|

Levegőbe emelkedett a Scorpion

December 12-én a levegőbe emelkedett a Textron és az AirLand vállalatok által közösen kifejlesztett Scorpion típusú könnyű csapásmérő repülőgép. Az első szárnyalással kezdetét vette a kétévesre tervezett berepülési program.

A gép Dan Hinson irányításával a kansasi McConnell támaszpontról szállt fel és 1.4 órás szűzrepülést teljesített. A szárnyalás alatt – a többi típus berepülési programjához hasonlóan – végig kiengedve maradtak a futóművek. A gép 3000-4500 méteres magasságban teljesítette a repülés nagy részét, mindezt 222-370 km/h-s sebességgel teljesítette.

„Óriási esemény ez az egész csapat számára” – örvendezett a sikeres leszállást követően a Textron AirLand közös tulajdonú vállalat igazgatója, Bill Anderson. „Nagyon keményen dolgoztunk az elmúlt 23 hónapban.”

Forrás: Textron AirLand

Forrás: Textron AirLand ,

Keményen dolgoznak majd a továbbiakban is, mivel a prototípus számára több mint kétéves berepülési programot kreáltak, melynek végén nem csak a katonai követelményeknek kell megfelelnie a gépnek, szeretnék megszerezni a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) civil típusalkalmassági bizonyítványát is. A következő 12 hónapban 500 órát szánnak az alapvető repülési jellemzők feltérképezésére, de 2014 végén megkezdenék az éleslövészeteket és a szenzorrendszerek tesztelését is.

A marketingesek és a menedzsment számára is húzós időszak érkezett el, ugyanis több leendő vevővel már megkezdődtek az egyeztetések, sőt akad olyan is, akivel már előrehaladott tárgyalásokat folytatnak és csak a berepülési program megkezdésére várt. Andreson szerint hamarosan be is jelenthetik az üzletkötést.

Hogy milyen sikere lesz a típusnak, azt nehéz megmondani, de egyelőre úgy tűnik, hogy akadnak rá érdeklődők. Andreson elmondása alapján kitűnő alternatívát kínálnak azon országoknak, akik nem engedhetik meg maguknak a korszerű vadászbombázókat. A kiképzőgépek és üzleti gépek piacán népszerű Honeywell TFE731 típusú erőforrásokkal felszerelt, kompozit sárkányszerkezetű Scorpion alig 20 millió dollárba kerülne (az összeget a Cessna által kifejlesztett korszerű, alacsony költségű gyártási eljárással sikerült ennyire leszorítani) és üzemeltetési költsége 3000 dollár körül alakulna repült óránként (összehasonlításképp az A-10-es hasonló költsége 12 000 dollár). Biztatónak tűnik, kérdés, hogy sikerül-e addigra is ilyen alacsonyan tartani, amikorra a típus sorozatgyártásra kerül.

További információk a Scorpionról