Mindezt a május 18-án tartott népszavazás eredményén felbuzdulva teszi, s a cég vezetése szerint a sikerre így reális esélyük is van. A saját forrásból finanszírozott, a civil és hadi piacra egyaránt bevezetni kívánt repülőgépről összefoglalót itt találhatnak olvasóink, csendben megjegyezve, hogy a háttérben zajlanak már egy ideje a típus alkalmassági tesztjei is.
A május 25-én, a Tages Anzeiger által megszellőztetett hírek alapján a tengerentúli ipari „tömörülés” a Textron vezetésével igyekszik a promotálás minden lehetőségét kihasználni a Washingtonban található Svájci Nagykövetség illetékesei előtt, mondhatni elhamarkodott döntés meghozatalát megelőzve addig ütik a vasat, amíg meleg.
„A Scorpion képes Svájc igényeit kielégíteni. Amellett, hogy olcsóbb, mint a Gripen, a kiszabott feladatkörök 90%-át teljesíteni tudja. Vállalatunk kevesebb, mint 20 millió dollárért tudja ezen képességeket biztosítani, a Gripen vételárának egyhetedéért. A Scorpion mellett csomagunkban helikopterek (Bell) és drónok eladásának lehetősége is szerepel” – közölte a lappal Bill Anderson, a projekt vezetője.
Mint korábbi hírünkben szerepelt, a Scorpion a Gripennel ellentétben szubszonikus sebességtartományban operáló repülőgép, amelyet olyan piacok lefedésére fejlesztettek ki, ahol a légierő fenntartására fordítható összeg nem engedi meg a „modern” vadászrepülőgépek vásárlását és fenntartását. A légi harcászat kivételével feladatkörének a pilótaképzést, könnyű csapásmérést, felderítést és hírszerzést jelölték meg.
Noha az ellenséges légi eszközök elleni fellépés „áldozatául esett” a költségeknek, a cég vezetése bizakodó a jövőt illetően. Az első példányok 2016-ban kezdődő leszállításával olyan karriert remélnek a típusnak, mely folyamán a 2000 eladott példány racionalizálását remélik. Jelenleg tárgyalások folynak Ázsiában, Dél-Amerikában és hazai pályán a Nemzeti Gárdával az eladásról, ám nem mindenki osztja a gyártó reményeit a jövőt illetően.
Egyes szakértők szerint az önerőből végrehajtott fejlesztés dícséretes, de a kormány megrendelése nélkül nem lesz egyszerű másnak eladni. Továbbá, alacsony ára mellett korlátozott képességei sem biztos, hogy nem fog elriasztani potenciális vásárlókat, így örülhetnek, ha évente 20 példányra találnak egyáltalán vevőt.
A lap által közölt cikk kissé lesajnálóan nyilatkozik a típusról, megjegyezve, hogy hadi felhasználását tekintve szokatlan módon a tervezés során nagymértékben támaszkodtak a civil repülőgépipar vívmányaira, s a fellelhető újdonságok az egész folyamatnak mindössze 20%-át teszik ki, beleértve ebbe a pilótafülke kialakítását is. Szerencsére nem feledkeztek meg azonban – az egyelőre papíron létező – előnyéről sem, vagyis, hogy „jet létére” egy repült óra mindössze 3000 dollárt fog kóstálni.
A Textron mindeközben a svájci Pilatus vállalattal történő partnerség lehetőségét is keresi, hogy a megvalósuló ügylet esetén az ellentételezés keretében a technológiai transzfer és a két cég együttműködése megvalósulhasson. Emellett gőzerővel készülhetnek az első európai szereplésre is, amely júliusban biztosan meg fog történni a Farnborough International Airshow keretén belül.