a típus rendszeresítése, amit náluk is egy európai „kacsa” egészít majd ki – Kuvait ugyanis idén áprilisban leszerződött 28 Eurofighter Typhoon megvásárlására.
A teljes kuvaiti igénylista ezen a linken megtekinthető, most csak néhány érdekességet emelünk ki belőle. A legfontosabb: a Kuvaiti Légierő lesz a világon az első, amelyik illeszkedő póttartállyal (Conformal Fuel Tanks – CFT) felszerelt F/A-18-asokat üzemeltet. Super Hornetjeik számára ugyanis nyolc ilyen szettet rendeltek. A csapásmérő képességhez járul majd hozzá a 12 AN/AAQ-33 Sniper konténer, a pilóták használhatják majd a JHMCS sisakdisplayt és az AN/AVS-9 NVG-t, valamint a gépeken sor kerül az AGM-88 HARM integrációjára is.