Az amerikai óriásvállalat döntött arról, hogy a saját fejlesztésű típus vagy a T-50 Golden Eagle továbbfejlesztésével létrehozott gép közül melyik koncepciót preferálja a T-X tenderen.
A Lockheed Martin és a Korea Aerospace Industries (KAI) még decemberben mutatta be a T-50 Golden Eagle amerikanizált változatát, melyet a a T-38C Talon típusú sugárhajtású kiképzőgépek leváltására kiírt T-X tenderre szántak. Azonban már közel egy éve tudni lehet azt is, hogy a Lockheed Martin titkos fejlesztőrészlege, a Skunk Works mérnökei egy új, saját fejlesztésű típuson is dolgoznak, melynek tervezése mára közel 80 százalékos készültségben tart már. A két program nem zárja ki egymást, de mégsem néz ki jól, ha egy vállalat két terméket is ajánl, ráadásul megoszlanak az erőforrások is, így határozni kellett, melyik típust preferálják inkább.

Forrás: Lockheed Martin ,
Nos, a Lockheed Martin illetékesei tegnap hivatalos sajtótájékoztatón jelentették be, hogy a saját fejlesztésű típus kárára a T-50 Golden Eagle továbbfejlesztését preferálják, melyet immáron T-50A jelzéssel emlegetnek. Hangsúlyozták, a T-50 Golden Eagle az egyik legmodernebb gép a piacon, mégis kipróbált típus, így alacsony kockázattal járó megoldás lenne az USAF számára. Emellett közel nyolcszor annyiba kerülne egy teljesen új típust kifejleszteni és letesztelni, mint a T-50A átalakítása és tesztprogramja kerül.
Azt is elárulták, hogy megszületett a döntés és a vállalat most készülő dél-karolinai Greenville-ben található üzeme ad majd otthont az „Aranysas” végszerelő sorának. A nagyobb alkatóelemeket még Dél-Koreában gyártják le, majd áthajózzák őket az Egyesült Államokba és ott kerülnek összeillesztésre.
A decemberben bemutatott T-50A az F-35 Lightning II-höz hasonló nagyképernyős műszerfalat és egy megnövelt gerincrészt kapott, mely tartalmazza többek között a merevcsöves utántöltőcső csatlakozóját is. A gépet nyílt architektúrájú rendszerrel látták el, ennek köszönhetően könnyebb a továbbfejlesztése és az igényelt új szenzorok, berendezések vagy fegyverek integrációja. A T-50A első példányán jelenleg a földi rendszerteszteket végzik, hamarosan sor kerül a szűzrepülésre is. A Lockheed tervei szerint az első két példány az előzetes tervekkel ellentétben egy évvel korábban, azaz még idén az Egyesült Államokba érkezik további tesztelés és bemutatórepülések céljából.

A T-50A bemutatója 2015 decemberében | Forrás: KAI ,
2015 márciusában elindított T-X tender keretében a szuperszonikus T-38C Talon típusú sugárhajtású kiképzőgépek leváltására keresnek olyan típust, mely megfelelő módon képes elvégezni a pilóták képzését az elkövetkezendő 40 évben. Az előzetes darabszámok szerint 350 gép megrendelése biztos, de valószínű, hogy ez a szám tovább fog növekedni. Már csak azért is, mert a legfrissebb hírek szerint az F-16C agresszorok váltótípusaként is emlegetik a típust.
Az óriási üzletről egyik gyártó sem akar lemaradni, az új típussal induló Northrop Grumman csapata, a szintén új típussal előrukkoló Boeing/Saab, valamint a Korea Aerospace Industries és Lockheed Martin alkotta páros sem, mely a T-50 Golden Eagle felpiszkált változatával pályázik. Emellett bejelentkezett még a megmérettetésre a Raytheonnal társuló Alenia Aermacchi is a T-100-assal (mely az M-346 Master “amerikanizált” változata) és gondolkodik az induláson a Textron AirLand is. Továbbá korábban az is felmerült, hogy a kínaiak is versenybe szállnának a US Aerospace segítségével.