|

HTKA Hírhalom 2016. 30. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Hírhalom nagy

A Raytheon az AIM-9X Block II levegő-föld kapacitásának megteremtésén dolgozik. A korábbi Block I-es variáns már rendelkezett ilyen képességgel, ennek szoftverét szeretnék most átültetni a továbbfejlesztett érzékelőkkel rendelkező újabb rakétába. Közben a gyártó megkapta az eddigi legnagyobb megrendelést a fegyverre.

Az egyesült orosz repülőgépgyártó konzorcium (UAC) bejelentése alapján nyár végén megkezdődnek a MiG-35-ös állami tesztjei. Ha minden a tervek szerint zajlik, 2017 végéig folynak a repülési próbák, melyek után megkaphatják az állami megrendelést a típusra.

A Saab vezérigazgatója, Håkan Buskhe egy a befektetőknek tartott eligazításon azt mondta, hogy a cég a legtöbb forrását a T-X projektre fordította az év első felében. A Boeinggel közösen folytatott fejlesztés során a kezdetektől egy szériagyártásra alkalmas típust akarnak létrehozni a demonstrátor helyett.

Boeing-Saab T-X koncepció | Forrás: Boeing Concept Art

Boeing-Saab T-X koncepció | Forrás: Boeing Concept Art ,

Júlis 21-én megkapta 30. és egyben utolsó M-346-osát az Izraeli Légierő. A kiképzőgépeket 2012-ben rendelték, cserébe az Olasz Légierő két G550 AEW&C légtérirányító gépet vásárolt az Israel Aerospace Industries-tól. Az első példány két éve, 2014 nyarán érkezett meg új hazájába, ahol Lavik néven illetik a típust.

A pakisztáni védelmi miniszter, Khawaja Asif a helyi szenátusnak tartott beszámolójában hangzott el, hogy Jordániához hasonlóan ők is Európából vásárolnának használt F-16-osokat már meglévő flottájuk bővítéséhez. Hamarosan több állam is leváltja meglévő Fighting Falconjait modernebb gépekkel, így rengeteg példány kerülhet eladósorba.

Első alkalommal dobtak B-52-es belső bombatárából JDAM bombát. A fegyvertesztre azért került sor, hogy az új forgótár képességeit ellenőrizzék. A továbbiakban AGM-158 JASSM, MALD és MALD-J indításokra is sor kerül az új eszközről.

4 KT-1 alapfokú kiképzőgép eladásával betört az afrikai piacra a Korean Aerospace Industries. A Szenegáli Légierő gépek vásárlója, a szerződést július 15-én írták alá és 19-én jelentették be.

KT-1-esek | Forrás: upload.wikimedia.org

KT-1-esek | Forrás: upload.wikimedia.org ,

Szemfüles spottereknek köszönhetően lehetőségünk nyílt megtekinteni a Mi-28-as legújabb variánsának prototípusát, a Mi-28NM első példányát, melyet a Mil gyár moszkvai telepén kaptak lencsevégre.

Mi-28NM | Forrás: russianplanes.net

Mi-28NM | Forrás: russianplanes.net ,

A francia védelmi beszerzési hivatal, a DGA a Dassault Aviation vállalatot bízta meg a légierő 55 Mirage 2000D vadászbombázójának felújításával. Az eddig csak bombázó feladatkörben alkalmazott gépek az átalakítás után alkalmasak lesznek gépágyúkonténer és Mica légiharc rakéták alkalmazására.

Először repült az új fejlesztésű processzorral egy F-15E július 8-án az Eglin légibázisról felszállva. Az új processzor szükséges ahhoz, hogy a feladattervező számítógép kezelni tudja az APG-82(V)1 AESA rendszerű radart, az új önvédelmi (Eagle Passive/Active Warning Survivability System) valamint IRST rendszereket.

Július 21-én elvégezte szűzfelszállását az Ausztrál Légierő első PC-21-ese. A Lockheed Martin és a Pilatus által közösen gyártott kiképzőgépből 49 darabot rendelt Ausztrália, az A54-001 lajtromú első példány átadása 2017 júniusában történhet meg.

