|

Katar is bejelentkezett a JF-17-re

Csütörtökön a katari védelmi miniszter telefonon felkereste Nawaz Sharifot, Pakisztán miniszterelnökét, hogy tolmácsolja: országa határozottan érdeklődik a JF-17 Thunder vadászbombázó és az MFI-17 Super Mushshak kiképzőgép iránt – adta hírül a The Express Tribune helyi napilap. Katar nemcsak az említett típusok rendszeresítését tűzte ki célul, de a gyártásba is beszállna, mégpedig egy náluk felhúzandó üzem képében. Ezt pakisztáni és török szakemberek segítségével hoznák létre, növelve a katonai és ipari kapcsolatokat az országok között.

A dolog több okból is érdekes. Egyrészt eddig nem volt még olyan ország, amely hivatalosan is megerősítette volna, hogy vásárol a JF-17-ből. Bár a legutóbbi hírek szerint Nigéria megrendelt három példányt, Mianmar pedig valószínűleg 10-12 darabot, eddig ennek még nem láttuk tényekkel alátámasztott nyomát. Érdeklődőből egyébként nincs hiány, eddig körülbelül tíz ország jelezte, hogy érdekli a típus – erre a listára iratkozott fel Katar.

Pakisztáni JF-17 Thunder a 2015-ös Párizsi Légiszalonon | Fotó: Eric Salard

Pakisztáni JF-17 Thunder a 2015-ös Párizsi Légiszalonon | Fotó: Eric Salard ,

A másik érdekesség, hogy a Katari Légierő nincs kifejezetten rászorulva a JF-17-re. Ez már csak azért is így van, mert nemrégiben rendeltek meg 24 Dassault Rafale vadászbombázót, amik jóval nagyobb harcértéket képviselnek a pakisztáni-kínai típusnál. Természetesen a dolog mögött az a logika is állhat, miszerint a Rafale lesz az első vonalas típus, a Thunder pedig kiegészítő szerepet tölt majd be, és olyan feladatokra fogják alkalmazni, amik nem igénylik a francia gép képességeit.

Ami pedig a Super Mushshakot illeti: a légcsavaros kiképzőgép lényegesen sikeresebb, mint a JF-17, és kiforrottabb konstrukció is, ám nem szabad elfelejteni, hogy Katarban rendszerben áll a Pilatus PC-21 is. Illetve folyamatban van rendszeresítése, a svájci típusból 24-et rendelt a közel-keleti állam.

Katar egyébként a repülőgépek beszerzése mellett a terrorellenes műveletek terén is szeretne együttműködni Pakisztánnal. Terveik között szerepel egy kiképzőközpont létrehozása, ahol pakisztáni szakértők segítségével képeznék saját különleges egységeiket.

Fórum hozzászólások

  • Negan
    Csak azt nem értem,hiogy mi a kórságért nincs egy nyugati olcsó könnyűvadász.
    Azért, mert Kínával ellentétben a fejlesztés/gyártás nem állami üzlet, hanem kapitalizmus-vezérelt? Melyik gyár tud ÉS akar olcsó gépet gyártani?
  • tiz
    Azért, mert Kínával ellentétben a fejlesztés/gyártás nem állami üzlet, hanem kapitalizmus-vezérelt? Melyik gyár tud ÉS akar olcsó gépet gyártani?
    amelyik akar lovet keresni..

    milyen jol fog allni a vilag a corona es a gazdasagi osszeomlasok utan, legtobb orszagnak egy f16 (ami igy is minden csak nem occo ) is lehetetlen kategoria lesz.
  • altx
    amelyik akar lovet keresni..

