|

HTKA Hírhalom 2016. 31. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Hírhalom nagy

Az Airbus leszállította Kazahsztán 5. C-295-ösét. A teherszállító Spanyolországból indult útnak hogy Görögországban és Azerbajdzsánban tett megállókat követően megérkezzen új otthonába.

Az 5. kazah C-295 | Fotó: Kazah Védelmi Minisztérium

Az 5. kazah C-295 | Fotó: Kazah Védelmi Minisztérium ,

Oroszország új kémműhold pályára állítását tervezi. A Hrazdan elnevezésű szatellit rendszer a régi Personat váltaná le, az első példány 2019-ben állhat Föld körüli pályára, ezt 2022-ben és 2024-ben követi a második, illetve harmadik. Az optikai felderítést végző műholdak 2 méteres átmérőjű lencsével lesznek ellátva.

Az Amerikai Légierő T-X programjának kiírásában bónusz pontokat fognak kapni azok az ajánlattevők, akik a vizsgált területeken túlteljesítik az elvárt követelményeket. Például ha két gép ára azonos, de az egyik nagyobb megengedett terheléssel képes szűkebb íven fordulni, az a típus extra pontokat kap riválisához képest.

Értesülések szerint Oroszország 2 Szu-24M bombázót szállított le Szíriának, és további 8 hasonló gép átadása várható még.

Annak ellenére, hogy Kanadában egyre kevésbé áll stabil lábakon az F-35-ös beszerzése, a kormány továbbra is nyitva szeretné tartani ezt a kaput is a lehetőségek között. Ennek érdekében 33 millió dollárt utaltak a Lockheed Martin számlájára hogy továbbra is a programban maradhassanak, melyből a hazai ipar is nagy mértékben profitál, rengeteg munkahelyet teremt az országban a „lopakodó” típushoz való alkatrész beszállítás.

Hajtómű elégtelenség miatt vesztette el egyik IAI Searcher típusú UAV-ját az Indiai Légierő július 27-én. A pilóta nélküli felderítő az Arab-tenger partján fekvő INS Garuda bázisról indult bevetésre helyi idő szerint délután 6:35-kor, és egy órával később zuhant vízbe az erőforrás meghibásodása miatt.

Másodszor is sikertelenül próbálkozott Indiában az A330 MRTT eladásával az Airbus. A céget június végén értesítették a világ második legnépesebb országával, hogy az ajánlatkérést visszavonják.

A szíriai Golán-fennsíkon mért rácsapást két rakétával egy épületre az Izraeli Légierő. Az épületben a szíriai harcokban részt vevő milícia harcolt, és több lövés sorozatuk is az izraeli határon túl csapódott be. Utóbbiakban senki nem sérült meg.

4 Dauphin helikopterrel és 2 Y-12-es könnyű szállítógéppel gazdagodott a Dzsibuti Légierő. A repülőeszközöket július 13-án kapták meg, az átadási ceremónián az ország elnöke, Ismail Omar Guelleh is részt vett. A helikoptereket, melyekből eddig egyetlen példányt sem üzemeltettek, Szaúd-arábiai segítséggel szerezték be.

Hivatalosan is szolgálatba állította a SPICE 1000-es irányított bombát az Izraeli Légierő. A nevéhez méltóan 1000 fontos, azaz 453 kg-os fegyver optikai és GPS rávezetéssel is képes célra tartani, szárnykészlettel felszerelve pedig nagyobb távolságok megtételére is képes. A fegyvert a légierő összes vadászbombázó típusa megkapja, de először az F-16C/D-k arzenáljába kerül majd.

További 9 évig maradhatnak szolgálatban a Brit Királyi Hadsereg AH.1 Gazelle helikopterei. A védelmi minisztériumban úgy döntöttek, hogy egy új, 2018 és 2025 között érvényes kontraktussal kibővítik a veterán típus élettartamát, mely így megérheti a Brit Hadseregben való szolgálatba állításának 50. évfordulóját, az első példányt ugyanis 1971-ben vette át a hadsereg.

Július 13-án, a Farnborough Airshow keretein belül bejelentették, hogy a Brimstone II elérte a kezdeti műveleti képességét (IOC). Egyelőre csak a Tornado GR4-esek vethetik be a levegő-föld rakétát, de már folyamatban vannak a repülési tesztek az Eurofighter Typhoonal is, az első lövésre az utóbbi platformról a következő év első negyedében kerülhet sor.

Brimstone 2

A Dassault nyilvánosságra hozta az idei üzletkötéseit. Az év első felében 661 millió dollárnyi megrendelést kaptak, ebből 499 milliónyi jött érkezett belföldről, Franciaországból, és 162 millió külföldről. A legnagyobb részt a Francia Légierő Mirage 2000D vadászbombázóinak felújítása teszi ki, amivel a gépek nyugdíjazását 2030 utánra tolják ki. Legfontosabb projektjük természetesen a Rafaleok szállítása és eladása, idén 4 példányt adtak át a Francia Légierőnek és 3 kétüléses Rafale B-t Egyiptomnak, utóbbi így már 6 példányt megkapott a tavaly megrendelt 24-ből. A haditengerészet sem maradt üres kézzel, náluk 6 F1-es konfigurációjú Rafale M-et modernizáltak az F3-as szintre. Mindezeket figyelembe véve a cég a Franciaország által megrendelt 180 Rafale-ból 146-ot átadott, emellett még 42 gép leszállítására van szerződésük az előbb említett Egyiptomból és Katarból, valamint tovább folytatják a tárgyalásokat Indiával a beharangozott 36 példány adásvételéről.

A pilóta és az operátor életét követelő helikopter balesetre került sor Jemenben. Az egyik szaúdi AH-64 Apache helikopter került veszteséglistára, vélhetően térségben uralkodó rossz időjárási körülmények miatt.

Sikeresen elvégezte első felszállását a T-50A második prototípusa. A szűzfelszállásra Dél-Koreában került sor.

T-50A | Fotó: Lockheed Martin

T-50A | Fotó: Lockheed Martin ,

Indiában erősen kritizálta a haditengerészet MiG-29K/KUB beszerzését a CAG, az ügynökség, amely felügyeli az állami beszerzéseket. A felügyelők többek között a repülőgépek sárkányszerkezetének, hajtóműveinek, a fly-by-wire rendszernek és a szimulátoroknak a hibáiról számoltak be a törvényhozóknak. A problémák pocsék bevethetőségi rátához vezetnek, az együléses gépek 15,93% és 37,63% között mozognak, míg a KUB verzió esetében ez az érték 21,30% és 47,14% közé esik. A CAG jelentésében arra is kitérnek, hogy a 6000 órás élettartam a hibák miatt vélhetően kevesebb lesz.

Szélcsatornában tesztelték az A400M számára tervezett hosszabb utántöltő csövet. Pár hete került szóba itt is, hogy a korábban tervezett 24 méteres utántöltő cső a helikopterek esetében alkalmatlan a használatra, ugyanis az alacsony sebességtartományban a légcsavarok nagy turbulenciát keltenek, ezért túl nagy az töltőkosár kilengése. A problémát hosszabb, 36,5 méteres cső alkalmazásával akarják orvosolni, mely a szélcsatornában megfelelően viselkedett. Az Airbus az év későbbi részében akarja élesben is tesztelni az Onera vállalat által végrehajtott módosításokat.