A54-001, az első ausztrál PC-21 | Fotó: Pilatus Aircraft Ltd

A54-001, az első ausztrál PC-21 | Fotó: Pilatus Aircraft Ltd ,

Egy korábbi USAF pilóta Raptor szerűnek nevezte az F-35 légiharc képességeit. Jeff Parker, aki jelenleg az ATAC cégnél dolgozik repülőgép vezetőként, pár hete lehetőséget kapott, hogy az Amerikai Tengerészgyalogság F-35B-je ellen folytasson gyakorló légiharcot, mely után az F-22-eshez hasonlította az újabb 5. generációs vadászbombázót. “Az 5. generációs harci gépeknek jó étvágyuk van a rossz fiúkra. Nagy számú ellenfélre van szükségük hogy némi kihívást jelentsen a harc, mert annyira kiváló a helyzetfelismerésük, és csupán a rakéták száma az egyetlen korlátozó tényező”, lehetett olvasni Parker nyilatkozatából.

Ha már szóba került az ATAC, folytassuk velük: az Airborne Tactical Advantage Company régebbi vadászgépekkel és visszavonult vadászpilótákkal nyújt légi harc gyakorlási lehetőséget az Amerikai Légierő és a Haditengerészet pilótái számára. Egyedülálló civil cégként vehetnek részt a híres Top Gun kiképzésein valamint az USAF F-22-eseinek gyakorlóharcaiban, eljátszva a rossz fiú szerepét. A Textron fényes jövőt lát ebben a lehetőségben, ezért idén felvásárolták az ATAC-ot, és most annak alapjain létrehozták a Textron Airborne Solutions, mellyel a céljuk, hogy tovább bővítsék az elérhető piacok listáját, valamint új lehetőségeket aknázzanak ki, úgy mint a kezdő pilótaképzés valamint a földi JTAC irányítók képzése. Jelenleg 27 régi, külföldi vadászgéppel rendelkeznek, és 35 korábbi vadászpilóta áll alkalmazásukban.

Véget ért a KC-46A légi feltöltési tesztjeinek első szakasza. A tanker személyzete egy A-10-es július 15-i utántöltésével pipálhatta ki az ellenőrzőlistát, melyen eddig C-17-es, F-16-os, F/A-18-as és AV-8B Harrier II-es szerepelt a csatarepülőgép mellett. A légierő nyilatkozata szerint még augusztusban elérik a C mérföldkövet, mely után megszülethet a döntés az alacsony ütemű sorozatgyártás beindításáról.

KC-46 A-10-est lát el kerozinnal | Fotó: Boeing/John D. Parker

KC-46 A-10-est lát el kerozinnal | Fotó: Boeing/John D. Parker ,

Nyoma veszett az Indiai Légierő egyik An-32-esének. A szállítógép július 22-én, reggel 8:30-kor szállt fel a Tambaram légibázisról 29 emberrel a fedélzetén és 11:30-kor kellett volna megérkeznie a Nicobar szigetekre. A repülőgép keresését nagy erőkkel kezdte meg a légierő, a haditengerészet és a parti őrség.

Eddig ismeretlen elektronikai zavarókonténerrel felszerelve sikerült lencsevégre kapni a Kínai Légierő egyik Szu-30MK vadászbombázóját.

Forrás: alert5.com

Forrás: alert5.com ,

Tokió IAI Heron gépeket akar beszerezni hogy kiegészítse a már szolgálatba állított RQ-4 Global Hawkokat. Az amerikai korlátozások miatt az UAV-k csupán heti 3 alkalommal repülhetnek, ráadásul Washington csak optikai szenzorok átadását engedélyezte, így elektronikai “porszívózásra” alkalmatlanok a gépek a megfelelő eszközök hiánya miatt. Japán azonban jobban szeretné feltérképezni Észak-Korea és Kína tevékenységeit, és itt jön képbe az izraeli UAV, melyet teljes kapacitással kaphatnának meg.

Év végéig nyolcra nő a Német Légierő A400M Atlasainak száma. Jelenleg 4 példánnyal rendelkeznek, hasonló mennyiséget szállít még az Airbus december végéig. Ha ez megvalósul, akkor 2016-ban 5 gépet kapnak az eredetileg tervezett 9 helyett.

Nem is olyan rég oldalunkon is szó volt Tajvan új, hazai fejlesztésű kiképző gépéről, mely az AIDC keze alatt készül majd. Független szakértők szerint azonban fel kell gyorsítani a munkát, ugyanis a gyár tervezőmérnökei, akik az F-CK-1 Ching Kuo fejlesztésében részt vettek, hamarosan nyugdíjba vonulhatnak. A szigetország 10 éven belül elveszítheti a repülőgép fejlesztéshez már megszerzett, szükséges tudását ha nem lépnek valamit az ügyben.