    milyen jol fog allni a vilag a corona es a gazdasagi osszeomlasok utan, legtobb orszagnak egy f16 (ami igy is minden csak nem occo ) is lehetetlen kategoria lesz.
    Majd vesznek JF-17-et :)
  • yangwenli
    Majd vesznek JF-17-et :)
    JF-17-et azok vesznek, akiknek az ár az egyedüli szempont. Ám aki zsákbamacska helyett vadászgépet akar, az inkább 1 már bizonyított típus mellett dönt. - Ilyen lehet a gazdagabb országok által lecserélendő F-16-os... :)
  • tiz
    Azért, mert Kínával ellentétben a fejlesztés/gyártás nem állami üzlet, hanem kapitalizmus-vezérelt? Melyik gyár tud ÉS akar olcsó gépet gyártani?
    Éppenséggel a JF17 üzleti alapon készült.
    F5 meg a példa arra,hogy nagyon is lehet üzeletileg is sikeres könnyűvadászt csinálni.
    formosa1
    JF-17-et azok vesznek, akiknek az ár az egyedüli szempont. Ám aki zsákbamacska helyett vadászgépet akar, az inkább 1 már bizonyított típus mellett dönt. - Ilyen lehet a gazdagabb országok által lecserélendő F-16-os... :)
    Mennyi a használt F16 maradék élettartama?Mennyi a már amortizálódot gép üzemköltsége?A modernizációs költsége?Mennyi az ára?
    Szóval itt nem csak pusztán a vételárrol van szó.Élettartamköltségről és harcértékről.
  • formosa1
    JF-17-et azok vesznek, akiknek az ár az egyedüli szempont. Ám aki zsákbamacska helyett vadászgépet akar, az inkább 1 már bizonyított típus mellett dönt. - Ilyen lehet a gazdagabb országok által lecserélendő F-16-os... :)
    Több légiharvban vett részt, mint mondjuk a Gripen...
  • migfun
    Mondjuk nem könnyítené meg a NATO-hoz való további közeledést... Már csak technikai szempontból sem (interoperabilitás)
    Anyagilag érthető, talán a világ legjobb ár-érték arányú gép a JF-17, politikailag viszont tényleg öntökönszúrás lenne. Szerintem erre sem lesz pénzük, gazdaságilag teljesen gatyák, és száguldanak az összeomlás felé.
  • arbalest
    Anyagilag érthető, talán a világ legjobb ár-érték arányú gép a JF-17, politikailag viszont tényleg öntökönszúrás lenne. Szerintem erre sem lesz pénzük, gazdaságilag teljesen gatyák, és száguldanak az összeomlás felé.
    Azért mondjuk meglepődnénk, ha bejelentenék az ukrik, hogy 2 ezred kínai JF-17 ellenében átadnak egy Fekete-tengeri kikötőt és egy volt/bezárt szovjet repteret és kínai hitelből fölújítanak több szénbányát!! :D
  • Pocok75
    Azért mondjuk meglepődnénk, ha bejelentenék az ukrik, hogy 2 ezred kínai JF-17 ellenében átadnak egy Fekete-tengeri kikötőt és egy volt/bezárt szovjet repteret és kínai hitelből fölújítanak több szénbányát!! :D
    Nem, pont hogy nem :D :hadonaszos:
  • Ami felveti a kérdést, hogy mi igaz az eddigi WS-19 kapcsolatos hírekből?
    Meg, miért is idegenkednek annyira a J-31 rendszeresítésétől.
  • Mackensen
    Ami felveti a kérdést, hogy mi igaz az eddigi WS-19 kapcsolatos hírekből?
    Meg, miért is idegenkednek annyira a J-31 rendszeresítésétől.
    A két RD-93-as kevés is volt a J-31-nek. Viszontvjön a kérdés, mi hajtja majd az új (régi-új?) J-35-öst?
  • arbalest
    A két RD-93-as kevés is volt a J-31-nek. Viszontvjön a kérdés, mi hajtja majd az új (régi-új?) J-35-öst?

    ???
  • Mackensen

    ???
    Kicsit úgy vannak a kínaiak a hajtóművekkel, mint az oroszok az elektronikával. Kifejlesztenek egy jó sárkányt, van bele kielégítő elektronika, de nem tudnak belerakni megfelelő teljesítményű, fogyasztású, és (talán ez a legfontosabb) megbízhatóságú és üzemidejű hajtóművet.
  • arbalest
    Kicsit úgy vannak a kínaiak a hajtóművekkel, mint az oroszok az elektronikával. Kifejlesztenek egy jó sárkányt, van bele kielégítő elektronika, de nem tudnak belerakni megfelelő teljesítményű, fogyasztású, és (talán ez a legfontosabb) megbízhatóságú és üzemidejű hajtóművet.
    Igen. A hajtómű a szűk keresztmetszet az egész kínai repiparban.
  • arbalest
    Kicsit úgy vannak a kínaiak a hajtóművekkel, mint az oroszok az elektronikával. Kifejlesztenek egy jó sárkányt, van bele kielégítő elektronika, de nem tudnak belerakni megfelelő teljesítményű, fogyasztású, és (talán ez a legfontosabb) megbízhatóságú és üzemidejű hajtóművet.

    Ilyet ne mondj mert Roni kihúz a karácsonyi listájáról ! :):p
  • ogretankHU
    Ilyet ne mondj mert Roni kihúz a karácsonyi listájáról ! :):p
    Eddig is tudtam hogy a hajtómű a gyengéjuk.

Ugrás a fórum topichoz