|

Levegőben a második Pegasus

Végrehajtotta első repülését az USAF számára készített új légi-utántöltő repülőgép, a Boeing KC-46A Pegasus típus második példánya.

Március 2-án végrehajtotta szűzrepülését a KC-46A Pegasus második, teljes értékű tanker prototípusa, melyet a gyár EMD-4 jelzéssel illet. A gépet azzal a lendülettel át is repülték a washingtoni Paine Field-ből Seattle-be és hamarosan csatlakozhat az első példányhoz, hogy végrehajtsák a 18 típust számláló utántöltési listát, melyet az első Pegasus már szorgosan el is kezdett teljesíteni.

Fotó: Paul Weatherman, Boeing

Fotó: Paul Weatherman, Boeing ,

A Boeing az engedélyeztetési eljáráshoz 4 darab prototípust készített, melyből 2 darab (az első és harmadik) B767-2C jelzésű példány, amikkel a polgári hatósági engedélyekhez szükséges teszteket végzik, míg a másik két gép (a második és negyedik példány) teljes értékű KC-46A tanker az USAF által felállított követelményrendszer teljesítéséhez.

Az első 767-2C (EMD-1) még 2014 decemberében hajtotta végre szűzrepülését, azóta már több mint 260 órát teljesített. Az első KC-46A pedig 2015 szeptembere óta repül, eddig 180 repült órát teljesített és itatott már F-16 Fighting Falcon, F/A-18 Hornet és AV-8B Harrier II típusú vadászbombázót, de vételezett üzemanyagot is egy KC-10-esből.
Egyébként a B767-2C-k is megkapják majd utólag a katonai fedélzeti rendszereket és az utántöltő felszerelést: a második B767-2C (EMD-3) már végzett is a civil berepülési programmal, jelenleg átalakítás alatt van, és várhatóan már áprilisban csatlakozhat tankertársaihoz.

Fotó: Paul Weatherman, Boeing

Fotó: Paul Weatherman, Boeing ,

A Boeing 2011-ben nyerte el a fordulatos KC-X tendert, mellyel 179 darab KC-46A többfeladatú légiutántöltő repülőgépet szállíthat az USAF számára a KC-135-ösök leváltására (ebből 18 példányt 2017-ig kell átadnia). A 4.4 milliárd dolláros, fix áras kontraktus értelmében a szerződéses összegen felüli költségeket a Boeingnak kell állnia, így azt a 272 millió dolláros csúszást is, amit a hibás kábelezés és a kényszerű áttervezése okozott.

A KC-46A és az alapjául szolgáló B767-2C “érdekes állatfaj”, ugyanis a Boeing nem egy szokványos B767-est kínált az USAF számára, hanem “legóztak” egy kicsit: a gép törzse a B767-200ER-től érkezik, a szárnyakat a B767-300-tól kölcsönözték, a vezérsíkokat a B767-400ER szolgáltatta, míg a legmodernebb avionikát a Boeing 787 Dreamliner adja.