A héten vagy jövő hét elején kerülhet sor az indiai Rustom 2 pilóta nélküli gép első felszállására. Az időpontot július 28. és augusztus 2-a közé tűzték ki, a helyszínként pedig a Chitradurga-i lőtér áll rendelkezésre. A fejlesztési program késésekkel küszködik, mivel a tudósoknak 1700 kg-ra kéne lecsökkenteniük a jelenlegi 2400 kg-os tömeget.

Modellként a Rustom 2 | Forrás: upload.wikimedia.org

Modellként a Rustom 2 | Forrás: upload.wikimedia.org ,

A július 11-én lezuhant portugál C-130H ügyében újabb információk láttak napvilágot. Felszállás közben lecsökkent a gázturbinák teljesítménye, ezért a gép visszazuhant a kifutópályára és ott megállt. A szivárgó üzemanyag elérte a még forró hajtóműveket, így tűz keletkezett és a lángok beborították a gépet. Hatan sikeresen kimenekültek a gépből, de a másodpilóta és a fedélzeti mérnök visszamentek hogy megkeressék és kihozzák a pilótát. Sajnos már ők maguk sem jutottak ki az égő gépből, így mindhárman életüket vesztették. Nyugodjanak békében!

Ultrahangos berendezéssel ellenőrzi az Izraeli Légierő F-16C/D vadászbombázóinak szárnyát a 22. karbantartó egység. Az Amerikai Légierő hasonló gépein két éve vették észre először a szárnyak apró repedéseit, melyek ellenőrzése végett a szárnyakat le kell szerelni a gépekről. Ezt szeretnék most elkerülni a Közel-Keleten, az ultrahangos ellenőrzéssel a gépeket a lehető legkevesebb ideig kell a földre kényszeríteni, és a módszer segítségével minden gépnél tudják pontosan hol, és milyen mértékű probléma lépett fel, ezzel a javítás is könnyebbé válik.

Megkapta első két Szuhoj Superjet 100-asát a Thai Királyi Légierő. Az orosz gépeket VVIP szerepkörben állítják szolgálatba, ennek megfelelően rendezték be az utasteret is: egy részen 4 VIP széket helyeztek el, ezután következik 6 business class ülés, majd 50 economy class osztályú.

Az átadási ünnepség | otó: Szuhoj

Az átadási ünnepség | otó: Szuhoj ,

Évek óta beszédtémát okoz az USAF vezetőségén belül az A-10-esek esetleges nyugdíjazása. Most felmerült annak a lehetősége, hogy két külön programra bontanák az öreg csatagépek leváltását. Rövid távon az OA-X projekt venné át a szerepkört, olcsó, már létező gépekkel, mint pl.: az A-29 SUper Tucano vagy AT-6, ám ezek csak légvédelemmel nem rendelkező környezetben lennének bevethetők, arra viszont évtiezedeik megfelelnének alacsony költséggel. Hosszabb távon pedig keresnének egy típust, mely a nagyobb fenyegetést jelentő ellenfelekkel szemben is végre tudná hajtani azt, amire évtizedek óta az A-10-es a legalkalmasabb.

Irán továbbra is próbál nukleáris fegyverekhez szükséges technológiát beszerezni Németországból. A német BfV hírszerzési ügynökség éves jelentése szerint Teherán ígérete ellenére továbbra is azon van, hogy német cégeken keresztül nukleáris technológiához jusson. A jelentés arra is kitér, hogy az ország növekvő érdeklődést mutat olyan alkatrészek beszerzésére, melyek nukleáris robbanófejet szállító rakétákhoz kellenek.

Immár hivatalos: az Amerikai Haditengerészet új hajófedélzeti, pilóta nélküli utántöltő gépe (Carrier Based Aerial Refueling System – CBARS) MQ-25 Stingray néven áll majd szolgálatba.

Salty Dog 502 első száraz csatlakozása. Pár év múlva talán fordított szerepkörben is láthatjuk | Fotó: NAVAIR

Az X-47B kialakítása minden valószínűség szerint nem köszön majd vissza tanker rokonáról | Fotó: NAVAIR ,

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.